2025-05-03, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Ja, domen är ett skämt.

Jag läste i domen att hon får betala 80.000 för statens kostnader.

Hon kunde bara dömas för de hot hon själv anmält, så det fanns bara 14 hot som hon kunde dömas för. 4 av dem var preskriberade.

Brottet skulle inte anses som grovt då det inte uppfyllde rekvisiten för grovt utan bedömdes vara av normalgraden.

Hon slapp också dagsböter eftersom hon "förlorade sitt jobb". Hon jobbar idag åt Svenska Kyrkan igen, så hon fick nästan 900.000 när hon köptes ut och kunde fortsätta jobba åt Svenska Kyrkan i annan församling, så varför domstolen inte dömde ut några dagsböter är en gåta för mig.

Jag tycker som du att ett överklagande skulle vara på sin plats.

Hur kan detta inte vara grovt brott utan av normalgraden?? Hon har de facto upprepat
hoten, vilket krävt stora resurser från bl a polisen!
Svar: hon har lyckats manipulera utredarna med sin "charm". Säkert finns även personer med makt på CNs sida som styr i bakgrunden...
Förväntar mig överklagande, lämpligt straff, och avkragning!
Citera
2025-05-03, 09:14
Medlem
Citat:
Ja, domen är ett skämt.

Jag läste i domen att hon får betala 80.000 för statens kostnader.

Hon kunde bara dömas för de hot hon själv anmält, så det fanns bara 14 hot som hon kunde dömas för. 4 av dem var preskriberade.

Brottet skulle inte anses som grovt då det inte uppfyllde rekvisiten för grovt utan bedömdes vara av normalgraden.

Hon slapp också dagsböter eftersom hon "förlorade sitt jobb". Hon jobbar idag åt Svenska Kyrkan igen, så hon fick nästan 900.000 när hon köptes ut och kunde fortsätta jobba åt Svenska Kyrkan i annan församling, så varför domstolen inte dömde ut några dagsböter är en gåta för mig.

Jag tycker som du att ett överklagande skulle vara på sin plats.
Först: tack för ditt engagemang i tråden, mycket bra läsning!

Angående domen, sånt här är så beklämmande. Hon är uppenbarligen en helt omöjlig människa, som för alltid kommer parasitera på andra i bästa fall, och i värsta fall förstöra livet för de i omgivningen. Men det går inte riktigt att sätta dit ett sådant beteende (om hon inte i framtiden gör något grövre straffbart). Det är hopplöst.
Citera
2025-05-03, 13:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Hur kan detta inte vara grovt brott utan av normalgraden?? Hon har de facto upprepat
hoten, vilket krävt stora resurser från bl a polisen!
Svar: hon har lyckats manipulera utredarna med sin "charm". Säkert finns även personer med makt på CNs sida som styr i bakgrunden...
Förväntar mig överklagande, lämpligt straff, och avkragning!

Jag ser inte vad det finns för anledning att inte döma ut dagsböter, då CN kunde byta jobb och inte betala tillbaka något av de nästan 900.000 hon fick av Svenska Kyrkan när de köpte ut henne.

Det fanns enligt FUPen inga förbehåll att CN skaffade ett annat jobb utan pengarna fick hon behålla.

Varför Svenska Kyrkan inte agerar mer bestämt mot denna människa kan bara gud svara på. Ditt förslag om avkragning hade inte lämnat mig sömnlös om nätterna efter vad jag läst i FUPen.
Citera
2025-05-03, 13:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 17tanter
Först: tack för ditt engagemang i tråden, mycket bra läsning!

Angående domen, sånt här är så beklämmande. Hon är uppenbarligen en helt omöjlig människa, som för alltid kommer parasitera på andra i bästa fall, och i värsta fall förstöra livet för de i omgivningen. Men det går inte riktigt att sätta dit ett sådant beteende (om hon inte i framtiden gör något grövre straffbart). Det är hopplöst.

Tyvärr är det nog precis som du skriver.

CN skrattar hela vägen till banken och har säkert redan blicken fäst på nästa offer, och nästa...

Villkorlig dom utan dagsböter är verkligen ett skämt efter alla resurser hon slösat bort från polisen och de kostnader hon åsamkat Svenska kyrkan.
Citera
2025-05-03, 16:03
Medlem
Så svenska kyrkan ger henne 900 000 kronor och ett nytt jobb?
Hur är det möjligt?
Citera
2025-05-03, 16:57
Medlem
Citat:
Jag ser inte vad det finns för anledning att inte döma ut dagsböter, då CN kunde byta jobb och inte betala tillbaka något av de nästan 900.000 hon fick av Svenska Kyrkan när de köpte ut henne.

Citat:
Ursprungligen postat av 6jrgt5hhjfdddd
Så svenska kyrkan ger henne 900 000 kronor och ett nytt jobb?
Hur är det möjligt?

När jag var aktiv i kyrkopolitiken (många år sedan) så var varje pastorat i princip en egen ekonomisk enhet och kunde anställa folk utan inblandning från centralt håll. Dock var kyrkan full av skvaller så det fanns en massa prat om personal, i synnerhet om det var något negativt. CN:s rykte borde varit vitt spritt inom kyrkan och därför tycker jag det är konstigt att hon har kunnat få nya jobb.
Det finns en annan aspekt som kanske kan förklara varför hon fick nya jobb: kyrkan är full av kotterier som bekämpar varandra och skyddar de sina. Om några "vet" att CN har blivit orättvist behandlad så "vet" dom också att allt som sägs om CN är lögn. Alltså kan dom lugnt anställa henne för allt dåligt är onda rykten som sprids av hennes motståndare. (Tänk Knutby)
Citera
2025-05-03, 18:00
Medlem
Studsbolls avatar
Kärringen är uppenbart psykisk sjuk på flera sätt. Man kan inte ha en sådan individ i ett människovårdande yrke. Vård och jobb att sortera skruv på Samhall är det enda rätta.
Citera
2025-05-03, 18:13
Medlem
Intressant är att Mariasystrarna och Rotary Upplands Bro har henne med fortfarande. Helt dysfunktionella organisationer som tar in vilka tokiga personer som helst.
Citera
2025-05-03, 20:13
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbro123
Intressant är att Mariasystrarna och Rotary Upplands Bro har henne med fortfarande. Helt dysfunktionella organisationer som tar in vilka tokiga personer som helst.

De är väl så "anständiga" att de väntar på att domen vinner laga kraft innan de utesluter CN?

Jag tycker som du att hon borde bli utslängd.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-05-03 kl. 20:40.
Citera
2025-05-03, 20:29
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
När jag var aktiv i kyrkopolitiken (många år sedan) så var varje pastorat i princip en egen ekonomisk enhet och kunde anställa folk utan inblandning från centralt håll. Dock var kyrkan full av skvaller så det fanns en massa prat om personal, i synnerhet om det var något negativt. CN:s rykte borde varit vitt spritt inom kyrkan och därför tycker jag det är konstigt att hon har kunnat få nya jobb.
Det finns en annan aspekt som kanske kan förklara varför hon fick nya jobb: kyrkan är full av kotterier som bekämpar varandra och skyddar de sina. Om några "vet" att CN har blivit orättvist behandlad så "vet" dom också att allt som sägs om CN är lögn. Alltså kan dom lugnt anställa henne för allt dåligt är onda rykten som sprids av hennes motståndare. (Tänk Knutby)

CNs rykte verkar ha spridit sig i Stockholms stift eftersom hon fick byta till Uppsala stift.

De båda stiften verkar ha lite olika syn på ekumenik bland annat vilket jag blev förvånad över när jag läser FUPen.

Jag kanske har fel att CN fått ett nytt jobb i Uppsala stift? Jag hittar inget på nätet om detta.
Citera
2025-05-03, 20:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Bra skrivet! Precis så är det i dom bruksorter i Västmanland bland sk vanligt "folk". En del kommer undan med vad som helst, kanske dålig jämförelse. Denna Dom är skrämmande, Domen för kvinnan är en lottovinst.
Citera
2025-05-03, 20:52
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Typ frimurarna? Se där, se där! Intressant! Då blir hon säkert frikänd från allt. Om de typ samarbetar med frimurarna?

Ingen fup än? Hur går det med åtalet?

Det här inlägget skrevs i november i fjol. Tänk så klarsynt du är DEF1!

Edit: Som jag ser den fällande domen blev hon mer eller mindre "frikänd" då hon nästan kom undan helt utom de 80.000 hon fick betala för rättegången.

Svenska Kyrkan mot CN: 2.000.000 minus mot 870.000-80.000=790.000 plus netto!
Senast redigerad av ursprungligen 2025-05-03 kl. 21:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in