2025-05-11, 21:56
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astarte4ever
Så hur många glas i veckan tycker du är gränsen för när körkortet ska dras? När ska man inte få ha kvar sitt körkort?

Med ett PEth på 2 motsvarande uppskattningsvis ett par flaskor vin om dagen så är det väldigt tveksamt att personen bör sätta sig bakom ratten.

Men du kan rimligtvis nå ett PEth på 1 och aldrig någonsin köra onykter även om du pendlar till jobbet.

Så det hela är situationsberoende skulle jag säga. Men jag skulle inte släppa ett PEth på 1 på någon som jag visste körde bil. Där skulle jag begära in ett uppföljande prov för att säkerställa att personen kan sluta.
2025-05-11, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Raden är inte alls konstig, du bara misstolkar/vantolkar. Först säger man att nivån sjunker långsamt, vilket är sant. Här pratar man i vardagliga termer utan att nämna halveringstid. Sen säger man att halveringstiden varierar, vilket då mot första delen av meningen betyder olika grad av långsamt.
Nej jag misstolkar inte, Peth-värdet minskar logaritmiskt. Det minskar först snabbt och sedan allt mer långsamt. Med en halveringstid på en vecka: Ett Peth-värde på 1,0 går till 0,5 på en vecka, till 0,25 på två veckor, till 0,125 på tre veckor, etc. Det är därför missvisande att säga att nivån sjunker långsamt. När den väl sjunker långsamt är man som regel under detektionsgränsen.

Hur kommenterar du det faktum att två olika individer med identisk konsumtion kan ha Peth-värden som skiljer sig med faktor 8 efter ett par veckors nykterhet? Den ene kan ligga på 0,4 (=alkis) och den andre på 0,05 (=nykterist). Det känns inte precis rättssäkert att den ene av dem får körkortet återkallat, men inte den andre.
2025-05-11, 22:25
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Nej jag misstolkar inte, Peth-värdet minskar logaritmiskt. Det minskar först snabbt och sedan allt mer långsamt. Med en halveringstid på en vecka: Ett Peth-värde på 1,0 går till 0,5 på en vecka, till 0,25 på två veckor, till 0,125 på tre veckor, etc. Det är därför missvisande att säga att nivån sjunker långsamt. När den väl sjunker långsamt är man som regel under detektionsgränsen.

Hur kommenterar du det faktum att två olika individer med identisk konsumtion kan ha Peth-värden som skiljer sig med faktor 8 efter ett par veckors nykterhet? Den ene kan ligga på 0,4 (=alkis) och den andre på 0,05 (=nykterist). Det känns inte precis rättssäkert att den ene av dem får körkortet återkallat, men inte den andre.

Långsamt är subjektivt. Halveras på en vecka är förhållandevis långsamt om man inte vill ackumulera PEth genom att man fyller på regelbundet och till slut kanske når en platå. Så jag skulle säga att det är olika grader av långsamt vid olika halveringstider och jag tolkar texten som att det var så man tänkte.

Vad gäller olika halveringstid och att man landar i olika värde efter ett par veckor är inte konstigare än att olika individer reagerar olika på samma promillehalt. PEth är bara delvis kvantitativt eftersom det finns stora individuella variationer liksom att man kan landa i samma värde på olika sätt beroende på när och hur mycket man dricker. Men det spelar ingen större roll då det främst är en markör som kan indikera en "hög" alkoholkonsumtion. Det kanske kommer bättre markörer längre fram men nu har man ju de man har.

Problemet är inte att det är orättvist, som jag ser det, utan att vissa helt enkelt inte tar ansvar för att klara sig under 0,3 efter ett första högt resultat. Minska sitt drickande helt enkelt. Fokusera på detta istället för hårklyverier om orättvisor och andra rena bortförklaringar. Men det är ju så missbrukare brukar resonera.
Senast redigerad av fakbab 2025-05-11 kl. 22:34.
2025-05-11, 22:29
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Det lär du inte dö i förtid av. I Frankrike dricker man betydligt mycket mer alkohol än i Sverige. Och i Frankrike röker man väldigt mycket mer tobak än i Sverige. Genomsnittlig livslängd är densamma för Frankrike och Sverige.
https://www.worldometers.info/demographics/life-expectancy/

Du får skilja på medellivslängd för hela kollektivet och på vilken livslängd man själv kan uppnå som individ. En hög alkoholkonsumtion, kanske i kombination med andra riskfaktorer som stillasittande och fetma, kan korta livslängden för en individ med 10 år eller mer.
2025-05-11, 22:40
Medlem
Citat:
Långsamt är subjektivt. Halveras på en vecka är förhållandevis långsamt om man inte vill ackumulera PEth genom att man fyller på regelbundet och till slut kanske når en platå. Så jag skulle säga att det är olika grader av långsamt vid olika halveringstider och jag tolkar texten som att det var så man tänkte.

Vad gäller olika halveringstid och att man landar i olika värde efter ett par veckor är inte konstigare än att olika individer reagerar olika på samma promillehalt. PEth är bara delvis kvalitativt eftersom det finns stora individuella variationer liksom att man kan landa i samma värde på olika sätt beroende på när och hur mycket man dricker. Men det spelar ingen större roll då främst är en markör som kan indikera en "hög" alkoholkonsumtion. Det kanske kommer bättre markörer längre fram men nu har man ju de man har.

Problemet är inte att det är orättvist, som jag ser det, utan att vissa helt enkelt inte tar ansvar för att klara sig under 0,3 efter ett första högt resultat. Minska sitt drickande helt enkelt. Fokusera på detta istället för hårklyverier om orättvisor och andra rena bortförklaringar. Men det är ju så missbrukare brukar resonera.
Det handlar inte om hårklyverier. En indikator som kan variera med faktor 8 mellan olika individer är mer eller mindre värdelös. Jag har ägnat 10 år av mitt liv åt naturvetenskaplig forskning, och om någon hade föreslagit att jag skulle använda en mätmetod som har en felmarginal på nästan en tiopotens så hade jag givetvis gapskrattat. Men jag är inte förvånad. Mycket av min forskning har varit relaterad till läkemedel, så jag vet av erfarenhet att läkare sällan förstår sig på vare sig vetenskapsteori eller forskningsmetodik. Men de brukar å andra sidan ha full koll på LPU. (Least Publishable Unit.) Det gäller givetvis inte alla läkare, det finns bra folk där också. Men generellt har de en stark tendens att överskatta sin egen förmåga. Jag har träffat mer än en läkare som tror att de efter att ha läst in sig på ett nytt område i några veckor, kan mer än dem som har forskat flera år inom området.
2025-05-11, 22:42
Medlem
Citat:
Du får skilja på medellivslängd för hela kollektivet och på vilken livslängd man själv kan uppnå som individ. En hög alkoholkonsumtion, kanske i kombination med andra riskfaktorer som stillasittande och fetma, kan korta livslängden för en individ med 10 år eller mer.
Livslängden för individen har mycket lite med livsstil att göra. Det är huvudsakligen genetiken som avgör.
2025-05-11, 22:46
Medlem
Citat:
Sedan skall man kanske komma ihåg att de där extra 10 åren inte kommer att påminna om åren mellan 18 och 28. (Såvida man inte bodde på demensboende och hade blöja då.)
2025-05-11, 22:51
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Det handlar inte om hårklyverier. En indikator som kan variera med faktor 8 mellan olika individer är mer eller mindre värdelös. Jag har ägnat 10 år av mitt liv åt naturvetenskaplig forskning, och om någon hade föreslagit att jag skulle använda en mätmetod som har en felmarginal på nästan en tiopotens så hade jag givetvis gapskrattat. Men jag är inte förvånad. Mycket av min forskning har varit relaterad till läkemedel, så jag vet av erfarenhet att läkare sällan förstår sig på vare sig vetenskapsteori eller forskningsmetodik. Men de brukar å andra sidan ha full koll på LPU. (Least Publishable Unit.) Det gäller givetvis inte alla läkare, det finns bra folk där också. Men generellt har de en stark tendens att överskatta sin egen förmåga. Jag har träffat mer än en läkare som tror att de efter att ha läst in sig på ett nytt område i några veckor, kan mer än dem som har forskat flera år inom området.

Det handlar inte alls om förståelse, det handlar om att man helt enkelt har stora variationer på individnivå hur man reagerar på olika substanser, bryter ner dessa etc. Man får använda de indikatorer man har tillgängliga och forska så gott man kan för att ev. hitta bättre. Det hindrar inte att man ändå kan använda sig av dessa, med vetskapen om hur de fungerar och det vet man ju i fallet PEth. Att du har svårt att acceptera detta är en brist hos dig, det utgör inget hinder för läkare eller Transportstyrelsen att ändå använda metoden, i brist på bättre.
2025-05-11, 22:59
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Livslängden för individen har mycket lite med livsstil att göra. Det är huvudsakligen genetiken som avgör.

Nu killgissar du. ChatGPT:

Citat:
Forskning visar att ärftliga faktorer står för cirka 20–30 % av variationen i livslängd mellan individer, medan livsstilsfaktorer och miljö (som kost, fysisk aktivitet, rökning, alkohol, stress, sömn och sjukvårdstillgång) står för 70–80 %.

Mer i detalj:
🔬 Ärftlighet (20–30 %)

Genetiska variationer påverkar risken för vissa sjukdomar (t.ex. hjärt-kärlsjukdomar, cancer, Alzheimers).
Det finns långlivade familjer där gener verkar spela en tydlig roll.
Men även med "bra gener" kan dåliga vanor leda till kortare liv.

🧘‍♂️ Livsstil & Miljö (70–80 %)

Rökning, kost, motion, sömn, alkohol och stresshantering har stark påverkan.
Exempel: Rökning förkortar livet med i snitt 10 år.
Personer som äter näringsrik mat, motionerar regelbundet och undviker skadliga vanor kan förlänga sitt liv med ett decennium eller mer.

En viktig slutsats är att det mesta som påverkar hur länge vi lever ligger i våra egna händer – trots den genetiska grunden.
Senast redigerad av fakbab 2025-05-11 kl. 23:03.
2025-05-11, 23:05
Medlem
Ur min synvinkel så tycker jag det är bra om man tar i lite hårdare. Jag tror det är nödvändigt. Jag menar kan man inte dra ner på sitt drickande trotts att en läkare talat med en då är man ju en risk för andra.

Bara för nått år sen kunde man ju köra på berusad och bli tagen och få tillbaka kortet efter ett halvår utan att ens sätta sin fot hos en läkare. Jag vet detta klart och tydligt för min morsas förra gubbe for i diket och krockade säkert minst en gång vart femte år. Har bandommsminnen av när moran var skitsur för att idioten lånat bilen och voltat i nån korsning. Förr alltid långt ut i ingenstans. Han var en sån där som skulle gå runt och dricka jämt, kunde dricka till frukost.

Det är så kul att lyssna på snacket. Det ska skyllas på att och allting. Så fascinerade språk. Det där med "Dricka en öl" Som aldrig nånsin i helvetet är EN ÖL. Evigt gnäll liknade att hon bara gnäller och gnäller fan att jag aldrig kan få ta en öl i lugn och ro (Som i regel slutade med halsande av ren sprit och allt liknade finsk party).

Det är ju samma snack i den här tråden. En del fattar inget (det är ju ett krav att du skall kunna lagen, finns inget att skylla på där)

Innehav av körkort är inte en rättighet det är ett privilegium som innebär en jäkla massa skyldigheter. Ett av dom är att man skall göra allt för att olyckor skall ske. Jag som växt upp och levt med en alkoholist vet mycket väl att den där gubben var långt i från bra skick sen alkoholintag upphört. Det tog lång tid att repa upp sig, vi kan snacka allt från tre veckor till ett par månader och under den tiden skulle han inte kört bil alls egentligen. Det ska man inte när man är är darrig och annat. Är fumlig med händerna. Ja vi har vart när att krocka ett par gånger med oss ungar i bilen då han var nykter.

Jag ser det som händer nu som väldigt välkommet.
2025-05-12, 00:08
Medlem
Citat:
Det handlar inte alls om förståelse, det handlar om att man helt enkelt har stora variationer på individnivå hur man reagerar på olika substanser, bryter ner dessa etc. Man får använda de indikatorer man har tillgängliga och forska så gott man kan för att ev. hitta bättre. Det hindrar inte att man ändå kan använda sig av dessa, med vetskapen om hur de fungerar och det vet man ju i fallet PEth. Att du har svårt att acceptera detta är en brist hos dig, det utgör inget hinder för läkare eller Transportstyrelsen att ändå använda metoden, i brist på bättre.
Att använda en usel metod är faktiskt sämre än att inte använda någon metod alls. PEth är inte bättre än att kasta tärning. (Med en tärning har du en variation med faktor 6, med PEth har du en variation med faktor 8.)
Citat:
Nu killgissar du. ChatGPT:
ChatGPT är en textgenerator, inte en vetenskaplig källa. Det går att få ChatGPT att ge nästan vilka svar som helst, beroende på hur man formulerar frågan.

Faktum kvarstår: Frankrike och Sverige har samma medellivslängd. Hur går det ihop med påståendena om att alkohol och tobak inverkar så menligt på livslängden? Jag har periodvis bott i Frankrike, så kom inte med några ChatGPT-svar som jag lätt ser igenom. Pratet om medelhavskost är exempelvis struntprat, jag bodde vid Medelhavet, och folk där äter inte nyttigare än i Sverige. Men de äter godare mat. Jag såg ingen som tryckte i sig kruskakli eller andra dylika nyttigheter. Jag noterade att attityden till att köra bil alkoholpåverkad ses med avsevärt blidare ögon i Frankrike än i Sverige. Något som i sig borde dra ner på genomsnittlig livslängd.
2025-05-12, 00:25
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Ur min synvinkel så tycker jag det är bra om man tar i lite hårdare. Jag tror det är nödvändigt. Jag menar kan man inte dra ner på sitt drickande trotts att en läkare talat med en då är man ju en risk för andra.

Bara för nått år sen kunde man ju köra på berusad och bli tagen och få tillbaka kortet efter ett halvår utan att ens sätta sin fot hos en läkare. Jag vet detta klart och tydligt för min morsas förra gubbe for i diket och krockade säkert minst en gång vart femte år. Har bandommsminnen av när moran var skitsur för att idioten lånat bilen och voltat i nån korsning. Förr alltid långt ut i ingenstans. Han var en sån där som skulle gå runt och dricka jämt, kunde dricka till frukost.

Det är så kul att lyssna på snacket. Det ska skyllas på att och allting. Så fascinerade språk. Det där med "Dricka en öl" Som aldrig nånsin i helvetet är EN ÖL. Evigt gnäll liknade att hon bara gnäller och gnäller fan att jag aldrig kan få ta en öl i lugn och ro (Som i regel slutade med halsande av ren sprit och allt liknade finsk party).

Det är ju samma snack i den här tråden. En del fattar inget (det är ju ett krav att du skall kunna lagen, finns inget att skylla på där)

Innehav av körkort är inte en rättighet det är ett privilegium som innebär en jäkla massa skyldigheter. Ett av dom är att man skall göra allt för att olyckor skall ske. Jag som växt upp och levt med en alkoholist vet mycket väl att den där gubben var långt i från bra skick sen alkoholintag upphört. Det tog lång tid att repa upp sig, vi kan snacka allt från tre veckor till ett par månader och under den tiden skulle han inte kört bil alls egentligen. Det ska man inte när man är är darrig och annat. Är fumlig med händerna. Ja vi har vart när att krocka ett par gånger med oss ungar i bilen då han var nykter.

Jag ser det som händer nu som väldigt välkommet.
Det är meningen att lagar och föreskrifter ska fånga upp människor som av olika skäl är olämpliga att köra bil. I sådana fall ska körkortet dras in. Problemet är att Transportstyrelsens hantering av PEth-prov riskerar att dra in körkortet för massor av människor som inte har missbrukarproblematik och som aldrig skulle köra påverkade. Det som händer nu drabbar oskyldiga och rubbar förtroendet för såväl myndigheter som hälso- och sjukvården. Det är mycket dåligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in