Citat:
Jag fattade inte.
Så jag Googlade på 'FP' och som första träff kom denna länk.
https://www.fagersta-posten.se/
Jaha, hade Grodologen fel tidning, tänkte jag att du ville säga med förkortningen.
Lite kul faktiskt, men kanske var jag lite naiv.
Eller du.
Har vad jag kan minnas aldrig sett den förkortningen tidigare för annat än 'Folk Partiet'.
Och nej, jag skojar inte med dig.

Så jag Googlade på 'FP' och som första träff kom denna länk.
https://www.fagersta-posten.se/
Jaha, hade Grodologen fel tidning, tänkte jag att du ville säga med förkortningen.
Lite kul faktiskt, men kanske var jag lite naiv.
Eller du.
Har vad jag kan minnas aldrig sett den förkortningen tidigare för annat än 'Folk Partiet'.
Och nej, jag skojar inte med dig.
Man lär - förhoppningsvis - så länge man lever.
Citat:
Oklart om du inte förstår hur diskussioner fungerar.
Jag kommenterade, i mitt inlägg, Grodologens vilket inte nödvändigtvis är samma sak som att jag ifrågasatte trådens ämne. Detta då h*n även i denna diskussion ägnar sig mer åt att lyfta fram vad h*n ser som brister i jägarkåren än hos enskilda individer.
Att du tolkar det som något annat får stå för dig och är inget som faktiskt har med mig eller mitt inlägg att göra.
Citat:
Nej, även det är något som är vanligt förekommande på diskussionsforum. Det är den svenska varianten av "white knight".
Citat:
"White Knight
On an internet forum, a person who defends a member who is clearly wrong, usually with the hopes of gaining brownie points with said member. Often seen as negative behavior. Similar to playing Devil's Advocate, but specific to internet forums.
Member 1: Why all the hate? He made a valid point and you guys are just dismissing him.
Member 2: Dude, stop white knighting, the guy's a troll. You're just making it worse."
On an internet forum, a person who defends a member who is clearly wrong, usually with the hopes of gaining brownie points with said member. Often seen as negative behavior. Similar to playing Devil's Advocate, but specific to internet forums.
Member 1: Why all the hate? He made a valid point and you guys are just dismissing him.
Member 2: Dude, stop white knighting, the guy's a troll. You're just making it worse."
https://www.urbandictionary.com/define.php?term=White%20Knight&page=2
Självklart får du försvara vem du vill i vilken diskussion som helst, men ibland kan det nog vara bra att låta andra utkämpa sina egna strider; särskilt när du inte verkar ha fått med dig vad det egentligen handlar om.
Citat:
Ok...
Var får du det ifrån att jag eventuellt skulle mena att det berodde på något annat än jaktbrott?
Citat:
Ptja, av vad jag förstått (Även från andra källor än det du tar upp i trådstarten.) beror det mest sannolikt till största delen på tjuvjakt. Vissa av vargarna har kanske råkat ut för tjuvjägare, andra kan ha lämnat på grund av att tjuvjakten splittrat reviret/familjegruppen/flocken.
Utan teknisk bevisning är det svårt att säga exakt vad som hänt med varje enskild varg i reviret.
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/polisen-satsar-pa-ny-handbok-for-att-losa-fler-jaktbrott
Uppdaterad 28 september 2024 Publicerad 28 september 2024
"Få jaktbrott klaras upp
Bakgrunden är att många jaktbrott aldrig blir lösta. Bara några få procent av misstänkt illegal rovdjursjakt leder till fällande domar, visar en rapport av Brå."
"Bara några få procent av misstänkt illegal rovdjursjakt leder till fällande domar" var det alltså.
Så var det med den saken. Men du vet kanske bättre.
Rapporten utgiven av Brå kanske har fel. Allaballawalla på Flashback vet bättre.
Uppdaterad 28 september 2024 Publicerad 28 september 2024
"Få jaktbrott klaras upp
Bakgrunden är att många jaktbrott aldrig blir lösta. Bara några få procent av misstänkt illegal rovdjursjakt leder till fällande domar, visar en rapport av Brå."
"Bara några få procent av misstänkt illegal rovdjursjakt leder till fällande domar" var det alltså.
Så var det med den saken. Men du vet kanske bättre.
Rapporten utgiven av Brå kanske har fel. Allaballawalla på Flashback vet bättre.
Nej, men nu var ju din fråga om "Har de löst något enda jaktbrott?" vilket är väldigt långt ifrån det du kommer med nu om att procentsatsen för uppklarade jaktbrott är låg.
Skillnaden mellan några (Antal: X) och inget (Antal: 0) är liksom så hög - procentuellt sett - att det bara med ett enda uppklarat jaktbrott är en ökning med 100%. Vilket gör att om det du spekulerade kring (0) bara visar sig vara tio uppklarade jaktbrott totalt, är frekvensen uppklarade jaktbrott 1000% högre än din spekulation...
Det är att du spekulerade kring 0 uppklarade jaktbrott som gör det svårt att ta dig på allvar.
Du funderar över om något jaktbrott över huvud taget klarats upp och jag menade att det finns uppklarade jaktbrott. Så, med tanke på att du själv nu fått med dig att det finns jaktbrott som klarats upp - oavsett hur låg den siffran än är - så har du lärt dig något och jag visat på att din spekulation byggde på total okunskap (Oförståelse?) från din sida och inte mycket mer än så.
Citat:
Ja och?
Har jag påstått något annat?
Antagligen har vissa av dem råkat ut för grovt jaktbrott ("Tjuvjakt på varg" med andra ord så att du inte ska missuppfatta även detta.) och andra lämnat reviret när det på grund av detta splittrats. Om båda de revirhävdande vargarna försvinner brukar övriga vargar lämna för att ansluta till andra revir (tikar) eller skapa egna (hanar och hanar+tikar).
Vad tror du?
Jaktbrott är brott och ska beivras.
Lagarna vi har i Sverige för att skydda och förvalta viltet har vi för att just skydda och förvalta viltet. Att bryta mot dessa riskerar att förstöra skyddet och försvåra förvaltningen.
Att enskilda individers personliga åsikter går mot den plan som finns för att skydd och förvalta vargen i Sverige berättigar inte dem att begå jaktbrott.
Visst finns det lagar i Sverige som är nonsens (Offerlösa brott av olika slag.), men dit hör inte jaktbrott av den typ illegal vargjakt ingår.
Citat:
Det har du inte uttalat. Bara skrivit att det finns idioter inom jägarkåren.
"Att det finns idioter även inom jägarkåren är inget nytt."
Vilket kanske antyder att du ogillar denna typ av kriminell verksamhet.
Skriv gärna ut det då, så kommer vi kanske att vara överens om någon sak.
"Att det finns idioter även inom jägarkåren är inget nytt."
Vilket kanske antyder att du ogillar denna typ av kriminell verksamhet.
Skriv gärna ut det då, så kommer vi kanske att vara överens om någon sak.
Ja, det finns idioter även om jägarkåren, men vad Grodologen återkommande gör är att bortse från att detta är enskilda individer och inte jägarkåren i helhet.
Det finns inget behov av att skriva ut att jag inte uppskattar att idioter begår jaktbrott. Det framgår liksom av ett uttalande som "Att det finns idioter även inom jägarkåren är inget nytt." oavsett om du klarar av att läsa in det av den kommentaren eller ej.
Citat:
Du kan ju använda sökord som "fällande dom", "fälld" eller "dömd" när du söker efter information om fällda för jaktbrott eller fällande domar kopplade till jaktbrottsmål...
En snabb googling från min sida med dessa ord gav träffar på flera olika fall där folk blivit dömda för jaktbrott som rapporterats av SVT, SR Aftonbladet, DN, SVD, Svensk Jakt, Jakt & Jägare, Jaktjournalen och en hel del fler.
Algoritmerna kopplade till min sökhistorik kommer självklart ge andra träffar än dina, men att du inte skulle hitta något vid en vettig sökning med relevanta sökord håller jag för tämligen osannolikt.
Ja, det är ju det.