2025-05-05, 14:17
Medlem
Njae billigare att köpa givet.
Citera
2025-05-05, 14:19
Avstängd
Galejans avatar
Precis som med fitta är kött billigare i längden att köpa än att jaga.
Citera
2025-05-05, 14:20
Avslutad
Billigare att köpa av någon bekant som jagar. Om du nu inte är pensionär.
Citera
2025-05-05, 14:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HJALPMIGSNABBT
Troll

Man gräver men säljer inte?

Behövs utbildning för att sälja vildsvinskött till privatepersoner som jägare, fram tills nyligen var det inte tillåtet. Sedan måste köttet analyseras för tex. trikiner och cesium.
Citera
2025-05-05, 14:31
Medlem
Läste en gång den riktiga kostnaden för modern, lagföljande jakt, 90-talet eller så.

En kula avfyrad vid jakt kan kosta 10000:-, om man tar in alla kostnader som leder till att man kan avfyra den.

Lite kul, det är inte billigt iaf. Hitta något jaktlag som säljer istället, har en som tar 79:-/kg slaktvikt, brukar bli 120-150:-/kg för köttet, då även vacuum packat och uppmärkt. Man behöver även tänka på att det blir en jäääääääkla massa färs från en älg, tur att den är så god.
Senast redigerad av NordicKnight 2025-05-05 kl. 14:33.
Citera
2025-05-05, 14:37
Medlem
Beror väl också på var man befinner sig. I Thailand är det förmodligen dyrare att jaga kött eftersom man behöver bevisa mycket mer för kvinnorna. Att köpa skulle kosta en mindre slant och sedan var det klart. I Sverige tänker jag att det blir billigare att jaga på jaktmarker som barer där kvinnor på utbildning eller liknande saker med jobb befinner sig. Att köpa i Sverige innebär ju också en risk ifall man åker fast.
Citera
2025-05-05, 14:38
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Har du gjort någon uppskattning vad "timpenningen" blir? Hur många timmar lägger du per kilo kött? Allt från resor till vallen, resor till och från jaktmarken, hur många timmar du spenderar på att jag?

Som ett exempel, Jag har en liten hobbyverksamhet med en polare, vi räknade ut att vi drar in ungefär 25 Sek i timmen. Vi gör det bara för att det är kul, skulle vi vilja tjäna pengar så hade det varit bättre att dra lite pass på donken och flippa burgare.
Nej det har jag inte. Men jakten ger mig avkoppling, motion och trevlig gemenskap. När det kommer till älgen så att hålla ner beståndet är ett sätt att minska betesskadorna vilket ökar värdet på min skog.

Totala jaktdagar per år för mig är kanske tio. Men en jaktdag kan vara slut snabbt. I bland har vi fällt en älg på väg ut till passet.

Svårt att sätta ett pris på att åka ut med kompisar och jaga lite fågel med lite mat dryck och samvaro på kvällen för att sedan åka hem med ett par orrar/tjädrar. Lägger jag det som en kostnad eller ren vinst? Det är ju lite av en livsstil. Sitter hellre i skogen eller på en krog.
Citera
2025-05-05, 14:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NordicKnight
Läste en gång den riktiga kostnaden för modern, lagföljande jakt, 90-talet eller så.

En kula avfyrad vid jakt kan kosta 10000:-, om man tar in alla kostnader som leder till att man kan avfyra den.

Lite kul, det är inte billigt iaf. Hitta något jaktlag som säljer istället, har en som tar 79:-/kg slaktvikt, brukar bli 120-150:-/kg för köttet, då även vacuum packat och uppmärkt. Man behöver även tänka på att det blir en jäääääääkla massa färs från en älg, tur att den är så god.
Vadå tur att den är god?

Tror du att det är dåligt att det är ”jäääääkla” massa kött i älg?
Citera
2025-05-05, 14:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Billigare att köpa av någon bekant som jagar. Om du nu inte är pensionär.

Trams
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Behövs utbildning för att sälja vildsvinskött till privatepersoner som jägare, fram tills nyligen var det inte tillåtet. Sedan måste köttet analyseras för tex. trikiner och cesium.
Men man kan ju äta
Citera
2025-05-05, 14:43
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HJALPMIGSNABBT
Troll

Man gräver men säljer inte?

Ska det säljas måste man köra provtagning för matsäkerhet, och gå genom en grossist. Besvärligt, om det handlar om skadedjursbekämpning i liten skala.

Jag är inget troll. Du kan ju själv kolla i köttdisken på din ICA-butik. Hur mycket vildsvinskött ser du?
Det är inte så populärt att äta vildsvin, och det är typ inte värt för jägarna att hålla på med på grund av regler och småskalighet.
Om de skjuter av 4 grisar vid åteln, kanske de tar med sig 1-2 djur för egen konsumtion. Vad gör man med de övriga 2?
Senast redigerad av BadPosture 2025-05-05 kl. 14:50.
Citera
2025-05-05, 14:46
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NordicKnight

Kanske för din första jaktdag efter utb och investeringar. Men jakt är för många ett livslångt intresse med ganska små utgifter efter den initiala kostnaden.
Sedan kan du själv välja vad det skall kosta. Budget eller lyx. Åsa-Nisse eller Lord.
Citera
2025-05-05, 14:48
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell
Nej det har jag inte. Men jakten ger mig avkoppling, motion och trevlig gemenskap. När det kommer till älgen så att hålla ner beståndet är ett sätt att minska betesskadorna vilket ökar värdet på min skog.

Totala jaktdagar per år för mig är kanske tio. Men en jaktdag kan vara slut snabbt. I bland har vi fällt en älg på väg ut till passet.

Svårt att sätta ett pris på att åka ut med kompisar och jaga lite fågel med lite mat dryck och samvaro på kvällen för att sedan åka hem med ett par orrar/tjädrar. Lägger jag det som en kostnad eller ren vinst? Det är ju lite av en livsstil. Sitter hellre i skogen eller på en krog.
Absolut, det är själavårdande att göra saker med polare. Var med en fråga från TS att jaga för att spara pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in