• 1
  • 2
2025-05-04, 20:12
Medlem
ShitsOnFireYos avatar
Jag känner en närstående som har i uppgift att skriva en B-uppsats om svensk narkotikapolitik och som har fastnat för en händelse under 1960-talet där svenska staten ska ha "publicerat" jättelika dödsannoner med kors och allt över narkotikadöda ungdomar (t.ex. överdoser) på reklampelare runt om i landet. Detta har vederbörande fått berättat av äldre släktingar som sett annonserna men det går inte att hitta något på nätet om det. Är det någon som minns eller vet hur kampanjen kom till och var man kan hitta mer historia och information om detta?

Stort tack på förhand.
Citera
2025-05-04, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShitsOnFireYo
Jag känner en närstående som har i uppgift att skriva en B-uppsats om svensk narkotikapolitik och som har fastnat för en händelse under 1960-talet där svenska staten ska ha "publicerat" jättelika dödsannoner med kors och allt över narkotikadöda ungdomar (t.ex. överdoser) på reklampelare runt om i landet. Detta har vederbörande fått berättat av äldre släktingar som sett annonserna men det går inte att hitta något på nätet om det. Är det någon som minns eller vet hur kampanjen kom till och var man kan hitta mer historia och information om detta?

Stort tack på förhand.

Jag är också nyfiken och funderar på varför det försvunnit i dimmornas ridåer. Kanske en förklaring är att svensk politik totalt misslyckats med drogpolitiken och att hundratals unga människor varje år dör av drogrelaterade problem och överdoser. Det misslyckandet är så enormt att du kan inte få en politiker att ta upp ämnet ens.
Citera
2025-05-04, 20:22
Medlem
Det borde ju nämnas i pressen tycker man, försök hitta information här:

Tidningar.kb.se

Hittade till exempel detta från GT 1969-08-01:
Citat:
Officerare protesterar med stor*dödsannons

Förbundet protesterar mot utvecklingen med en*dödsannons*pä första sidan av senaste numret
Säkert inte samma som det TS är ute efter, men bara ett exempel.

Själva artiklarna måste dock läsas i sin helhet på vissa speciella datorer (eftersom de är skyddade av upphovsrätten). En sådan dator finns till exempel på Humanistiska Biblioteket i Göteborg.
Citera
2025-05-04, 20:34
Medlem
Jag gjorde ett försök att hitta mer information.

"Under slutet av 60-talet och början av 70-talet skapades en stark opinion mot narkotikamissbruk i Sverige. En del av denna opinionsbildning var användningen av dödsannonser med texter som "Narkotikan tog hennes liv" för att sprida information och väcka känslor kring farorna med droger. Syftet var att framkalla moralisk panik och mobilisera samhället mot narkotikamissbruk särskilt bland ungdomar."

Drivande bakom denna kampanj var bland andra polisläkaren Nils Bejerot, som tillsammans med organisationer som Riksförbundet Narkotikafritt Samhälle (RNS) och Hassela förspråkade hårdare tag, tvångsvård och kriminalisering av missbrukare. Dödsannonserna blev ett kraftfullt verktyg i media för att skapa opinion och understryka allvaret i narkotikaproblemen.

Denna typ av kampanj bidrog till att forma den restriktiva svenska narkotikapolitiken, där hela samhället, politiker, media, folkrörelser, polis och skola, enades om målet att skapa ett narkotikafritt samhälle.

Min kommentar:

Vilket man uppenbarligen misslyckades med.
Citera
2025-05-04, 20:57
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:

Stort tack på förhand.
Jo, det stämmer, dom minns jag.

Ett kors - förnamn - och två årtal.
Minns dom extra väl från byggplanken vid "plattan" Sergels torg, innan plattan ens fanns.
Minns också att någon klottrat ett namn på en känd langare på en av dom.

Exakt när det här i tid, vet jag inte, bör ha varit 1970 +/- något år.
Citera
2025-05-04, 21:35
Medlem
RobbanUCs avatar
Längs Essingeleden stod det flera reklampelare om en kvinna som dött av en överdos.
Texten löd:
Citat:
Narkotikan tog hennes liv.
Någon kul typ med insikt hade strukit över och ändrat till :
Citat:
Skiffer tog hennes liv
Storlangaren Leif Stenberg/senare Skiffer var nästan helt "immun" mot polisen under en längre tid, detta baserat på att han var bästa polare med höga Sossar och därmed hade "beskydd" på högsta nivå.
(Korruption och politiker/poliser som skyddade brottslingar är ingen nyhet för de som känner till vad som hände på "den gamla tiden".)
Skiffer var den förste och ende som fick en andningsapparat som en väldigt stor ryggsäck för att kunna överleva den sista tiden.
Ingen annan patient med andningsproblem fick motsvarande synnerligen dyra behandling och utrustning. Ett resultat av hans "goda kontakter inom Partiet".
Reportage om Skiffer med "ryggsäcken" fanns i dåtidens slaskpress/kvällstidningar.

Det går säkerligen att finna både artiklar och bilder om man besöker tidningarna i Stockholm.

Det finns en tråd om Leif Stenberg/Skiffer:
Mr X - Leif Stenberg - Leif Skiffer 1932-1985 (FB) Mr X - Leif Stenberg - Leif Skiffer 1932-1985
Senast redigerad av RobbanUC 2025-05-04 kl. 21:52.
Citera
2025-05-04, 21:44
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jo, det stämmer, dom minns jag.
Minns dom extra väl från byggplanken vid "plattan" Sergels torg, innan plattan ens fanns.
Minns också att någon klottrat ett namn på en känd langare på en av dom.
Skiffer lär namnet ha varit.
Senast redigerad av RobbanUC 2025-05-04 kl. 21:47.
Citera
2025-05-04, 22:06
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Skiffer lär namnet ha varit.
Jo, ville bara inte skriva ut det.
Citera
2025-05-04, 22:12
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Jo, ville bara inte skriva ut det.
Allt är historia och alla inblandade är döda sedan länge, således inget att bry sig om.
Det intressanta och känsliga är vilka Sossepolitiker som utgjorde "skyddet" för Skiffer.
Där kan det fortfarande vara farligt att gräva då "Partiet" inte vill att sådant ska komma ut även om det är av akademiskt och historiskt intresse som TS framför det.
Senast redigerad av RobbanUC 2025-05-04 kl. 22:15.
Citera
2025-05-04, 22:48
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Allt är historia och alla inblandade är döda sedan länge, således inget att bry sig om.
Det intressanta och känsliga är vilka Sossepolitiker som utgjorde "skyddet" för Skiffer.
Där kan det fortfarande vara farligt att gräva då "Partiet" inte vill att sådant ska komma ut även om det är av akademiskt och historiskt intresse som TS framför det.
Eftersom jag inte vet någonting om detta, så säger jag ingenting.
Kanske var det så, kanske inte.
Citera
2025-05-04, 22:56
Medlem
Citat:

Stort tack på förhand.

Gå till tidningsarkivet och kolka mikrofilm från 60 talet
Citera
2025-05-04, 23:08
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Är det någon som minns eller vet hur kampanjen kom till och var man kan hitta mer historia och information om detta?
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Det borde ju nämnas i pressen tycker man, försök hitta information här:

Tidningar.kb.se
/---/
Själva artiklarna måste dock läsas i sin helhet på vissa speciella datorer (eftersom de är skyddade av upphovsrätten). En sådan dator finns till exempel på Humanistiska Biblioteket i Göteborg.
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag gjorde ett försök att hitta mer information.
Citat:
/---/

När man gör sökningar i tidningsarkivet från en vanlig hemdator, blir resultatet ett mischmasch av stympade meningar och lösryckta ord. Ändå så ger dessa träffar en fingervisning om hur kampanjen såg ut, och kanske lite om reaktionerna.

https://tidningar.kb.se/xg8jnnc858jm7mq/part/1/page/9 - Expressen 1969-01-06
miljoner på bättre resurser i kampen mot narkotikan. Det var då Valle i Vällingby
mot narkotikan
Kerstin. Född '20.1.1954. Död 24.12 1968. Narkotikan tog hennes liv. Stockholm. Kerstin som föll offer för narkotikan på julafton, en knapp månad före sin
och då tog man chansen att genomföra en privat varningskampanj mot narkotikan. Nu
https://tidningar.kb.se/l1qt9xmbjqt94qg7/part/2/page/5 - Arbetet 1969-01-23
av dödsannonser med text som ”narkotikan tog hennes liv” har en skrämmande verklighetsbakgrund
https://tidningar.kb.se/pzlg5ht6mbjlc64b/part/1/page/1 - Göteborgsposten 1969-01-25
Narkotikan tog
klistrade över ordet *Narkotikan» i meningar som »Narkotikan tog hennes (hans) liv
samhället har engagerat sig i kampen mot narkotikan. Läkare och polis har gett skrämmande—
fräter sönder deras organ, tar deras liv. Men det finns tyvärr individer som
som förs för att varna ungdomen för narkotikan, som förs för att rädda ungdomar
https://tidningar.kb.se/x7x5wf2rv7mtzwj3/part/1/page/8 - GT 1969-02-25
Monica 23/3 1947 — 5/1 1969. Narkotikan tog hennes liv.
https://tidningar.kb.se/brgd0d62815bs0dj/part/1/page/3 - Arbetet 1969-02-28
Lasse, 7/8 1952-3/8 1968. Narkotikan tog hans liv. Trost har flera välmotiverade
https://tidningar.kb.se/1brz51zmzbzn6gcr/part/2/page/4 - Arbetet 1969-03-13
över en affisch med texten ”Narkotikan tog hans liv”. Han motiverar gärningen med
mycket starkt mot chockaffischerna ”Narkotikan tog hans/hennes liv”. De är ett slag i
https://tidningar.kb.se/cm81rmrw988mpz04/part/1/page/15 - Göteborgsposten 1969-06-17
ansåg att narkotikaaffischerna, de med »narkotikan tog hennes liv» var
Konstnären Lena Svedberg (1946-72), som själv använde droger och begick självmord som 26-åring, använde affischkampanjen som motiv i sin konst.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lena_Svedberg
https://sok.riksarkivet.se/sbl/Prese....aspx?id=34821
https://www.bukowskis.com/sv/auction...n-tog-hans-liv
Senast redigerad av Ördög 2025-05-04 kl. 23:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in