2025-05-12, 07:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Man ska givetvis inte ta PEth-tester urskillningslöst.

Men för de patienter som har diffusa neurologiska symtom, oförklarligt långa sjukskrivningar, svårreglerad hypertoni och dylikt så måste vi ju ta testerna. Det är ju annars helt omöjligt att komma vidare i eventuell utredning om svaret är så enkelt att personen ifråga har en kraftigt förhöjt alkoholkonsumtion.

Självklart lyfts alltid svaren med patienten. Alla som inte gör det gör helt fel i min mening.

Man bör givetvis få information om att ens överkonsumtion av alkohol är högre än vad kroppen mår bra av och att man bör minska betydligt. Därefter överenskommer man givetvis med patienten om omkontroll 2 månader senare. De allra flesta minskar sin konsumtion utifrån detta och då har man ju inte gjort skada med testet utan nytta.

För de som inte klarar att minska så bör man ju absolut ta sig en funderare kring om vederbörande ska ha körkort. Men det är ju upp till var och en att faktiskt anmäla.

Du verkar vara en bra läkare men jag har en fråga till dig.

När du och dina kollegor pratar om PEth hos patienter. Diskuterar ni då hur stora individuella variationer det finns? Om inte kanske ni ska ta nån fikarast till att kika på tex nedanstående studie som visar på att en engångsdos om upp till 1,11 promille kan ge ett PEth-värde hos olika personer på allt mellan 0,05 - 0,30 µmol/l. För vissa personer räcker det med så lite som 4-5 standardglas för att nå 1,11 promille. Så om den personen dricker samma mängd varje vecka och har en genomsnittlig halveringstid på 7,8 dygn så kommer den personen hamna över 0,3 efter ca 2-3 veckor. En annan person med samma dryckesmönster men har andra förutsättningar för PEth-bildande och halveringstid kan ha knappt mätbara nivåer av PEth. Är det verkligen patientsäkert och rättvist?

Är det verkligen rimligt att personen i exemplet ovan inte ska kunna ta 4-5 standardglas i veckan utan att anses ha en överkonsumption? Förtroendet mellan läkaren och patienten kommer störtdyka om man inte är medveten om dessa extrema individuella variationer.

Det är visserligen ingen stor studie men visar ändå på att det finns extremt stora variationer mellan olika personer.

"Phosphatidylethanol (PEth) detected in blood for 3 to 12 days after single consumption of alcohol-a drinking study with 16 volunteers"
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27596747/
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-05-12 kl. 07:22.
2025-05-12, 07:32
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Med ett PEth på 2 motsvarande uppskattningsvis ett par flaskor vin om dagen så är det väldigt tveksamt att personen bör sätta sig bakom ratten.

Men du kan rimligtvis nå ett PEth på 1 och aldrig någonsin köra onykter även om du pendlar till jobbet.

Så det hela är situationsberoende skulle jag säga. Men jag skulle inte släppa ett PEth på 1 på någon som jag visste körde bil. Där skulle jag begära in ett uppföljande prov för att säkerställa att personen kan sluta.
peth på ett är lätt o nu.. snickra på altanen några dagar o dricka folköl räckte då fan för mig.. är inte speciellt svårt om man då dricker dem utdraget över en hel dag ... o då va jag aldrig ens full för då skulle altanen se för jävlig ut.. dock gled stegen iväg då jag ställde den för plant mot husnocken o jag ramla o slog i ryggen i luftvärmepumpen.. sökte för skadat revben men blev utredd för alkolism.. bara för jag nämnde jag druckit en del bira då jag snickrade.

bor på landet o har 45km till jobb , har en alkomätare o har aldrig kört onykter eller åkt fast..
hur tror de livet skulle bli om de snodde körkortet? DÅ jävlar finns de väl risk man börjar kröka i depression och eftersom man inte har körkort kan man lika väl göra full
2025-05-12, 09:12
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
peth på ett är lätt o nu.. snickra på altanen några dagar o dricka folköl räckte då fan för mig.. är inte speciellt svårt om man då dricker dem utdraget över en hel dag ... o då va jag aldrig ens full för då skulle altanen se för jävlig ut.. dock gled stegen iväg då jag ställde den för plant mot husnocken o jag ramla o slog i ryggen i luftvärmepumpen.. sökte för skadat revben men blev utredd för alkolism.. bara för jag nämnde jag druckit en del bira då jag snickrade.

bor på landet o har 45km till jobb , har en alkomätare o har aldrig kört onykter eller åkt fast..
hur tror de livet skulle bli om de snodde körkortet? DÅ jävlar finns de väl risk man börjar kröka i depression och eftersom man inte har körkort kan man lika väl göra full
Misstaget folk alltid gör är att när folk är hos en läkare som frågar om man dricker alkohol är att folk säger ja man talar aldrig om att man dricker dom gångerna man dricker är om man är på ett kalas eller liknande och det händer inte ofta.

Att säga till en läkare att jadå lite på fredag lite på lördag, skönt att sitta ute i solen med en kall öl och koppla av, ja då får man faktiskt skylla sig själv och sånt skrivs in i journalerna och det blir man aldrig av med
2025-05-12, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Misstaget folk alltid gör är att när folk är hos en läkare som frågar om man dricker alkohol är att folk säger ja man talar aldrig om att man dricker dom gångerna man dricker är om man är på ett kalas eller liknande och det händer inte ofta.

Att säga till en läkare att jadå lite på fredag lite på lördag, skönt att sitta ute i solen med en kall öl och koppla av, ja då får man faktiskt skylla sig själv och sånt skrivs in i journalerna och det blir man aldrig av med

Det har du helt rätt i. Jag sökte för flera år sedan till läkaren för sömnproblem. Ganska omgående frågae läkaren om jag drack mycket alkohol, men mitt svar blev att det kanske blir någon öl på fredag kväll, men aldrig på vardag och inte varje fredag heller. Detta var ju inte helt sant, men läkaren tog mitt ord på det rakt av och han tog aldrig några peth eller andra alkoholtester heller.
2025-05-12, 09:40
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det har du helt rätt i. Jag sökte för flera år sedan till läkaren för sömnproblem. Ganska omgående frågae läkaren om jag drack mycket alkohol, men mitt svar blev att det kanske blir någon öl på fredag kväll, men aldrig på vardag och inte varje fredag heller. Detta var ju inte helt sant, men läkaren tog mitt ord på det rakt av och han tog aldrig några peth eller andra alkoholtester heller.
Sambons farsa drog dom körkortet för, han har inte ens bil och det här med peth test, det vet man inte.

Sedan 2 år har det tagits peth utan att man vet om det det var så hennes far fick körkortet återkallat även om han aldrig kört påverkad, aldrig hamnat i fyllecell, aldrig kommit till sjukhus för att skadat sig på fyllan eller någonting han har skött det perfekt år efter år men fick det återkallat och han kan ju inte köra på fyllan när han inte äger en bil detta är så fruktansvärt skevt dom skulle bedömma vad folk hittar på i fyllan som dom inte klarar av i stället.

Inte gå på någon som klarar att ta några öl och må gott dom åren man har kvar jag blir så irriterad på sånt här 😠
2025-05-12, 09:55
Avslutad
Jag grävde vidare i Transportstyrelsens påståenden angående "Gränsvärdet för en långvarig alkoholöverkonsumtion med PEth-tester är 0,3 mikromol/l. För att uppnå ett sådant värde krävs hög alkoholkonsumtion under lång tid." och "För att uppnå gränsvärdet 0,3 i ett PEth-test krävs en mängd om cirka 28-42 standardglas vin eller cirka 21-28 burkar* starköl (340 – 500 gram ren alkohol) i veckan." som de skriver om på https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2025/fortydligande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/. Dokumentet https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer-och-rapporter/vag/trafikmedicin/rapport-bruk-av-substanst.pdf används som referens till påståendet.

I dokumentet som används som referens står
"Eftersom PEth är en etanolmetabolit är testet mycket användbart för att skilja mellan avhållsamhet och alkoholkonsumtion. Känsligheten hos PEth som alkoholmarkör är högre än för de traditionella alkoholmarkörerna, inklusive CDT, eftersom PEth reagerar snabbare och på lägre konsumtionsnivå [135]. Ett problem är dock att översätta mätvärdet i en viss konsumtionsnivå, och särskilt vad gäller möjligheten att skilja mellan ”normalbruk” och skadligt bruk, eftersom det föreligger individuell variation [136]."

Ok, vi tittar vidare i referensen [136] som anges
"[136] Läkartidningen, ”B-PEth och andra markörer för överkonsumtion av alkohol,” 2009-04-07."

Om tittar vidare i det dokumentet som återfinns här https://lakartidningen.se/wp-content/uploads/OldWebArticlePdf/1/11791/LKT0915s1099_1103.pdf så hittar man något mycket intressant.

"Enligt Statens folkhälsoinstitut [10] bedöms en konsumtionsnivå av alkohol som riskfylld om den för män överstiger 168 g ren alkohol och för kvinnor 108 g per vecka. För CDT mot svarar ett förhöjt värde en genomsnittlig konsumtion på minst cirka 420 g per vecka (60 g/dag) och för B-PEth anges ett värde på cirka 2,0 µmol/l motsvara en genomsnittlig konsumtion på cirka 350 g per vecka (50 g/dag). Med andra ord indikerar förhöjda värden av CDT och ett B-PEth på cirka 2,0 µmol/l en klart skadlig alkoholkonsumtion."

Så, slutsatsen blir att Transportstyrelsen ljuger värre än en häst travar när de skriver "För att uppnå gränsvärdet 0,3 i ett PEth-test krävs en mängd om cirka 28-42 standardglas vin eller cirka 21-28 burkar* starköl (340 – 500 gram ren alkohol) i veckan." på https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2025/fortydligande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/

Transportstyrelsens egen referens talar alltså för att det snarare handlar om de mängderna för att nå 2,0 µmol/l och inte 0,3 µmol/l som de hävdar. 0,3 µmol/l nämns inte ens i deras referens om man källgranskar den. Någon på Transportstyrelsen har gjort ett stort misstag.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-05-12 kl. 10:43.
2025-05-12, 11:23
Avslutad
Det är dock lite oklart om Läkartidningens dokument https://lakartidningen.se/wp-content/uploads/OldWebArticlePdf/1/11791/LKT0915s1099_1103.pdf avser total PEth eller just PEth 16:0/18:1. Om det är total PEth som avses i referensen så motsvarar 2,0 total PEth ca 0,9 PEth 16:0/18:1 om man utgår från att andelen PEth 16:0/18:1 är ca 45% av total PEth. Oavsett vad så är det avsevärt mycket högre än vad Transportstyrelsen anger.
2025-05-12, 12:18
Medlem
Ajogens avatar
Det är precis som med engelskan 'indicator'.
Bara för att blinkersen är påslagen betyder det inte att bilen svänger.
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Ni håller på med trams.
2025-05-12, 12:32
Avslutad
Kollade för skojs skull upp om deras beräkning om hur många 33cl-burkar starköl om 6% som behövs för att komma upp i 500 gram alkohol stämmer.

"För att uppnå gränsvärdet 0,3 i ett PEth-test krävs en mängd om cirka 28-42 standardglas vin eller cirka 21-28 burkar* starköl (340 – 500 gram ren alkohol) i veckan. Det är en stor skillnad.

*En burk i det här exemplet motsvaras av en 33 cl burk med alkoholhalten 6 procent eller en 50 cl burk med alkoholhalten 4,5 procent."

Tror ni det stämde? Nej, såklart inte. De anger 28 burkar när det i själva verket är ca 32 st. Inte ens sådan enkel matematik kan de få rätt. Kanske att de snurrat till det kring volymprocent kontra viktprocent? Kanske är någon som inte gått ut mellanstadiet som räknat på det hela? Kanske använt AI för beräkningarna? Haha.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-05-12 kl. 13:12.
2025-05-12, 13:12
Medlem
Svenskar när folk blir av med körkorten för att dom festknarkat eller rökt på utomlands och blir dömd för en drograttfylla när dom är spiknykter två veckor senare, eller blir av med körkorten fast dom inte ens framfört en bil på tiotals år: Wooo fan vad bra, sånt vill vi inte ha i trafiken.

Svenskar när folk som dricker kraftigt och regelbundet blir av med körkorten: Vafan?? Diktatur?? Politiska krismöten på högsta nivå?? Katastrof?? Jordens undergång???

Den svenska dubbelmoralen. Allt som skett här är ju att man börjat behandla alkoholen på samma sätt som man behandlat alla andra droger i decennier, ska vi ha den politiken så bör det rimligtvis gälla alla droger i trafiken. Alkoholen är i princip mer trafikfarlig än dom flesta andra droger, ändå är det den som ska vara mest okej.
2025-05-12, 13:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Svenskar när folk som dricker kraftigt och regelbundet blir av med körkorten: Vafan?? Diktatur?? Politiska krismöten på högsta nivå?? Katastrof?? Jordens undergång???

Vad menar du med dricker kraftigt och regelbundet? Kan du ge exempel? Litar du på Transportstyrelsens siffror?
2025-05-12, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Svenskar när folk blir av med körkorten för att dom festknarkat eller rökt på utomlands och blir dömd för en drograttfylla när dom är spiknykter två veckor senare, eller blir av med körkorten fast dom inte ens framfört en bil på tiotals år: Wooo fan vad bra, sånt vill vi inte ha i trafiken.

Den svenska dubbelmoralen. Allt som skett här är ju att man börjat behandla alkoholen på samma sätt som man behandlat alla andra droger i decennier, ska vi ha den politiken så bör det rimligtvis gälla alla droger i trafiken. Alkoholen är i princip mer trafikfarlig än dom flesta andra droger, ändå är det den som ska vara mest okej.

Nej, det är inte det som skandalen handlar om. Den handlar om var gränsen för "kraftigt och regelbundet" går / ska gå samt om testernas tillförlitlighet rent vetenskapligt. Ingenting annat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in