2025-05-06, 17:36
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitsippan_79
- - -
Men om ett test efter en festlig semester visar förhöjt då skulle inte jag våga dricka en droppe alholhol innan jag blivit frikänd med ett uppföljade test.

Tycker du det är rimligt? Bästa kompisen fyller 40 fem dagar innan du lämnar blodprov????
2025-05-06, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Det verkar som du tycker det här är en bra grej att läkare anger sina patienter.

Läkare har anmälningsplikt. Det kan du tycka vad du vill om. PEth ingår som standard i många utredningar där man vill utesluta alkohol som en orsak till patientens besvär eller vid insättning av ett läkemedel som rimmar dåligt med alkohol. Däremot kan man ifrågasätta PEth-provet som har allt för stor individuell variation för att kunna användas för att dra in körkortet. Men den delen är Transportstyrelsens fel.
2025-05-06, 17:37
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Jag tycker jag förklarar sakligt.

Felet är att du tycker 0,3 är "så lågt" när vetenskapen kallar det för överkonsumtion och riskbeteende så till den grad att man vid upprepade dylika resultat blir av med körkortet.

Men som jag skrev tidigare, en alkoholist är världens bäste lögnare. Med det inte sagt att du är alkoholist så klart.
https://ibb.co/k2KCVm7R

Så där var mina värden när jag har varit aktiv i mitt supande, och då drack jag varje dag kan man säga. Så är 0.3 så mycket ändå? Eller det kanske är från person till person vad man tycker gränsen är.

Jag kan tycka att om man super fredag-lördag varje helg så kanske det kan räknas som riskbruk. Kanske även missbruk om man börjar lördagen med en "återställare".
2025-05-06, 17:42
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Det är för lågt för att kalla det missbruk. Vilket många läkare har intygat för och jag gett dig dessa artiklar.

Återigen tillbaka till att vara sanningsenlig då. Alkoholister må vara duktiga på ljuga, men de verkar blekna när de ställs jämte er.
Det är vad du tycker, men du har ingen större påverkan i ämnet.

Du är inte det minsta sanningsenlig när du skriver att 0,3 är för lågt...

Jag gissar då att du själv landar kring 0,3 och är en rättshaverist kanske

Du vet mer än läkarvetenskapen?
2025-05-06, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
haha ja o hela sverige krashar .. inget skulle fungera när 2 miljoner svenskar inte kan jobba o du som antagligen redan lever på bidrag? vem ska försörja dej?
Våra kära nysvenskar 🤣
2025-05-06, 17:43
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
You win! Tyvärr kom peth för sent för mig, slår du 4,92 promille på blodprov? 5,7 utandning? Kvartssekel gamla pers - Gudskelov.

On-topic; bra med ytterligare en alkis i tråden. Ger lite perspektiv, alltså för de som tror att Transportstyrelsen nu "fångar upp en massa smygalkisar". Kanske man iofs gör. Intervallet för "överkonsumtion" bör inte ligga på 0,2.
Är så sällan jag gjort utandningsprov. Tror sist jag hade 3-3.5 men kände mig inte så full.
Jo jag är alkis, så tycker det låter konstigt med 0.3 som gräns.
För mig är ju alkis att vara abstinent när jag inte har druckit. Inte att man varit nykter 4-5 dagar efter en påsk och råkar ha 0.35 i peth
2025-05-06, 17:44
Medlem
Ajogens avatar
Det är ingen som vill ha rattfyllon på vägarna i den här tråden.
Däremot vill folk kunna leva utan att få det livet inskränkt av någon förmyndighet som varken är vetenskapligt grundad eller demokratiskt förankrat. Över dem gör du dig narr över.

Jag behöver inte gissa mig till hur du är, det visar du glasklart för oss alla. Det är det uppenbara beteendet som får mig att råda er att ta tag i det. Det är inte ett särskilt gynnande liv att leva, och det fräter på andras liv. Precis som att man inte skall köra rattfull eftersom det kan drabba andra väldigt illa, bör man heller inte inskränka på andras livsfrid med att fräta på andras själ. Så som ni gör.
Ifall du känner så pass kraftigt om att andra ska ha en så pass extremt låg alkoholkonsumtion ifall de besitter körkort bör du nog förstå att din omgivning ställer krav på dig i andra frågor med. Så som att ha kapacitet till att hålla en ordentlig diskussion om samhällsviktiga frågor som dessa. Du klarar uppenbarligen icke av det och bör ta handling därefter.
Citat:
Det du påstår om mig är lika dumt som att jag skulle påstå att du vill ha rattfyllon på alla vägar.

Du kanske skall hålla dig till ämnet i stället för att gissa hur jag är.

Att alkoholister blir av med körkortet tycker jag är underbart, yes!
Senast redigerad av Ajogen 2025-05-06 kl. 17:55.
2025-05-06, 17:46
Medlem
Ajogens avatar
Du har en väldigt bra poäng där.
Jag vill poängtera att jag inte drar skam över läkarna. De har inte satt denna policyn. Men det är uppenbarligen en policy som kan orsaka allvarliga konsekvenser för människor.
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Läkare har anmälningsplikt. Det kan du tycka vad du vill om. PEth ingår som standard i många utredningar där man vill utesluta alkohol som en orsak till patientens besvär eller vid insättning av ett läkemedel som rimmar dåligt med alkohol. Däremot kan man ifrågasätta PEth-provet som har allt för stor individuell variation för att kunna användas för att dra in körkortet. Men den delen är Transportstyrelsens fel.
2025-05-06, 17:48
Medlem
Ajogens avatar
Det är inte vad jag tycker, det är vad många läkare anser. Du har även sett mång i tråden skriva de peth-värderna de hade när de var inne i alkoholism som klart överstiger 4.0. 0.3 bleknar i jämförelse.
Citat:
Det är vad du tycker, men du har ingen större påverkan i ämnet.

Du är inte det minsta sanningsenlig när du skriver att 0,3 är för lågt...

Jag gissar då att du själv landar kring 0,3 och är en rättshaverist kanske

Du vet mer än läkarvetenskapen?
2025-05-06, 17:51
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burnwine
Är så sällan jag gjort utandningsprov. Tror sist jag hade 3-3.5 men kände mig inte så full.
Jo jag är alkis, så tycker det låter konstigt med 0.3 som gräns.
För mig är ju alkis att vara abstinent när jag inte har druckit. Inte att man varit nykter 4-5 dagar efter en påsk och råkar ha 0.35 i peth

Det är sant. Med det ger ändå lite perspektiv.

(minns en tråd i bensforat där en lirare ojade och oroade sig för sina 5-milligrammare Sobril (eller om det var Oxascand). Tror jag gjorde mer nytta än skada genom att påtala "under mitt senaste dille fick jag 960 mg diazepam på tre dygn, det motsvarar ung 500 sådana där piller" ). Som sagt - lite perspektiv, och inte bara från helnykteristerna.
2025-05-06, 17:52
Medlem
Pyssling67s avatar
Nu verkar det dock som om den där kvinnan Linn får rätt mot transportstyrelsen till slut enligt senaste nyheterna på nätet.
Däremot så får hon tydligen fortsätta kämpa med att få tillbaka sitt körkort och tvingas tydligen lämna prover för att visa att hon inte är någon missbrukare.
2025-05-06, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jens-hedenstedt
Spelar ingen roll om det är lite evidens eller inte. Får man för höga värden av något så är lösningen att SLUTA dricka under en period. Punkt. Man fortsätter för fan inte dricka om man ligger över gränsen, att det är tillförlitlig eller ej är en annan diskussion.

Det är väl EXAKT vad diskussionen handlar om?
Eftersom det inte finns tillräcklig evidens för testet så vet vi inte hur mycket Linn har druckit. Rent hypotetiskt kan hon ha druckit kombucha varje morgon och kväll för att det ska ge utslag. Så länge tillförlitligheten i testet inte finns är det helt absurt att hennes kort blir återkallat.

Om du blir insugen idag och får ett för högt värde, är du fortfarande säker på ditt svar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in