2025-05-10, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
1. Det är ingen skandal i Linns fall. Vad som gäller totalt sett har jag svårt att uttala mig om då jag inte känner till så många enskilda fall.
2. Det är Linns beteende kring alkohol som gjort att hon blev av med körkortet, det är knappast testernas fel. Hon minskade helt enkelt inte på sitt drickande för att få lägre PEth-värden och har där bara sig själv att skylla.

Du förutsätter ständigt att hon löpande fått ta del av testresultaten, men att hon ändå inte ändrat sitt beteende. Jag har gång på gång frågat varför du tror att hon fick det (det vanligaste är att man inte får ta del av dem förrän alla är lämnade), men du har ju inget svar på det.

Ändå fortsätter du med en dåres envishet att hävda att min minsann fått det och att det bevisar att du har rätt. . .
2025-05-10, 11:57
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är tack vare media som Transportstyrelsens häpnadsväckande maktmissbruk avslöjats för allmänheten.

Du hävdar att det är maktmissbruk men något sådant är inte bevisat. Det allra mesta tyder på att de helt enkelt följer körkortslagen. Och att det finns många med alkoholberoende som känner sig hotade av att detta riskerar att upptäckas av tester och vill misstänkliggöra Transportstyrelsens viktiga arbete.
2025-05-10, 12:00
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astarte4ever
Du förutsätter ständigt att hon löpande fått ta del av testresultaten, men att hon ändå inte ändrat sitt beteende. Jag har gång på gång frågat varför du tror att hon fick det (det vanligaste är att man inte får ta del av dem förrän alla är lämnade), men du har ju inget svar på det.

Ändå fortsätter du med en dåres envishet att hävda att min minsann fått det och att det bevisar att du har rätt. . .

Hon berättar om resultaten på testerna, då förutsätter jag att hon också fått reda på resultaten. Har du något bevis på att hon INTE skulle fått reda på resultatet? Nog borde hon väl åtminstone fått reda på resultatet av de 5 som var över 0,3. Allt annat är helt orimligt och enligt vad jag läst i alla artiklar där hon har intervjuats så har inga klagomål från henne kommit fram angående att hon inte skulle ha fått reda på resultatet. Eller kan du hitta bevis på att hon hävdat detta? Har du någon speciell anledning att anta att hon inte skulle få reda på detta? Jag förstår annars inte varför du tjatar om detta.
2025-05-10, 12:11
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du hävdar att det är maktmissbruk men något sådant är inte bevisat. Det allra mesta tyder på att de helt enkelt följer körkortslagen. Och att det finns många med alkoholberoende som känner sig hotade av att detta riskerar att upptäckas av tester och vill misstänkliggöra Transportstyrelsens viktiga arbete.
Körkortslagen tar inte upp detaljer som PEth där problemet ligger. Den svaga vetenskapliga evidensen gör att Transportstyrelsen saknar vetenskaplig och saklig grund. Det här handlar mer om förvaltningslagen och hälso- och sjukvårdslagen.
2025-05-10, 12:20
Medlem
fakbabs avatar
Centrum för rättivisa verkar ha fått en del om bakfoten dessutom:

Citat:
I Linn Gustafssons fall stod det klart att Transportstyrelsens anklagelse om alkoholmissbruk inte var korrekt. Som ambulanssjuksköterska hade hon genomfört dagliga utandningstest i ambulansernas ”alkolås” och aldrig fått ett utslag över 0,0 promille. Efter beslutet gjorde hon också en läkarundersökning som kunde bekräfta att hon inte hade några missbruksproblem.

https://centrumforrattvisa.se/stamplades-som-missbrukare-och-forlorade-korkortet-linn-tar-strid-mot-transportstyrelsens-kritiserad e-tester/

Ärligt talat undrar jag vad det är för pajaser som jobbar där för logiken i det man påstår hänger inte ihop.

Att hon klarat utandningstester har inget med saken att göra, det är inget bevis i sig på att hon inte har ett missbruksproblem då PEth-testerna visar på att hon har det. Körkortslagen säger att man kan återkalla körkortet både efter påvisad rattfylla och på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende. Det är två olika saker men var och en för sig kan leda till återkallande. Centrum för rättvisa borde läsa på lite mer innan de uttalar sig.

Och vad gäller läkarundersökningen så kan den omöjligen bekräfta det man påstår, den bygger ju på hennes egen berättelse och ignorerar provsvaren. Har den läkaren verkligen sett alla 5 provsvaren över 0,3 inklusive det på 0,69? Kanske har läkaren också bristande kunskaper kring vilket alkoholintag som krävs för så höga värden? Och dessutom kanske läkaren helt enkelt ville vara snäll och skrev intyget. Vi vet heller inte när intyget skrevs, var det efter 2 prover över 0,3 eller var det efter alla 5? Det låter inte troligt att en läkare skulle skriva ett sådant intyg efter hela 5 prover över 0,3 - då låter det snarare som tjänstefel från läkaren. Men vi behöver ju inte veta alla detaljer, det räcker med att Transportstyrelsen, Förvaltningdomstolen och Kammarrätten gör det i samband med sina beslut, som var att körkortet skulle återkallas.
Senast redigerad av fakbab 2025-05-10 kl. 12:25.
2025-05-10, 12:25
Medlem
Citat:
Hon berättar om resultaten på testerna, då förutsätter jag att hon också fått reda på resultaten. Har du något bevis på att hon INTE skulle fått reda på resultatet? Nog borde hon väl åtminstone fått reda på resultatet av de 5 som var över 0,3. Allt annat är helt orimligt och enligt vad jag läst i alla artiklar där hon har intervjuats så har inga klagomål från henne kommit fram angående att hon inte skulle ha fått reda på resultatet. Eller kan du hitta bevis på att hon hävdat detta? Har du någon speciell anledning att anta att hon inte skulle få reda på detta? Jag förstår annars inte varför du tjatar om detta.

Men det var ju du som kom med påståendet att hon inte lyckats sänka sin alkoholkonsumtion trots att hon hade haft värden över 0,3 och att detta bevisar att hon har alkoholproblem. Då är det DU som får visa att hon har fått den informationen löpande under utredningens gång (annars kan hon inte gärna förväntas agera).

Det vanligaste är väl att man inte får information under pågående utredningar, utan att man får ta del av dem först när de är klara, så jag undrar verkligen om man kan dra den slutsatsen du gjorde.
2025-05-10, 12:28
Medlem
Vad är egentligen ett missbruk? Supa skallen i bitar varje helg som många yngre har gjort i decennier?
Röka brajj på en lördag? Dra en lina en Fredag?

Eller är missbruk när man får vanor som man inte kan hantera?

Enligt dagens tolkning av PeTH så kommer nog varenda yngling bli av med kortet så även jag då jag inte har några problem med att ta ett glas rom en onsdag eller lördag kväll för att sedan vara nykter i 6 veckor innan nästa glas eller fram till semestern då det vankas öl till maten öl i 3 veckor efter midsommar då man spenderat helgen med nubbe och sill
2025-05-10, 12:35
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astarte4ever
Men det var ju du som kom med påståendet att hon inte lyckats sänka sin alkoholkonsumtion trots att hon hade haft värden över 0,3 och att detta bevisar att hon har alkoholproblem. Då är det DU som får visa att hon har fått den informationen löpande under utredningens gång (annars kan hon inte gärna förväntas agera).

Det vanligaste är väl att man inte får information under pågående utredningar, utan att man får ta del av dem först när de är klara, så jag undrar verkligen om man kan dra den slutsatsen du gjorde.

Hon har ju lämnat alla dessa prov och efter prov får man provsvar. Vet inte vad du avser med "utredning". Efter de 2 två första proverna fick hon beslut om återkallande, enligt vad jag kan läsa ut. Då måste slutsatsen vara att de 3 efterföljande proverna över 0,3 kom efter det beslutet, innan Förvaltningsdomstolen behandlade hennes överklagade. Alltså att hon fortsatte med hög konsumtion av alkohol trots att körkortet var återkallat och sen ändå trodde att hon skulle lyckas med ett överklagande. Det rimliga i det skedet vore väl att dra ner på intaget till ett absolut minimum eller noll, för att vara på den säkra sidan. Men det saknas information eftersom hon undanhållit 3 av 5 prov från det hon sagt till media. Kanske fanns det 5 prover över 0,3 redan då körkortet återkallades? Oklart.
Senast redigerad av fakbab 2025-05-10 kl. 12:41.
2025-05-10, 13:20
Medlem
Ajogens avatar
Då var du tillbaka till att förvränga saker och ting..

Det är tydligt att ett värde på 0.3 inte visar på missbruk. Peth är inte ett förlitligt test för att visa alkoholism. Vilket visats flertal gånger i tråden. Men för att avsluta det: "Ett exempel är Transportstyrelsen, som i ett pm skriver »studier har visat att det krävs ett alkoholintag i mängder som ger en blodalkoholhalt på minst 1 promille under cirka en veckas tid för att PEth-värdet ska överskrida gränsvärdet 0,30 μmol/l« [11]. Detta påstående vilar emellertid på en enda studie, publicerad 2012, som endast omfattade 11 deltagare [10; ; Florén M, Transportstyrelsen, pers medd; 2023]. I studien konsumerade deltagarna en individuellt anpassad mängd alkohol för att uppnå alkoholkoncentrationen 1 promille en gång per dag under 5 dagar. Det är oroande att Transportstyrelsen baserar riktlinjer på en så begränsad och bristfällig referens, vilket väcker frågor om både transparens och ansvar. Det kan leda till orättvisa konsekvenser för människor vars liv påverkas av dessa beslut, särskilt när det handlar om indraget körkort eller andra förlorade rättigheter."

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2024/11/problematiskt-nar-tolkning-av-biomarkorer-vilar-pa-tunn-evidens/

Att dra in körkort på så pass usel evidens är förkastligt. Med dina argument bör folk som röker/snusar få kortet indraget med då de skadar sig själva.

Att andra länder inte använder sig av peth för att dra in körkort säger något annat än vad du menar i tråden.

Det här är en viktig samhällsfråga, ta det på större allvar. Precis som du, och vi, förväntar oss att folk ska vara dugliga när de sitter bakom ratten så ställs det krav på att när man ger sig in i dessa frågar att man gör det med en seriös och ärlig förhållning. Du når inte upp till det kravet.
Citat:
Hon har ju lämnat alla dessa prov och efter prov får man provsvar. Vet inte vad du avser med "utredning". Efter de 2 två första proverna fick hon beslut om återkallande, enligt vad jag kan läsa ut. Då måste slutsatsen vara att de 3 efterföljande proverna över 0,3 kom efter det beslutet, innan Förvaltningsdomstolen behandlade hennes överklagade. Alltså att hon fortsatte med hög konsumtion av alkohol trots att körkortet var återkallat och sen ändå trodde att hon skulle lyckas med ett överklagande. Det rimliga i det skedet vore väl att dra ner på intaget till ett absolut minimum eller noll, för att vara på den säkra sidan. Men det saknas information eftersom hon undanhållit 3 av 5 prov från det hon sagt till media. Kanske fanns det 5 prover över 0,3 redan då körkortet återkallades? Oklart.
2025-05-10, 13:25
Medlem
Regelvidrigt av staten - snar blir man väl av med körkortet om man köper en dunk vin på bolaget.
2025-05-10, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du vill bara ha ett kontrollsamhälle där sådana som du tror att ni kan och vet bättre än andra människor. Ett samhälle för självgoda översittartyper som gärna anger andra människor. Det är en mycket farlig samhällsutveckling.

Att Transportstyrelsens läkare utan att ens ha träffat patienten sätter en missbrukardiagnos enbart baserat på prover med svag vetenskaplig evidens bryter uppenbart mot hälso- och sjukvårdslagens krav på vetenskap och beprövad erfarenhet. Det är en medicinsk skandal. Att dra in körkort på en sådan grund är en rättsskandal.

Har du missat hur svag den vetenskapliga evidensen för PEth är? Det är tack vare media som Transportstyrelsens häpnadsväckande maktmissbruk avslöjats för allmänheten.

Varifrån har du fått att PEth-värderna har svagt evidensvärde i förhållande till högt etanolintag?
Till att börja med kan du bara få ett högt etanolintag genom att just förtära substanser med höga etanolandelar. Du måste dessutom ha intagit substanser med höga etanolandelar under en mycket lång tid för att fosfatidyletanol ska kunna mätas som en restprodukt. Forskarna är ense om att det förekommer en osäkerhetsfaktor i den individuella metabolismen som gör att en individ kan få koncentration av fosfatidyletanol även vid en enda kort period av högt intag av etanol (som en fest där du har över 1 promille i blodet). Men pendeln slår också åt andra håller, där en fest på en promille kan visa sig ge normala eller låga halter av fosfatidyletanol. Däremot är det ingen som tittar på enstaka prover när man gör dessa mätningar. Man tittar på prover utförda över en viss tid. Har en patient höga halter av fosfatidyletanol i blodet över t.ex. 5 provtillfällen 12 dagar emellan varje tillfälle så är det fortfarande inte något som står rätt till. Den personen festar således så mycket och så grovt att denne har minst 1 promille i blodet varje gång. Det påvisar att det finns ett oansvarigt problem med etanolkonsumption på samma sätt som att Transportstyrelsen inte gillar en person får flera LOB-beslut på sig under en månad.

Men varför har vi en sådan regel som 5kap 3§ p.6 Körkortslagen? Jo, för för att det finns en högre risk för olycksfall och trafikbrott för förare som uppvisar indikationer på att de inte klarar av att begränsa sitt intag av etanol. Detta gäller både för LOB och medicinsk mätning. Går du på krogen och får ett gäng LOB-beslut på dig för att du helt enkelt inte kan begränsa ditt etanolintag till en lämplig nivå så finns det en hög risk att du inte kan begränsa dig när du framför ett motordrivet fordon i trafiken. Vi kan fördjupa oss i detta ämne och titta lite på fakta som påvisar att hela 11% av alla dödsfall i trafiken åren 2012-2022 hade höga halter av etanol i blodet och var förstagångsanvändare. Av de som redan misstänkta för rattfylleri en gång tidigare var 10% av de döda förarna som hade höga etanolvärden i blodet. Det finns till och med en högre risk för att en person med olämpligt alkoholbeteende blir indragen i trafikolyckor och trafikbrott än att en person med obehandlad Diabetes blir det. Ändå är det nästintill blankt nej till både ett privat körkortstillstånd och ett yrkestillstånd om du har en okontrollerad och obehandlad Diabetes. Vi ska inte ens diskutera skillnaden mellan etanolkonsumption och Epilepsi, där risken för att bli inblandad i trafikincidenter med Epilepsi är nästintill obefintlig i jämförelse med etanolintag. Ändå är enbart ett enda EP-anfall som barn, en liten feberkramp som 2åring, absolut hinder för ett körkortstillstånd.

Till sist: Det är ingen mänsklig rättighet att få ett körkortstillstånd utfärdat. Du får av myndigheten ett villkorat tillstånd att framföra motorfordon om du anses lämplig till det. Det är ingen tvångshandling att återkalla ditt tillstånd om du finnes olämplig. Har du riskfyllda etanolbeteenden så anses du inte kunna vara lämplig att framföra motorfordon, så enkelt är det.

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2023/06/alkoholmarkoren-fosfatidyletanol-peth-sa-bedoms-testresultatet/

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/468fb66b527d43f0b95be2a117f0a578/alkohol-narkotika-dodliga-olyckor-trafiken.pdf

https://rib.msb.se/filer/pdf/27359.pdf
2025-05-10, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Den enda anledningen till varför Transportstyrelsen kommer att pudla är politiska påtryckningar. De har stampat politiker på tårna, dvs kommun- och riksdagspolitiker som dricker mycket till vardags och vill köra bil samtidigt.

Att ha höga Pethvärden är att likställa med andra medicinska hinder. Du har således ett medicinskt hinder för att kunna bedömas lämplig att köra bil. Det är inte svårare än så.

Men det andra problemet i det här fallet är att konsekvensen blir att människor inte längre vågar gå till doktorn när de är sjuka, om de misstänker att det kan uppstå problem med deras PEth-värde.

För övrigt tycker jag att det finns en viss ironi i detta. Folk blir så upprörda, men egentligen är det precis så här det har varit för alla cannabisbrukare under lång tid. Och då brydde sig inte dessa alkisar ett dugg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in