2025-05-10, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Men det andra problemet i det här fallet är att konsekvensen blir att människor inte längre vågar gå till doktorn när de är sjuka, om de misstänker att det kan uppstå problem med deras PEth-värde.

För övrigt tycker jag att det finns en viss ironi i detta. Folk blir så upprörda, men egentligen är det precis så här det har varit för alla cannabisbrukare under lång tid. Och då brydde sig inte dessa alkisar ett dugg.

Du flyttar nu problemet till en helt annan fråga, nämligen huruvida en patient kan ha förtroende för en vårdgivare. Alkoholister är inte de enda som ska passa sig för vården. Har du barn, licenser och säkerhetsklasser ska du noggrant väga in vad du säger och göra inför en vårdgivare. Har du något av dessa jag räknade upp kan du inte ens gå till en kurator eller en psykolog. Det har ingenting med PEth att göra.
2025-05-10, 14:14
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Att andra länder inte använder sig av peth för att dra in körkort säger något annat än vad du menar i tråden.

Det där stämmer inte med verkligheten, killgissar du igen? ChatGPT ger bla. följande:

Citat:
I Norge används PEth som en del av medicinska utvärderingar för att bedöma en persons lämplighet att inneha körkort. Höga PEth-värden kan leda till att körkortet återkallas eller att särskilda villkor ställs för att få eller behålla det.

I Finland används PEth som en del av medicinska utvärderingar för att bedöma en persons lämplighet att inneha körkort. Höga PEth-värden kan leda till att körkortet återkallas eller att särskilda villkor ställs för att få eller behålla det.

I Danmark används PEth som en del av medicinska utvärderingar för att bedöma en persons lämplighet att inneha körkort. Höga PEth-värden kan leda till att körkortet återkallas eller att särskilda villkor ställs för att få eller behålla det.

Sedan 2022 används PEth i Tyskland som en del av bedömningen för att återfå körkort efter återkallelse på grund av alkoholrelaterade skäl. Ett PEth-värde under 20 ng/mL används som bevis på avhållsamhet från alkohol, tillsammans med andra biomarkörer som EtG i urin eller hår.
2025-05-10, 14:21
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Men det andra problemet i det här fallet är att konsekvensen blir att människor inte längre vågar gå till doktorn när de är sjuka, om de misstänker att det kan uppstå problem med deras PEth-värde.

Du menar att vissa gör det? Vem vill riskera att orsaka en olycka i trafiken? Vet man om att man är alkoholiserad borde man ALDRIG köra bil oavsett om man mätt upp PEth eller inte.

"uppstå ett problem med deras PEth-värde"

Du menar att det blir avslöjat att man är olämplig att köra bil. Så man kör ändå alltså? Nonchalant inställning till andra människors liv. Jag känner som sagt ett par som har blivit påkörda av rattfyllerister och fått sina liv förstörda via livslånga handikapp, plus de som avlidit. Fy fan för en sådan inställning att man skulle låta bli att gå till doktorn just pga risken att bli avslöjad och få körkortet återkallat.
2025-05-10, 14:23
Medlem
Ajogens avatar
Sverige är det enda landet som använder peth-test enskilt som skäl till att dra in körkortet.

Ai är ingen giltig källa.
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Det där stämmer inte med verkligheten, killgissar du igen? ChatGPT ger bla. följande:
2025-05-10, 14:26
Medlem
Celestrons avatar
Som jag sagt tidigare är detta ett grovt brott mot patientsekretessen!

Läkare har inte rätt att lämna ut värden, diagnoser och provsvar till någon annan utanför sjukvården, vem det vara månde, och det borde leda till en varning eller erinran enligt socialstyrelsens eget regelverk.
Inom sjukvården är det t.o.m olagligt att lämna ut provsvar mellan 'fel' avdelningar, men här har man alltså gjort till praxis(?!) att utan vidare lämna ut enskilda provsvar till transportstyrelsen.

Patientsekretessen har utarbetats just för att patienter ska våga besöka sjukvården med sina problem och känna sej trygga när de biktar sej för en läkare eller sköterska med sina problem. De ska absolut inte känna sej oroade över att deras läkare tar PEth-prover i smyg och skickar rakt i halsen på transportstyrelsen. Och inga andra hemliga prov heller utan att informera patienten!

Däremot finns speciella undantag där läkaren under noggrann utredning av patienten måste lämna ut en diagnos till en annan myndighet som TS. Detta kan då gälla grava alkoholister, eller nyupptäckta epileptiker.
Detta har varit känt länge och det är väl få medborgare som har invändningar mot att det sker i dessa fall.

Men det ska aldrig vara tillåtet att lämna ut enskilda provsvar på detta noncharlanta sätt.

Följderna för patienterna är enorma. Bara att tvingas lämna en massa kontrollprov till TS känns redan det som ett straff för något de inte gjort.
Vanliga medborgare som aldrig skulle köra rattfulla tvingas alltså genomgå samma utredningsprocedur som om dom begått rattfylleri!
Dessutom kostar det pengar. Varje test kostar tydligen 250:- som patienten får betala. Totalt över 5000:-. Dessutom inkomstbortfall för att ta ledigt från jobbet, betala P-avgifter, bränslekostnader etc. En nota som kanske slutar på 7-8000:-
Och inte bara det.
Deras liv och levnadssätt blir ju påverkat under ett helt år! Särskilt unga människor som nyss tagit körkort och som är ute på krogen ofta, åker på utlandsresor, och slår runt ibland kommer under ett helt år framåt vara orolig för att alkoholen de dricker ska visa sej på nästa PEth-prov, och sitta och räkna på hur många öl och drinkar de vågar dricka under kvällen! Man undrar ju verkligen om hela transportstyrelsen består av gamla MHF-medlemmar som har nån verklighetsfrämmande utopisk vision om 'nollvision i trafiken' som de försöker implementera på alla körkortsinnehavare, eftersom man fiskar i grumligt vatten efter blivande rattfyllerister. Och denna idioti hjälper alltså sjukvården till med!

Här är det alltså socialstyrelsen som borde sätta ner foten och ändra sina regler. Vad TS ändrar i sin lekstuga gör ju ingen skillnad. Här krävs det regler som förtydligar och förbjuder utlämnande av enskilda provsvar som kan vara menligt för patienterna.

Redan nu är förtroendet för vården kört i botten i och med denna skandal, och det lär inte bli bättre om man enbart nöjer sej med TS:s justeringar.
Nu kommer varenda måttlighetsdrickare att ändra och skjuta fram sina årskontroller minst en månad. Jag är säker på att vårdcentralerna och övr sjukvården redan nu har stora problem med detta och inom kort kommer att slå larm!
Senast redigerad av Celestron 2025-05-10 kl. 14:29.
2025-05-10, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Varifrån har du fått att PEth-värderna har svagt evidensvärde i förhållande till högt etanolintag?
Till att börja med kan du bara få ett högt etanolintag genom att just förtära substanser med höga etanolandelar. Du måste dessutom ha intagit substanser med höga etanolandelar under en mycket lång tid för att fosfatidyletanol ska kunna mätas som en restprodukt. Forskarna är ense om att det förekommer en osäkerhetsfaktor i den individuella metabolismen som gör att en individ kan få koncentration av fosfatidyletanol även vid en enda kort period av högt intag av etanol (som en fest där du har över 1 promille i blodet). Men pendeln slår också åt andra håller, där en fest på en promille kan visa sig ge normala eller låga halter av fosfatidyletanol. Däremot är det ingen som tittar på enstaka prover när man gör dessa mätningar. Man tittar på prover utförda över en viss tid. Har en patient höga halter av fosfatidyletanol i blodet över t.ex. 5 provtillfällen 12 dagar emellan varje tillfälle så är det fortfarande inte något som står rätt till. Den personen festar således så mycket och så grovt att denne har minst 1 promille i blodet varje gång. Det påvisar att det finns ett oansvarigt problem med etanolkonsumption på samma sätt som att Transportstyrelsen inte gillar en person får flera LOB-beslut på sig under en månad.

Men varför har vi en sådan regel som 5kap 3§ p.6 Körkortslagen? Jo, för för att det finns en högre risk för olycksfall och trafikbrott för förare som uppvisar indikationer på att de inte klarar av att begränsa sitt intag av etanol. Detta gäller både för LOB och medicinsk mätning. Går du på krogen och får ett gäng LOB-beslut på dig för att du helt enkelt inte kan begränsa ditt etanolintag till en lämplig nivå så finns det en hög risk att du inte kan begränsa dig när du framför ett motordrivet fordon i trafiken. Vi kan fördjupa oss i detta ämne och titta lite på fakta som påvisar att hela 11% av alla dödsfall i trafiken åren 2012-2022 hade höga halter av etanol i blodet och var förstagångsanvändare. Av de som redan misstänkta för rattfylleri en gång tidigare var 10% av de döda förarna som hade höga etanolvärden i blodet. Det finns till och med en högre risk för att en person med olämpligt alkoholbeteende blir indragen i trafikolyckor och trafikbrott än att en person med obehandlad Diabetes blir det. Ändå är det nästintill blankt nej till både ett privat körkortstillstånd och ett yrkestillstånd om du har en okontrollerad och obehandlad Diabetes. Vi ska inte ens diskutera skillnaden mellan etanolkonsumption och Epilepsi, där risken för att bli inblandad i trafikincidenter med Epilepsi är nästintill obefintlig i jämförelse med etanolintag. Ändå är enbart ett enda EP-anfall som barn, en liten feberkramp som 2åring, absolut hinder för ett körkortstillstånd.

Till sist: Det är ingen mänsklig rättighet att få ett körkortstillstånd utfärdat. Du får av myndigheten ett villkorat tillstånd att framföra motorfordon om du anses lämplig till det. Det är ingen tvångshandling att återkalla ditt tillstånd om du finnes olämplig. Har du riskfyllda etanolbeteenden så anses du inte kunna vara lämplig att framföra motorfordon, så enkelt är det.

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2023/06/alkoholmarkoren-fosfatidyletanol-peth-sa-bedoms-testresultatet/

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/468fb66b527d43f0b95be2a117f0a578/alkohol-narkotika-dodliga-olyckor-trafiken.pdf

https://rib.msb.se/filer/pdf/27359.pdf

Jag håller absolut med dig om att körkortet bör dras in när en person har ett missbruk som personen inte själv kan hantera. Inget snack om den saken!

Nu säger du TS själva att det räcker med tre öl eller fyrka glas vin / dag för att förlora körkortet och jag undrar om det är inte fullt möjligt att ligga på den nivån utan att ha ett missbruk. Hade jag själv råd med ett gott vin till maten och en whiskeypinne på kvällen varje dag skulle jag nog älska att kunna unna mig det. Jag tror inte att alla som dricker de mängderna har alkoholproblem och att man därför behöver ta deras körkort.
2025-05-10, 14:31
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Sverige är det enda landet som använder peth-test enskilt som skäl till att dra in körkortet.

Ai är ingen giltig källa.

Det går att hitta om man googlar, exempelvis i Norge via Helsebiblioteket.

https://www.helsebiblioteket.no/innhold/nasjonale-veiledere/forerkort#midler-som-kan-pavirke-kjoreevnen-3537

Citat:
Ved periodisk overforbruk bør opplysninger om inntatt mengde, hyppighet og lengde på periodene tas med i vurderingen av om helsekravet er oppfylt. Der slike perioder tiltar i hyppighet eller søker har problemer med å kontrollere forbruket, slik at dette kan gi forstyrrelse i atferd eller helsesvekkelse som gir økt trafikksikkerhetsrisiko, er helsekravet ikke oppfylt. Ved overforbruk vil man typisk finne gjentatte PEth-verdier over 0,30 µmol/l og patologiske biologiske markører, noe som indikerer at helsekravet ikke er oppfylt.

Eller i denna rapport:

https://www.statsforvalteren.no/contentassets/53588f8cd185428d994e0213137f56e2/rapport-forerkorttilsyn.pdf

Citat:
For å utrede om alkoholforbruket er i strid med helsekravet, tas gjerne PEth-prøver2 som
supplement til eksisterende medisinske opplysninger, som skal bekrefte/avkrefte om pasienten
har kontroll på sitt alkoholforbruk (PEth under 0,3). Dersom fastlegen etter en helhetsvurdering
konkluderer med at helsekravet ikke er oppfylt, skal det gis et muntlig kjøreforbud, eventuelt
også meldes til Statsforvalteren. Pasienten må da dokumentere avholdenhet ved månedlige
PEth-prøver i seks måneder, før kjøreforbudet kan oppheves/ tapt førerett kan gjenerverves
(PEth under 0,03).

Norge har alltså precis samma gräns som Sverige. Sluta killgissa!
Senast redigerad av fakbab 2025-05-10 kl. 14:34.
2025-05-10, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astarte4ever
Jag håller absolut med dig om att körkortet bör dras in när en person har ett missbruk som personen inte själv kan hantera. Inget snack om den saken!

Nu säger du TS själva att det räcker med tre öl eller fyrka glas vin / dag för att förlora körkortet och jag undrar om det är inte fullt möjligt att ligga på den nivån utan att ha ett missbruk. Hade jag själv råd med ett gott vin till maten och en whiskeypinne på kvällen varje dag skulle jag nog älska att kunna unna mig det. Jag tror inte att alla som dricker de mängderna har alkoholproblem och att man därför behöver ta deras körkort.
Men släpp det där med missbruk för helvete! Det handlar inte om missbruk det handlar om man är lämplig eller inte.
2025-05-10, 14:32
Medlem
Citat:
Hon har ju lämnat alla dessa prov och efter prov får man provsvar. Vet inte vad du avser med "utredning". Efter de 2 två första proverna fick hon beslut om återkallande, enligt vad jag kan läsa ut. Då måste slutsatsen vara att de 3 efterföljande proverna över 0,3 kom efter det beslutet, innan Förvaltningsdomstolen behandlade hennes överklagade. Alltså att hon fortsatte med hög konsumtion av alkohol trots att körkortet var återkallat och sen ändå trodde att hon skulle lyckas med ett överklagande. Det rimliga i det skedet vore väl att dra ner på intaget till ett absolut minimum eller noll, för att vara på den säkra sidan. Men det saknas information eftersom hon undanhållit 3 av 5 prov från det hon sagt till media. Kanske fanns det 5 prover över 0,3 redan då körkortet återkallades? Oklart.

Jag tror att du tänker på Landstinget nu. När en läkare inom Landstinget beställer ett prov kommer provresultatet i din Landstingsjournal och du kan ta del av det på ett läkarbesök eller i appen 1177.

När det är andra aktörer som beställt (Transportstyrelsen, arbetsgivare eller liiknande) skickar lab naturligtvis provsvaren dit istället, allt annat är olagligt.

I Linns fall var det Transportstyrelsen som begärt in underlaget (det var det jag skrev om som "utrendning"). Om de sedan väljer att tala om provresultaten för Linn ett och ett eller alla samtdigt (när det är klart) är upp till dem.
2025-05-10, 14:32
Medlem
Ajogens avatar
Men vad i helvete är det där för länk?
Citat:
Det går att hitta om man googlar, exempelvis i Norge via Helsebiblioteket.

https://www.helsebiblioteket.no/innhold/nasjonale-veiledere/forerkort#midler-som-kan-pavirke-kjoreevnen-3537
2025-05-10, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Men släpp det där med missbruk för helvete! Det handlar inte om missbruk det handlar om man är lämplig eller inte.

Så trevlig du är. Saklig och vuxen i debatten. . .

Varför ska jag släppa frågan om missbruk? Jag pratar väl om missbruk om jag tycker att det är intressant. Tycker inte du det så svarar du inte. . .
2025-05-10, 14:35
Medlem
Ajogens avatar
Du har lyckats komma fram till det nu? Läs någon av de åtskilliga artiklarna som länkats i tråden för en gångs skull. Pucko.
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in