2025-05-04, 23:21
Medlem
buisnismannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazeCrace
Hehe fattade unte skämtet flrrns nu, kul!!
Fb är ju besserwissertätt men anonymt så...no biggie där..

Vilket skämt? Losern har ju varken koll på fotboll eller humor. Som sagt vad är det svåra läsa på Wikipedia eller kolla lite filmer på YouTube? Kan du inte regeln så kommer det vara svårt lära sig den genom att läsa här.

Finns 100 trådar redan om offside så denna kommer låsas troligtvis.
2025-05-04, 23:23
Medlem
Citat:
JAG är inte en fotbollsmänniska alls och har frågat minst 30 pers de senaste åren men ingen kan beskriva det så att oinitierade fattar direkt

Jag vill nu se om fb-arna har kollen på bollen i denna fråga

Så. Hur skulle ni beskriva offsideregeln med en mening eller ett kort stycke?
Med en mening.

En spelare (A) är offside om han är närmare motståndarens mål än motståndarlagets näst sista spelare (den siste är normalt målvakten) vid passningsögonblicket från en medspelare.

Tar spelare A emot bollen, eller bedöms påverka spelet blåser domaren, annars kan spelet fortgå.

Men ställ frågan till vår elitdomare.

(FB) Före detta elitdomare i fotboll. Fråga vad ni vill. (Seriösa frågor, tack!)
Senast redigerad av MrOrdonnee 2025-05-04 kl. 23:26.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buisnismannen
Vilket skämt? Losern har ju varken koll på fotboll eller humor. Som sagt vad är det svåra läsa på Wikipedia eller kolla lite filmer på YouTube? Kan du inte regeln så kommer det vara svårt lära sig den genom att läsa här.
Ni "harders" tror allt måste vara superrationellt kortaste vägen söderman
Och missar allt kul i livet
Och så skäller ni alltid som en tax
Medlem
För mig blev de uppenbart bör historien hur den kom till istället. Vad jag förstår hade man spelare typ vid motståndrens målvakt eller bakom motståndareen backlinje, sen sköt man bara långbollar över backlinjen. Ganska tråkigt spel, nu med offside måste man vara framför backlinjen och ta sig förbi den med spel.
Medlem
Citat:
Aha så offside är samlingsnamn för många regler i olika situationer?

Du ville ha en enkel förklaring och den fick du.

Skall vi gå in på detaljer och avvikelser så hamnar vi ju off topic. Därför jag bara nämnde lite inom parentes, men skall allt det också diskuteras så tar det för lång tid. Och finns säkert redan trådar om det.
2025-05-04, 23:24
Medlem
buisnismannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka

Skall vi gå in på detaljer och avvikelser så hamnar vi ju off topic. Därför jag bara nämnde lite inom parentes, men skall allt det också diskuteras så tar det för lång tid. Och finns säkert redan trådar om det.

Han verkar mest vilja tramsa och tjafsa och kalla oss fotbollsälskare för öknamn.

Citat:
Ursprungligen postat av sven12
För mig blev de uppenbart bör historien hur den kom till istället. Vad jag förstår hade man spelare typ vid motståndrens målvakt eller bakom motståndareen backlinje, sen sköt man bara långbollar över backlinjen. Ganska tråkigt spel, nu med offside måste man vara framför backlinjen och ta sig förbi den med spel.

Ja
2025-05-04, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Med en mening.

En spelare (A) är offside om han är närmare motståndarens mål än motståndarlagets näst sista spelare (den siste är normalt målvakten) vid passningsögonblicket från en medspelare.

Tar spelare A emot bollen, eller bedöms påverka spelet blåser domaren, annars kan spelet fortgå.
Där har vi e n enkel jättebra beskrivning som är ett kort stycke lång!

Kan nån klå den måntro?
2025-05-04, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka

Ja drn var väldigt bra. Juste!
2025-05-04, 23:30
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
JAG är inte en fotbollsmänniska alls och har frågat minst 30 pers de senaste åren men ingen kan beskriva det så att oinitierade fattar direkt

Offside är när en spelare står närmare motståndarnas mål än både bollen och den näst sista försvararen när en lagkamrat passar bollen till honom, och då får han inte ta emot bollen.
2025-05-04, 23:31
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Edit: jag var offside då det redan nämnts.
2025-05-04, 23:31
Medlem
Citat:

Om du och jag möter lag X så måste minst en spelare i lag X vara närmare deras mål än någon i vårt lag (när passningen slås).

När passningen slås kan du dock skära igenom deras backlinje och springa ifrån dem (friläge).

Utan offside skulle det bli en glitch och mindre taktiskt eftersom du kan stå nere vid deras mål hela matchen och vänta på långbollar. Så när de flyttar upp sin backlinje måste du hänga på för att undvika offside.

Fan det blev långt i alla fall.
2025-05-04, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Offside är när en spelare står närmare motståndarnas mål än både bollen och den näst sista försvararen när en lagkamrat passar bollen till honom, och då får han inte ta emot bollen.
Ah, bästa hittils!

Går det att göra den änny kortare och tydligare??

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in