2025-05-08, 00:00
Medlem
Har läst runt lite utan att hittat något tydligt svar. Vad jag läst verkar det som att spärrtiden bara gäller inom Sveriges gränser. Vad gäller egentligen? Är det lagligt att köra med ett svenskt körkort utomlands om det blivit spärrat eller indraget i Sverige?
Citera
2025-05-08, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sashla
Har läst runt lite utan att hittat något tydligt svar. Vad jag läst verkar det som att spärrtiden bara gäller inom Sveriges gränser. Vad gäller egentligen? Är det lagligt att köra med ett svenskt körkort utomlands om det blivit spärrat eller indraget i Sverige?

Nej, självklart inte!
Citera
2025-05-08, 01:09
Medlem
Venators avatar
Citat:

Du begår ju inget brott i Sverige. Det är ju det aktuella landets lag som gäller... Lär ju inte finnas särskilt många civiliserade länder som tillåter att man kör med körkort indraget i annat land. Men kanske det inte spelar någon roll i typ Guinea-Bissau eller Sydsudan.
Citera
2025-05-08, 03:35
Medlem
Graavargs avatar
Inom EU är du så att säga ""körd".

Om du blir kollad, så checkas det mot svenskt register...
Citera
2025-05-08, 06:31
Medlem
Inom EU kan det kollas mot det gemensamma körkort- och fordonsregistret.

Men det varierar nog en hel del från land till land i vilken grad poliserna ute i fält har tillgång till detta system. Särskilt då polismyndigheterna bara haft tillgång till systemet i något år.

Dessutom är systemet omständigt, sökningar tar lång tid, uppgifterna kan vara svårtolkade, alla körkortsuppgifter återfinns inte alltid heller där.
Så vid en rutinkontroll är det högst osannolikt att random polis kommer att krångla med att kontrollera om ditt körkort är giltigt.
Citera
2025-05-08, 07:53
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Kan du visa upp något körkort om det blivit indraget?
Citera
2025-05-08, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Inom EU är du så att säga ""körd".

Om du blir kollad, så checkas det mot svenskt register...

Källa?
Citera
2025-05-08, 08:27
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camorraro
Källa?

Egen erfarenhet. Giltigt svenskt körkort, men det kollades via dator i polisbilen. Tog inte ens en minut att knappra in data och svaret kom på sådär 15-20 sekunder.
Citera
2025-05-11, 07:06
Medlem
Jag har kört en del utomlands, särskilt inom Europa, och har vid några tillfällen blivit stoppad vid rutinkontroll och inte en enda gång kan jag minnas att den utländska polisen kollar upp det mot ett register. Ofta tittar dem bara på körkortet och ser själva kortet äkta ut så låter dem dig köra vidare, speciellt spanska polisen

Men som en annan skribent skrev, har du ett körkort att visa upp? Är det inte meningen att polisen ska ta den ifrån dig?
Citera
2025-05-11, 07:23
Medlem
llundberg57s avatar
Kommer ihåg när vi åkte till Mallorca på tidiga 70talet. Det fanns folk som hyrde bil och använde det så kallade '50-kortet' (ett kort med photo som kostade 50 kronor i månaden som gällde på buss och tunnelbana i Storstockholm) som körkort. Spanjorerna på hyrbilsfirman kunde ju inte läsa svenska så det gick bra ibland.
Citera
2025-05-11, 08:28
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ocuckad
Jag har kört en del utomlands, särskilt inom Europa, och har vid några tillfällen blivit stoppad vid rutinkontroll och inte en enda gång kan jag minnas att den utländska polisen kollar upp det mot ett register. Ofta tittar dem bara på körkortet och ser själva kortet äkta ut så låter dem dig köra vidare, speciellt spanska polisen

Men som en annan skribent skrev, har du ett körkort att visa upp? Är det inte meningen att polisen ska ta den ifrån dig?
Körkortet kan ju vara återkallat rent administrativt utan att det fysiska kortet lämnats in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in