Citat:
Ursprungligen postat av
ZebranJanne
Ja, det var vl ett strre gng, folk kom och gick, de var ju beslktade musikaliskt, om n Nationalteatern var lngt mer kommersiella. Bda grupperna hade ju galet mycket folk som kom och gick, vissa medverkade bara live, osv. Lngesedan jag lyssnade p liveplattan 1977, trodde inte den fanns p Spotify, men fann den nu. Hller med, Jrnhsten r riktigt grym, lite ranglig inspelning, hade vart skoj att hra den studio.
Fr Full Hals r vl lite mer lttillgnglig, lite lttare i produktionen. Bsta plattan efter Nynningen 1974, tycker jag. Men de skiljer sig lite t. 1974 har tyngre gitarrer, r intressantare rent musikaliskt (tycker jag), de tv instrumentalarna r riktigt frcka (dock inte synonymt med Nynningen egentligen). Dock r vl texterna bttre och mer politiska p Fr Full Hals. De tv kanske r lika bra? Dock r vl Nynningen lite frbisedda i modern tid? Knns som att det mest r Hoola, Nationalteatern, Flsket och Trd Grs & Stenar som folk sedan typ r 2000 haft mest dille p? Lite trist.
Men det finns vl nstan bara 2 liveskivor med Nynningen,
Vi Kommer Att Leva Igen & Proggldan? Om det inte finns mera material i vriga arkiv.
Vi Kommer Att Leva Igen r nog en Nationalteatern/Nynningen skiva mste jag nog sga.
Men det r en bortglmd prla i deras katalog.
1974 r en bttre skiva n Fr Full Hals, Helt klart dr.
Men Fr Full Hals r nog mera "kndare", Vilket i sig r vldigt synd med tanke p den bredd
Nynningen har.
Men de bytte sngare p skivan ntligen En Ny Dag.