2025-05-05, 23:08
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Så hon visste att hon skulle testas och kunde ändå inte hålla sig borta från alkoholen?

Vi förmodar.🤔
2025-05-05, 23:12
Medlem
Kärringarna på transportstyrelsen dricker vin som fan snälla
2025-05-05, 23:15
Medlem
Förstår jag rätt. Hon har alltså 2 tester som är mycket högre än dessa nedan, som bara var "över"?
Vad låg dom på då undrar man.

"Vid en nyanserad helhetsbedömning bör det även beaktas att tre av de fem analyssvaren marginellt överstiger referensvärdet om 0,3 (0,34, 0,35 och 0,39)"

PEth 16:0/18:1-värde Tolkning
<0,05 μmol/L Ingen eller endast låg, sporadisk alkoholkonsumtion
0,05-0,30 μmol/L Måttlig
>0,30 μmol/L Överkonsumtion (omfattande, regelbundet intag)
2025-05-05, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12Monkeys
Förstår jag rätt. Hon har alltså 2 tester som är mycket högre än dessa nedan, som bara var "över"?

"Vid en nyanserad helhetsbedömning bör det även beaktas att tre av de fem analyssvaren marginellt överstiger referensvärdet om 0,3 (0,34, 0,35 och 0,39)"

PEth 16:0/18:1-värde Tolkning
<0,05 μmol/L Ingen eller endast låg, sporadisk alkoholkonsumtion
0,05-0,30 μmol/L Måttlig
>0,30 μmol/L Överkonsumtion (omfattande, regelbundet intag)

Haha lol. Alltså hur jävla dum får man vara som går med på att bli intervjuad när det UPPENBARLIGEN ligger en hund begraven?

Jag hade skämts som en hund och hållit käft, kämpat för att få tillbaks mitt körkort och aldrig pratat om denna händelse igen. Aldrig.
2025-05-05, 23:22
Medlem
Eftersom hon hade förhöjt värde vid nyanställningstestet, så fick hon gissningsvis ett villkor från transportstyrelsen, för att inte kortet skulle ryka. Nämligen att inkomma med ett läkarintyg för att styrka sin "stadigvarande nykterhet".
Och för att ett sånt intyg skall kunna ges så blir hon kallad till provtagning vid sex tillfällen under sex månader, och därefter så gör läkaren en bedömning som han meddelar via ett intyg till transportsyrelsen.

Att hon under såna omständigheter inte har vettet att dra ner på drickandet verkar ju lite dumt om hon nu inte har några alkoholproblem?

Citat:
Hon tyckte inte dessa var så viktiga då dom precis var "över"?
5 veckor emellan testerna/ca 6 mån. Rätt lång tid på sig.
Testade dom alla eller vid indikering. Indikerade hon eller någon annan?
Hmm.
Senast redigerad av busy-signal 2025-05-05 kl. 23:27.
2025-05-05, 23:24
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
För att uppnå gränsvärdet 0,3 i ett PEth-test krävs en mängd om cirka 28-42 standardglas vin eller cirka 21-28 burkar starköl i veckan.

Fast egentligen behöver vi inte veta vad som krävs för 0,3. Den här tråden (framgår av rubriken) handlar om ett explicit fall och Linn låg inte på 0,3. Lägsta värde var 0,34, och hon (genom sitt ombud) tyckte även att 0,39 var så lågt att det egentligen inte borde räknas. (De högre värdena känner jag inte till, utan jag går bara på de tre som nämnts i tråden.)

Följaktligen har vi en massa inlägg i tråden baserade på en värde som aldrig uppmätts.
2025-05-05, 23:28
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:

Precis, hennes lägsta mätvärde är alltså 13% mer än 0,3.
2025-05-05, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jens-hedenstedt
Haha lol. Alltså hur jävla dum får man vara som går med på att bli intervjuad när det UPPENBARLIGEN ligger en hund begraven?

Jag hade skämts som en hund och hållit käft, kämpat för att få tillbaks mitt körkort och aldrig pratat om denna händelse igen. Aldrig.

Är från hennes quote/berättelse. Bara "över". Skulle inte räknas med eller liknande.
Då har vi 3 som bara är det, vid gräns överkonsumtion och 2 som är väldigt mycket över.
Hade aldrig pratat om detta.
2025-05-05, 23:31
Medlem
Brain Damages avatar
Den där Witold Pisarek verkar vara rent allmänt hatiskt mot att folk får köra bil. Han krigar mot att folk dricker trots att de aldrig kört fulla, mot att folk har ADHD och smärre synfel och ändå får köra bil. I samtliga fall får han mothugg från annan expertis. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om han har som fritidsintresse att klistra fast sig på motorvägar eller kramar ett träd i skogen, ja, strax efter Godtemplarmötet då så klart.

Nyhetssök på Witold Pisarek

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&sca_esv=973c07562d464363&channel=entpr&q=Witold+ Pisarek&tbm=nws&source=lnms&fbs=ABzOT_DDfJxgmsKFIw rWKcoyw2RfPZ2ToNvR6aZyWpyyI5dEAk5qHKXDsAS9dYVAVtUK SYTngBVgvzKnzNfD8WHWdVr4WFrY 8QjRWwjkPEVsDVMs1gaW-0Dvc24jWIGg2rSucaKTdCcXxeF8N2KTTeG5tBvx6DJDOYYM__X UsxKwhbLjbVCRepkBfeysbqkvVb-e 8BtEVe6V&sa=X&ved=2ahUKEwj3gcyHoo2NAxUEKhAIHVuaJIE Q0pQJegQIGhAB&biw=1536&bih=752&dpr=2.5
2025-05-05, 23:32
Medlem
Samma idioter som säljer alkohol till dig tar även ditt körkort.
2025-05-05, 23:34
Medlem
Jobbar med missbrukare och över 0,3 brukar bara folk med högre än "normalt" drickande ha.

Riktiga alkisar kan ligga på runt 1,0-1,5.

Vart faktiskt nyligen till vården pga smärta där jag sa att jag brukade dricka alkohol för att dämpa smärtan och då ville dom ta peth prov innan dom skrev ut smärtstillande, och med min tillfälligt ökade konsumtion låg jag på 0,05 vilket är lägsta dom kan upptäcka.

Och då är jag har jag aldrig i mitt liv varit nykterist utan dricker då och då.

Med de sagt ställer jag mig ändå frågade till att dra in körkort endast baserat på dessa tester.
Men tjejen har ju fan kunnat skita i att dricka vid första testet och det skulle jag säga räcker som bevis för att hon har ett problematiskt riskbruk sen om det är nog för att bli av med körkortet går väl fortfarande att diskutera.
2025-05-05, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Eftersom hon hade förhöjt värde vid nyanställningstestet, så fick hon gissningsvis ett villkor från transportstyrelsen, för att inte kortet skulle ryka. Nämligen att inkomma med ett läkarintyg för att styrka sin "stadigvarande nykterhet".
Och för att ett sånt intyg skall kunna ges så blir hon kallad till provtagning vid sex tillfällen under sex månader, och därefter så gör läkaren en bedömning som han meddelar via ett intyg till transportsyrelsen.

Att hon under såna omständigheter inte har vettet att dra ner på drickandet verkar ju lite dumt om hon nu inte har några alkoholproblem?
Just det. Det fanns redan indikation från start.
Läget blev ett helt annat med den informationen. 5 körda tester/6 mån.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in