2025-05-06, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertus
Du är ju helt inavlad jobbar du på transportstyrelsen eller?
in
Tvärtom jag är drabbad därför vet jag att proverna tas slumpmässigt
2025-05-06, 18:23
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Hon visste ju dock om att hon var under utredning och skulle behöva lämna fler prover, då ger man ju fan i att dricka tills utredningen är klar.

Läkaren hade väl gissningsvis inte så mycket att välja på då proverna var utförda på begäran av arbetsgivaren, och det finns troligtvis riktlinjer för när anmälan ska göras.

Och det låter som att första provet hade högre värde än så, och dom 5 proverna över 0.3 som finns omnämnda är uppföljningsprover.
Borde man inte sjukskriva hon då och ge hon vård om man tycker hon har problem? Varför behöver transportstyrelsen bestraffa hon när hon inte har gjort något trafikbrott?
Borde väl vara en dialog mellan läkare/personen/arbetsgivaren hur man ska gå vidare?

Dömda rattfyllerister kan ju få behålla körkort och vara tvungen använda alkolås.
2025-05-06, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Hon visste ju dock om att hon var under utredning och skulle behöva lämna fler prover, då ger man ju fan i att dricka tills utredningen är klar.

Läkaren hade väl gissningsvis inte så mycket att välja på då proverna var utförda på begäran av arbetsgivaren, och det finns troligtvis riktlinjer för när anmälan ska göras.

Och det låter som att första provet hade högre värde än så, och dom 5 proverna över 0.3 som finns omnämnda är uppföljningsprover.
Det är slumpmässigt
Varför ska hon avstå alkohol bara för staten ska kolla henne
2025-05-06, 18:29
Medlem
AndersABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burnwine
Borde man inte sjukskriva hon då och ge hon vård om man tycker hon har problem? Varför behöver transportstyrelsen bestraffa hon när hon inte har gjort något trafikbrott?
Borde väl vara en dialog mellan läkare/personen/arbetsgivaren hur man ska gå vidare?

Dömda rattfyllerister kan ju få behålla körkort och vara tvungen använda alkolås.
Det handlar väl om lämplighet. Lämpan u know.
2025-05-06, 18:30
Medlem
Ajogens avatar
Det värsta med det här är att hon blir bestraffad utan ha begått ett brott.
Citat:
Ursprungligen postat av Burnwine

2025-05-06, 18:30
Medlem
Vitsippan_79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Tycker du det är rimligt? Bästa kompisen fyller 40 fem dagar innan du lämnar blodprov????
Jag är inte insatt i PEth-test. Handlar inte om vad ag anser rimligt eller inte. Bara att om jag hade haft ett förhöjt test hade jag inte vågat dricka något alkohol till jag hade gjort enn nytt test som var u.a .
2025-05-06, 18:32
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Mycket tjafs om värden.

Men det enda värde som borde räknas är alkoholhalten när man kör bil. Och det som polisen testar.
2025-05-06, 18:33
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersAB
Det handlar väl om lämplighet. Lämpan u know.
Fast det är ju det som är konstigt tycker jag iaf. Hon har ju inte gjort något olämpligt när hon jobbat eller kört bil
2025-05-06, 18:33
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitsippan_79
Jag är inte insatt i PEth-test. Handlar inte om vad ag anser rimligt eller inte. Bara att om jag hade haft ett förhöjt test hade jag inte vågat dricka något alkohol till jag hade gjort enn nytt test som var u.a .

Jag vet att jämförelsen är åt helevete, men... ...ser du en jude som fastnat i taggtråden runt Auschwitz, reagerar man starkast på... ...ja, du fattar.

Nickar och bockar du inför allt myndigheterna eller arbetsgivare hittar på?
2025-05-06, 18:35
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Det värsta med det här är att hon blir bestraffad utan ha begått ett brott.
Ja. Och det är ju inte bara bestraffning med indraget körkort, utan också utebliven lön om hon tappar jobb och priset för provtagning för att få tillbaka kortet.

Jag lämnar för droger och alkohol nu och får betala 3300kr varje gång
2025-05-06, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025
in
Tvärtom jag är drabbad därför vet jag att proverna tas slumpmässigt

Du har rätt att neka vård och därmed också neka provtagning. Förmodligen har du en hög alkoholkonsumtion och kanske bör ta en funderare runt det.

Men har läkaren bara skickat in utan att erbjuda utredning och vård så är det inte bra.
2025-05-06, 18:38
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det hela är lite märkligt.
En ganska stor del av samhället har alkoholkonsumtion som hobby.
Så länge man inte kör påverkad eller är berusad på jobbet så bör staten hålla sig borta.

Om läkaren finner att en patients alkoholvanor är skadliga så bör det vara en sak mellan läkare och patient.

Nej, läkare är skyldiga att anmäla alla diagnoser som gör att en patient med körkort är olämplig som förare. Dålig syn, epilepsi, alkoholism. Det är så det fungerar och det är helt rimligt. Sen får Transportstyrelsen avgöra om körkortet ska dras in eller inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in