Citat:
Ursprungligen postat av
Damien-
Tji, där fick jag så jag teg. Pinsamt
Kan nog vara som du säger. Själv tycker jag en text andas mycket bättre med kommatecken (,) och det blir lättare att dela upp en längre mening. Det kanske BajsBaronen också tycker. Härligt, äntligen något vi är överens om.
Ordet "flow" däremot skulle jag inte använda mig av när jag skriver på svenska. Har aldrig gillat brukandet av engelska ord i det svenska språket. Svengelskan borde utrotas, förutom möjligtvis i sms-format
Vet inte hur BajsBaronen ställer sig till engelska ord i svensk text. Men jag vet att han däremot brukar slänga in lite engelska ord när han pratar, för att framstå som mer världsvan.
Naturligtvis behövs kommatecken. Det jag opponerade mig emot var att han aldrig varierar interpunktion utan bara skriver kommatecken, och i exemplet jag skrev ovan ser det bara dumt ut.
Själv skulle jag nog - istället för att använda åtta kommatecken på rad, skrivit samma text typ såhär:
” Jag, Alexander Rask och min fru Therese, båda 34 år, söker en bostad för oss och våra två underbara barn - Edward, 12 år och Walter, 10 år. Vårt enda krav är att det ska vara omöblerat då vi vill inreda efter egen smak. Tack för ni överväger oss som hyresgäster!”
Jag föredrar också svenska ord (därav citationstecknen runt ordet) men tyckte inget passade tillräckligt bra, ”flyt” är väl närmast men ändå inte…
Själv ”gillar” jag verkligen Baronens sätt att missförstå samt blanda olika uttryck och talesätt.
Typ:
”Jag har ju pratat mig varm om Chrippa”.
”I dåliga dager”.
”Von Boyage!”
”Buttrar”
”Slagord” - hans egna uttryck för förolämpningar/okvädningsord.
Finns så många fler men svårt att rabbla upp såhär på rak arm - fyll gärna på.
Just det! När han hade fått arvet ville han köpa
en bedräglig bil 😄