Flashback bygger pepparkakshus!
2025-05-04, 21:36
Medlem
Blev som en zombie på Mirtazapin, men fan vad man somnade gött..

Lägre doser ska ge mer effekt på sömn
Citera
2025-05-05, 05:26
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Port-charlotte
Äter du Imovane,eller har ätit?
hade imovane innan, men läkaren ville byta till mirtazapin istället då läkaren tycker att imovane är berondeframkallande.
Citera
2025-05-05, 05:29
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Den verkar inte fungera för dig. Kanske kan du få något annat utskrivet?

Mirtazapin brukar funka ok för mig men mår som en påse skit långt in på eftermiddagen dagen efter.
ska avakta lite till, annars får jag ta kontakt med läkaren igen
Citera
2025-05-05, 05:30
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaum
Testa att ta den ett par timmar innan, inte precis innan.
ska pröva det
Citera
2025-05-05, 08:25
Medlem
Port-charlottes avatar
Kan ju vara utsättningen av Imovane som spökar ,då går det snart över
Citera
2025-05-05, 12:37
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Port-charlotte
Kan ju vara utsättningen av Imovane som spökar ,då går det snart över
ja men precis, tänkte avakta lite till, och ge det lite tid till.

annars så kontaktar jag läkaren
Citera
2025-05-05, 12:49
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD
Hej jag har tagit mirtazapin 15 mg i 6 dagar varje kväll när jag ska sova.
jag blir inte trött av den, upplever att jag blir piggare av den istället vilket får mig ännu svårare att somna.

någon annan som har samma problem eller har haft?
Från Fass:

Citat:
Mirtazapin Actavis tillhör en grupp av läkemedel som kallas antidepressiva.

Mirtazapin Actavis används för att behandla depressionssjukdom hos vuxna.

Det dröjer 1 till 2 veckor innan Mirtazapin Actavis börjar verka. Efter 2 till 4 veckor kan du börja må bättre. Du måste tala med läkare om du inte mår bättre eller mår sämre efter 2 till 4 veckor. Mer information finns i avsnitt 3 med rubriken ¨När kan du förvänta dig att du börjar må bättre¨.
Det är alltså ingen snabbverkande sömnmedicin utan en antidepressiv som tar lång tid innan den verkar (mot depression) och därigenom kan ge bättre sömn om du svarar väl på den.
Citera
2025-05-05, 12:55
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Från Fass:

Det är alltså ingen snabbverkande sömnmedicin utan en antidepressiv som tar lång tid innan den verkar (mot depression) och därigenom kan ge bättre sömn om du svarar väl på den.
Använder man det för sömn så verkar det direkt. På mig fungerade det t o m bra att ersätta imovane utan utsättning, trodde inte det men jag sov fler timmar redan första natten. Sjukt skönt att slippa aviga dagar som jag fick med imovane och ändå sov jag knappt något på dom.
Citera
2025-05-05, 12:59
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Från Fass:

okej tack
Citera
2025-05-05, 13:00
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Använder man det för sömn så verkar det direkt. På mig fungerade det t o m bra att ersätta imovane utan utsättning, trodde inte det men jag sov fler timmar redan första natten. Sjukt skönt att slippa aviga dagar som jag fick med imovane och ändå sov jag knappt något på dom.
Ah, ok, har fattat att en del använder den så men det tas inte upp i Fass utan endast "Mirtazapin som finns i Mirtazapin Actavis kan också vara godkänd för att behandla andra sjukdomar som inte nämns i denna produktinformation."

Själv skulla jag vara orolig för eventuella biverkningar, inte att leka med tydligen.
Citera
2025-05-05, 13:04
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ah, ok, har fattat att en del använder den så men det tas inte upp i Fass utan endast "Mirtazapin som finns i Mirtazapin Actavis kan också vara godkänd för att behandla andra sjukdomar som inte nämns i denna produktinformation."

Själv skulla jag vara orolig för eventuella biverkningar, inte att leka med tydligen.
I små doser är det bra att sova på, är även en bra antihistamin så jag har inte samma behov av antihistaminer som förr, känner inte av mina allergier längre. Jag har inte känt av någon annan biverkning än att jag lätt får munchies som i sin tur ökat vikten lite väl mycket, nu får jag hålla igen på maten. Av imovane hade jag hur mycket biverkningar som helst, det insåg jag några veckor efter jag gått av dom(hade gått på under drygt fem år).
Citera
2025-05-05, 13:56
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Prova att halvera.
har provat det också, det hjälpte inte ens
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto