2025-05-06, 08:30
Medlem
FUCKJEWSAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Inget av det här har med militären att göra. Allt har med råvaror att göra.

Jag vet.

Trump och fat face Vance ljuger och ljuger. USA har kraftigt reducerad basen i Grönland. Samtidig säger de sig vara bekymrade för säkerheten. Det handlar om pengar och ingenting annat.
Citera
2025-05-06, 08:54
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
När man markerar förutsätter man motparten är tillräknelig. Precis som man inte skäller på handikappade och mongoloider. Risken är Trump börjar bete sig som retarderad och tjurig.

De som är ministrar i eu anser nog han på ren svenska är dum i huvudet.

Så, där har du svaret.
När vi gick i skolan så så var det nog många som markerade mot bullies utan att direkt gå in i konflikter. Så jag tror att de flesta här redan varit i liknande situationer.

Det verkar faktiskt vara något allvarligt fel i huvudet på trump (om än inte lika korrupt som politiker i allmänhet).

Det är möjligt att han inte förstår vad andra länder skulle tycka eller förstår hur enade vi är.

Av den anledningen skall man vara tydlig.
Citera
2025-05-06, 09:24
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
När vi gick i skolan så så var det nog många som markerade mot bullies utan att direkt gå in i konflikter. Så jag tror att de flesta här redan varit i liknande situationer.

Det verkar faktiskt vara något allvarligt fel i huvudet på trump (om än inte lika korrupt som politiker i allmänhet).

Det är möjligt att han inte förstår vad andra länder skulle tycka eller förstår hur enade vi är.

Av den anledningen skall man vara tydlig.

Well, hade jag varit Kier, Emanuel eller Ursula hade jag bara svarat på tilltal men i övrigt ignorerat fanskapet.
Citera
2025-05-06, 14:49
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuadrupleCheese
Så med den informationen du har, hur ställer du dig till att vara i en militärallians med Turkiet? Vill du bjuda in fler islamistiska diktaturer i värmen?
Nu är väl inte Turkiet trådens topic, men eftersom du frågar ser jag att det skulle kunna bli problematiskt att ingå i en militärallians med länder som Turkiet. Åtminstone Turkiet av idag. De är inte ett islamistiskt land utan har tom inskrivet i sin författning att de ska vara ett sekulärt land. Men naturligtvis finns det islamister där och under Erdogan har mycket gått i en negativ riktning, men förhoppningsvis sitter han inte vid makten för evigt. Vi gick in i en befintlig allians och då får vi förhålla oss till det. Jag tror trots allt att det är bättre för oss att vara med än att stå utanför.

Däremot skulle jag mycket hellre ha sett en europeisk militärallians (dvs utan både Turkiet och USA) precis som vi har en gemensam europeisk polisstyrka och ett gemensamt tullorgan. Nu är ju de flesta EU-medlemmar redan med i NATO, så en gemensam EU-arme är troligen omöjlig med mindre att USA kliver ut NATO. Det har Trump hotat med tidigare men jag tror inte det kommer att ske. Att han hotar en allierad (Danmark) är allvarligt och anmärkningsvärt, men Trump kommer ju inte heller att sitta för evigt så vi kanske inte ska bryta med USA pga honom. Jag hoppas bara att han inte hinner stöka till världspolitiken allt för mycket innan USA får en ny president med lite konsekvenstänk.
Citera
2025-05-06, 14:58
Avstängd
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Well, hade jag varit Kier, Emanuel eller Ursula hade jag bara svarat på tilltal men i övrigt ignorerat fanskapet.
Nu är det ju så att Europa är helt beroende av USA för sin existens. Kärnvapenparaplyt, bland annat. Faktum är att en mycket stor del av de vapen och maskiner/flygplan/artilleri som Europa förfogar över består av amerikanska delar och teknik. Europa är som ett käftigt ex som är helt beroende av ex-pojkvännen för sin försörjning men som ändå inte kan sluta sura och prata skit om honom.

Svårt att ignorera någon man är så totalt beroende av.

Jag undrar förresten när ni vänsterliberaler ska börja ifrågasätta om även de amerikanska kärnvapnen fungerar, precis som ni gör med de ryska? Det har ju varit en grej nu ett tag att tvivla på den ryska kärnvapenkapaciteten och nu verkar ju även USA ha falliit i ond jord sedan man började förbjuda pubertetsblockerare till barn och skicka hem kriminella invandrare, så är ifrågasättandet även på gång mot USA?
Citera
2025-05-06, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Ja det är självklart, men hur mycket längre kan den strategin fungera? Han ropar varg och till slut (redan nu?) tar ju ingen honom på allvar. Då är det ingen förhandlingsfördel utan motparterna kommer bara att jobba runt honom.

Det får vi se!
Men det lär pågå förhandlingar redan nu, att tex Aftonbladet gråter spelar ingen roll.
Det är Wallenbergs största marknad, så om han säger att det flyttar sin produktion så kommer alla partier vika sig och ändra uppfattning omgående

Det sitter även amerikanska motorer i jasen, så det är inte speciellt smart att vara kaxiga både mot usa och Ryssland
Citera
2025-05-06, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Trump tror inte att han kommer att behöva sätta in militären mot Kanada. Däremot är Grönland (och i förlängningen Danmark) en helt anna historia. Där ska USA:s fullskaliga militära makt absolut inte uteslutas.

https://www.cbsnews.com/news/trump-g...-force-canada/

Varför gör Trump olika bedömningar vad gäller Kanada och Danmarks Grönland?

Håller Sossekärringen Mette på att skita på sig nu?

Bör Sverige hjälpa USA stycka Danmark? (De får Grönland och vi får Bornholm).

Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Eftersom Grönland (via Danmark) är med i Nato så omfattas det av artikel 5.

https://www.norden.org/sv/information/fakta-om-gronland
https://www.nato.int/cps/en/natohq/d...ied_162357.htm

Det innebär att samtliga Natoländer har lovat att försvara Grönland mot eventuella angripare, även i det fall angriparen skulle vara ett annat Natoland.

Att tredje världskriget skulle bryta ut med USA på ena sidan och resten av Nato på den andra sidan, och att upprinnelsen till detta världskrig skulle vara Grönland, det bedömer jag som tämligen osannolikt.

Detta borde alla tänka på. NATO har lovat försvara sina medlemmar - Det är absurt att USA:s president pratar om militärt ingripande för att ta ETT NATO-land.
NATO angriper sig själv. Låter som en sjukdom som angriper ett eget organ?

Jag har funderat på vad det är för säkerhet som han pratar om? Vad är det för säkerhet ifall Grönland tillhör Danmark eller USA?
Citera
2025-05-06, 23:04
Medlem
Jag tror att Europa och även Danmark/Grönland ligger lågt för mest verkar det ändå vara Trumps egna sjuka fantasier, det finns inget stöd i USA för att börja ett krig mot Danmark eller andra Nato-medlemmar.

Så Trump försöker att hota och locka... kanske för att kunna teckna något bra affärsavtal och få fler amerikanska baser på Grönland och öppna oljefält/gruvdrift.

Resultatet är att de flesta sunda människor betraktar Trump som väldigt opålitlig och helst inte har med honom att göra, han och USA blir alltså mer isolerade.
Citera
2025-05-07, 10:23
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag tror att Europa och även Danmark/Grönland ligger lågt för mest verkar det ändå vara Trumps egna sjuka fantasier, det finns inget stöd i USA för att börja ett krig mot Danmark eller andra Nato-medlemmar.

Så Trump försöker att hota och locka... kanske för att kunna teckna något bra affärsavtal och få fler amerikanska baser på Grönland och öppna oljefält/gruvdrift.

Resultatet är att de flesta sunda människor betraktar Trump som väldigt opålitlig och helst inte har med honom att göra, han och USA blir alltså mer isolerade.
USA kan öppna militärbasar i Grönland nästan helt fritt och i storlek sedan 1950-talet .
SÅ militär närvaro är inte problemet
USA har själv vald att lägga ner sina militärbaser idag har de 1 kvar
Citera
2025-05-07, 18:42
Medlem
FUCKJEWSAs avatar
Danmark kallar in USA:s ambassadör för samtal:

https://www.dr.dk/nyheder/politik/lo...-mod-groenland
Citera
2025-05-09, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Ja det är självklart, men hur mycket längre kan den strategin fungera? Han ropar varg och till slut (redan nu?) tar ju ingen honom på allvar. Då är det ingen förhandlingsfördel utan motparterna kommer bara att jobba runt honom.

Han verkar att få igenom mycket av det han vill
Citera
2025-05-09, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Han verkar att få igenom mycket av det han vill

För stunden. Han förlorar alla mål som kommer upp i domstolarna.
Om ett år kommmer Trump förmodligen inte sitta kvar eftersom han misslyckats med att ta över landet som diktator. Men tills dess kommer vi se massor av problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in