2025-05-05, 14:20
Medlem
Tjena Flashback!

Ska upp till hovrätten nu om nån dag blev friad i tingsrätten i februari av en enig tingsrätt.

Hur stor är chansen att bli friad igen statistiskt? Går hovrätten oftast på tingsrättens linje ?

Enligt min advokat så är hon ganska säker på frikännande dom igen.
2025-05-05, 14:47
Medlem
NollFemNollFems avatar
Har för mig att typ drygt en tredjedel av överklagade tingsrättsdomar ändras av hovrätten. Totalt sett alltså, men det säger nog inte så mycket om hur troligt det är att just ditt fall ändras eller fastslås.
2025-05-05, 15:05
Medlem
Det är omöjligt att svara på utan att veta vilken bevisning som finns. Att tingsrätten var enig i att frikänna talar till din fördel. Däremot ska sägas att det endast är en lagfaren domare i tingsrätten, och nämndemännen går oftast på dennes linje. Att åklagaren överklagat talar till din nackdel, då h*n uppenbarligen tror sig kunna nå framgång med en fällande dom på bevismaterialet, annars ska en åklagare inte överklaga.

Du får delge lite om vilken bevisning som är besvärande för dig som finns. Då kan det göras en bättre bedömning av dina chanser att gå fri.
2025-05-05, 15:35
Medlem
franges avatar
Hur långt är ett snöre? Handlar det om snatteri, skattebrott eller folkmord?

Eller Jaha. Handlar det om misshandeln som du redan skapat en tråd om och frågat exakt samma sak tidigare?
(FB) Friad i Tingsrätt Åklagare har Överklagat
2025-05-05, 15:37
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Har för mig att typ drygt en tredjedel av överklagade tingsrättsdomar ändras av hovrätten. Totalt sett alltså, men det säger nog inte så mycket om hur troligt det är att just ditt fall ändras eller fastslås.
Dock blir väl hälften av straffen högre och hälften lägre, så du får halvera till "15% risk att bli dömd i hovrätten om friad i tingsrätt".
2025-05-05, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Det är omöjligt att svara på utan att veta vilken bevisning som finns. Att tingsrätten var enig i att frikänna talar till din fördel. Däremot ska sägas att det endast är en lagfaren domare i tingsrätten, och nämndemännen går oftast på dennes linje. Att åklagaren överklagat talar till din nackdel, då h*n uppenbarligen tror sig kunna nå framgång med en fällande dom på bevismaterialet, annars ska en åklagare inte överklaga.

Du får delge lite om vilken bevisning som är besvärande för dig som finns. Då kan det göras en bättre bedömning av dina chanser att gå fri.

Rätt komplext fall! Du kan kolla mina andra trådar där är de rätt tydligt vad som hänt !

Kort och gott kan jag skriva att jag försökt avvärja ett bråk och dragit i offret/hållt tillbaka honom då han va på väg att angripa min bekant och min bekant utnyttjade detta och utdelade 4-5 slag i snabb följd mot offret, och offret har i i förhör/tingsrtt sakt att jag ”hållt fast honom medans han andra slog”, men så vart inte fallet utan jag försökt avbryta ett bråk och ett förmodat angrepp på min bekant.

Offret har vid tingsrätt och i förhör sakt även att jag försökt lugna ner situationen och sakt till min bekant att sluta slå och att de räcker.

Jag släppte honom vid första slaget och sa åt min bekant de räcker sluta och tog min hand på hans bröstkorg för att få honom o sluta.

Rätt kort beskrivning men som jag sa så finns de en hel tråd om fallet!
2025-05-05, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Hur långt är ett snöre? Handlar det om snatteri, skattebrott eller folkmord?

Eller Jaha. Handlar det om misshandeln som du redan skapat en tråd om och frågat exakt samma sak tidigare?
(FB) Friad i Tingsrätt Åklagare har Överklagat

Ja jo men nu undrar jag statistiskt hur de ser ut om frikännande domar.
2025-05-05, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Dock blir väl hälften av straffen högre och hälften lägre, så du får halvera till "15% risk att bli dömd i hovrätten om friad i tingsrätt".

Så med andra ord är statistiken 15% på att jag blir dömd ?
2025-05-05, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Rätt komplext fall! Du kan kolla mina andra trådar där är de rätt tydligt vad som hänt !

Kort och gott kan jag skriva att jag försökt avvärja ett bråk och dragit i offret/hållt tillbaka honom då han va på väg att angripa min bekant och min bekant utnyttjade detta och utdelade 4-5 slag i snabb följd mot offret, och offret har i i förhör/tingsrtt sakt att jag ”hållt fast honom medans han andra slog”, men så vart inte fallet utan jag försökt avbryta ett bråk och ett förmodat angrepp på min bekant.

Offret har vid tingsrätt och i förhör sakt även att jag försökt lugna ner situationen och sakt till min bekant att sluta slå och att de räcker.

Jag släppte honom vid första slaget och sa åt min bekant de räcker sluta och tog min hand på hans bröstkorg för att få honom o sluta.

Rätt kort beskrivning men som jag sa så finns de en hel tråd om fallet!

I det fallet låter det som att du har väldigt goda chanser att gå loss. Det kan vara på det ena eller andra sättet. Svårt att veta med säkerhet. Finns det inte något konkret som pekar i den riktningen lär du bli frikänd. Att det ena är mer trovärdigt än det andra räcker inte. Att du dessutom har målsäganden som gett en berättelse som talar till din fördel talar starkt för att du kommer frikännas.
2025-05-05, 15:57
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Så med andra ord är statistiken 15% på att jag blir dömd ?
Det finns lögn, förbannad lögn, och statistik.
2025-05-05, 16:13
Medlem
Vanligtvis säger statistiken ingenting om ett enskilt fall. Men om en enig tingsrätt har friat sker en ändring i hovrätten mycket sällan, och då nästan uteslutande beroende på nya omständigheter.
2025-05-05, 16:19
Medlem
Citat:
Tjena Flashback!

Ska upp till hovrätten nu om nån dag blev friad i tingsrätten i februari av en enig tingsrätt.

Hur stor är chansen att bli friad igen statistiskt? Går hovrätten oftast på tingsrättens linje ?

Enligt min advokat så är hon ganska säker på frikännande dom igen.

Ungefär 34%(år 2024) av domarna som överklagas ändras av hovrätten. Där ingår alla typer av ändringar, friande/fällande/hårdare/mildare dom.
Av dessa 34% är det ca 30% som ändras från fällande till friande(statistik från 2020, så kan ha ändrats något).
Från friande till fällande är det något lägre, ca 20%.
Det ger att det är ca 7% risk att en friande dom ändras till en fällande dom och ca 10% chans från fällande till friande.

Sen skall man ju ha klart för sig att enbart statistiken säger inget alls om dina faktiska chanser.
Vissa domar i TR bygger på relativt svag bevisning, och vissa bygger på väldigt stark bevisning.
Är bevisningen väldigt stark är chansen så klart inte 10% vid överklagande utan mycket lägre.
Senast redigerad av Aramir2 2025-05-05 kl. 16:32.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in