2025-05-01, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Är det lag på det?

Har man ngen inkomst så plockar nog kärringen ut bidrag, man tog prylarna då dom misstänks komma från olagligheter
Citera
2025-05-01, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag börjar gilla att bo i Sverige. Snart kommer landet att fungera igen, med den klassiska gamla hederliga kristna etiken, moralen, ansvaret för andra, hederligheten som rättesnöre som vi hade i 500 år men som tog en paus ca år 2000. Högerregeringens nya lagar föredrar att favorisera hederliga svenskar framför snyltare och tjuvar. Vem kunde trott att den vändningen var möjlig.

Tänker bara på detta som dykt upp efter att USA infört tullar .
Lyxväskor m.m är inte så lyxiga 😄

https://youtube.com/shorts/HVEw3ItIVx4?feature=shared
Citera
2025-05-01, 16:00
Medlem
EpicUsernames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Sverige börjar allt mer att likna det gamla Sovjet. 😂
Precis. Intelligenta & moraliskt lagda kommer rösta bort detta styret vid nästa val. Vänstern ser mer och mer attraktivt ut för varje dag högerns misslyckande och inkompetens kommer upp till ytan.

Citat:
Ursprungligen postat av 180cm
Har man ngen inkomst så plockar nog kärringen ut bidrag, man tog prylarna då dom misstänks komma från olagligheter
Misstänka kan man mycket göra, men har man inga belägg för det bör man knipa igen. Annars ser Sverige ut som en fascistisk diktatur.
Citera
2025-05-01, 16:22
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 180cm
Om man har bidrag så ska man väl sälja allt man har av värde innan man ens kan få bidrag?
Citera
2025-05-01, 17:03
Medlem
Citat:
Absolut. En skattefuskare som köpt en Rolex ska bli av med sin Rolex.

Möjligen drivs du av fördomar. Jag har bott 30 år i Danderyd och det är svårt att hitta mer ärliga hårt arbetande människor. Som iofs gärna betalar så lite i skatt som möjligt. Vilket är rimligt eftersom vi finansierar 30% av Malmös budget t.ex, där de arbetslösa bidragstagarna bor.

Då blir det jävligt många som blir av med sina rolex i täby,östermalm,täby,lidingö,danderyd osv.

småföretagare och vanligt folk som arbetar får också betala en helvetes massa skatter till skräpstäder som malmö förövrigt.
Folk som bor i danderyd,lidingö,täby osv har ofta snikat,skattefuskat,fifflat osv för att kunna komma upp då när det var enklare att göra det och på senare tid anställt skattefuskare i sina företag för att undandra stora belopp i skatt.

Småföretagare i sverige är också normalt väldigt hårt arbetande människor som ofta jobbar 80timmar i veckan men blir sönderskattade och sönderkörda med fulkonkurrens från de större bolagen som fritt kan skattefuska och dumpa priser och få aaa-lägen på detta sätt och bra tomter av kommunen så de kan konkurrera med 0kr i hyra eftersom de kunnat bli stora med skattefusk och få bra connection med kommunpamparna och samla ihop massa pengar med fiffel.

Småföretagarna kommer aldrig upp i sverige för staten har skapat ett system med hög beskattning så att de som redan fuskat till sig rikedom under årens lopp inte ska få mer konkurrens.
Dvs de får inte göra samma saker som de rika idag har gjort förut utan nu är det bara de stora som har råd att anställa skattefuskare får undandra skatt ur landet i stora belopp.

Även vanligt folk som jobbar arbetar ärligt och hårt och de som bor i danderyd ,lidingö osv skulle aldrig kommit upp dit de är utan vanligt folks arbete som tagit dom upp.

De kan ju prova att driva det själva med sin familj men det kan de inte för de behöver fler arbetare som arbetar upp pengarna åt dom.

Men då ska man förverka alla lyxprylar från ägarna till ica,lidl,biltema,ikea,nike och wallenbergs bolag + viasat ägarna som mutade deras vänner att ta bort reklamskatten så de kunde fylla tv tiden med reklam för wokeskit och utländska märken och ta bort pengarna ur ekonomin här.

Och de största bolagens ägare för det du listigt kallar skatteplanering för att du troligtvis själv eller dina grannar håller på med det är rent fiffel och det vet du säkert innerst inne även om du väljer att kalla undandragande av skatt för skatteplanering för att det låter bättre och du får bättre känsla av det.

Man ska också förverka pengar från visa kortet + skattetillägg på allt som man undandragit under årens lopp när folk från danderyd å lidingö reser isåfall.

Nej jag är defintivt ingen sosse men det ska va rättvist mot de som jobbar.

Om de som har större företag och pengar kan fuska med skatten ska självklart småföretagare också få göra samma sak utan att bli föremål för svartsjuka från såna som dig så att de också har möjlighet att växa på samma sätt om de vill.

Bankmaffian snor cirka 100 miljoner kronor ur ekonomin av våra pengar var 5:e timme dygnet runt året om .
Där snackar vi pengar som kunde gjort nytta i sverige och skapat konsumtion och arbeten + annat skit som fakecoronafonder och tvättning av pengar till krigsindustrin av våra skattepengar.

Vi vet inte varifrån denna dam fått sina lyxprylar.
Det kan likaväl vara så att hon är ihop med nån gubbe som har massa pengar och köpt grejerna till henne.
Senast redigerad av Blatteman 2025-05-01 kl. 17:15.
Citera
2025-05-01, 17:35
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Då blir det jävligt många som blir av med sina rolex i täby,östermalm,täby,lidingö,danderyd osv.
...
rant rant rant
Jag har bott 30 år i Danderyd och känner 100-tals personer där. Berätta om din djupa erfarenhet av Danderydsbornas skattevillighet.

Tips: här är listan på vilka som betalar mest i skatt.

Citat:
https://swestat.se/kommun-skatteintakter-per-inv
1) Danderyd 95 576 kr per pers
248) Malmö 49 380
Hur mycket betalar du själv i skatt? Jag betalar ca 500.000 kr per år för mitt ISK-konto.

blatteman definierar Dunning Kruger.
Senast redigerad av Paris24 2025-05-01 kl. 17:37.
Citera
2025-05-01, 19:32
Medlem
Citat:
Jag har bott 30 år i Danderyd och känner 100-tals personer där. Berätta om din djupa erfarenhet av Danderydsbornas skattevillighet.

Hur mycket betalar du själv i skatt? Jag betalar ca 500.000 kr per år för mitt ISK-konto.

Att du gillar skattefiffel du eller dina grannar håller på med anställda skattefifflare är en sak.
Förstår att du lever gott på andras arbete som en parasit och sitter och köper aktier när du redan kommit upp på andras arbete och sitter där du sitter och vill kalla skattefusk för skatteplanering eftersom du eller dina grannar själva håller på med det.

Det är bara inte okej om nån annan skulle göra det sålänge ni själva kan göra det genom att byta ut ordet.

det bor 32tusen människor i danderyd och 60 tusen människor i en vanlig kommun som falun.

Det är ju inget konstigt alls att en liten del av befolkningen som lever på andras arbete betalar mer i skatt per invånare men inte totalt då är ni i extrem minoritet äve fast ni lyckats skattfuska enorma mängder pengar ur svensk ekonomi. Ni är en liten mindre % av befolkningen.

Största delen av skatteintäkterna kommer från vanligt folk och vanligt folks arbete.

danderyds skattebetalare betalar alltså 2,8miljarder ungefär och falun kommuns invånare betalar in cirka 3,5miljarder i skatt.

De flesta invånare i sverige har löner som i falun kommun och utgör majoriteten av befolkningen i landet medans ni är i minoritet och lever på andras arbete och fifflar stora pengar och inte kan klara er utan vanligt arbetande folk som jobbar. Så totalt betalar vanligt folk enorma mängder i skatt i kronor räknat totalt.

Sen att vanligt folk ofta också gör slut på lönen och går på krogen och betalar enorma mängder i punktskatter,tobaksskatter,snusskatter,alkoholskat ter medans folket i danderyd ofta är hemma eller tar en utlandsresa och konsumerar en del av de fifflade pengarna man undandragit i skatt utomlands så definitivt ska tullen beslagta rolexklockor,lyxväskor,kläder osv av folk som dig eller dina grannar.
Citera
2025-05-01, 20:31
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Nästa gång någon oskyldig dumsvennes arvegods förverkas (snarare än bara tillfälligt beslagtas innan det återlämnas) så lär vi få läsa om det i media. Den dagen det händer, kan inte du starta en tråd om det fallet då? Så kan vi jämföra det med alla miljontals kronor värt av faktiska brottsvinster som har förverkats med anledning av denna lag. Då får läsarna en chans att jämföra, och se om de tycker att det var värt det. Jag misstänker att en sådan tråd skulle få de sista motståndarna till den här lagen att bli övertygade anhängare av den.

Förutsatt att det du beskriver någonsin kommer ske, vill säga. Det är långt ifrån säkert.

Hur vet du att det inte var det som skedde denna gång?
Citera
2025-05-01, 21:06
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Enligt medierapporteringen så skedde beslaget i tisdags. Då kan egendomen inte ännu ha förverkats. Att polisen tar egendom i beslag är en tillfällig åtgärd. För att egendomen också ska förverkas (det vill säga, att hon inte får tillbaka prylarna) så krävs också ett domstolsbeslut, och det har jag mycket svårt att tro att de redan lyckats få till. Inte på 48 timmar. Om några månader kanske vi får svaret på om hon kommer få tillbaka prylarna eller inte.

Det blir lite som att fråga ”hur vet du att personen inte har blivit oskyldigt dömd?” ”ptja... jag vet att personen inte har blivit dömd överhuvudtaget, så då kan de inte ha blivit oskyldigt dömd.” Att polisen griper någon på bar gärning betyder inte att personen blivit dömd. Lite samma sak här. Att polisen på Arlanda för två dagar sedan tog viss egendom i beslag betyder inte att egendomen ännu har förverkats.
Citera
2025-05-01, 21:24
Medlem
Computerzs avatar
Citat:

Grejerna är bara beslagtagna än så länge. Sen ska åklagare bestämma om de går vidare med ärendet och sen ska det avgöras i domstol. Har hon fått prylarna på laglig väg så kan det bevisas genom digitala spår. Kan hon inte det så förverkas dom. Du får det o låta som polisen rycker klockor och väskor på Arlanda och kastar på tippen direkt. Riktigt så funkar det inte.
Citera
2025-05-01, 21:37
Medlem
Neksnors avatar
Citat:

Kommunskatt säger inte så mycket när många på grund av internationella avtal istället betalar skatt i grannlandet där de jobbar, skatt som sedan skickas vidare till svenska staten.
Bor du i Danderyd och jobbar i grannstaden Solna så betalar du vanlig inkomstskatt i Danderyd. Bor du i Malmö och jobbar i grannstaden København funkar det annorlunda. En dumhet med det grundlagsskyddade så kallade kommunala självstyret.

Vad nu det här har med ämnet att göra...
Citera
2025-05-02, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Dumjävel. De här sakerna går ut över alla. Sådant försvagar äganderätten generellt. Jag ska köpa champagne nästa gång någon snutjävel får vad han förtjänar.
Nej det går utöver en liten mindre grupp individer. Ge mig ett svenskt exempel på när det varit orättfärdigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in