2025-03-12, 14:53
Medlem
Hej!

Jag vart misstänkt för grov misshandel och blev friad i tingsrätten som bedömde misshandeln av normalgraden och min bekant dömdes även för detta till ett års fängelse.

Ska beskriva så kortfattat och detaljrikt som det går kring händelseförloppet.

Jag och en bekant som vi kallar person A är hemma hos person A och lyssnar på musik och har de trevligt och snackar skit.

Person A går då ut ur lägenheten och hämtar en annan kille som vi kallar för person B.

Person B sätter sig bredvid mig och börjar prata och umgås och ha de trevligt.

Efter en stund så börjar A och B tjafsa och jag märker hur Person B börjar bli agiterad och uppjagad. Under hela tiden så sitter jag tyst och observerar tjafset.

Person B börjar bli mer och mer agiterad och smäller med sina händer i bordet och plötsligt lutar sig fram som han ska gå på Person A.

Då ingriper jag och tar tag i honom runt bröstet då jag inte vill att han ska gå på person A för jag uppfattar honom som agiterad och att han mycket väl kan gå på person A.

Medans jag drar undan honom och håller i han så utnyttjar person A detta och på några sekunder innan jag hinner agera flyger upp ger person B 4-5 smällar i ansiktet så att han bryter näsbenet och blodet börjar forsera.

Så fort jag ser smällarna släpper jag person B och skriker åt person A att han ska sluta och det räcker ett flertal gånger. Jag tar även min hand på hans bröstkorg för att få kontakt med honom och få honom att sluta.

Tumultet slutar då men Person A är jävligt aggressiv och stridlusten och jag ställer mig mellan dem i hallen för att förhindra mer tumult eller att någon mer blir slagen.

Jag har blivit häktad i ärendet och släppt under häktningsförhandlingar av tingsrätt som bedömde det som en misshandel av normalgraden , men blev åter häktad då åklagaren överklaga till hovrätten och därefter fortsatt på fri fot av hovrätten då jag överklagade.

Varför jag ens blev häktad och misstänkt i ärendet är att person B har sakt att jag hållit fast honom medans person A slog honom. Men han har själv i förhör och även i rättegången sakt att jag sakt åt person A att det räcker och att han ska sluta. Jag höll fast personen då jag försökt avvärja ett förmodat angrepp på person A och Person A utnyttjade detta och gav sig på person B. Person B har själv även i rättegång medgett att han varit förbannad och pekat finger mot Person A och lutat sig framåt mot honom mot hans ansikte.

Tingsrätten gjorde bedömningen att det inte är utrett att jag höll fast Person B för att Person A skulle kunna slå honom. Och dom gjorde även bedömningen att mina uppgifter om att jag försökt avvärja ett bråk mellan dom inte är orimliga. Även att jag inte agerat i samförstånd med Person A och att jag inte haft ett uppsåt att skada Person B.

Så nu ska jag upp till hovrätten då åklagaren överklagat både min frikännande dom och rubriceringen utav normalgraden och jag som ser mig som oskyldig och som betraktas som oskyldig redan utav Tingsrätten undrar vad är chanserna att hovrätten ändrar tingsrättens frikännande dom?

Tar tacksamt emot tips och information då detta ärendet har pågått sedan i slutet av december och det har varit väldigt psykiskt påfrestande för mig då jag bara försökt undvika att ett slagsmål inträffar och blir åtalad för det.
Senast redigerad av Cassius58 2025-03-12 kl. 15:31.
Citera
2025-03-12, 15:03
Medlem
Mr.RedHats avatar
Vad säger din advokat? Eftersom du stått åtalad för grov misshandel utgår jag ifrån att du har fått en sådan.

Vad gäller "Hur stor chans är det..." så kan ingen, inte ens din advokat, svara på hur det kommer gå. Din berättelse är bara ett sida av två mynt. Men jag instämmer i att det finns en inkonsekvens i hur man hanterat målsägandeförhöret sett till att han medger att du försökt avvärja situationen.
Citera
2025-03-12, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Vad säger din advokat?

Ordagrant när hon ringde mig igår sa hon att åklagaren inte är frisk och att hon inte har en susning varför hon överklagat. Och att det kommer gå bra i hovrätten.

Men det är ett orosmoment för mig som redan gått och oroat mig då det är en rätt allvarlig sak jag är misstänkt för även fast jag är oskyldig och vet att jag inte gjort något, svårt att förklara om man inte varit i en liknande situation. När jag fick domen ifrån tingsrätten så tänkte jag det var över och jag kunde fokusera på livet igen.

Ja målsägande har ändrat sig rätt mycket ifrån förhör till rättegång, speciellt om hur många slag de handlar om. I förhör säger han 40-50 slag, i rättegången säger han 4-5 slag.

Jag har hållit samma berättelse som vid förhör hos polisen och vid rättegång.

Även har han sakt att jag försökt lugna ner situationen i hallen och fått person A och sluta slå han.

Men han säger att jag ”håller fast” honom medans han andra slår.

De stämmer ju men jag släpper honom vid första slaget/andra slaget som kommer snabbt. Och att jag höll fast honom va ju som sagt att jag försökte undvika att han gick på Person A då situationen var hotfull och han betedde sig som han skulle gå på honom.

Även att jag va lugn och sansad.

Han måste ha missuppfattat att jag höll fast honom medans han andra slog men så va ju inte fallet och de konstaterade även tingsrätten.
Senast redigerad av Cassius58 2025-03-12 kl. 15:41.
Citera
2025-03-12, 15:11
Medlem
vichy6s avatar
Du har nog fått info hur det såg ut efter TR gällande oenighet avseende domen?

Det ger en fingervisning.
Citera
2025-03-12, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Du har nog fått info hur det såg ut efter TR gällande oenighet avseende domen?

Det ger en fingervisning.

Om du syftar på enighet så står det ” Tingsrätten är enig”
Citera
2025-03-12, 15:15
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Om du syftar på enighet så står det ” Tingsrätten är enig”

Ok. Då är det en mindre risk/chans att HR ändrar domen.
Citera
2025-03-12, 15:20
Medlem
Citat:
Ok. Då är det en mindre risk/chans att HR ändrar domen.

Tack för info! Aldrig varit med om nåt liknande faktiskt. Blivit släppt av 2 instanser och frikänd i en domstol och nu upp till en annan.
Citera
2025-03-12, 15:23
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Tack för info! Aldrig varit med om nåt liknande faktiskt. Blivit släppt av 2 instanser och frikänd i en domstol och nu upp till en annan.

Ett gott råd! Sansa dig.
Citera
2025-03-12, 15:39
Medlem
Citat:
Ett gott råd! Sansa dig.

Ska ta de i beaktning! Tack för info iallafall
Citera
2025-03-12, 23:17
Medlem
Nej, du blev inte friad. Du dömdes för misshandel av normalgraden.
Citera
2025-03-13, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Nej, du blev inte friad. Du dömdes för misshandel av normalgraden.

Eh va ?

Jag blev frikänd i tingsrätten ?
Citera
2025-03-15, 16:32
Medlem
Citat:
Eh va ?

Jag blev frikänd i tingsrätten ?

Du skriver att du blev frikänd för grov misshandel men du skriver samtidigt att du blev dömd för misshandel av normalgraden. Om detta stämmer har du inte blivit frikänd utan enbart blivit dömd för ett mindre grovt brott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in