2024-06-15, 23:02
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Ptja, av de där 42,31 de har ökat står då Alexandersson för ca hälften.

Nej, eftersom MED totalt fick 6 606 röster stämmer inte det.

Alexanderssons röster utgör snarare strax över 11,5% av de totala antalet röster och skulle då motsvara mindre än 25% av den totala ökningen.

Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Men jag har svårt att se att MED ska öka så mycket mer eftersom deras market fit är så dålig.

Ptja, men då varken du eller jag kan sia om framtiden är det bara spekulationer och inget som någon av oss vet. De växer lokalt på vissa platser i Sverige hur det kommer påverka övriga delar av Sverige och partiet i stort får tiden visa.
Citera
2024-06-15, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Nej, eftersom MED totalt fick 6 606 röster stämmer inte det.

Alexanderssons röster utgör snarare strax över 11,5% av de totala antalet röster och skulle då motsvara mindre än 25% av den totala ökningen.

Ptja, men då varken du eller jag kan sia om framtiden är det bara spekulationer och inget som någon av oss vet. De växer lokalt på vissa platser i Sverige hur det kommer påverka övriga delar av Sverige och partiet i stort får tiden visa.

Jo fast jag är väldigt bra på sånt där. Jag har svårt att se vad som skulle locka folk till MED när Moderaterna finns. Det är problem med MED, att de är som en högerbuffe. Lite konservativa, lite liberala och en del typ sd-sossar. Så ingen av dessa grupper kan liksom blomma ut inom MED eftersom de andra grupperna trycka tillbaka dom. Tyvärr verkar de flesta som blir aktiva i MED bli det för att de inte längre fungerar i andra partier pga sociala problem. Jag var själv lite nyfiken på dom tidigare men avskräcktes rejält när jag fick träffa gräsrötterna
Citera
2024-11-09, 11:40
Medlem
Mer drama nu, Björn Molin utesluten för att han ville höja skatten i sin hemkommun med ett öre. Rejält med pajkastning nu från båda håll.
Citera
2025-04-01, 19:13
Medlem
acitups avatar
MED fick 1% av rösterna i Sentios senaste undersökning - partiets bästa resultat någonsin! https://riks.se/nyheter/moderaterna-nar-bottennotering-i-ny-opinionsmatning
Citera
2025-04-05, 21:39
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acitup
MED fick 1% av rösterna i Sentios senaste undersökning - partiets bästa resultat någonsin! https://riks.se/nyheter/moderaterna-nar-bottennotering-i-ny-opinionsmatning

Kul!

Samtidigt ska man nog vara försiktig med att dra allt för stora växlar på en enda o.u. Det vore positivt om ytterligare några o.u. bekräftar det. Dessutom vet jag inte hur många som deltog i undersökningen, men förmodligen max 1000 pers, så m.a.o. max 10 st uppgav MED. Men bättre än inget ändå.
Citera
2025-04-11, 11:01
Medlem
https://nordiskopinion.se/premiarundersokning/

Finns ny mätning som visar att stödet för Medborgerlig Samling är ganska högt, men att 4% spärren är ett stort problem.
Citera
2025-04-11, 11:07
Medlem
Jag tycker inte 4% spärren ska vara problemet utan det är snarare att MED misslyckats med att få fram sin politik.

Enligt min åsikt så beror det på att de försökte tillmötesgå alldeles för spridda åsikter efter en relativt god start. Precis i början bestod MED av politik utformad av yrkesmänniskor inom respektive branch. Där fanns fler goda idéer än dåliga.

Men när man försökte nå fler människor sa man inte nej till dårarna, främst manifesterat av Alexander Bard att gå med i partiet och man även hyllade Bard som opinionsbildare inom partiet. Där någonstans tappade man väldigt mycket och gick i stå.

Ett dödläge som man än idag inte lyckats att komma ur trots att många av dårarna har hoppat vidare.

"Den 20 mars 2018 meddelade Bard att han hade bytt parti till Medborgerlig samling.[11] I december 2019 meddelade Medborgerlig samling att Bard avslutat sitt medlemskap i partiet.[32] Den 22 maj 2020 meddelade Bard på Twitter att han återigen gått med i Liberalerna,[10] men redan den 13 juni samma år lämnade han partiet[9] efter att ett inlägg han gjort på Twitter om Black Lives Matter fått mycket kritik.[9]

I en intervju i juli 2020 med nyhetssajten Insikt24 spekulerade Bard i en möjlig framtida politisk allians mellan Medborgerlig Samling och Alternativ för Sverige för att "rädda landet".[33]

Bard meddelade i september 2021 att han kandiderade till riksdagen för Medborgerlig samling inför valet 2022.[14] I slutet av 2023 meddelade Medborgerlig Samling att Bard kandiderade för partiet i Europaparlamentsvalet 2024.[34] En dryg månad efter att hans kandidatur offentliggjorts meddelade Bard att han hoppade av sin kandidatur och lämnade partiet.[35] I maj 2024 meddelade han att han anslutit sig till nybildade Folklistan. [36]"

Ett litet utdrag från wikipedia om Bard och hans härjande med MED.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-04-11 kl. 11:12.
Citera
2025-05-02, 13:48
Medlem
acitups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VsomiVafan
https://nordiskopinion.se/premiarundersokning/

Finns ny mätning som visar att stödet för Medborgerlig Samling är ganska högt, men att 4% spärren är ett stort problem.

Intressant! Enligt undersökningen skulle 1% rösta på Medborgerlig Samling om det vore val idag, men om inte 4%-spärren fanns skulle 2% rösta på dem.
Citera
2025-05-02, 15:25
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acitup
Intressant! Enligt undersökningen skulle 1% rösta på Medborgerlig Samling om det vore val idag, men om inte 4%-spärren fanns skulle 2% rösta på dem.

Även om man bortser från att OU aldrig stämmer in med det som faktiskt sker vid valurnorna kan man fråga sig vad det är för retarderade individer som villkorar sin röst mot vilken spärr vi har.
Citera
2025-05-03, 18:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Även om man bortser från att OU aldrig stämmer in med det som faktiskt sker vid valurnorna kan man fråga sig vad det är för retarderade individer som villkorar sin röst mot vilken spärr vi har.

Hade gärna röstat på MED om de hade chans på riksdagen men det har de inte, och kommer heller aldrig att få. Att då ändå lägga sin röst på det partiet hade varit retarderat, inte tvärtom.
Citera
2025-05-03, 18:40
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTyger
Hade gärna röstat på MED om de hade chans på riksdagen men det har de inte, och kommer heller aldrig att få. Att då ändå lägga sin röst på det partiet hade varit retarderat, inte tvärtom.
Men det är ju retarderat att tänka så. Om alla som gillar deras politik röstade på dem så skulle de ju klara spärren.
Vad ska du annars rösta på? Minst dåliga alternativ?
Citera
2025-05-03, 18:55
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTyger

Jag kan på ett sätt förstå hur du resonerar. Men betänk följande: Hur har vi ens hamnat i en situation där vi måste vara taktiska på det här sättet? Visst måste vi förhålla oss till verkligheten, men målet måste ju vara att var och en ska kunna rösta utifrån sin ideologiska övertygelse, oavsett tanke på eventuella spärrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in