2025-05-11, 08:36
Medlem
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...-000-fuskbesok

Citat:
Det ska tas hårda tag mot allt möjligt skattefiffel och fusk, så låter det ofta från regeringen i alla fall. Men det verkar inte gälla några av deras favoritföretag, de digitala vårdgivarna. Men runt om i Sverige börjar regionerna tröttna.

I Region Kalmar har man gått så långt som en polisanmälan mot Kry. Region Kalmar har fått nästan 300 fakturor av Kry för digital vård från juni till januari, problemet är att regionen redan betalt för detta. Polisanmälan gäller bedrägeri. Kry menar att det är ett missförstånd.

I Stockholm är man minst sagt förbannad. Där har regionen nu skickat brev till både Kry och Doktor.se med återbetalningskrav på 48,3 miljoner respektive 10,4 miljoner kronor.

Trots försök att pressa ned nätläkarkostnaderna har det bara blivit dyrare för regionerna. Totalt ligger notan för nätläkare på en miljard för landets regioner.

Det är helt oacceptabelt att skattepengar används på det här sättet och helt tvärsemot det vi vet är effektiv vård

Vilka är det som äger kry och doktor.se? Det är medvetet fusk för att få in så mycket pengar som möjligt. Jag kommer aldrig använda mig av dessa företag för vård.

Vad vet ni om detta?
Citera
2025-05-11, 09:08
Medlem
AmpertBXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr11fip0xen

Vilka är det som äger kry och doktor.se? Det är medvetet fusk för att få in så mycket pengar som möjligt. Jag kommer aldrig använda mig av dessa företag för vård.

Vad vet ni om detta?

Båda husläkarmottagningarna på Kungsholmen (inga namn) efter att att dom gått ihop med Doctor24 meddelade att dom skickar inga remisser längre, utan patienterna blir utredda av deras egna behöriga listade husläkarna. Det visade sig att svenska husläkarna hade bvtts ut mot nyanlända. Vilka accrediteringar dom hade det stod det ingenting om. Nu ett år senare ser man att den ena har annonser i gratistidningen Kungsholmen varje fredag där man bönar och ber om nya patienter som vill bli listade hos dom, vecka efter vecka. Den andra som jag var listad hos fortsätter skicka erbjudanden och uppmaningar till mig att komma tillbaks trots att dom vet att jag är listad hos annan. När jag en dag gick förbi såg den rätt tom ut. Någon dag senare läste man att både Kry och Doctor 24 hade dömts att betala miljonbelopp för att dom fifflat med någonting.
Citera
2025-05-11, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tr11fip0xen

Vad vet ni om detta?

Ja, dom försöker hitta sätt och kringgå avtal för att maximera vinst. Det är så det blir med vården i privatsektor. Det är svårt att göra vinst i vården utan bla att på försöka kringgå avtal.

Generaliseriat så, Antingen maxar man med svårt sjuka listade patienter. Men då slutar alla, för de blir för tungt. Eller så försöker man balansera men de kan vara svårt, men förr kunde du ha många " lätta" patienter och friska patienter, särskilt i Stockholm för att få in medel. Det gjorde de lätt för privataktörer.
Senast redigerad av rawjudge 2025-05-11 kl. 09:19.
Citera
2025-05-11, 09:20
Medlem
Tomtekukars avatar
Lurendrejeri på låg nivå. Staten är lätt att lura när det gäller sjukvård.
Citera
2025-05-11, 09:34
Medlem
AmpertBXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Lurendrejeri på låg nivå. Staten är lätt att lura när det gäller sjukvård.

När man pratar om trollen. I dagens gratistidning Kungsholmen, finns en halv sida om fuskarna Kry och Doctor 24 och dom andra nätdoktorerna.
Citera
2025-05-11, 09:35
Medlem
”Fråga doktorn”-profilen Suzanne Axell fick stark kritik när hon efter att ha lämnat SVT gjorde en stor reklamkampanj för Kry. I en intervju med Expressen beskriver hon nu kritiken som ”stötande” och ”oförskämd".
Citera
2025-05-11, 09:43
Medlem
AmpertBXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
”Fråga doktorn”-profilen Suzanne Axell fick stark kritik när hon efter att ha lämnat SVT gjorde en stor reklamkampanj för Kry. I en intervju med Expressen beskriver hon nu kritiken som ”stötande” och ”oförskämd".

Självklart. Dom håller varandra om ryggen för att få synas i media. Före dettingar också.
Citera
2025-05-11, 10:10
Avstängd
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Ja, dom försöker hitta sätt och kringgå avtal för att maximera vinst. Det är så det blir med vården i privatsektor. Det är svårt att göra vinst i vården utan bla att på försöka kringgå avtal.

Generaliseriat så, Antingen maxar man med svårt sjuka listade patienter. Men då slutar alla, för de blir för tungt. Eller så försöker man balansera men de kan vara svårt, men förr kunde du ha många " lätta" patienter och friska patienter, särskilt i Stockholm för att få in medel. Det gjorde de lätt för privataktörer.
Nej det är inte så det blir med vården i privat sektor. Får fantastisk hjälp hos t ex Capio.

Däremot är det så här det går med babbar i vården. Och på bilprovningen, och på apoteken, tingsrätterna osv osv.
Citera
2025-05-11, 11:00
Medlem
AmpertBXs avatar
privat sektor. Får fantastisk hjälp hos t ex Capio

En del skryter över den privata sjukvården där man betalar typ 30000:- för Privat Sjukförsäkring hos Försäkringsbolaget Scandia exempelvis, men den måste förnyas varje år.
Dom flesta av Capios mottagningar på Sabbatsbergs sjukhus som är staplade under varandra på deras hemsida måste man ha betald privat sjukförsäkring för att utan remiss bli kallad. Dom andra 2-3 vanliga mottagningarna måste remiss från husläkare skickas. Egen remiss går inte.
I landet som skryter med gratis sjukvård. Gissa vad politikerna och deras generaldirektörer går när dom behöver vård. Deras egna gräddhylla. Sofiahemmet. Dom har egen husläkarmottagning för vem som helst, men vård då blir vi vanliga svenssons hänvisade till KS akuten, jag blev det när jag var listad där, fast dom hade mottagning för den krämpa jag sökte för,där. Bara så ni vet.
Citera
2025-05-11, 11:23
Avstängd
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmpertBX
privat sektor. Får fantastisk hjälp hos t ex Capio

En del skryter över den privata sjukvården där man betalar typ 30000:- för Privat Sjukförsäkring hos Försäkringsbolaget Scandia exempelvis, men den måste förnyas varje år.
Dom flesta av Capios mottagningar på Sabbatsbergs sjukhus som är staplade under varandra på deras hemsida måste man ha betald privat sjukförsäkring för att utan remiss bli kallad. Dom andra 2-3 vanliga mottagningarna måste remiss från husläkare skickas. Egen remiss går inte.
I landet som skryter med gratis sjukvård. Gissa vad politikerna och deras generaldirektörer går när dom behöver vård. Deras egna gräddhylla. Sofiahemmet. Dom har egen husläkarmottagning för vem som helst, men vård då blir vi vanliga svenssons hänvisade till KS akuten, jag blev det när jag var listad där, fast dom hade mottagning för den krämpa jag sökte för,där. Bara så ni vet.
Hade försäkring på Sophiahemmet som löneförmån under många år och vården var då exemplarisk. Det var då. Idag fungerar stället som vilket sjukhus som helst och kvaliten är bitvis usel.
Citera
2025-05-11, 11:30
Medlem
AmpertBXs avatar
ögonläkaren

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Hade försäkring på Sophiahemmet som löneförmån under många år och vården var då exemplarisk. Det var då. Idag fungerar stället som vilket sjukhus som helst och kvaliten är bitvis usel.

Då är vi överens. Dom 2 år jag var listad hos Sofiahemmet som vanlig svenssons var det bara deras labb jag skickades till. Allt annat hänvisades jag till närmaste akuten och det blev då KS.

Min ögonläkare på Sofiahemmet hon är toppen, eftersom jag är stammiskund hos henne behöver jag ingen remiss utan jag skickar iväg ett meddelande i 1177 så bokar hon tid.
Senast redigerad av AmpertBX 2025-05-11 kl. 11:36. Anledning: Tillägg
Citera
2025-05-11, 11:34
Medlem
Man bör omgående dra in tillstånden för dessa verksamheter. Men i vanlig ordning så får de en lapp där det står "Fy"på och sen fortsätter allt som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in