2025-05-12, 23:39
Medlem
slemhogs avatar
Nästan varenda annons på hemnet i närförorter och innerstan, även i stora 3or-4or med gott om utrymme, sitter det max en 50-55 tummare på väggen. Det ger ingen filmupplevelse eller biokänsla alls. Ingen surround atmos reciever eller fina högtalare heller för den delen, knappt i en enda lägenhet.

Själv slog jag till på en stor OLED på 77 tum för 25k så fort jag fick lämplig planlösning på hyresrättens vardagsrum. Helt fantastiskt.

Har BR-innehavare lidit av höga räntor på de stora lånen och inflation senaste åren så de saknar köpkraft för att köpa en vettig tv på minst 75 tum och får sitta kvar med 50 tummaren som år 2016-2017?

Den borgerliga regimen införde ROT-avdrag åt BR-innehavare med höjning upp till 50% nu igen så de har råd att renovera.
Borde den nya högerrregimen införa ett platt-tv avdrag på 50% inkl montering åt samma klientel så de har råd med en ny vettig tv samt får till väggmonteringen?
Senast redigerad av slemhog 2025-05-13 kl. 00:01.
Citera
2025-05-12, 23:45
Medlem
Vi som bor i BR har kanske lite större krav på underhållning än vad en stor TV ger.
Våra bokhyllor är desto större.
Citera
2025-05-12, 23:45
Medlem
De har ett liv och sitter inte framför Tv:n dygnet runt!
Citera
2025-05-12, 23:50
Medlem
kalkryggars avatar
Det finns ofta en kvinna med i sammanhanget och de gillar inte "stora fula tv-apparater". Så därför lägger de in veto och sojamannen lägger sig platt och så sitter han och ser film på en liten platta man knappt ser fram till.

I vissa fall så är de stylade och då är det också ofta det finns en kvinna som sköter själva home stylingen och eftersom de tycker tv-apparater är fula så sätter de upp en nätt liten sak som inte tar så mycket ur blickfånget.

Om det var män som bestämde i sina egna hem och skötte home stylingen så skulle du sett biodukar droppa ner i vart och vartannat rum i Hemnets bostadsannonser.
Citera
2025-05-12, 23:54
Medlem
Jordgubbes avatar
"Teater är liv. Film är konst. TV är en möbel", sa Jerry Lewis.
Citera
2025-05-13, 00:12
Medlem
zombie-nations avatar
Har inte BR men tycker att det är äckligt att ha stor TV. Tittar ofta på nyheterna, då får man ett en meter stort ansikte i vardagsrummet där man kan se alla pormaskarna. Basljudet stör grannarna. Jag levde första delen av mitt vuxna liv med en svartvit TV på 12'', bild och ljud kommer aldrig väga upp alla skitfilmer som finns.
Citera
2025-05-13, 00:20
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Nästan varenda annons på hemnet i närförorter och innerstan, även i stora 3or-4or med gott om utrymme, sitter det max en 50-55 tummare på väggen. Det ger ingen filmupplevelse eller biokänsla alls. Ingen surround atmos reciever eller fina högtalare heller för den delen, knappt i en enda lägenhet.

Själv slog jag till på en stor OLED på 77 tum för 25k så fort jag fick lämplig planlösning på hyresrättens vardagsrum. Helt fantastiskt.

Har BR-innehavare lidit av höga räntor på de stora lånen och inflation senaste åren så de saknar köpkraft för att köpa en vettig tv på minst 75 tum och får sitta kvar med 50 tummaren som år 2016-2017?

Den borgerliga regimen införde ROT-avdrag åt BR-innehavare med höjning upp till 50% nu igen så de har råd att renovera.
Borde den nya högerrregimen införa ett platt-tv avdrag på 50% inkl montering åt samma klientel så de har råd med en ny vettig tv samt får till väggmonteringen?

Jag bor förvisso i hyresrätt, men den är på 100m2 och innerstan. Har ingen tv över huvudtaget utan kör mest direkt från datorn.

Att möblera kring en tv, känns allmänt fattigt och rätt mycket WT, och för mig ökar känslan exponentiellt med antal tum.

Så gissar att det är en aktivt val vid styling liten tv för att visa att det är ett boende för intelligenta och förfinade människor samtidigt som röret ser större ut, på samma sätt som det gör utan soffbord, med 120 cäng eller matbord för 2 i köket.
Citera
2025-05-13, 00:21
Medlem
Finns inget egenvärde med en stor TV. Storleken ska vara lagom i relation till betraktningsavståndet, så om möbleringen är sådan att TV:n är relativt nära är det bättre om den inte är för stor. Man vill ha överblick av vad som händer på skärmen så att man inte behöver flytta blicken hela tiden och riskera att missa saker. Men preferenserna är olika, och det finns de som gillar att sitta på första raden på bio också!
Citera
2025-05-13, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog

Tror inte det är någon större skillnad på storlek på TV:n om man bor i HR, BR eller villa...
Har/hade (har sålt) en 75 tum i min BR.
Svaret är nog så enkelt som att det flesta BR som ligger ute för försäljning är stylade numera och dom som stylar har inte med några stora TV.....
Citera
2025-05-13, 03:00
Medlem
TheFinals avatar
TV kanske inte är så stor del av deras liv utan mer som något som kan behövas om de vill se nyheter, resten av tiden är den av.

Min mor bor i BR och har en 32" tror jag från 2008-ish, den står mest på som lite bakgrundsljud när hon gör annat.

Personligen bor jag i hyresrätt och har ingen tv alls i vardagsrummet 🤣
Citera
2025-05-13, 03:05
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Låter som att någon kommer att får bo i hyresrätt resten av livet...
Citera
2025-05-13, 03:19
Medlem
Tavastehuss avatar
Tycker det ser ut som de flesta tv-sändningarna fortfarande görs i 1080i och då räcker min fem år gamla 55” ypperligt.

Personligen tror jag folk ser mindre film än någonsin på fyrtio år eller så. YouTube och sociala medier tar upp den tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in