2025-05-05, 07:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av makuhira
Och tidsmässigt? Vill man verkligen spendera X antal timmar på något bara för att man tycker maten på affären är dyr?

Sen lär frysen bara vara fylld med färs och stekar. Men vill man verkligen brassa på det till frukost och mellanmål? Eller har du tänkt att man också ska göra bacon, skinka eller korv själv också?

Tror jag håller mig till fryst kyckling för '90kr" kilot.
Såklart man kan äta kött till frukost och mellanmål.

Varför behöver du skapa en baconremsa lr korvform för att du ska kunna äta det till frukost?
Citera
2025-05-05, 08:01
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makuhira
Och tidsmässigt? Vill man verkligen spendera X antal timmar på något bara för att man tycker maten på affären är dyr?

Sen lär frysen bara vara fylld med färs och stekar. Men vill man verkligen brassa på det till frukost och mellanmål? Eller har du tänkt att man också ska göra bacon, skinka eller korv själv också?

Tror jag håller mig till fryst kyckling för '90kr" kilot.

Ja, det blir ju svårt för dig att jaga kyckling.
Citera
2025-05-05, 08:03
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HJALPMIGSNABBT
Många som går på jakt men aldrig trycker av eftersom de är med i jaktlag etc.

De dödar inte ens.

De tycker det mer är kul att vara ute i naturen. Spela jägare. Sådana kommer det ju finnas (varit en av dom). Tycker man avfyrar tycker ju åtminstone jag att man då också ska vara ansvarig för hela biten. Dvs ta hand om viltet, slakta det med egen hand osv. Den biten tycker många jägare inte är så kul.
Citera
2025-05-05, 08:05
Medlem
J.H.s avatar
En bössa är som du säger inte en så stor utgift.
Ett billigt men bra gevär med sikte får du för ca 20'000:-, även om du kan köpa ett begagnat gammalt vapnen för några tusenlappar.

Äger du 40+ hektar en älgdragare (bandtraktor/fyrhjuling), en bra jakthund och en lokal all slakta i, ett kylrum att hänga slaktkroppen i och frysar till köttet, så blir det ju billigare.

Sen gäller det att lägga några timmar på skjutvallen. Övningsammo kostar ca 15kr styck medans jaktammo kostar 40-50kr per skott, mer eller mindre beroende på kaliber. Du måste öva även med jaktammo då den beter sig annorlunda jämnfört med lvningsammon.

Om du jagar på annans mark kan det vara fällavgift, en älg kan kosta flera tusen annars är det arrende-avgift.

Sen tillkopper 300kr/år till naturvårdsverket.

Vildsvin är nog det enda som kan klassas som billigt om de finns i överflöd i närområdet. Annars är köttet på ICA betydligt billigare.

Vill du ha billigt kött, speciellt om du har egen mark eller köper hö i storbal, får du föda upp kaniner. Men det kräver en hel del jobb.
Citera
2025-05-05, 08:06
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Jag vet att det är extremt dyrt att skaffa jägarlicens, träna med att skjuta, köpa vapen etc etc och att det i detta fall är mycket billigare att bara gå till affären och köpa kött. (Stämmer detta?)

Men hur ser det ut långsiktigt? Säg gärna årsperioden där det blir gynnsamt?

För jag tänker att det är väl billigare långsiktigt att spendera ganska mycket på licens, vapen etc men att det efter ett tag blir billigare eftersom man inte behöver

1. Köpa vapen hela tiden
2. Träna lika mycket (eller alls)
3. Man behöver inte jaga flera gånger
4. Köttet hållet väldigt länge.

Det är därför jag tror att det blir billigare med jakt efter ett tag eftersom

Man inte köper vapen igen, man knappt tränar men dessutom så kanske man enbart behöver gå på jakt några enstaka gånger per år eftersom köttet håller väldigt länge (eftersom det är mycket, alltså inte utgångsdatum, utan att man äter och äter fast det inte tar slut).

Så det betyder att man inte hela tiden behöver gå till affären (där priserna är skyhöga, och höjs hela tiden) utan du kan gå och jaga några gånger och ha frysen full med kött (dessutom bättre kött än pisset du får i affären) hela året.

Är detta sant?

Hur chill skulle inte det vara? Att ha frysen full hela året om och äta gött kött varje jävla dag, frukost lunch och middag och mellanmål.

Säg att man skjuter en älg och slaktar det etc etc etc.

Hur länge skulle älgen vara om man äter typ 5000 kalorier per dag?

Alla såna här idéer kläcks när folk inte värderar sin tid. Generellt så kan man göra saker billigare om man inte värderar sin egen tid. Ska man däremot tänka att timmarna på fritiden kostar lika mycket som när man jobbar så är det få projekt som är besparande.

Generellt är det otroligt svårt att tävla med massproduktion.
Citera
2025-05-05, 08:13
Medlem
Farsan var jägare å sa alltid att det var dyrast, resor, förlorad arbetstid mm.
Citera
2025-05-05, 08:17
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatTren
Jag jagade i några år men tyckte det var lite småsint stämning i de jaktlag jag lyckades komma med i. Är givetvis ingen måttstock för hur hela landets jaktlag bedrivs.
Lyckades få tag i en handlare med diverse viltkött som jag 1-2 gånger per år fyller frysen med istället. I mellandagarna köpte vi 60kg och det bör räcka till mitten av sommaren ungefär så jag skulle uppskatta vårt familjebehov på runt 100kg per år.

Saknar småviltsjakten dock, hare, orre, tjäder. Kanske man ska ta upp den enbart för småvilt.

Småsint. På vilket sätt då?
Citera
2025-05-05, 08:20
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Vad menar du

Var kommer ditt namn ifrån?

Jag menar att dom som tänker i dom här banorna tenderar att anse att sin egen tid är gratis. Tycker man om att jaga, så visst. Risken är ju dock övervägande att jakthobbyn bara blir ännu ett jobb om man ska ha krav på sig att klara husbehovet.

Edit: Namnet kommer från när jag var grabb och spelade onlinespel.
Citera
2025-05-05, 08:21
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Kan man döda sina kaniner och äta dem?

Ja ? Men man kan inte enbart bygga kosten runt det ( man kan bli protein förgiftad ) Helt enkelt för lite fett i det .

Och ja det finns kaninfarmer i Sverige med syfte för livsmedelsproduktion ( tänker inte förmedla kontakter eller avslöja de jag känner till pga djurrättsaktivister )
Citera
2025-05-05, 08:30
Medlem
Billigast är nog att köpa tex en kalv å två grisar, så gjorde morfar oftast.
Citera
2025-05-05, 08:32
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Lol. Trodde namnet kom från din bild som jag först trodde var ett kärnvapen som exploderade, alltså en nuke. Och att du sen böjde det ordet lite till nukei/newkie. LOL. Vad spelade du?

Fast om man gillar att jaga då? Blir det ju perfekt. Måste bara lösa vissa grejer, för att slakta djuret och skapa köttbitar av det kan man ju lära sig. Men det svåra är att betala för saker.

Bombbilden kommer nog snarare från namnet. Kommer faktiskt inte ihåg då kontot snart är 20 år gammalt.

Mest CS, men började väl med Duke Nukem, Quake world, Quake 2, CS. Sen avslutades karriären i WoW på europeiska Shattered hand servern.

Har man en jakthobby med pressen att man ska leverera kött till familjen för hela året, så kommer hobbyn bli ett jobb med tiden och därmed förstörd som hobby.
Citera
2025-05-05, 08:36
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Lol. Trodde namnet kom från din bild som jag först trodde var ett kärnvapen som exploderade, alltså en nuke. Och att du sen böjde det ordet lite till nukei/newkie. LOL. Vad spelade du?

Fast om man gillar att jaga då? Blir det ju perfekt. Måste bara lösa vissa grejer, för att slakta djuret och skapa köttbitar av det kan man ju lära sig. Men det svåra är att betala för saker.

Men det ordnar sig väl. De flesta jägare kommer ju inte vilja slakta vilket själva. Men det kommer ju alltid finnas folk runtomkring som ser detta vilt som kosing. Har inga problem alls med att slakta om vi säger de får 50/50.

Personligen tycker man ju då om man jagar skjuter ska man ta hand om viltet själv. Inte vara en lyxjägare som typ bara skjuter, sedan be att andra tar hand om detta. Sedan på kvällen bli serverad en köttbit och säga den sköt jag!
Senast redigerad av Zaedrews 2025-05-05 kl. 08:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in