2025-05-04, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Stina Junestål (08) 51.88 i F17 spjut och Towe Arwidson (08) 15.76 i F17 kula vid HAIS-spelen. EYOF-kval av båda men i spjut kan man tänka sig att Elin Lindberg också vill ha ett ord med i laget.
Ja, tyvärr bara en deltagare per gren. En av dem skulle möjligen kunna var med på U20-EM, men tufft att tävla med tyngre spjut då. Annars finns det väl en del 08-or som kommer att föredra U20-EM. Sebastian Lörstad och Evelina Olsson ligger väl närmast till.
Citera
2025-05-05, 07:05
Medlem
Alkibiadess avatar
Fler resultat från USA:

Viktor Idhammar 3:37.99 på 1500m vid The Hill City Twilight

Clara Billing 4.18 i stav vid Memphis Tiger Invitational

Lowa Branth 10:16.21 på 3000m hinder vid Duke Twilight
Citera
2025-05-05, 14:18
Medlem
Matuvo går från klarhet till klarhet. Nog borde vi kunna ha ett starkt långt stafettlag till U23-EM om vi siktar på det. Erlandsson, Trulsson och Thid kan komplettera.

https://www.friidrott.se/tavling-lan...ten-av-peaken/
Citera
2025-05-07, 07:21
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sashilita
Undrar hur det är med Joel Bengtsson egentligen. Han är kvar i USA men har inte tävlat vare sig med eller utan häckar sedan 2023.

Här är förklaringen: https://www.expressen.se/sport/friid...gga-i-huvudet/

Han fick en slägga i huvudet under träning. Vi lär nog inte se honom i någon tävling något mer.
Citera
2025-05-07, 08:14
Medlem
Citat:

Han fick en slägga i huvudet under träning. Vi lär nog inte se honom i någon tävling något mer.
Ledsamt. Men det viktiga nu är att han åter kan få leva ett normalt liv utan smärtor.
Citera
2025-05-07, 11:47
Medlem
Citat:

Fy fan vad läskigt. Ger onekligen perspektiv på tillvaron. Allt det bästa till Joel.
Citera
2025-05-09, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Ja, tyvärr bara en deltagare per gren. En av dem skulle möjligen kunna var med på U20-EM, men tufft att tävla med tyngre spjut då. Annars finns det väl en del 08-or som kommer att föredra U20-EM. Sebastian Lörstad och Evelina Olsson ligger väl närmast till.

I intervjun efter Armagh 5k sa iaf Lörstad att guld på U20-EM är säsongens stora mål. Han springer Adidasspåret 5000 nästa helg och jag håller tummarna för att han får till ett kanonlopp. Tycker inte riktigt att de lopp han gjort på 10km i år visat hur bra han egentligen är (blåsigt i Drammen och kurviga 10,3km i Italien senast).
Citera
2025-05-09, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chicagostiftelsen
I intervjun efter Armagh 5k sa iaf Lörstad att guld på U20-EM är säsongens stora mål. Han springer Adidasspåret 5000 nästa helg och jag håller tummarna för att han får till ett kanonlopp. Tycker inte riktigt att de lopp han gjort på 10km i år visat hur bra han egentligen är (blåsigt i Drammen och kurviga 10,3km i Italien senast).
Har märkt att Lörstad och Ottfalk sällan möter varandra. Undantaget är väl terräng-EM i höstas då det var omöjligt att undvika varandra. Men nu skall båda springa i A-heatet på Spåret. Mycket prestige och oklart, för mig i alla fall, vem som är främst. Blir det spurtstrid lär väl dock Ottfalk vinna.
Citera
2025-05-09, 16:18
Medlem
Citat:
Har märkt att Lörstad och Ottfalk sällan möter varandra. Undantaget är väl terräng-EM i höstas då det var omöjligt att undvika varandra. Men nu skall båda springa i A-heatet på Spåret. Mycket prestige och oklart, för mig i alla fall, vem som är främst. Blir det spurtstrid lär väl dock Ottfalk vinna.

Ottfalk gjorde ett fint lopp i Leicester tidigare i år, men även om hans 13.50 är en kanontid ur ett svenskt perspektiv, så är han ändå 15s efter Lörstads bästa, så jag tror han får stryk.
Sen verkar de ju vara goda vänner, så det kan väl mycket väl vara att de inte vill konkurrera för ofta. Du har nog för övrigt rätt i att Ottfalk är vassare i spurten.
Citera
2025-05-09, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chicagostiftelsen
Ottfalk gjorde ett fint lopp i Leicester tidigare i år, men även om hans 13.50 är en kanontid ur ett svenskt perspektiv, så är han ändå 15s efter Lörstads bästa, så jag tror han får stryk.
Sen verkar de ju vara goda vänner, så det kan väl mycket väl vara att de inte vill konkurrera för ofta. Du har nog för övrigt rätt i att Ottfalk är vassare i spurten.
Spännande framtid för båda. Hoppas det går bättre för dem än för Emil Millan de la Oliva. Han satte imponerande juniorrekord som P19 på 5000 och 10000 2020. Men sen har det gått nedåt och idag verkar han vara i det närmaste helt borta. Jag vet att jag skrev om honom då och menade att han borde träna mer snabbhet och tävla oftare på kortare distanser. Är lite rädd att Lörstad tänker som Emil (eller Emils farsa/tränare).
Citera
2025-05-09, 22:23
Medlem
Citat:
Spännande framtid för båda. Hoppas det går bättre för dem än för Emil Millan de la Oliva. Han satte imponerande juniorrekord som P19 på 5000 och 10000 2020. Men sen har det gått nedåt och idag verkar han vara i det närmaste helt borta. Jag vet att jag skrev om honom då och menade att han borde träna mer snabbhet och tävla oftare på kortare distanser. Är lite rädd att Lörstad tänker som Emil (eller Emils farsa/tränare).

Ja, tråkigt med Emils utveckling och det har såklart funnits förhoppningar på att han skulle ha nått längre. Trots detta är han ju inte så gammal än och jag har fått uppfattningen att lite går sin egen väg vad gäller träning (typ motsatsen till Almgrens excelark). Vad jag förstår är både Ottfalk och Lörstad mer uppstyrda och tränar mer som norrmännen och det verkar ju fungera långsiktigt. Kul att följa såna råtalanger oavsett och det är bara att hålla tummarna för att de klarar skiftet till seniornivå.
Citera
2025-05-11, 10:45
Medlem
Alkibiadess avatar
En del resultat från lördagen

Svenska friidrottscupen, div 1 södra i Lerum
Lovisa Karlsson med pers i kula med 13.23 och 1.70 i höjd. Alice Magnell Millán 2:13.08 på 800m och 4:51.48på 1500m (var grensegrar så hon gjorde väl bara vad hon behövde gör för att vinna). Dessutom Viktor Gardenkrans 18.03 i kula samt Linus Pihl 10.63 på 100m och 21.34 på 200m.

Lerum Friidrott och Sävedalens AIK på damsidan och Linköpings GIF och IFK Lund på herrsidan går upp till lag-SM-kvalet 2026. Ljungby FIK på damsidan och Åhus FIK på herrsidan flyttas ned till division 2.

Stora Turbergskastet (del av Viking Throwing Tour)
Inga resultat som riktigt står ut men en avstämning på status/form på en del aktiva.

Sarah Berkani (10) 45.38 i diskus är ett OK resultat men kastade över 48 meter förra säsongen. Genomgående svaga resultat annars i diskustävlingen. Beatrice Lantz och Caroline Näslund över 50 meter i spjut med 52.27 resp 50.73.

Rebecka Hallerth 65.02 i slägga är väl typ 5 meter för kort i förhållande till hennes bästanivå. PB Malin Garbell med 63.75 och Norah Lind med 61.49. Saga Berg med årsbästa med 61.68. Alla dessa tre kämpar om en plats till U23-EM i sommar.

På herrsidan Jesper Ahlin 53.68 och Ludvig Ellgren 50.28 i diskus. Intressant att följa Ellgren, som förra året hade ett stort genombrott i U18-klassen, nu när han tagit upp klivet till U20-klassen med 1.75kg-diskusen (även om han här tävlade i seniorklassen).

Internationellt är det World Relaylas denna helg i Guangzhou. Norska och danska lag är med men som vanligt en tävling som väljs bort av Sverige. Norges damlag på 4x400m till final i dåliga förhållanden och därmed har de kvalat in till VM. Sänds av Eurovisionsport (finalpasset idag startar precis efter lunch).

Idag avgörs också lag-SM-kvalet i grupp A i Göteborg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in