2025-05-10, 11:25
Medlem
Christopher.s avatar
Själv tycker jag att det borde finnas tak över huvudet garanti för hemlösa, inte nödvändigtvis lägenheter men typ gympasalar med våningssängar där man åtminstone får värme och soppkök. Bryter den sociala isoleringen också, med fördelar kan platserna vara bevakade.

Angående LSS så är jag ytterst tveksam om nuvarande modell är kostnadseffektiv, jag tror institutioner vore ett lämpligare alternativ i många fall.
Citera
2025-05-10, 11:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tnutchax
För all del jag anser att frågan om medborgarlön i alla fall bör diskuteras, kommunala hyresrättar utan hyresavgift är dock en annan femma.

Varför det? Befolkningen har redan betalat för detta, det är kommunala bolag så dom har använt skattepengar för detta ändamål. Oavsett om dom har lånat för en del utav det. Och när det är avbetalat så borde det vara gratis / endast kostnader för underhåll. Precis som med elsystemet, fibernätet osv.
Som det är just nu så agerar dessa kostnader som en dold skatt för kommunen och kommunen behöver inte prioritera det som verkligen behövs. Diskussionen behövs aldrig tas med befolkningen och transparens behövs aldrig uppnås. Man bara fortsätter med spektakel genom bekostnad ifrån dolda skatter.

Är det ingen som reagerar på detta? Är ingen förbannad över att folket i detta land inte äger sitt eget land? Folk badar fan i skulder och ändå är det ingen som har vaknat upp och reagerat? Det är lite what the hell över det..
Citera
2025-05-10, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
De flesta av de "klassiska uteliggarna" har haft inte bara en bostad utan flera. De klarar inte av att följa hyreslagen, dvs de stör sina grannar och betalar inte sin hyra. Du vill sannolikt inte ha dem som grannar.
Ofta är det psykisk ohälsa och/eller missbruk som ligger bakom.

Med det sagt borde alla ha rätt till ett hem. Men just denna grupp är svår då de inte klarar av att bo.

Absolut är det så. Har en kusin som levt på det viset i åratal pga amfetaminmissbruk. Han gillar att bli häktad lite då och då för att få mat och husrum ett par veckor. Finns inget att göra för honom mer än tvångsvård.
Citera
2025-05-10, 12:12
Medlem
Hemlöshet är det ultimata straffet för de som inte klarar av att följa pengar-systemet, dvs. att du måste generera skatt och betala för dig. Klarar du inte av detta så kan det bero på flera faktorer:

1. Psykisk Ohälsa
2. Missbruk ( Droger, Spel om pengar osv.)
3. Du har blivit motverkad av människor i din omgivning pga. avundsjuka, maktspel osv.
4. Karma från omgivningen, om du anses vara lat så blir du en måltavla av de som bidrar till samhället och vill se dig falla ännu mer.
5. Klasskamp och skadeglädje. Arbetare tycker om att se akademikers förfall när möjligheten ges. Och även tvärtom, men oftast från de undre leden mot det högre.

De flesta verkar få någon sorts chans att ta sig tillbaka och det verkar alltid vara på bekostnad av något annat.
Senast redigerad av beteendevetare77 2025-05-10 kl. 12:16.
Citera
2025-05-10, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Själv tycker jag att det borde finnas tak över huvudet garanti för hemlösa, inte nödvändigtvis lägenheter men typ gympasalar med våningssängar där man åtminstone får värme och soppkök. Bryter den sociala isoleringen också, med fördelar kan platserna vara bevakade.

Angående LSS så är jag ytterst tveksam om nuvarande modell är kostnadseffektiv, jag tror institutioner vore ett lämpligare alternativ i många fall.
LSS kommer aldrig bli kostnadseffektivt, hur menar du att man ska tjäna pengar på funktionshindrade personer? Det görs förvisso redan av oseriösa assistantbolag men vi som seriöst jobbar för att dessa personer ska leva ett drägligt liv, vi vet att det inte finns ärliga pengar att hämta.
Det är en kostnad vi som inte är i den sitsen får ta.
Citera
2025-05-10, 12:31
Medlem
Hemlöshet i Sverige var en lång period självvalt, ofta för att man misstrodde myndigheter eller var drogberoende. Det fanns helt enkelt ingen normal funtad som var hemlös en lång period.

I dagens situation så verkar fler och fler hamna i läget att man blir hemlös även när man är normal. Vilket nog väldigt mycket beror på en stark ökad konkurrens om bostäderna och att kostnaden för boendet har rusat i höjden jämfört med inkomsterna för låginkomsttagare.

Men även en helt vanlig människa som har jobb, bra lön och inga drogproblem verkar lättare hamna i hemlöshet, om än inte för evigt. Det tar helt enkelt längre tid att få sig en bostad pga antingen köer eller att det är svårt få ihop ekonomin för en person att köpa en bostad.

Mitt råd är att ha hängsle och bälte. Att vara med i bostadsköer även fast man inte behöver någon bostad, att spara undan pengar så att man har en möjlighet att hyra i andra hand eller köpa en bostad t.ex vid skilsmässa eller om det händer något med ens bostad.

En bra försäkring är A och O.

Se även till att vara med i a-kassa ifall man blir arbetslös. Pengarna försvinner väldigt fort om man inte får in sina tiotusentals kr i lön varje månad.
Citera
2025-05-10, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
De som bor i LSS boende är ofta mer eller mindre efterblivna (läs Magmys Micke) och dessa får allt. De får husrum och pengar.

Sedan finns det människor med normalt IQ och som är hemlösa. De får ingenting. Hur kommer det sig?

Det borde vara tvärtom: de som är efterblivna borde hamna på gatan först och främst. De som är normala borde få husrum och pengar.

Vad tycker du om skillnaden mellan hemlösa och LSS boende???

Jag skulle vilja ge hemlösa "LSS boende".

Annat?

https://www.youtube.com/@OfficiellMichaelKnightreborn

Man kan se om ett samhälle är bra eller dåligt på hur de tar hand om sina svagaste medborgare. I Sverige fungerar ingenting nästan, men människor med begåvningshandikapp, med vissa diagnoser, människor som inte kan ta hand om sig själva får lite hjälp via LSS-lagstiftningen.

I Sverige har man en moraliserande förståelse av missbruk - det är missbrukaren som har ett karaktärsfel som gör att han missbrukar. Att han inte bara ställer ner flaskan tänker folk när det i själva verket handlar om en person som är full av trauma som han inte kan regulera på annat sätt än missbruk.
Citera
2025-05-10, 12:55
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongfeeling
Lagen om Stöd och Service - LSS
ger personer med vissa funktionshinder rätt till egen bostad med egen toalett och kök.
Inget fel på den lagen men jag tycker att alla människor borde ha den rätten, iallafall från början.
Om man sen stökar och beter sig dåligt så hamnar man på gatan som normal begåvad.

Jobbar själv på LSS-boende och de personer som bor där har ingen chans att ta hand om sig själva.
Vet tre stycken som blivit vräkta men de har fått nytt LSS-boende ute i skogen, långt från grannar som kan bli störda.

Men som sagt, rätten till en vettig bostad borde gälla alla människor.

LSS har tio insatser och alla som har fått ett LSS-beslut har inte alla tio insatser. Utan att veta säkert så kan jag tänka mig att flera av de hemlösa skulle få ett LSS-beslut om en utredning gjordes och därmed skulle dessa personer kunna bli hjälpta på ett annat sätt. Men det förutätter att de vill bli hjälpt, förstår vad den hjälpen innebär och att det finns folk som kan hjälpa. Det är sällan att alla de här bitarna sammanfaller.
Citera
2025-05-10, 12:58
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Man kan se om ett samhälle är bra eller dåligt på hur de tar hand om sina svagaste medborgare. I Sverige fungerar ingenting nästan, men människor med begåvningshandikapp, med vissa diagnoser, människor som inte kan ta hand om sig själva får lite hjälp via LSS-lagstiftningen.

I Sverige har man en moraliserande förståelse av missbruk - det är missbrukaren som har ett karaktärsfel som gör att han missbrukar. Att han inte bara ställer ner flaskan tänker folk när det i själva verket handlar om en person som är full av trauma som han inte kan regulera på annat sätt än missbruk.

Skulle snarare säga att Sverige (vi som jobbar och betalar skatt) gör väldigt mycket för de svagaste, det är snarare förväntningarna som är för höga. Förr bodde halta och lytta i fattighus där de fick leva primitivt och hade inte särskilt mycket att säga till om i största fattigdom. Nu för tiden har de tillgång till moderna bostäder, högkvalitativ vård, kulinarisk mat samt i vissa fall personliga betjänter.

Folk överlag har för stora förväntningar på vad samhället ska bistå individen.
Citera
2025-05-10, 13:02
Medlem
Rickard.Anderssons avatar
Jag tycker att vi ska sätta retards i arbetsläger, där dessa även bor, helst långt ut i ödemarken, där dom även bor i baracker och får mat så slipper vi dessa drällande i städer med. De som är så trasiga att dom sitter i rullstol och dreglar om dagar ska avlivas.
Citera
2025-05-10, 13:04
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Hemlöshet i Sverige var en lång period självvalt, ofta för att man misstrodde myndigheter eller var drogberoende. Det fanns helt enkelt ingen normal funtad som var hemlös en lång period.

I dagens situation så verkar fler och fler hamna i läget att man blir hemlös även när man är normal. Vilket nog väldigt mycket beror på en stark ökad konkurrens om bostäderna och att kostnaden för boendet har rusat i höjden jämfört med inkomsterna för låginkomsttagare.

Men även en helt vanlig människa som har jobb, bra lön och inga drogproblem verkar lättare hamna i hemlöshet, om än inte för evigt. Det tar helt enkelt längre tid att få sig en bostad pga antingen köer eller att det är svårt få ihop ekonomin för en person att köpa en bostad.

Mitt råd är att ha hängsle och bälte. Att vara med i bostadsköer även fast man inte behöver någon bostad, att spara undan pengar så att man har en möjlighet att hyra i andra hand eller köpa en bostad t.ex vid skilsmässa eller om det händer något med ens bostad.

En bra försäkring är A och O.

Se även till att vara med i a-kassa ifall man blir arbetslös. Pengarna försvinner väldigt fort om man inte får in sina tiotusentals kr i lön varje månad.

Ja det är nödvändigt att planera sin framtid genom goda relationer med familj, vänner, skaffa försäkringar och fast anställning för att inte bli hemlös. Då kan man tycka att detta är orättvist då personer med LSS-beslut är garanterad bostad. Men jag är övertygad att ingen normal skulle vilja bli funktionsnedsatt för att slippa anstränga sig och ta jobb med lön så att man kan söka bostad.
Citera
2025-05-10, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
LSS har tio insatser och alla som har fått ett LSS-beslut har inte alla tio insatser. Utan att veta säkert så kan jag tänka mig att flera av de hemlösa skulle få ett LSS-beslut om en utredning gjordes och därmed skulle dessa personer kunna bli hjälpta på ett annat sätt. Men det förutätter att de vill bli hjälpt, förstår vad den hjälpen innebär och att det finns folk som kan hjälpa. Det är sällan att alla de här bitarna sammanfaller.
Tror inte många av hemlösa skulle falla under LSS.
Psykiska problem och missbruk innefattas inte av LSS, kanske där det ska ändras.

Fast jag känner en hel del missbrukare som fått chans efter chans men "misslyckas", de vill inte bli kontrollerade och drogfria, de vill leva i sitt "pundar-rus och frihet".

Dessa personer är nog helt omöjliga att anpassa till ett vanligt liv.
Det är vad man ska göra med dem som är det svåra att lösa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in