2025-05-10, 13:20
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongfeeling
Tror inte många av hemlösa skulle falla under LSS.
Psykiska problem och missbruk innefattas inte av LSS, kanske där det ska ändras.

Fast jag känner en hel del missbrukare som fått chans efter chans men "misslyckas", de vill inte bli kontrollerade och drogfria, de vill leva i sitt "pundar-rus och frihet".

Dessa personer är nog helt omöjliga att anpassa till ett vanligt liv.
Det är vad man ska göra med dem som är det svåra att lösa

Autismspektret ingår i LSS. Sedan ger flera diagnoser med så kallade NPF rätt till Sol-beslut där stöd och hjälp med olika insatser ingår. Socialtjänsten och missbruksvården är inte rätta instanser för detta, men tyvärr är det bara där hemlösa hamnar. Däremot är det som du säger att en person måste vara mottaglig för hjälp annars går det inte.
Citera
2025-05-10, 13:22
Medlem
F.Hansens avatar
Ja egentligen borde hemlösa få mycket mer hjälp för i grunden så är det väll nått mentalt problem de har, men resurser…
Citera
2025-05-10, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Autismspektret ingår i LSS. Sedan ger flera diagnoser med så kallade NPF rätt till Sol-beslut där stöd och hjälp med olika insatser ingår. Socialtjänsten och missbruksvården är inte rätta instanser för detta, men tyvärr är det bara där hemlösa hamnar. Däremot är det som du säger att en person måste vara mottaglig för hjälp annars går det inte.
Ja, autism innefattas av personkrets 1.
Det utökas ju vilka som "får vara med" och sen psykiatrin skrev om sin lilla bok så har iallafall jag svårt att hålla reda på alla begrepp och diagnoser.
I ett önskesamhälle har alla rätt till en dräglig bostad oavsett
- det är min åsikt
Citera
2025-05-11, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Va? Vad fick du det ifrån? Är det någon form av insinuation du försöker dig på?
Oj, nu skrev jag nog otydligt!! Absolut inte. Ville bara försöka reda i begrepp men inte alls meningen om jag skrev ngt som verkade olämpligt. Kan inte ta bort kommentar tyvörr men som sagt, var bara en personlig erfarenhet som säkert långt ifrån alla samtycker till. Sorry..
Citera
2025-05-12, 09:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaSoc
Oj, nu skrev jag nog otydligt!! Absolut inte. Ville bara försöka reda i begrepp men inte alls meningen om jag skrev ngt som verkade olämpligt. Kan inte ta bort kommentar tyvörr men som sagt, var bara en personlig erfarenhet som säkert långt ifrån alla samtycker till. Sorry..

Mhm? Vadå personlig erfarenhet? Du gör en antydan om ditten och datten utifrån mitt inlägg. Jag vet inte vart du fick det där ifrån? Inte fan är det genom erfarenhet iaf, det kan jag säga direkt.
Citera
2025-11-14, 09:00
Avstängd
hemlösa ska inte ha hjälp
ingen har bätt dom supa bort hus etc etc
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto