2025-05-02, 19:04
Medlem
Oogway7s avatar
Vad tror ni om följande koncept?

PITCH: FÖRRÄDARNA PRO

Koncept:

En parallell version av Förrädarna, skapad för tittare som vill analysera och förstå det verkliga spelet – utan dramaturgiska genvägar. Här får publiken följa socialt spel, strategier och misstankar med maximal integritet och minimal manipulation.

Kärnvärden:
• Inga inklippta reaktioner ur kontext – alla blickar, tystnader och miner ska vara äkta och ske i rätt stund.
• Inga styrsugna klipp – inget klipps för att leda tittaren i en viss riktning. Händelser får tala för sig själva.
• Confessionals tillåts, men endast i fördjupande syfte – inte som påtvingad tolkning.
• Röstningsresonemang visas i sin helhet – så att tittaren kan följa och förstå logiken bakom varje val.
• Tävlingar klipps ner till sammanfattningar – spelet och relationerna står i centrum.
• Musik används sparsamt och respektfullt – endast för att förstärka verkliga ögonblick, inte skapa illusioner.

Målgrupp:

För tittare som vill tänka själva.
För dem som ogillar manipulation men älskar strategi.
För spelanalytiker, skeptiker och verklighetstörstande.
Citera
2025-05-02, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oogway7

Koncept:

En parallell version av Förrädarna, skapad för tittare som vill analysera och förstå det verkliga spelet – utan dramaturgiska genvägar. Här får publiken följa socialt spel, strategier och misstankar med maximal integritet och minimal manipulation.
I en drömvärld, absolut.
Tänker dock att det hade krävts att få se i princip allt råmaterial, det är många gånger under deras "mingel" där många saker händer samtidigt. I nuvarande upplägg kan jag tycka att dom är lite väl snåla med att visa sånna saker, t.ex. förra säsongen när vissa saker gjorde att misstanke uppstod osv som man som tittare först fick höra om vid runda bordet.

Så för att "Förrädarna PRO" skulle vara givande så skulle vi behöva få se (nästan) allt råmaterial, kanske split-screen så att man kan få känslan av vad det är som pågår om flera diskussioner sker samtidigt vid runda bordet eller frukosten hade även flertalet kameravinklar behövts om man ska uppfatta blickar osv. I övrigt håller jag med dina punkter om att få höra resonemang sin helhet och att minska ner på dramatisk klippning.
Citera
2025-05-02, 20:03
Medlem
Bakarettans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klorin287
Det är ett skolboksexempel på hur mobbning uppstår.
Klockrent👍
Citera
2025-05-02, 20:09
Medlem
Bakarettans avatar
Citat:

Koncept:

Kärnvärden:
• Inga inklippta reaktioner ur kontext – alla blickar, tystnader och miner ska vara äkta och ske i rätt stund.
• Inga styrsugna klipp – inget klipps för att leda tittaren i en viss riktning. Händelser får tala för sig själva.
• Confessionals tillåts, men endast i fördjupande syfte – inte som påtvingad tolkning.
• Röstningsresonemang visas i sin helhet – så att tittaren kan följa och förstå logiken bakom varje val.
• Tävlingar klipps ner till sammanfattningar – spelet och relationerna står i centrum.
• Musik används sparsamt och respektfullt – endast för att förstärka verkliga ögonblick, inte skapa illusioner.

Målgrupp:

För tittare som vill tänka själva.
För dem som ogillar manipulation men älskar strategi.
För spelanalytiker, skeptiker och verklighetstörstande.
Då krävs att skitkanalen TV4 säljer konceptet till en politisk oberoende tv-kanal. Och en sådan finns ju inte. Jag kräktes lite nu....
Citera
2025-05-02, 20:23
Medlem
Oogway7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangodonna
I en drömvärld, absolut.
Tänker dock att det hade krävts att få se i princip allt råmaterial, det är många gånger under deras "mingel" där många saker händer samtidigt.

Håller med om mycket du säger, särskilt att nuvarande version ibland är lite snål med att visa vad misstankar faktiskt bygger på. Men jag tror vi talar om två olika idéer här.

Det du beskriver, med totalt råmaterial, simultana kameravinklar och fullständig överblick, är ett slags Förrädarna PRO MAX: Total Edition. Det vore fascinerande, absolut, men också rätt orealistiskt rent produktionsmässigt.

Förrädarna Pro som jag menar handlar inte om att se allt, utan om att det man får se är så oredigerat, hederligt och fritt från dramaturgiska manipulationer som möjligt, inom rimliga, tittarvänliga ramar. Inga inklippta reaktioner från fel tillfälle, inga styrande klipp, inget som bygger en berättelse som inte speglas i spelet.

Man ska som tittare kunna följa spelet själv, utan att få en tolkning påtvingad.
Det är inte allsmäktig överblick vi efterfrågar, bara en version för oss som faktiskt är intresserade av att följa spelet, inte bara berättelsen.
Citera
2025-05-02, 20:32
Medlem
Citat:
Håller med om mycket du säger, särskilt att nuvarande version ibland är lite snål med att visa vad misstankar faktiskt bygger på. Men jag tror vi talar om två olika idéer här.

Det du beskriver, med totalt råmaterial, simultana kameravinklar och fullständig överblick, är ett slags Förrädarna PRO MAX: Total Edition. Det vore fascinerande, absolut, men också rätt orealistiskt rent produktionsmässigt.

Förrädarna Pro som jag menar handlar inte om att se allt, utan om att det man får se är så oredigerat, hederligt och fritt från dramaturgiska manipulationer som möjligt, inom rimliga, tittarvänliga ramar. Inga inklippta reaktioner från fel tillfälle, inga styrande klipp, inget som bygger en berättelse som inte speglas i spelet.

Man ska som tittare kunna följa spelet själv, utan att få en tolkning påtvingad.
Det är inte allsmäktig överblick vi efterfrågar, bara en version för oss som faktiskt är intresserade av att följa spelet, inte bara berättelsen.
Got you, låter definitivt mer realistiskt än vad jag trodde du menade från början, haha.
Tycker oftast att dramatiken som produktionen bistår med är överdriven. Om en deltagare anklagar någon annan pga en blick eller att den tvekade en sekund på en fråga så framställer produktionen det som att personen satt i total tystnad i 15 sekunder innan den svarade, tänker bla på senaste avsnittet när Isa blev ifrågasatt vid runda bordet. Har svårt att se att hon satt tyst i 10 sekunder och tittade runt lite nervöst innan hon svarade på frågan, men produktionen får det att verka så för att det passar narrativet. så det du beskriver låter absolut som en intressant "påbyggnad" på programmet!
Citera
2025-05-02, 21:31
Medlem
Montazamis analys i första avsnittet är totalt felaktig, när hon pratade med Öfvergård. Ren lyckoträff att en var förrädare men analysen var bland det sämsta jag hört. Att folk som verkar lite mer tillbakadragna och ser lite oroliga ut skulle vara förrädare är helt befängd. Det tror man bara om man har extremt liten livserfarenhet och levt i en skyddad värld. Jag är 100 % säker på att Mikeala är förrädare för att hon skrattade till en gång 😅
Citera
2025-05-02, 22:06
Medlem
Har bara en fråga. När gänget skulle hissa ner sig ifrån berget. Måste ju absolut tagit längre än 15 minuter bara den delen av uppdragen. Hahah😅😅😅
Citera
2025-05-02, 22:18
Medlem
Jag är 1000% säker på att det är Mikaela. Jag förstår inte vart jag har fått den här gåvan ifrån. Jag ser allt!!
Citera
2025-05-02, 22:24
Medlem
exoticspices avatar
Maria och resten av gänget i matsalen efter utröstningen av Mikaela.

-" Alla kan rösta fel. Är ni arga på mig nu?"
Citera
2025-05-02, 22:25
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrunge
Jag är 1000% säker på att det är Mikaela. Jag förstår inte vart jag har fått den här gåvan ifrån. Jag ser allt!!
Hahaha.
Citera
2025-05-02, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Maria och resten av gänget i matsalen efter utröstningen av Mikaela.

-" Alla kan rösta fel. Är ni arga på mig nu?"
Ändå lite kul att kärringens myt spricker nu.
Produktionen måste jubla nu när dom fick med ett totalt rikspucko.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in