2025-05-06, 16:53
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Ja, det var vl ett strre gng, folk kom och gick, de var ju beslktade musikaliskt, om n Nationalteatern var lngt mer kommersiella. Bda grupperna hade ju galet mycket folk som kom och gick, vissa medverkade bara live, osv. Lngesedan jag lyssnade p liveplattan 1977, trodde inte den fanns p Spotify, men fann den nu. Hller med, Jrnhsten r riktigt grym, lite ranglig inspelning, hade vart skoj att hra den studio.

Fr Full Hals r vl lite mer lttillgnglig, lite lttare i produktionen. Bsta plattan efter Nynningen 1974, tycker jag. Men de skiljer sig lite t. 1974 har tyngre gitarrer, r intressantare rent musikaliskt (tycker jag), de tv instrumentalarna r riktigt frcka (dock inte synonymt med Nynningen egentligen). Dock r vl texterna bttre och mer politiska p Fr Full Hals. De tv kanske r lika bra? Dock r vl Nynningen lite frbisedda i modern tid? Knns som att det mest r Hoola, Nationalteatern, Flsket och Trd Grs & Stenar som folk sedan typ r 2000 haft mest dille p? Lite trist.

Men det finns vl nstan bara 2 liveskivor med Nynningen,
Vi Kommer Att Leva Igen & Proggldan? Om det inte finns mera material i vriga arkiv.

Vi Kommer Att Leva Igen r nog en Nationalteatern/Nynningen skiva mste jag nog sga.
Men det r en bortglmd prla i deras katalog.

1974 r en bttre skiva n Fr Full Hals, Helt klart dr.
Men Fr Full Hals r nog mera "kndare", Vilket i sig r vldigt synd med tanke p den bredd
Nynningen har.

Men de bytte sngare p skivan ntligen En Ny Dag.
Citera
2025-05-06, 16:54
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Fr ung ocks, men det nmns ngot om det i "Blod eld dd : En svensk metalhistoria" (Som alla br lsa oavsett om man gillar metal eller inte.) ven p deras Discogs nmns det: https://www.discogs.com/artist/395480-Nynningen Visste inte att de gjorde teater med och utan nationalteatern tills idag.

Imorgon skall grannarna vckas med Nynningen,

Visste inte att Nynningen frekommer i den boken. Fr ta & kolla upp.
Vilken skiva r dina favorit med bandet?
Citera
2025-05-07, 21:40
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Visste inte att Nynningen frekommer i den boken. Fr ta & kolla upp.
Vilken skiva r dina favorit med bandet?
Nmns bara i ngon rad, i kapitelet om November.

Jag har tydligen bara 2 nr jag kollade upp p discogs, troddde verkligen att jag hade Nynningen, Nationalteatern Vi Kommer Att Leva Igen ocks. fr kolla i samlingen imorgon.

Gillar Fr full hals men ven ntligen en ny dag har sina hjdpunkter.

Sjlv?
Citera
2025-05-07, 21:48
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Nmns bara i ngon rad, i kapitelet om November.

Jag har tydligen bara 2 nr jag kollade upp p discogs, troddde verkligen att jag hade Nynningen, Nationalteatern Vi Kommer Att Leva Igen ocks. fr kolla i samlingen imorgon.
Gillar Fr full hals men ven ntligen en ny dag har sina hjdpunkter.
Sjlv?

Bda skivorna r verkliga favoriter fr mig. Visst skivan Fr Full Hals har lite mer Gitarr rock ltar.
ntligen en ny dag r mer en Orgelskiva ven om Bernt Anderssons Orgel & Bengans Elgitarr
p lten ntligen en ny dag r magiska.

Sedan fr vi inte glmma att Sam Vesterberg sjunger p skivan ntligen En Ny Dag
Totta Nslund sjunger p Fr Full Hals skivan.

Mina favoritltar frn Fr Full Hals r nog:
Fr Full Hals , Se S Tyst Det r I Vrlden , Atlantiska Oceanen , Vilddjurens Sng, Neva & Bolsjevikernas Parti

Mina favoritltar frn ntligen En Ny Dag r Nog:
De Verkliga Terroristerna , Balladen Om Servitrisen Och Flyktingen , Sj Algots, Det Rcker
Festa Da Liberadade 1975, ntligen En Ny Dag & Folkets Kamp r Folkets Hopp
Senast redigerad av Rebali179 2025-05-07 kl. 22:02.
Citera
2025-05-08, 17:16
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Bda skivorna r verkliga favoriter fr mig. Visst skivan Fr Full Hals har lite mer Gitarr rock ltar.
ntligen en ny dag r mer en Orgelskiva ven om Bernt Anderssons Orgel & Bengans Elgitarr
p lten ntligen en ny dag r magiska.

Sedan fr vi inte glmma att Sam Vesterberg sjunger p skivan ntligen En Ny Dag
Totta Nslund sjunger p Fr Full Hals skivan.

Mina favoritltar frn Fr Full Hals r nog:
Fr Full Hals , Se S Tyst Det r I Vrlden , Atlantiska Oceanen , Vilddjurens Sng, Neva & Bolsjevikernas Parti

Mina favoritltar frn ntligen En Ny Dag r Nog:
De Verkliga Terroristerna , Balladen Om Servitrisen Och Flyktingen , Sj Algots, Det Rcker
Festa Da Liberadade 1975, ntligen En Ny Dag & Folkets Kamp r Folkets Hopp

Tog mig tid att lyssna igenom 1974, knns nstan som att det r 2 olika skivor A siden en och B en annan. Mycket mer politiskt ocks, lite som en mildare version av Knutnanvar. Skall ge den en chans till imorgon.
Citera
2025-05-08, 17:24
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Tog mig tid att lyssna igenom 1974, knns nstan som att det r 2 olika skivor A siden en och B en annan. Mycket mer politiskt ocks, lite som en mildare version av Knutnanvar. Skall ge den en chans till imorgon.

1974 r en skiva som kommer att vxa ven om A-Sidan r lite blandad med tanke p ltarna

Det finns ngra guldkorn p A-Sidan Nattpromenad, Snt Hnder Inte Hr & Vilda Strejker Lnar Sej

Men hr brjar Nynningens mer experimentella sida komma fram & texten i Snt Hnder Inte Hr
har nog aldrig varit med aktuellare n ngonsin

B-Sidan r dock teatermusik frn "De Hngdas Revolution",
Vinden Genom Trden Frebdar Stormen & Nr S Tingen Brjar Klarna r nog mer poesi ltar
Senast redigerad av Rebali179 2025-05-08 kl. 17:27.
Citera
2025-05-08, 17:27
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
1974 r en skiva som kommer att vxa ven om A-Sidan r deras "Mjuka" sida p den plattan
Det finns ngra guldkorn p A-Sidan Nattpromenad , Snt Hnder Inte Hr & Vilda Strejker Lnar Sej

B-Sidan r dock teatermusik frn "De Hngdas Revolution",
Vinden Genom Trden Frebdar Stormen & Nr S Tingen Brjar Klarna r nog mer poesi ltar
Det r det som r det vackra med vinyl, att man fr en bra pause nr man vnder skivan. Samtidigt ger det inte samma upplevelse p CD eller nr man streamar.

Mste kpa mer progg helt enkelt.
Citera
2025-05-08, 17:29
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Det r det som r det vackra med vinyl, att man fr en bra pause nr man vnder skivan. Samtidigt ger det inte samma upplevelse p CD eller nr man streamar.

Mste kpa mer progg helt enkelt.

Vilka skivor har du n s lnge med Nynningen & vrig Progg
Citera
2025-05-10, 10:53
Medlem
Nu har jag lyssnat och fr hlla med om att Nattpromenad och Snt hnder inte hr r bst, med den sistnmnda p frstaplats.

Nst blir det Blomman - Sm knepiga ltar
Citera
2025-05-11, 01:37
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Nu har jag lyssnat och fr hlla med om att Nattpromenad och Snt hnder inte hr r bst, med den sistnmnda p frstaplats.

Har du lyssnat ngot p Nynningens vriga skivor?
Fr Full Hals, ntligen En Ny Dag & Man mognar med ren
Citera
2025-05-11, 09:04
Medlem
Citat:
Har du lyssnat ngot p Nynningens vriga skivor?
Fr Full Hals, ntligen En Ny Dag & Man mognar med ren
N men det r mjligt att det hnder lngre fram! Fokus nu r p att g igenom en stor hg med rvda LP-skivor och hra statusen p dem. Fanns bara en med Nynningen.
Citera
2025-05-12, 21:23
Medlem
Rebali179s avatar
ven om det vissa stunder r en Nationalteatern skiva s mste jag nd f lyfta fram
Vi kommer att leva igen (1977)
https://open.spotify.com/album/5sCGQuDRX3eZ98De4tun7T

Vi kommer att leva igen innehller musik frn deras hyllningspjs till dom verkliga amerikanerna
p det s k USA:s 200-rsdag. Indianerna allts.

texterna & musik gr verkligen skivan Vite Lillebror, Kiss Me, Jrnhsten & ven Ett Barn r Ftt.
Sedan Sam Vesterberg som hvding Seattle i Seattles Tal
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in