2025-05-11, 16:08
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Fler och fler användare på sociala medier blir övertygade om att jorden är platt och oändlig, och inte en snurrande boll skapad av en slump som färdas gemom den mörka rymden i 108 000 km/h.

Det finns liksom en anledning till varför man förr i tiden var övertygad om en platt jord, människan hade ett betydligt högre medvetande och var betydligt intelligentare helt enkelt.

Vad menar du med förr i tiden? 1533 visste man att jorden var en glob.
Citera
2025-05-11, 16:44
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Vi visste att jorden var en sfär långt innan Jesus ens var född. Och så har du ju t.ex kineser som inte har ett skit att göra med NASA eller din religion.

Så den förklaringen håller inte för fem öre.
Appeal to omniscience kallas det du gör här bara så du vet. "Vi har alltid vetat"... Konsensus är inte samma som fakta.
Citera
2025-05-11, 16:45
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jag är nog av åsikten att vad en religiös text som är skriven mellan två och tre tusen år sedan knappast är rätt plats att läsa om man vill få redan på den verkliga jordens form.
Tror nog att modern vetenskap har bättre koll på det än Moses, Kung Salomo och Johannes.
Nu svarade jag endast på frågan, för jag gillar underhålla ibland, men visst det är inte bevis per se.
Citera
2025-05-11, 16:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Vad menar du med förr i tiden? 1533 visste man att jorden var en glob.

Vilka "visste" att Jorden var sfärformad 1533? Hur pass geografiskt utbrett var ryktet?
Citera
2025-05-11, 16:49
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Självklart får du skriva vetenskapliga artiklar om FE. Kruxet är att du inte kan.

Och hat stämmer inte, det handlar mer om lyteskomik. Möjligen kombinerat med en viss irritation över er oförmåga att kunna argumentera.

Att du kallar vetenskap och kunskap för psuedo-vetenskap säger mer om dig än om vetenskapen.
Vetenskapliga artikar om FE kommer borstas undan akademiskt iaf och det vet du... om du nu inte råkar ha ett bevis. Jag är öppen.

Det är pseudovetenskap så jag kallar det pseudovetenskap. Och det säger att jag är villig att titta på saker kritiskt
Citera
2025-05-11, 16:50
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vilka "visste" att Jorden var sfärformad 1533? Hur pass geografiskt utbrett var ryktet?
1533 hade man redan seglat Jorden runt så det fanns nog ingen men kunskap om vetenskap som trodde att Jorden var platt på den tiden.
Senast redigerad av Jonas1968 2025-05-11 kl. 16:53.
Citera
2025-05-11, 16:53
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Angående detta, hade inte Nasa kunnat forska på ett universum runt en platt värld om det var så? Den känns ju lika utforskningsbar som en sfärisk.
Ska jag posta ett dokument från NASA där dom erkänner att jorden är platt? Bara fråga mig om det här så jag inte länkar och får varning i onödan.

Sedan vill dom inte att det ska komma ut att dom har ljugit, gaslightat etc. Det tillhör deras agenda att ha folk att tro jorden är en spinnande glob.
Citera
2025-05-11, 16:55
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Det var nog snarare så att människorna i allmänhet helt enkelt inte funderade på om jorden var platt, sfärisk eller hade någon annan form.
Alla såg att en kulle skymmer det som fanns bortom kullen. När de gick upp på kullen syntes det som befann sig på andra sidan.
Den del av befolkningen som bodde vid en tillräckligt stor slätt eller vatten såg att de inte kunde se vad som befann sig bortom horisonten. När de tog sig närmare horisonten upptäckte de att man så småningom kunde se vad som fanns längre bort. Av denna insikt skulle jag tro att de drog slutsatsen att jordytan var välvd. På samma sätt som en kulle är välvd. Några lade ner lite mer tankemöda på vad som var orsaken till att något var välvt på detta sätt. Det fanns varken då eller nu någon annan orsak än att världen är sfärisk.
Optisk illusion.
Citera
2025-05-11, 16:57
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Optisk illusion.
Att avstånden på Jorden stämmer med Globen men är totalt omöjliga på skivan är däremot inte en optiskt illusion.
Citera
2025-05-11, 16:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
1533 hade man redan seglat Jorden runt så det fanns nog ingen men kunskap om vetenskap som trodde att Jorden var platt på den tiden.

Du förmådde alltså inte att besvara mina okomplicerade frågor.

Återigen, vilka "visste" att Jorden var sfärformad 1533 och hur geografiskt utbrett var detta rykte?
Citera
2025-05-11, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Appeal to omniscience kallas det du gör här bara så du vet. "Vi har alltid vetat"... Konsensus är inte samma som fakta.

Fakta är att fyrtornet på Faros byggdes 280 f.Kr och att Eratosthenes räknade ut jordens radie ungefär samtidigt.

Och du glömmer bort att förklara vad Kina har att göra med NASA och frimurare.
Citera
2025-05-11, 17:01
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Du förmådde alltså inte att besvara mina okomplicerade frågor.

Återigen, vilka "visste" att Jorden var sfärformad 1533 och hur geografiskt utbrett var detta rykte?
Rykte? Redan de gamla grekerna visste att Jorden var rund. Fanns ingen med kunskap som trodde att Jorden var platt 1533.
Det som var tvisteämnet på den tiden var om Jorden eller solen var i centrum. Inte Jordens form.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in