Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-06, 11:48
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Jag fattade inte.
Så jag Googlade på 'FP' och som första träff kom denna länk.

https://www.fagersta-posten.se/

Jaha, hade Grodologen fel tidning, tänkte jag att du ville säga med förkortningen.

Lite kul faktiskt, men kanske var jag lite naiv.
Eller du.
Har vad jag kan minnas aldrig sett den förkortningen tidigare för annat än 'Folk Partiet'.
Och nej, jag skojar inte med dig.

Man lär - förhoppningsvis - så länge man lever.

Citat:
Så klart du gör. Du rundar ju frågeställningen och angriper budbäraren.
Grodologen i detta fallet.
Att han än en gång skulle angripa dig och övriga jägare i jägarkåren.

Oklart om du inte förstår hur diskussioner fungerar.
Jag kommenterade, i mitt inlägg, Grodologens vilket inte nödvändigtvis är samma sak som att jag ifrågasatte trådens ämne. Detta då h*n även i denna diskussion ägnar sig mer åt att lyfta fram vad h*n ser som brister i jägarkåren än hos enskilda individer.

Att du tolkar det som något annat får stå för dig och är inget som faktiskt har med mig eller mitt inlägg att göra.

Citat:
Riddare i vit rustning. Ytterligare ett personpåhopp om än lite 'skojigt'.
Eller inte.

Nej, även det är något som är vanligt förekommande på diskussionsforum. Det är den svenska varianten av "white knight".

Citat:
"White Knight

On an internet forum, a person who defends a member who is clearly wrong, usually with the hopes of gaining brownie points with said member. Often seen as negative behavior. Similar to playing Devil's Advocate, but specific to internet forums.

Member 1: Why all the hate? He made a valid point and you guys are just dismissing him.
Member 2: Dude, stop white knighting, the guy's a troll. You're just making it worse.
"

https://www.urbandictionary.com/define.php?term=White%20Knight&page=2

Självklart får du försvara vem du vill i vilken diskussion som helst, men ibland kan det nog vara bra att låta andra utkämpa sina egna strider; särskilt när du inte verkar ha fått med dig vad det egentligen handlar om.

Citat:
Äntligen något som har med det som var tänkt att diskuteras.
Tjuvjakt. Det som de artiklar jag inledde tråden med.
Där några, media, journalister(?) och andra menar att det handlar om.
Andra som du(?) och andra menar är kanske andra orsaker än jaktbrott.

Ok...
Var får du det ifrån att jag eventuellt skulle mena att det berodde på något annat än jaktbrott?

Citat:
Varför hittade de inga vargar i ett revir som undersöktes?
Tidigare fanns det om jag minns rätt 8 vargar i reviret.
Sedan tomt.

Ptja, av vad jag förstått (Även från andra källor än det du tar upp i trådstarten.) beror det mest sannolikt till största delen på tjuvjakt. Vissa av vargarna har kanske råkat ut för tjuvjägare, andra kan ha lämnat på grund av att tjuvjakten splittrat reviret/familjegruppen/flocken.

Utan teknisk bevisning är det svårt att säga exakt vad som hänt med varje enskild varg i reviret.

Citat:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/polisen-satsar-pa-ny-handbok-for-att-losa-fler-jaktbrott

Uppdaterad 28 september 2024 Publicerad 28 september 2024
"Få jaktbrott klaras upp
Bakgrunden är att många jaktbrott aldrig blir lösta. Bara några få procent av misstänkt illegal rovdjursjakt leder till fällande domar, visar en rapport av Brå."

"Bara några få procent av misstänkt illegal rovdjursjakt leder till fällande domar"
var det alltså.
Så var det med den saken. Men du vet kanske bättre.
Rapporten utgiven av Brå kanske har fel. Allaballawalla på Flashback vet bättre.

Nej, men nu var ju din fråga om "Har de löst något enda jaktbrott?" vilket är väldigt långt ifrån det du kommer med nu om att procentsatsen för uppklarade jaktbrott är låg.

Skillnaden mellan några (Antal: X) och inget (Antal: 0) är liksom så hög - procentuellt sett - att det bara med ett enda uppklarat jaktbrott är en ökning med 100%. Vilket gör att om det du spekulerade kring (0) bara visar sig vara tio uppklarade jaktbrott totalt, är frekvensen uppklarade jaktbrott 1000% högre än din spekulation...

Det är att du spekulerade kring 0 uppklarade jaktbrott som gör det svårt att ta dig på allvar.

Du funderar över om något jaktbrott över huvud taget klarats upp och jag menade att det finns uppklarade jaktbrott. Så, med tanke på att du själv nu fått med dig att det finns jaktbrott som klarats upp - oavsett hur låg den siffran än är - så har du lärt dig något och jag visat på att din spekulation byggde på total okunskap (Oförståelse?) från din sida och inte mycket mer än så.

Citat:
Ja googlar man inser man att det saknas en massa vargar och att det dessutom saknas starka skäl att tro det handlar om annat än jaktbrott.
I alla fall saknas det trovärdiga teorier om varför, och andra teorier framförs inte heller.
Och ingen vet något heller.

Ja och?
Har jag påstått något annat?

Citat:
Varför tror DU att vargarna är borta?

Antagligen har vissa av dem råkat ut för grovt jaktbrott ("Tjuvjakt på varg" med andra ord så att du inte ska missuppfatta även detta.) och andra lämnat reviret när det på grund av detta splittrats. Om båda de revirhävdande vargarna försvinner brukar övriga vargar lämna för att ansluta till andra revir (tikar) eller skapa egna (hanar och hanar+tikar).

Citat:
Om det verkligen är jaktbrott, vad tycker du om det?

Vad tror du?
Jaktbrott är brott och ska beivras.

Lagarna vi har i Sverige för att skydda och förvalta viltet har vi för att just skydda och förvalta viltet. Att bryta mot dessa riskerar att förstöra skyddet och försvåra förvaltningen.

Att enskilda individers personliga åsikter går mot den plan som finns för att skydd och förvalta vargen i Sverige berättigar inte dem att begå jaktbrott.

Visst finns det lagar i Sverige som är nonsens (Offerlösa brott av olika slag.), men dit hör inte jaktbrott av den typ illegal vargjakt ingår.

Citat:
Det har du inte uttalat. Bara skrivit att det finns idioter inom jägarkåren.

"Att det finns idioter även inom jägarkåren är inget nytt."

Vilket kanske antyder att du ogillar denna typ av kriminell verksamhet.
Skriv gärna ut det då, så kommer vi kanske att vara överens om någon sak.

Ja, det finns idioter även om jägarkåren, men vad Grodologen återkommande gör är att bortse från att detta är enskilda individer och inte jägarkåren i helhet.

Det finns inget behov av att skriva ut att jag inte uppskattar att idioter begår jaktbrott. Det framgår liksom av ett uttalande som "Att det finns idioter även inom jägarkåren är inget nytt." oavsett om du klarar av att läsa in det av den kommentaren eller ej.

Citat:
"Använd Google"

Som artikeln jag refererade till så saknas alla dessa fall av fällande domar. Bara några få fall leder ju till fällande domar.
Kanske gjorde jag fel med mina sökningar...

Du kan ju använda sökord som "fällande dom", "fälld" eller "dömd" när du söker efter information om fällda för jaktbrott eller fällande domar kopplade till jaktbrottsmål...

En snabb googling från min sida med dessa ord gav träffar på flera olika fall där folk blivit dömda för jaktbrott som rapporterats av SVT, SR Aftonbladet, DN, SVD, Svensk Jakt, Jakt & Jägare, Jaktjournalen och en hel del fler.

Algoritmerna kopplade till min sökhistorik kommer självklart ge andra träffar än dina, men att du inte skulle hitta något vid en vettig sökning med relevanta sökord håller jag för tämligen osannolikt.

Citat:
/VV

Ja, det är ju det.
Citera
2025-04-06, 14:21
Medlem
godboys avatar
Skulle säga att jaktbrott är eller i alla fall kan vara mycket svåra att utreda. Detta av flera skäl:

- Det är glesbygd, få poliser, samt att poliserna även själva kan ha diverse bindningar till misstänkta gärningsmän.

- Någon familj som bor avlägset som har höns, kanin eller får, eller kanske bara små barn, upplever hot från varg. Eller flera i det glesbyggda området upplever problem med varg, och då tar saken i egna händer.

- Svårt med bevisbördan, svårt att hitta kadavret, svårt att knyta till en GM. Det är ju inte så att poliserna vanligtvis patrullerar runt i skogen.
Citera
2025-04-06, 14:25
Medlem
Lailatjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump

Att försvara den vargstam som våra förfäder med svett och blod kämpat för att utrota, räknar jag inte som högt upp på "to do list". Dom skulle förmodligen vända sig i sina gravar om dom såg vad som sker i samhället idag...

Verkligen. De här männen, för jag tar för givet att det är män, är hjältar i mina ögon. Vargen ska väck.
Citera
2025-04-06, 21:29
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Tänk om man hängt upp tjuvjägarna i ett träd som i vilda västern.
Någon förstår varför man hänger dom.... De är ju kriminella tjuvjägare, så det förstår man ju varför de hängs upp i träd.

Ska alltså polisen strunta i ovanstående saker när någon eller några förstår varför brotten begås?

Tänk på att vargjaktsområdena normalt är polislöst land. Lantbrevbäraren kommer varannan dag och så nån bil från kommunens hemtjänst ibland. I övrigt lyser den svenska överheten med sin frånvaro.
Jag tror det bidrar till att en del poliser inte har någon större lust att ta tag i olaga jakt. Om de hållit sig undan flera år kan de inte komma och jaga tjuvjägare helt plötsligt. De skäms.
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Vad David Höök vid Länsstyrelsen i Värmland egentligen baserar sin känsla på är dock inget som framkommer av artikeln.
Det är lååångt mellan Karlstad och Sysslebäck.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2025-04-06 kl. 21:35.
Citera
2025-04-07, 00:26
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Tänk på att vargjaktsområdena normalt är polislöst land.

Javisst är det nog så.
Har dålig koll på Värmland, men du har säkert rätt.

Lite som 'all(?)' fyllekörning i Norrland.
Eller är det skrönor?

Kan tänka mig att det är fördomar till viss del, men inte helt.

Men tillbaka till varg och att dessa bara spårlöst försvinner.
Vilka svin det finns...
Tar lagen i egna händer...
Precis som i vilda västern där man hängde upp 'pouchers' i trän.

Även i UK uppmärksammas vår tjuvjakt.

https://www.bbc.com/news/science-environment-14533400

Illegal poaching accounts for over half of all deaths of Swedish wolves, suggests a new study.

Lailatjej.
Vilka hjältar du har.

/VV
Citera
2025-04-07, 22:02
Moderator
pbos avatar
Rubrik ändrad från:
Misstänkt tjuvjakt i Värmland

Eftersom trådens ämne är tjuvjakt på specifikt varg.

/mod
Citera
2025-04-14, 22:50
Medlem
Riddargrevens avatar
Det verkar ske runtom inte bara i Värmland. Globalt ser det digert ut för vargen. En del länder har lyckats stärka populationen men deras folk är lite bättre på att vaka över sina djur samt man har inte som hobby att jaga med hund som vi gör här i landet. Nu är det väl inte jakt att hetsa in sin hund i vargrevir för att få en anledning till att skjuta, ej heller att uppsöka ett revir med valpar för att leka mäktig. Må lem och mussla ramla av de som dräper vargar.
Citera
2025-05-04, 07:07
Vargstammen i Värmland minskar snabbt enligt vinterns varginventering. Enligt polisen och Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) är tjuvjakt orsaken.
Citat:
I Dalarna har vargstammen mer än halverats på två år. I Värmland har den minskat från 130 till 45 vargar under samma period – och forskarna ser ingen naturlig förklaring.
Citat:
– Det är grupperingar som jobbar tillsammans i organiserad form, säger Henrik Gustavsson, polisområdeschef i Hagfors och Torsby i norra Värmland.
Citat:
Just nu pågår en förundersökning mot tre män som misstänks för förberedelse till grovt jaktbrott. Kammaråklagare Martin Elofsson bekräftar att det handlar om jakt på varg, och att männen greps på en plats i norra Värmland.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/vargar-sparlost-forsvunna-i-varmland-och-dalarna
Senast redigerad av LidaSaghaidachn 2025-05-04 kl. 07:34.
Citera
2025-05-04, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LidaSaghaidachn
Vargstammen i Värmland minskar snabbt enligt vinterns varginventering. Enligt polisen och Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) är tjuvjakt orsaken.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/vargar-sparlost-forsvunna-i-varmland-och-dalarna

Ja de gängkriminella fortsätter begå brott
Citera
2025-05-04, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla

Skillnaden mellan några (Antal: X) och inget (Antal: 0) är liksom så hög - procentuellt sett - att det bara med ett enda uppklarat jaktbrott är en ökning med 100%. Vilket gör att om det du spekulerade kring (0) bara visar sig vara tio uppklarade jaktbrott totalt, är frekvensen uppklarade jaktbrott 1000% högre än din spekulation...

Nej. En ökning från 1 till 2 hade varit en ökning med 100%. Men 100% eller 1000% mer än 0 är fortfarande 0.
Citera
2025-05-05, 10:10
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LidaSaghaidachn

Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Ja de gängkriminella fortsätter begå brott

Ja, vad är det för grupperingar det talas om?

Grupperingar är ju i vanliga fall nyspråk för utomeuropeiska invandrare, men sällan man ser sådana grupperingar i naturen.
Citera
2025-05-05, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosterAugusta
Ja, vad är det för grupperingar det talas om?

Grupperingar är ju i vanliga fall nyspråk för utomeuropeiska invandrare, men sällan man ser sådana grupperingar i naturen.
Det är säkert inte gäng-kriminella från förorterna som sysslar med illegal jakt men mycket talar för att den illegala jakten på rovdjur, är väl organiserad och utförs av personer som har detta som en livsstil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in