2025-05-11, 12:50
Avslutad
Det enda som är platt på jorden är människorna som har lagt sig ner i underkastelse av det ekonomiska systemet
Citera
2025-05-11, 12:51
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Vetenskapism eller scientism. Riktig vetenskap tål att bli ifrågasatt.
Men ifrågasättandet bör vara trovärdigt också. Densitetstyngdlag, att ifrågasätta flygavstånd med ”terräng” som givetvis inte påverkar flygplan är inte särskilt trovärdigt.
Citera
2025-05-11, 13:08
Medlem
Citat:
För att dom(freemasons/frimurare) har en agenda. Det är satanistisk tro därav man kan se 666 i NASAa beräkningar emellanåt. Vilket tar oss in på att dom vill inte att vi ska tro på Gud, någon skapare eller intelligent design.

För att dölja mer mark/resurser. För att få pengar, NASA får miljontals dollar varje år. För att dom är störda. För att dom kan helt enkelt.

För att få oss känna oss värdelösa och små. För att kontrollera oss. Det är en bra fråga och den ställs ofta.

Kan Gud inte ha skapat en rund jord?
Citera
2025-05-11, 13:15
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Kan Gud inte ha skapat en rund jord?
Alltså jag är utav åsikten att jag inte vet om Gud finns eller inte, agnostisk tror jag det heter, men ska svara på frågan ändå: inte om du läser bibeln. Den säger att jorden är platt och vi lever under en "firmament" likt Truman i filmen Truman Show.
Citera
2025-05-11, 13:19
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Nu får du lugna ner dig.

Det finns liksom en anledning till varför människan i alla år var övertygad om en platt jord, för att den är platt helt enkelt.

Att den skulle vara sfärformad är ett nytt ointelligent påfund.

Vad fint. Hitta nu stöd för detta påstående, pajas.
Citera
2025-05-11, 13:21
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det syns ju tydligt att den är målad i närtid och arrangemanget i bilden är inte tidsenligt överhuvudtaget.

Famförallt, den bevisar inte att jorden är sfärformad, och på den tiden var de flesta övertygade om att jorden var platt samt världsalltets centrala punkt.

Hur syns det? Kom igen och visa din konsthistoriska expertis, pajas.
Citera
2025-05-11, 13:23
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Fler och fler användare på sociala medier blir övertygade om att jorden är platt och oändlig, och inte en snurrande boll skapad av en slump som färdas gemom den mörka rymden i 108 000 km/h.

Det finns liksom en anledning till varför man förr i tiden var övertygad om en platt jord, människan hade ett betydligt högre medvetande och var betydligt intelligentare helt enkelt.

Vad fint, du har väl namn och adresser till denna anonyma skara individer? Langa den nu
Citera
2025-05-11, 15:12
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Nu får du lugna ner dig.

Det finns liksom en anledning till varför människan i alla år var övertygad om en platt jord, för att den är platt helt enkelt.

Att den skulle vara sfärformad är ett nytt ointelligent påfund.
Det var nog snarare så att människorna i allmänhet helt enkelt inte funderade på om jorden var platt, sfärisk eller hade någon annan form.
Alla såg att en kulle skymmer det som fanns bortom kullen. När de gick upp på kullen syntes det som befann sig på andra sidan.
Den del av befolkningen som bodde vid en tillräckligt stor slätt eller vatten såg att de inte kunde se vad som befann sig bortom horisonten. När de tog sig närmare horisonten upptäckte de att man så småningom kunde se vad som fanns längre bort. Av denna insikt skulle jag tro att de drog slutsatsen att jordytan var välvd. På samma sätt som en kulle är välvd. Några lade ner lite mer tankemöda på vad som var orsaken till att något var välvt på detta sätt. Det fanns varken då eller nu någon annan orsak än att världen är sfärisk.
Citera
2025-05-11, 15:24
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Alltså jag är utav åsikten att jag inte vet om Gud finns eller inte, agnostisk tror jag det heter, men ska svara på frågan ändå: inte om du läser bibeln. Den säger att jorden är platt och vi lever under en "firmament" likt Truman i filmen Truman Show.
Jag är nog av åsikten att vad en religiös text som är skriven mellan två och tre tusen år sedan knappast är rätt plats att läsa om man vill få redan på den verkliga jordens form.
Tror nog att modern vetenskap har bättre koll på det än Moses, Kung Salomo och Johannes.
Citera
2025-05-11, 15:50
Medlem
Citat:
Nja, både ja och nej. Här kan man göra det som exempel men generellt sett blir plattjordarna censurerade och bemötta med mycket hat. Det ser inte jag som att den satta "vetenskapen" kan ifrågasättas. Förresten är den psuedo-vetenskapen full av abstrakt nonsens men det låter fint för den som vill tro jorden är en glob.

Självklart får du skriva vetenskapliga artiklar om FE. Kruxet är att du inte kan.

Och hat stämmer inte, det handlar mer om lyteskomik. Möjligen kombinerat med en viss irritation över er oförmåga att kunna argumentera.

Citat:
Förresten är den psuedo-vetenskapen full av abstrakt nonsens men det låter fint för den som vill tro jorden är en glob.

Att du kallar vetenskap och kunskap för psuedo-vetenskap säger mer om dig än om vetenskapen.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-05-11 kl. 16:40.
Citera
2025-05-11, 15:58
Medlem
Citat:
För att dom(freemasons/frimurare) har en agenda. Det är satanistisk tro därav man kan se 666 i NASAa beräkningar emellanåt. Vilket tar oss in på att dom vill inte att vi ska tro på Gud, någon skapare eller intelligent design.

För att dölja mer mark/resurser. För att få pengar, NASA får miljontals dollar varje år. För att dom är störda. För att dom kan helt enkelt.

För att få oss känna oss värdelösa och små. För att kontrollera oss. Det är en bra fråga och den ställs ofta.

Vi visste att jorden var en sfär långt innan Jesus ens var född. Och så har du ju t.ex kineser som inte har ett skit att göra med NASA eller din religion.

Så den förklaringen håller inte för fem öre.
Citera
2025-05-11, 16:03
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
[…]

[…]

Angående detta, hade inte Nasa kunnat forska på ett universum runt en platt värld om det var så? Den känns ju lika utforskningsbar som en sfärisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in