2025-05-06, 21:47
Citat:
Ursprungligen postat av Elon.Fusk
Angående överflyttningsmålet

Några saker att fundera över, om man gillar att spekulera i utgången:

- Det kanske inte går att utesluta att tingsrätten (i överflyttningsmålet) anser att eftersom det redan i andra domstolar har påbörjats en prövning (om var barnen ska ha sitt boende) så avslås CJ:s ansökan om överflyttning?
(Andra påbörjade prövningar = skilsmässoansökningarna i UK/ Sverige)

- Blir det ett datum-tekniskt resonemang, om tidpunkt för kvarhållande / åberopande av hemvist-tidpunkt <-> påbörjad annan process? Eller är dessa tidpunkter ganska enkla att reda ut? Här kan det vara av betydelse när CJ uttryckte att hon ville resa tillbaks med barnen till UK/avbryta "prövo-boendet i Sverige?

- Och hur kommer domstolen bedöma CJ/MZ-överenskommelsen inklusive det som CJ hävdar: rätt att få avbryta prövo-boendet och återvända till UK med barnen?

- Hur kommer tingsrätten se på att MZ beslagtagit barnens pass, enligt CJ i slutet av feb + i början av mars? Kvarhållande eller ej?

- Och så det självklara: I vilken grad har barnen nu fått eventuell hemvist, socialt mm i Sverige?

Övrigt
"Det domstolen ska ta ställning till är om bortförandet eller kvarhållandet var/är olovligt och om barnet ska återföras eller inte. Domstolen ska alltså inte ta ställning i vårdnadsfrågan eller bedöma vem av er som är mest lämplig som vårdnadshavare."

Utrikesdepartementet har en informationsskrift om olovligt bortförande/kvarhållande

De kommer också ta ställning till om Ms missbruk kan anses vara en risk för barnen för det finns undantag kring sånt i konventionen
Citera
2025-05-06, 21:47
Medlem
Rikskrim08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazydell
Du är verkligen säker på din sak, får man säga.
Oavsett att det inte är föräldraförmågan de ska bedöma.
Bara idag har du konstaterat att:
"Barnens hemvist blir England oavsett."
"Det blir ensamt på vingården."
"Barnen kommer bo I England inom kort."
"Då är det game over för Måns när det gäller barnens hemvist."
"Finns inte en chans att domstolen beslutar att barnens hemvist ska vara i Staffanstorp."
"Då förefaller det bli relativt enkelt för domstolen att fatta beslut i målet."

Ja, jag kollade upp dina inlägg.

Intressant att du lägger vikt vid vad jag skriver. Ser nu att domstolen kan avslå eftersom skilsmässa löper parallellt. Det har jag inte beaktat i mina inlägg. Men barnens bästa ska tas i beaktande även nu. Utgången i slutändan blir oavsett Måns bristande föräldraförmåga. Självklart samarbetar Måns, han har absolut inget val. Vad tror du själv - tror du att domstolen finner Måns som bästa alternativet vad gäller barnens hemvist, dvs "vingården" i Staffanstorp?
Senast redigerad av Rikskrim08 2025-05-06 kl. 21:58.
Citera
2025-05-06, 21:52
Citat:
Ursprungligen postat av katperlom
De kommer också ta ställning till om Ms missbruk kan anses vara en risk för barnen för det finns undantag kring sånt i konventionen

Tack för informationen. Den saken intresserar mig, ska försöka hitta hur det är formulerat.

Jag har hittills bara hittat skrivningar om att man kan avslå en överflyttning om överflyttningen kan innebära en risk för barnet (t ex barnets hälsa).
Citera
2025-05-06, 21:53
Medlem
Måns har troligtvis lovat bot och bättring innan flytten. Aldrig mer röra drogerna men så fort han fick dem till Sverige har han fortsatt sitt gamla liv. Det är fruktansvärt tarvligt gjort mot Ciara som ville ge honom en andra chans. Hon måste känna sig så lurad!
Citera
2025-05-06, 21:57
Citat:
Ursprungligen postat av Elon.Fusk
Tack för informationen. Den saken intresserar mig, ska försöka hitta hur det är formulerat.

Jag har hittills bara hittat skrivningar om att man kan avslå en överflyttning om överflyttningen kan innebära en risk för barnet (t ex barnets hälsa).

Vill verkligen understryka att jag kan ha fel i saken men som jag förstått det kan den skrivelsen användas åt båda hållen

Det mest intressanta tycker jag är hur tingsrätten kommer bedöma ”habitual residence”. Ju mer jag läser desto mer självklart tycker jag det blir att detta är England eftersom att det tydligen inte spelar särskilt stor roll var någon är folkbokförd eller till exempel går i skolan
Citera
2025-05-06, 21:58
Medlem
Sagotradapplets avatar
Citat:
En grej jag inte förstår:

Det finns svart på vitt att M lovat med tydliga bevis att inte hindra C från att flytta hem till England med barnen om det inte funkar att bo i Sverige. Detta är Cs största rädsla att han ska göra

Nu sitter vi här o han gör allt han kan för att hindra henne

Hur kan folk ens försvara honom? Tycker ni att han verkar som en nice person?
Nåväl, MZ-hatarna / CJ-anhängarna har hittills gång på gång visat att de väljer information väldigt selektivt och medvetet bortser från helhetsbilden – så att det passar det narrativ de vill föra fram. Jag noterar de här påståendena, men jag väljer medvetet att inte bilda mig en uppfattning baserat på enstaka fragment. Jag väntar hellre tills på fredag.
Personligen känner jag inget behov av att särskilt begära ut handlingar från domstolen nästan som en stalker bara för att plocka ut utvalda delar och använda dem för opinionsbildning i ett offentligt forum.
Citera
2025-05-06, 22:01
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
WHAT!? Det här tycker jag är enormt graverande för Måns. Cirka 8 månader sedan, det är nyss i sammanhanget. Inte en chans att han glömt detta utan det var list. För det skrevs inget fast hon bad om det?

Hon låter redan här otrygg, orolig och utlämnad. Med rätta. Hon skulle följt sin magkänsla och stannat i England.

Det är ju som han lockat hit dem i en fälla ( Ciara hade väl brutit/velat ha skilsmässa förra året, så det hela var ju ett projekt med osäker utgång) för att få barnen till Sverige.

Ponera att Ciara börjar förstå det, och Måns söker sedan skilsmässa i Sverige för ekonomiska fördelar, efter att hon tagit ansvar för barn och försökt upprätthålla en ok fasad för familj medan han har drogat sönder sig själv och familjen och knullat runt utan att dölja det speciellt väl. Sen toppar han det med att bli aggressiv och går över grönsen.

Nej precis som du skriver så skrevs det aldrig något sådant dokument trots att hon ber om det vid två dokumenterade tillfällen och trots att han skriver att han ”obvs” inte skulle hindra henne från att flytta hem med barnen

Hon skriver rakt ut att hon är orolig för precis det här och nu sitter hon här i detta som hon varit rädd för

Jag tycker så jävla synd om henne och jag äcklas verkligen av alla månsvurmare här som inte gör annat än att misstänkliggöra henne

Det finns svart på vitt att han lovat henne att det här är en temporär flytt. Folk väljer ändå att ha hans rygg. Tappar allt hopp
Citera
2025-05-06, 22:04
Citat:
Ursprungligen postat av Sagotradapplet
Nåväl, MZ-hatarna / CJ-anhängarna har hittills gång på gång visat att de väljer information väldigt selektivt och medvetet bortser från helhetsbilden – så att det passar det narrativ de vill föra fram. Jag noterar de här påståendena, men jag väljer medvetet att inte bilda mig en uppfattning baserat på enstaka fragment. Jag väntar hellre tills på fredag.
Personligen känner jag inget behov av att särskilt begära ut handlingar från domstolen nästan som en stalker bara för att plocka ut utvalda delar och använda dem för opinionsbildning i ett offentligt forum.

Tack för erkännandet om att du medvetet väljer att ignorera allt som gör att du skulle behöva ifrågasätta din egen bild av M.
Citera
2025-05-06, 22:04
Medlem
Citat:
Nej det hade hon inte, så hon har ju inget annat val än att vittna för m om hon vill behålla sitt jobb. Sluta spela oförstående, du vet precis vad hennes vittnesmål handlar om
Jag spelar inte oförstående. Jag är. Varför hade hon inte haft jobb om hon vittnade till Ciaras fördel? Hade inte Ciara behållt henne som Nanny om hon vann målet, eller vad menar du?
Citera
2025-05-06, 22:06
Medlem
DjPuttes avatar
Bara så alla vet i tingsrätten sitter den vanliga nämndemän som är valda från olika partier för ta dessa beslut med en domare, Överklagan då kommer det i Hovrätten där sitter domare som är utbildade jurister som tar besluten enl lagtext utan påverkan!

Så nej hon kan inte ta barnen innan en dom vunnit laga kraft och det är under den perioden en överklagan sker, Och väl när hovrätten tar upp fallet för prövning sedan förhandling kan dra långt in till hösten!
Citera
2025-05-06, 22:06
Medlem
Dutertes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havang
Om man per automatik tycker att det ”är något fel på människan” när kvinnor säger ifrån efter 10 års otrohet, drogmissbruk och psykisk och fysisk misshandel så ligger felet i betraktarens huvud.

Hon får gärna säga ifrån till Måns hur mycket hon vill och lämna honom om han nu är en sån skit, men att dra det offentligt då är man helt borta i huvudet och borde inte få ha vårdnaden om barnen.
Citera
2025-05-06, 22:11
Medlem
Sagotradapplets avatar
Citat:
Tack för erkännandet om att du medvetet väljer att ignorera allt som gör att du skulle behöva ifrågasätta din egen bild av M.
Nej, det gör jag inte. Men jag väljer medvetet att inte bygga min uppfattning på målmedvetna uttalanden från uppenbara MZ-motståndare som enbart försöker bekräfta sin redan bestämda ståndpunkt. Jag väntar tills informationen finns tillgänglig från mer neutrala källor – vilket förhoppningsvis sker på fredag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in