2025-05-10, 09:27
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Om du hade haft rätt i det hade Transportstyrelsen stått på sig i denna fråga. Du kan inom kort få se när de pudlar totalt och PEth tas bort helt som screeningvertyg på allmänheten. Men du har helt rätt i att varken en miljon eller en enda person kommer förlora sitt körkort pga PEth; de som förlorat det kommer få tillbaka det inom kort.

Transportstyrelsen lär fortsätta med PEth-tester. Så här säger de själva:

Citat:
En uppfattning som spridits i medierna är att Transportstyrelsen vill sänka gränserna och tillåta mindre alkohol. Det stämmer inte.

En stor förändring är dock att vi föreslår att diagnosen ”missbruk” tas bort och ersätts med andra krav. Enligt förslaget kommer det krävas att personen har en diagnos skadligt bruk eller en överkonsumtion av alkohol som inte är tillfällig. Dessutom måste personen även uppfylla minst ett av tre medicinska kriterier som har stor betydelse för trafiksäkerheten för att det ska utgöra hinder för innehav. Utöver fastställd överkonsumtion av alkohol ska något av följande kriterier vara uppfyllt:

1. Bristande kontroll över alkoholkonsumtionen
2. Nedsättning av kognitiva funktioner
3. Alkoholabstinens eller behov av att dricka alkohol för att undvika abstinens.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2025/fortydligande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/

Det här hade knappast orsakat en annan bedömning i fallet Linn. Punkt 1 hade med råge blivit uppfyllt av de 5 höga PEth-värdena.
2025-05-10, 09:30
Medlem
Sent svar till tråden om Linn!

Det är en möjlighet att i ett tidigt skede förändra sitt beteende som Linn har fått! Jag har varit med om något liknande för många år sedan där jag blev nekad en anställning pga för högt peth värde.

På den tiden hade jag många varianter på vems fel det var: samhället, arbetsgivaren, sjukvården mm.

Det tog mig mer än 20 år av dåliga beslut innan jag tog ner garden och erkände att jag är alkoholist.

Nu med några år som nykter alkoholist är det tragiskt att läsa om hur Linn ska överklaga och vägrar se sitt egna ansvar, men spara artiklarna så kan du visa upp dem när du kommer hem till AA 💛

I alkoholistens hjärna är det alltid någon annans fel och vi hittar stöd hos andra med problem som lätt som en plätt sväljer våra lögner, tillsammans enar vi oss för rätten att få skada oss själva.

Jag önskar er alla en god morgon, jag somnade nykter igårkväll och vaknade nykter i morse 💙
2025-05-10, 09:40
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeMat.96-25

Det är en möjlighet att i ett tidigt skede förändra sitt beteende som Linn har fått! Jag har varit med om något liknande för många år sedan där jag blev nekad en anställning pga för högt peth värde.

På den tiden hade jag många varianter på vems fel det var: samhället, arbetsgivaren, sjukvården mm.

Det tog mig mer än 20 år av dåliga beslut innan jag tog ner garden och erkände att jag är alkoholist.

Nu med några år som nykter alkoholist är det tragiskt att läsa om hur Linn ska överklaga och vägrar se sitt egna ansvar, men spara artiklarna så kan du visa upp dem när du kommer hem till AA 💛

I alkoholistens hjärna är det alltid någon annans fel och vi hittar stöd hos andra med problem som lätt som en plätt sväljer våra lögner, tillsammans enar vi oss för rätten att få skada oss själva.

Jag önskar er alla en god morgon, jag somnade nykter igårkväll och vaknade nykter i morse 💙

Bra skrivet! Hela bilden av Linns berättelse, med undanhållen information kring hela bilden och oförmågan att ta tag i sin egen situation, tyder kraftigt på ett alkhoholberoende. Hoppas hon når samma insikt som du till slut. Misstänker att flera som tar henne i försvar och sågar Transportstyrelsens agerande själva ligger i farozonen med högt alkoholintag och inte tänker klart.
2025-05-10, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Om du hade haft rätt i det hade Transportstyrelsen stått på sig i denna fråga. Du kan inom kort få se när de pudlar totalt och PEth tas bort helt som screeningvertyg på allmänheten. Men du har helt rätt i att varken en miljon eller en enda person kommer förlora sitt körkort pga PEth; de som förlorat det kommer få tillbaka det inom kort.

Den enda anledningen till varför Transportstyrelsen kommer att pudla är politiska påtryckningar. De har stampat politiker på tårna, dvs kommun- och riksdagspolitiker som dricker mycket till vardags och vill köra bil samtidigt.

Att ha höga Pethvärden är att likställa med andra medicinska hinder. Du har således ett medicinskt hinder för att kunna bedömas lämplig att köra bil. Det är inte svårare än så.
2025-05-10, 10:53
Medlem
Citat:

All respekt för din historia, men varför förusätter du att Linn är alkoholist bara för att du var det? Det är väl just testernas bristande tillförlitlighet som orsakat skandalen.
2025-05-10, 10:55
Medlem
Citat:

Du är en frälst alkis, absolut, jag förstår ändå hur du tänker.

Men det du måste förstå ur ett bredare perspektiv är att en storebrorstat inte löser några problem, snarare tvärtom.

Ett exempel är att droganvändningen fortsätter öka när befolkningen vet hur lätt man kan klämmas åt vad gäller alkohol.

Titta historiskt hur det gått när staten tagit för hårt grepp om hur folket tar till rusmedel.

Bara tanken av att i praktiken kunna bli misstänkliggjord och lagförd efter en spanienresa fast man inte dricker särskilt mycket i övrigt sår ett frö av misstro mot stat och myndighet, den misstron är mer skadlig än något annat ur ett nationellt perspektiv.
2025-05-10, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Bra skrivet! Hela bilden av Linns berättelse, med undanhållen information kring hela bilden och oförmågan att ta tag i sin egen situation, tyder kraftigt på ett alkhoholberoende. Hoppas hon når samma insikt som du till slut. Misstänker att flera som tar henne i försvar och sågar Transportstyrelsens agerande själva ligger i farozonen med högt alkoholintag och inte tänker klart.

Jag väntar fortfarande på en länk till en källa som visar att hon löpande fick del av testresultaten. Du påstår en hel del som du sedan inte kan backa upp.
2025-05-10, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GtfoFfs
Du är en frälst alkis, absolut, jag förstår ändå hur du tänker.

Men det du måste förstå ur ett bredare perspektiv är att en storebrorstat inte löser några problem, snarare tvärtom.

Ett exempel är att droganvändningen fortsätter öka när befolkningen vet hur lätt man kan klämmas åt vad gäller alkohol.

Titta historiskt hur det gått när staten tagit för hårt grepp om hur folket tar till rusmedel.

Bara tanken av att i praktiken kunna bli misstänkliggjord och lagförd efter en spanienresa fast man inte dricker särskilt mycket i övrigt sår ett frö av misstro mot stat och myndighet, den misstron är mer skadlig än något annat ur ett nationellt perspektiv.

Just det, var det inte det som förra årets ekonomipris till Alfred Nobels minne handlade om? Att en hög tilltro till myndigheter och liknande är det viktigaste för att en stat ska kunna utvecklas och fungera väl?
2025-05-10, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astarte4ever
Just det, var det inte det som förra årets ekonomipris till Alfred Nobels minne handlade om? Att en hög tilltro till myndigheter och liknande är det viktigaste för att en stat ska kunna utvecklas och fungera väl?
Jo, precis. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/de-far-ekonomipriset-till-alfred-nobels-minne

Skulle missnöjet över staten som finns bland aktiva användare på Flashback sprida sig bland resten av befolkningen skulle välfärden snabbt hamna i en nedåtgående spiral. Vi ser redan det hända, men i en liten skala.

Spär myndigheterna då på tändvätska på de små gräsbränder som finns kan vi relativt snabbt befinna oss i en stor kris.

Så speciellt i tider som dessa, men ett splittrat folk och motstridiga politiska vindar, är det som viktigast att staten står som en trygg hamn.

Jag håller väl med om att enskilda individer bör vakna upp och sluta skylla ifrån sig, att alkohol är skadligt och allt det där. Men det är inte statens uppgift att ta till tvångsgrepp såvida man som medborgare inte begår ett brott.
2025-05-10, 11:21
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Du vill bara ha ett kontrollsamhälle där sådana som du tror att ni kan och vet bättre än andra människor. Ett samhälle för självgoda översittartyper som gärna anger andra människor. Det är en mycket farlig samhällsutveckling.

Att Transportstyrelsens läkare utan att ens ha träffat patienten sätter en missbrukardiagnos enbart baserat på prover med svag vetenskaplig evidens bryter uppenbart mot hälso- och sjukvårdslagens krav på vetenskap och beprövad erfarenhet. Det är en medicinsk skandal. Att dra in körkort på en sådan grund är en rättsskandal.

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Den enda anledningen till varför Transportstyrelsen kommer att pudla är politiska påtryckningar. De har stampat politiker på tårna, dvs kommun- och riksdagspolitiker som dricker mycket till vardags och vill köra bil samtidigt.

Att ha höga Pethvärden är att likställa med andra medicinska hinder. Du har således ett medicinskt hinder för att kunna bedömas lämplig att köra bil. Det är inte svårare än så.
Har du missat hur svag den vetenskapliga evidensen för PEth är? Det är tack vare media som Transportstyrelsens häpnadsväckande maktmissbruk avslöjats för allmänheten.
2025-05-10, 11:25
Medlem
Helt rätt av Transportstyrelsen att arbeta förebyggande, fyllon med riskbeteende ska inte ha körkort, förr eller senare kör dom rattfylla och har ihjäl någon. White trash och alkoholister som gråter i tråden över peth.
2025-05-10, 11:52
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astarte4ever
All respekt för din historia, men varför förusätter du att Linn är alkoholist bara för att du var det? Det är väl just testernas bristande tillförlitlighet som orsakat skandalen.

1. Det är ingen skandal i Linns fall. Vad som gäller totalt sett har jag svårt att uttala mig om då jag inte känner till så många enskilda fall.
2. Det är Linns beteende kring alkohol som gjort att hon blev av med körkortet, det är knappast testernas fel. Hon minskade helt enkelt inte på sitt drickande för att få lägre PEth-värden och har där bara sig själv att skylla.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in