• 1
  • 2
2025-05-06, 00:44
Medlem
HassanVonEssens avatar
Hej alla!

Jag har skapat några Excel-filer med statistik för medlemmar och delforum som jag gärna delar med mig av. Innan jag postar filerna vill jag dock dubbelkolla att den statistik jag ämnar posta inte bryter mot någon regel. Jag tycker väl inte att den gör det, men det är som bekant inte jag som bestämmer.

Varför har jag gjort detta? Jag har alltid varit nyfiken på vem som egentligen skrivit mest och inte bara postat flest gånger. Min statistik ger ett antal infallsvinklar på hur detta kan mätas, t.ex. med antal ord eller tecken. Jag har också varit nyfiken på vilka delforum som innehåller de längsta inläggen och vilka som får flest inlägg per tråd. Man kan se det som en analys av kvaliteten på olika delforum. Framför allt bör statistiken ses som en hyllning till de medlemmar som faktiskt skrivit mest på forumet.

Statistiken, som totalt sett baseras på knappt fyra miljoner inlägg, består av följande tre filer:

För de hundra delforum med flest poster:

För de hundra medlemmar som blivit citerade flest gånger:

För de ca 2100 medlemmar som gjort minst 5000 inlägg:

Så, hur ser intresset ut? Är det önskvärt att jag postar denna statistik?
Senast redigerad av HassanVonEssen 2025-05-06 kl. 00:50.
Citera
2025-05-06, 00:52
Medlem
Kedoxs avatar
Ja. Kör på

När man ser en användares antal inlägg så "missas" ju exempelvis laidbackposter eller eventtrådar med livekommentering.

Så kör på. Statistiknörderi kan va kul.
Citera
2025-05-06, 00:57
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Kör hårt. Jag kom att tänka på att SÄPO förmodligen har en liknande Excel-fil med användarnas personnummer bredvid
Det hade varit nåt. Jag gissar dock att de flesta medlemmarna här är helt ointressanta för SÄPO.

Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Ja. Kör på

När man ser en användares antal inlägg så "missas" ju exempelvis laidbackposter eller eventtrådar med livekommentering.

Så kör på. Statistiknörderi kan va kul.
Stämmer att postcounten inte räknar med de inlägg du nämner. Däremot ingår detta antal i "totalt antal poster" som man får fram genom att klicka på "hitta fler inlägg av användaren". Där syns att den som gjort flest inlägg totalt, micro113, har gjort drygt 104 000 st.
Citera
2025-05-06, 06:52
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Det hade varit nåt. Jag gissar dock att de flesta medlemmarna här är helt ointressanta för SÄPO.

Stämmer att postcounten inte räknar med de inlägg du nämner. Däremot ingår detta antal i "totalt antal poster" som man får fram genom att klicka på "hitta fler inlägg av användaren". Där syns att den som gjort flest inlägg totalt, micro113, har gjort drygt 104 000 st.

Enligt användarlistan så har micro113 gjort drygt 95000 inlägg så hur får du det till 104000. Kanske jag som inte förstår hur du menar bara.
Jag och micro113 är nog i helt olika forumtrådar då jag aldrig sett dennes nick i någon tråd jag skrivit i vad jag kan minnas.
Citera
2025-05-06, 07:21
Moderator
vhes avatar
Citat:
Däremot ingår detta antal i "totalt antal poster" som man får fram genom att klicka på "hitta fler inlägg av användaren". Där syns att den som gjort flest inlägg totalt, micro113, har gjort drygt 104 000 st.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Enligt användarlistan så har micro113 gjort drygt 95000 inlägg så hur får du det till 104000.

Enligt instruktionerna ovan. Som du citerade.
Citera
2025-05-06, 07:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Enligt instruktionerna ovan. Som du citerade.

Oki, då var det bara jag som var dum i huvudet då och inte riktigt förstod inlägget jag citerade👍
Citera
2025-05-06, 07:39
Medlem
elbels avatar
Kul, vilka begränsningar finns?
T.ex.
Mest citerade inlägget
Längsta citeringskedjan
Den mest citerade användaren
Tråd som har varit aktiv mest under längst period typ
Mest visade tråd med minst inlägg
Citera
2025-05-06, 09:34
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Kul, vilka begränsningar finns?
T.ex.
Mest citerade inlägget
Längsta citeringskedjan
Den mest citerade användaren
Tråd som har varit aktiv mest under längst period typ
Mest visade tråd med minst inlägg
Mest citerade inlägget. Vore möjligt att kolla upp men är inget jag kikat på ännu. Däremot har jag kikat på vilket inlägg (i mitt sample) som innehåller flest citerade användare. Rekordet är 28 st.

Längsta citeringskedjan. Också möjligt att kolla upp men klurigare att lösa än mest citerade inlägget. Dock inget jag kan lösa snabbt då jag inte laddat ner hela trådar utan ett slumpmässigt antal inlägg per dag från hela forumet.

Den mest citerade användaren. Kommer att presenteras och finns i min statistik. Du hade info om det i TS.

Tråd som var aktiv mest under längst period. Här får jag hänvisa till den statistik som admin har publicerat. Se t.ex. (FB) Lista: De största trådarna på Flashback genom tiderna

Mest visade tråd med minst inlägg. Du syftar i princip på kvoten mellan visningar och antal inlägg. Då jag inte hämtat antal visningar för trådarna så har jag ingen data på det, men det är förstås möjligt att titta på detta också.
Senast redigerad av HassanVonEssen 2025-05-06 kl. 09:47.
Citera
2025-05-06, 12:26
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Topplistan du länkar till, över flest inlägg, kan man enkelt hitta i medlemslistan här.

För övrigt verkar den som skrivit artikeln inte själv ha hängt på Flashback. "Maximalt 20 poster/dygn om man postar på heltid"? Snarare så att man utan problem gör 20 poster på en timme.

Kommer du droppa statistik lite pö om pö beroende på vad du forskat på. Så det blir fortlöpande listor över tid?

Och viktigast. När kommer första smakprovet
Citera
2025-05-06, 12:36
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Topplistan du länkar till, över flest inlägg, kan man enkelt hitta i medlemslistan här.

För övrigt verkar den som skrivit artikeln inte själv ha hängt på Flashback. "Maximalt 20 poster/dygn om man postar på heltid"? Snarare så att man utan problem gör 20 poster på en timme.
Jag skulle säga att det är diagnospersoner som skriver 20 inlägg i timmen, ett evigt ego-tjattrande för att få rätt i en meningslös detaljfråga, medans vettiga inläggare håller sig kring 1-5 varje dag.

Vore kul att veta vem som startat flest trådar, och vem som har flest klick totalt i alla sina skapade trådar. Han är i så fall kung av flashback. Och det är inte micro113.

Vore även kul med "vem har flest inlägg i förhållande till deras antal startade trådar". Där finns ofta de jag gillar minst på FB t.ex merapi. Personer som med enradare pestar ner trådar, men de kan inget om något så de kan inte starta ett ämne.

Motsatsen är rätt sköna. Den som startat ämnen med flest inlägg i, utan att själv skriva särskilt mycket.

Det är bra ämnen med många inlägg som borde vara FBs mål för att nå många.
Senast redigerad av Paris24 2025-05-06 kl. 12:43.
Citera
2025-05-06, 14:57
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Kommer du droppa statistik lite pö om pö beroende på vad du forskat på. Så det blir fortlöpande listor över tid?

Och viktigast. När kommer första smakprovet
Jag droppar filerna jag nämner i TS, alla samtidigt, om någon dag eller så om ingen har kommit med en invändning. Har inte bestämt om jag vill lägga tid på att ta fram mer statistik men det har ju redan kommit några intressanta förslag i denna tråd, vilka alla är genomförbara.

Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag skulle säga att det är diagnospersoner som skriver 20 inlägg i timmen, ett evigt ego-tjattrande för att få rätt i en meningslös detaljfråga, medans vettiga inläggare håller sig kring 1-5 varje dag.

Vore kul att veta vem som startat flest trådar, och vem som har flest klick totalt i alla sina skapade trådar. Han är i så fall kung av flashback. Och det är inte micro113.

Vore även kul med "vem har flest inlägg i förhållande till deras antal startade trådar". Där finns ofta de jag gillar minst på FB t.ex merapi. Personer som med enradare pestar ner trådar, men de kan inget om något så de kan inte starta ett ämne.

Motsatsen är rätt sköna. Den som startat ämnen med flest inlägg i, utan att själv skriva särskilt mycket.

Det är bra ämnen med många inlägg som borde vara FBs mål för att nå många.
Stämmer att det inte är så lämpligt att ligga på 20 i timmen. Jag menade bara att det är fullt möjligt för den som enbart bryr sig om postcount.

Startat flest trådar går också ta fram. Skulle dock kräva att jag hämtar data på nytt. Dock mycket lättare än att ta fram längsta citeringskedjan.

Klart det går att ladda ner hela forumet, så som gjordes av Språkbanken, men jag har för dålig maskin för att det skulle vara genomförbart på överkomlig tid. Kanske går att använda sig av deras filer men har inte engagerat mig i det.
Senast redigerad av HassanVonEssen 2025-05-06 kl. 15:07.
Citera
2025-05-06, 20:19
Medlem
HassanVonEssens avatar
Här kommer först några forumvänliga tabeller för statistik relaterad till delforum.

För denna del av undersökningen har jag slumpmässigt valt tio sidor (i sökfunktionen) med inlägg från varje datum under perioden 2004-01-01 - 2024-12-31. I sökfunktionen har jag använt söksträngen * (alltså bara en asterisk), för att få fram alla inlägg ett visst datum. Totalt hämtades drygt 1,5 miljoner inlägg.

Fotnot:

Den första tabellen visar de 20 forum som stod för störst andel av inläggen. Vi ser att ABoK är forumet med flest inlägg, där hela 6,4 % av alla inlägg återfinns. Den sista kolumnen visar andelen unika postare, d.v.s. om 1000 användare skrivit totalt 10000 inlägg så blir det 1000/10000 = 0,1 (man hade förstås kunnat göra tvärtom och kalla det "inlägg per användare"). Vi noterar att Backstage har den lägsta andelen på bara 2 % (få medlemmar som gör många inlägg), medan Arbetsliv och arbetsmarknad har den högsta på 52 % (många medlemmar gör ett fåtal inlägg).

I nästa tabell visas samma 20 delforum igen, i samma ordning. Vi ser nu dels hur många ord ett inlägg innehåller i genomsnitt och dels hur många inlägg en tråd får i genomsnitt. Delforumet Feminism har de längsta inläggen i termer av antal ord och Backstage föga förvånande i särklass flest inlägg per tråd. Inläggen har rensats på all citerad text innan analysen genomförts.

I detta inläggs sista tabell ser vi återigen samma 20 delforum. Denna gång syns de tre medlemmar som postat flest inlägg i resp. forum samt hur många procent av inläggen deras inlägg utgör. Vi ser t.ex. att Pripps3.5 i Backstage och Bogomil i Religion är de medlemmar som har högst andel av inläggen i ett specifikt forum.

Fortsättning följer...
Senast redigerad av HassanVonEssen 2025-05-06 kl. 20:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in