2025-05-02, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av savv
Erkände och blev strafföreläggande

Åklagarmyndigheten är dom som hanterar strafföreläggande.

Jag vet att dom har vart mer restriktiva att dela ut sina handlingar historiskt och om jag inte missminner mig även i ett ärende mot en databas gällande just deras motvillighet att göra massutskick till dom.

Det går inte heller att ringa åkl. Myndigheten och be dom söka på ett namn, utan deras system (kobra) kräver att du har ett specifikt målnr för att få fram handlingen.

Det du bör göra är följande.
Ring åkl. Myndigheten och ställ frågan "hej, har ni delat ut handlingen *målnr* som rör mig till någon sedan strafföreläggandet gavs, och om ni gjort det har det delats ut förbehåll i enlighet med hd's avgörande den 25e feb"

Posta gärna deras svar här sen
Citera
2025-05-02, 15:22
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Notera att strafföreläggande är handlingar som hämtas av polismyndigheten och inte av tingsrätter.

Edit: Det kan vara åklagarmyndighet iofs, som ovanstående inlägg påpekade.
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2025-05-02 kl. 15:25.
Citera
2025-05-02, 15:29
Medlem
polseks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napaaa
De säger dock att databasen inte är uppdaterad sedan 24 februari?

Så om det finns någon som fått en dom efter 24 feb och sedan finns på sidan så är det ju ett uppenbart sätt att försöka vilseleda myndigheter, vilket i säg innebär stora övertramp.
Har svårt att se att de skulle hårdkoda all data efter 24 feb.

Krimfup nämner ju inget om senast uppdaterad databas och de kan nog använda bulvaner för att få domar.

Nu såg jag det! Förlåt, det är jag som inte kan läsa ordentligt.

Det jag fick till mig när jag själv ställde denna fråga för någon månad sen var att en användare här som har tillgång till Verifiera, dvs Lexbase-för-arbetsgivare (samma ägare) kunde se domar på folk även efter 24:e feb.
Det är mycket möjligt att de är smarta nog att inte sälja detta till allmänheten via lexbase eftersom det - precis som du är inne på - ser mindre bra ut.

Citat:

Hoppas du slipper undan skiten.
Citera
2025-05-02, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zxcvbnmqwer

Jag vet att dom har vart mer restriktiva att dela ut sina handlingar historiskt och om jag inte missminner mig även i ett ärende mot en databas gällande just deras motvillighet att göra massutskick till dom.

Det går inte heller att ringa åkl. Myndigheten och be dom söka på ett namn, utan deras system (kobra) kräver att du har ett specifikt målnr för att få fram handlingen.

Ring åkl. Myndigheten och ställ frågan "hej, har ni delat ut handlingen *målnr* som rör mig till någon sedan strafföreläggandet gavs, och om ni gjort det har det delats ut förbehåll i enlighet med hd's avgörande den 25e feb"

Mejlade dom precis, återkommer när jag får svar
Citera
2025-05-02, 16:13
Medlem
Citat:

Fick ett ickesvar "Vi skickar inte ut handlingar per automatik till någon, vare sig rättsdatabaser, media eller privatpersoner. Om någon begär ut en handling görs alltid en prövning i varje enskilt ärende."
Citera
2025-05-02, 16:37
Medlem
Citat:
Fick ett ickesvar "Vi skickar inte ut handlingar per automatik till någon, vare sig rättsdatabaser, media eller privatpersoner. Om någon begär ut en handling görs alltid en prövning i varje enskilt ärende."

Du kan fråga mer konkret om de regelbundet lämnar ut till bolag X och Y. Jag gjorde det för ett tag sedan och fick svar att de inte gjort det på många år. Vet dock inte om jag hade med alla relevanta bolag i frågan. Jag hade med Lexbase, Garrapatica, Actapublica, Krimfup, Mrkoll, Ratsit och Verifiera. Siren hade de lämnat ut till men slutat med nu
Citera
2025-05-02, 16:39
Medlem
För er som sökt lite mer seniora kontorsjobb. Vet ni när i processen de brukar be om utdrag ur belastningsregistret? Vill helst undvika att blanda in referenser för att sedan fasta pga en skitdom. Vill inte heller fråga i början av processen om de kommer begära utdrag.
Citera
2025-05-02, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvejs145
För er som sökt lite mer seniora kontorsjobb. Vet ni när i processen de brukar be om utdrag ur belastningsregistret? Vill helst undvika att blanda in referenser för att sedan fasta pga en skitdom. Vill inte heller fråga i början av processen om de kommer begära utdrag.

De begär inte utdrag ur belastningsregistret. I alla fall inte de tjänster jag sökt. Varför skulle de? Allt finns ju på Lexbase ändå
Citera
2025-05-02, 17:09
Medlem
Citat:
Omöjligt att säga när.

Men en anställningsprocess kostar tid och pengar för företaget, är den ansökandes historia viktig för anställningen så skulle jag nog chansa på att det görs tidigt i processen för att "slippa slösa tid" på en kandidat som de ändå inte kan anställa.

Sen använder många företag Verifiera etc istället för att be om utdrag och det chansar jag på att de flesta gör så fort som möjligt, då utan din vetskap såklart.

Är väl främst tjänster där man inte får ha något i registret som de brukar be kandidaten själv ta ut registret

Edit!
Ska dock tillägga att referenser kan ju kanske hjälpa dig också, har du nån dom som får arbetsgivaren att tveka men att de sen får prata med en referens som ger goda vitsord så kanske de tippar över glaset för dom och de förbises din "skitdom"
Senast redigerad av Napaaa 2025-05-02 kl. 17:20.
Citera
2025-05-02, 19:35
Medlem
Citat:
Lexbase har såvitt jag sett och hört följt förbehållen.
Då lexbase är den mest välkända databasen för publik användning har detta också resulterat i att rättsinstanserna i landet har kunnat identifiera dom enkelt som ett av bolagen som ska ha förbehåll, vilket givetvis är positivt.

Som andra nämnt tidigare idag har andra databaser fortsatt publicera nya handlingar, detta för att dom mycket riktigt använt bulvaner trotts upphandlade avtal med domstolsverket.
Vad detta betyder rent praktiskt ur ett juridiskt perspektiv låter jag vara osagt, dock har ett flertal registrarer jag talat med uttryckt oro/frustration över detta då dom själva har direktiv internt att intr lämna ut handlingar UTAN förbehåll till rättsdatabaser.

De kommer en ny tjänst på lexbase inom 1-2 veckor, där lär de nya domarna läggas upp som kommit efter HDS dom.

Citat:
Kära kund,

Vi är stolta och glada över att kunna dela en viktig nyhet med dig: Lexbase tar nu nästa steg i utvecklingen. Efter tio år med fokus på originalhandlingar, artiklar, myndighetsnyheter och poddradio, blir vi Allmänhetens Nyhetsbyrå med fokus på svenska rättsfall inom flertalet rättsområden.

Nyhetsbyrån Lexbase övergår därmed till en renodlad nyhetsbyrå med relevanta artiklar, fördjupningar och analyser av rättsfall från hela landet.

Vi tar vårt redaktionella arbete till nästa nivå med ännu större journalistiskt fokus och djupare bevakning av rättsutvecklingen i Sverige.
Vad innebär detta för dig som kund?

Det korta svaret är att det blir bättre. Vi vet hur viktigt det är att snabbt
få tillgång till relevanta publicerade artiklar och därför är den nya
tjänsten skapad utifrån dig som läsare.

Nu får du:

Fördjupade nyheter och analyser av aktuella rättsfall
Förbättrad sökfunktionalitet med fokus på artiklar för snabbare och mer precis åtkomst utifrån dina intresseområden
Relevanta uppdateringar i realtid om nya avgöranden och rättsutveckling
Möjlighet att prenumerera på särskilda ämnen så du aldrig missar nya artiklar om intressanta och viktiga rättsfall

Tidigare kund hos Lexbase?

För dig som redan är användare av våra tjänster kommer nu en nyhetssida

som är betydligt mer användarvänlig. Med våra nyhetsartiklar blir det ännu enklare att hålla sig uppdaterad om det svenska rättssamhället och

särskilda rättsfall som intresserar just dig.
Poddradio

Självklart finns vår poddradio fortsatt tillgänglig och vi arbetar aktivt med att i framtiden kunna vidareutveckla podcast-samarbeten med ännu mer innehåll, fördjupning och intressanta gäster.
Din nyhetskälla om det svenska rättsväsendet

Med vår nya nyhetssatsning vill vi bli din främsta källa till information om rättsfall i Sverige. Vi erbjuder en unik inblick i det svenska rättsväsendet – av och för det svenska folket. Genom att kombinera journalistik, juridik och teknologi gör vi rättsprocesser mer begripliga och tillgängliga.

Vi förbättrar ständigt vår tjänst och ser fram emot att höra vad du tycker. Din feedback betyder mycket – dela gärna dina tankar med oss om hur vi kan göra Nyhetsbyrån Lexbase ännu mer användbar för dig.
När?

Planerad lansering av Lexbase nya nyhetstjänst sker inom 1-2 veckor!

Besök regelbundet Lexbase.se för aktuell information om lanseringen och för tillgång till den nya tjänsten när den blir tillgänglig.

// Lexbase redaktion
Citera
2025-05-02, 19:42
Medlem
Citat:
Oftast i slutskedet när de bestämt sig för att anställa en individ.
Citera
2025-05-02, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napaaa
Omöjligt att säga när.

Men en anställningsprocess kostar tid och pengar för företaget, är den ansökandes historia viktig för anställningen så skulle jag nog chansa på att det görs tidigt i processen för att "slippa slösa tid" på en kandidat som de ändå inte kan anställa.

Sen använder många företag Verifiera etc istället för att be om utdrag och det chansar jag på att de flesta gör så fort som möjligt, då utan din vetskap såklart.

Är väl främst tjänster där man inte får ha något i registret som de brukar be kandidaten själv ta ut registret

Edit!
Ska dock tillägga att referenser kan ju kanske hjälpa dig också, har du nån dom som får arbetsgivaren att tveka men att de sen får prata med en referens som ger goda vitsord så kanske de tippar över glaset för dom och de förbises din "skitdom"

Tjänster där man inte får ha något i registret och där det är ett krav att visa upp så som skola, LSS osv sker det när man blivit erbjuden anställning, alltså i slutskedet.

Citat:
Du ska visa upp ett registerutdrag först när du blir erbjuden en anställning, praktikplats eller ett uppdrag inom förskola, skola och barnomsorg. Skicka aldrig in registerutdraget tillsammans med din ansökan till ett jobb.

Privata aktörer kan ju göra det när som, det kan man bara spekulera kring, men det bör vara minst integritetskränkande att göra det så sent som möjligt i anställningsprocessen så de med HR avdelningar har nog det i sina rutiner.
Senast redigerad av Arkitektkompisen 2025-05-02 kl. 20:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in