2025-05-03, 21:03
Medlem
Ännu en gång slår Sveriges domstolar till i att vara otroligt korkade. Vi har en psykiskt sjuk kvinna som anklagar folk till höger och vänster och slösar polisens tid. Tjänar 900.000kr pga detta samt ett nytt jobb inom samma arbetsgivare. Svenska kyrkan
Så borde kyrkan och Sveriges domstolar är ännu en gång otroligt korkade så det står härliga till.
Senast redigerad av ProGBG 2025-05-03 kl. 21:30.
Citera
2025-05-03, 21:08
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Ännu en gång slår Sveriges domstolar till i att vara otroligt korkade. Vi har en psyiskt sjuk kvinna som anklagar folk till höger och vänster och slösar polisens tid. Tjänar 900.000kr pga detta samt ett nytt jobb inom samma arbetsgivare. Svenska kyrkan
Så borde kyrkan och Sveriges domstolar är ännu en gång otroligt korkade så det står härliga till.

Det verkar som om jag missuppfattat att CN jobbar kvar inom Svenska Kyrkan. Det var när hon gjorde sig helt omöjlig i Bromma hon bytte stift och välkomnades i Bro. Vilket tyder på att Svenska Kyrkan inte har några rutiner för att sortera bort olämpliga anställda.

CN har kostat Svenska kyrkan långt över 2 miljoner kronor i en församling som inte ens hade råd att värma upp kyrkorna eftersom budgeten var slut.

CN har tjänat 790.000 på detta när vi drar av att hon fick rabatt och bara betalar 80.000 av rättegångskostnaderna. CN kommer inte att frysa i vinter, hon har råd med värme hemma.

Edit: CN är minst sagt svårgooglad numera, men hon verkar vara skriven på samma adress sedan flera år tillbaka.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-05-03 kl. 21:17.
Citera
2025-05-03, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det verkar som om jag missuppfattat att CN jobbar kvar inom Svenska Kyrkan. Det var när hon gjorde sig helt omöjlig i Bromma hon bytte stift och välkomnades i Bro. Vilket tyder på att Svenska Kyrkan inte har några rutiner för att sortera bort olämpliga anställda.

CN har kostat Svenska kyrkan långt över 2 miljoner kronor i en församling som inte ens hade råd att värma upp kyrkorna eftersom budgeten var slut.

CN har tjänat 790.000 på detta när vi drar av att hon fick rabatt och bara betalar 80.000 av rättegångskostnaderna. CN kommer inte att frysa i vinter, hon har råd med värme hemma.

Edit: CN är minst sagt svårgooglad numera, men hon verkar vara skriven på samma adress sedan flera år tillbaka.

Frågan är vad man kan göra för att stoppa sådan här idioti? Jag tycker man läser hela tiden sådana här fall.
Frågan är hur dom själva tänker om CN? Som att ändra sina rutiner för man kan inte ge bort 900.000kr varje gång någon gör som hon och speciellt när man saknar pengar.

Sen tycker man att rätten borde veta om rätt och fel men dom visar dagligen om att dom är inte förmögna om att göra rätt. Personligen så skulle jag vilja sätta Sveriges domstolar under förmyndigaskap. Det har pågått i allt för många år at dom inte har en aning om vad som är rätt eller fel och hur man dömer ut straff.
Citera
2025-05-03, 21:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Frågan är vad man kan göra för att stoppa sådan här idioti? Jag tycker man läser hela tiden sådana här fall.
Frågan är hur dom själva tänker om CN? Som att ändra sina rutiner för man kan inte ge bort 900.000kr varje gång någon gör som hon och speciellt när man saknar pengar.

Sen tycker man att rätten borde veta om rätt och fel men dom visar dagligen om att dom är inte förmögna om att göra rätt. Personligen så skulle jag vilja sätta Sveriges domstolar under förmyndigaskap. Det har pågått i allt för många år at dom inte har en aning om vad som är rätt eller fel och hur man dömer ut straff.

Ett alternativ är väl att överklaga domen så åklagaren får fallet prövat i hovrätten?
Det går att hysa förhoppningar om dagsböter för CN i en hovrättsdom.

Det svåra i detta fall var väl att de privata bolagen fick betalt för att skydda CNs säkerhet och då tittade de säkert åt andra hållet när ingenting verkade stämma så länge de fick betalt.

Det fanns ingen anledning för de privata säkerhetsbolagen att såga av grenen med guldkalven på som de också själva satt på. Dansen runt guldkalven CN fortsatte således så länge Svenska Kyrkan betalade.
Citera
2025-05-04, 21:12
Medlem
Citat:
Det här inlägget skrevs i november i fjol. Tänk så klarsynt du är DEF1!

Edit: Som jag ser den fällande domen blev hon mer eller mindre "frikänd" då hon nästan kom undan helt utom de 80.000 hon fick betala för rättegången.

Svenska Kyrkan mot CN: 2.000.000 minus mot 870.000-80.000=790.000 plus netto!

Tack! Tragiskt att jag (än så länge) fick rätt...

Antar att det är kyrkans medlemmar som ovetandes bekostat utköpet av CN? Och statens utgifter av oss skattebetalare förstås!

I Sverige: Begå brott och bli rikt belönad!
Fan ska en annan jobba och slita för?

Ps. Snart kommer en självbiografi med därtill hörande dyra föreläsningar!

Pps. Som kyrkan kommer att engagera henne i.
Senast redigerad av DEF1 2025-05-04 kl. 21:18.
Citera
2025-05-05, 12:32
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Händelserna inträffade under hennes tid i Svenska kyrkan i Bro, då hon anmälde en rad hotbrev från påstådda högerextremister.

Polisen satte in omfattande skyddsåtgärder, inklusive övervakningskameror och livvakt. En kollega vittnade i förhör:

– Det var en positiv energi. Hon blev hög av att det kom hotbrev.

https://www.friatider.se/kyrkoherde-domd-fejkade-nazisthot
Citera
2025-05-06, 09:11
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
"En kollega vittnade i förhör:

– Det var en positiv energi. Hon blev hög av att det kom hotbrev."

Det som kallas "duper's delight"? En del personer njuter av att ljuga snarare än att känna obehag.
The duper's delight is an emotional boost, or thrill, that some people get when they successfully cheat or deceive another person or organization. The rush they enjoy can lead them to repeat their dishonesty, even when there's no reward other than the high itself. If there is anything remotely positive to take from this behavior, it's the finding that, in most cases, getting the high depends on their actions not directly harming anyone else.
https://www.mindtools.com/avr8mxe/beware-the-dupers-delight?from=shared-link

Naturlitvis skadade hon andra indirekt i och med att polisen och kyrkan la resurser på henne som hade kunnat användas bättre, men det tänkte hon kanske inte på. Om hon gillar att bedra så kommer hon nog att fortsätta. Hon har väl fortfarande inte erkänt?

Tycker begreppet "duper's delight" hjälper en att något förstå varför en person kan bete sig så. Även om det ändå är obegripligt.
Citera
2025-05-06, 09:45
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
När jag var aktiv i kyrkopolitiken (många år sedan) så var varje pastorat i princip en egen ekonomisk enhet och kunde anställa folk utan inblandning från centralt håll. Dock var kyrkan full av skvaller så det fanns en massa prat om personal, i synnerhet om det var något negativt. CN:s rykte borde varit vitt spritt inom kyrkan och därför tycker jag det är konstigt att hon har kunnat få nya jobb.
Det finns en annan aspekt som kanske kan förklara varför hon fick nya jobb: kyrkan är full av kotterier som bekämpar varandra och skyddar de sina. Om några "vet" att CN har blivit orättvist behandlad så "vet" dom också att allt som sägs om CN är lögn. Alltså kan dom lugnt anställa henne för allt dåligt är onda rykten som sprids av hennes motståndare. (Tänk Knutby)

Det är också värt att komma ihåg att CNs personlighetstyp ljuger utan att blinka, vilket kan verka trovärdigt så länge man inte petar i lögnerna för mycket. Gissningsvis är det så hon fick sin pappa dömd som tonåring - det sammanföll med hela "förträngda minnen"-bullshiten som härjade på den tiden och ingen ville trycka för hårt mot någon som påstått sig blivit utsatt.

Grejen är att människor som CN svarar med att bli konfronterade med sina lögner med nya lögner och fokusförflyttning, vilket är uppenbart i citaten från FUP. Fallet mot pappan bör verkligen ges en andra titt.
Citera
2025-05-07, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Det är också värt att komma ihåg att CNs personlighetstyp ljuger utan att blinka, vilket kan verka trovärdigt så länge man inte petar i lögnerna för mycket. Gissningsvis är det så hon fick sin pappa dömd som tonåring - det sammanföll med hela "förträngda minnen"-bullshiten som härjade på den tiden och ingen ville trycka för hårt mot någon som påstått sig blivit utsatt.

Grejen är att människor som CN svarar med att bli konfronterade med sina lögner med nya lögner och fokusförflyttning, vilket är uppenbart i citaten från FUP. Fallet mot pappan bör verkligen ges en andra titt.

Verkligen! Vilket osökt får en att fundera över, de anställda hon anklagat och fått uppsagda, pga olika påstådda skäl! Vad är lögn eller sant i de fallen?
Citera
2025-05-07, 08:20
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Verkligen! Vilket osökt får en att fundera över, de anställda hon anklagat och fått uppsagda, pga olika påstådda skäl! Vad är lögn eller sant i de fallen?

Nu verkar de som CN "lyckats" få utköpta dessutom gett henne idén att det kan vara en lönsam affär för den uppsagda.

Hon är till och med lite upprörd hur dessa personer "lurat" Svenska kyrkan på pengar i FUPen.

Att CN lyckas skinna Svenska kyrkan på 870.000 kr som "kallställt" kyrkor i församlingen, eftersom budgeten för uppvärmningen var slut, är inget som verkar bekymra CN.

Istället för att värma upp kyrkorna fick församlingen betala över 2 miljoner kronor för CNs skydd mot hoten hon skickade till sig själv.

Som svar på din fråga verkar det som att Svenska Kyrkan drar till sig lagom olämpliga människor, så även om CN varit instrumentell att avskeda dem har det nog funnits ett korn av sanning som CN så klart har förstorat upp, gissar jag.
Citera
2025-05-07, 08:32
Medlem
Citat:
Nu verkar de som CN "lyckats" få utköpta dessutom gett henne idén att det kan vara en lönsam affär för den uppsagda.

Hon är till och med lite upprörd hur dessa personer "lurat" Svenska kyrkan på pengar i FUPen.

Att CN lyckas skinna Svenska kyrkan på 870.000 kr som "kallställt" kyrkor i församlingen, eftersom budgeten för uppvärmningen var slut, är inget som verkar bekymra CN.

Istället för att värma upp kyrkorna fick församlingen betala över 2 miljoner kronor för CNs skydd mot hoten hon skickade till sig själv.

Som svar på din fråga verkar det som att Svenska Kyrkan drar till sig lagom olämpliga människor, så även om CN varit instrumentell att avskeda dem har det nog funnits ett korn av sanning som CN så klart har förstorat upp, gissar jag.

De har, enligt fupen, samtliga fått nya jobb i andra församlingar. Så helt olämpliga kan de inte ha varit? Men, vad vet en (jag alltså) som ser detta utanför det hela. Hoppas verkligen på överklagande, avkragande av CN, och en påtitt på nytt på de gamla fallen.
Citera
2025-05-07, 08:41
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
De har, enligt fupen, samtliga fått nya jobb i andra församlingar. Så helt olämpliga kan de inte ha varit? Men, vad vet en (jag alltså) som ser detta utanför det hela. Hoppas verkligen på överklagande, avkragande av CN, och en påtitt på nytt på de gamla fallen.

Ett avkragningsärende mot CN måste komma som ett (hot)brev på posten när domen vinner laga kraft.

Annars tycker jag Svenska Kyrkan bara framstår som oansvariga förlorare som accepterar att personer som CN plockar dem på församlingens pengar.

Jag ser som du på det hela utifrån. Det vore lite spännande om någon som drabbats personligen av CNs framfart skulle hitta hit till tråden.

Att man skulle titta på de gamla synderna som CN ligger bakom är nog tyvärr inte troligt, men som vi alla vet ska även CN möta sin skapare vid någon tidpunkt i framtiden och då blir nog inte den domen nådig för CN. (Detta är inget mordhot mot CN utan en betraktelse baserad på att döden följer på livet av naturliga skäl.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in