2025-05-02, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framforallt
jo, det mesta med dem är underligt. Varför de är här och vad de sysslar med t.ex. Är de ens medvetna om vår närvaro?

Jag tror att det handlar om en mängd olika arter och civilisationer Kanske de inte ens har den typen av övergripande organisation.

Jag delar dina funderingar.

Skulle jag gissa så är det att de är medvetna om oss, men de ser oss som en av flera djurarter här, kanske intressant på samma sätt vi tycker råttor är intressanta (men vi vill verkligen inte ha dom rännandes i våra bostäder eller ens på våra gator). De observerar, men bryr sig inte nämnvärt. Som jag hörde någon jude säga, att om de är här och observerade förintelsen men ändå inte lyfte ett finger, så ska vi inte räkna med att de bryr sig det minsta om vårt öde.

Det verkar ju ryktas om olika slags farkoster och olika slags varelser, vilket ju antyder att det är olika slags civilisationer. Nästan så man kan misstänka att jorden är som en bensinmack där allsköns resenärer som passerar förbi stannar för att låna toaletten och köpa lite snacks för resan vidare.
Citera
2025-05-02, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mino44
Men saker är ju som sådan att med tanke på de avstånd vi pratar om så handlar det inte om lite förbättrad teknik för att kunna klara av något sådant här. Antingen har de teknik att på något vis kunna mixtra med avstånden, och i så fall skulle de vara så långt före oss att det vi såg mer eller mindre skulle te sig för magi för oss. Förstår du hur långsökt det är att de därefter skulle krascha eller lyckas bli fångade?

Det andra alternativet är att de lyckas komma upp i x del av ljushastigheten och får tillbringa mänskliga livstider på resande fot för att nå sitt mål. Och även under de omständigheterna är det sjukt osannolikt. Resa under flera generationer för att komma hit och besöka jorden med målet att vad? Krascha vid första bästa tillfälle? Det är liksom inte konstigt att alla seriösa personer man sett tala om saken håller sig extremt skeptiska.

Du verkar resonera som så att bara för att de kan resa över stora avstånd, så måste de vara som ofelbara gudar i övrigt. Du drar för stora slutsatser, utifrån för lite data.

Hur tror du naturfolk som än idag lever i djungeln i Sydamerika utan kontakt med omvärlden skulle se på den moderna människan i väst, med våra mobiltelefoner, artificiell intelligens, Tesla bilar, magnetröntgen, och elektriska tandborstar? Är vi gudar, eller är vi bara en aning mer tekniskt avancerade? Trots vår överlägsna och för dom helt obegripliga teknologi, så är vi inga gudar. Och de flesta av oss har för övrigt inte en jävla aning om hur mobiltelefoner fungerar än mindre vad som gömmer sig under skalet.

Jag har mycket svårt att förstå tänket att bara för att någon har mer teknologi så måste de vara gudar.
Citera
2025-05-02, 00:51
Medlem
Mino44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Du verkar resonera som så att bara för att de kan resa över stora avstånd, så måste de vara som ofelbara gudar i övrigt. Du drar för stora slutsatser, utifrån för lite data.

Hur tror du naturfolk som än idag lever i djungeln i Sydamerika utan kontakt med omvärlden skulle se på den moderna människan i väst, med våra mobiltelefoner, artificiell intelligens, Tesla bilar, magnetröntgen, och elektriska tandborstar? Är vi gudar, eller är vi bara en aning mer tekniskt avancerade? Trots vår överlägsna och för dom helt obegripliga teknologi, så är vi inga gudar. Och de flesta av oss har för övrigt inte en jävla aning om hur mobiltelefoner fungerar än mindre vad som gömmer sig under skalet.

Jag har mycket svårt att förstå tänket att bara för att någon har mer teknologi så måste de vara gudar.

Jo, men i mitt första exempel så talar jag om förmågan att kunna skapa någon form av "warp drive" eller liknade för att manipulera rumtiden, så ja, sådant skulle troligtvis vara totalt oförståeligt för oss.

Om en urbefolkning utan någon som helst kontakt med omvärlden (alltså totalt isolerade i hela sina liv utan vetskap att vi ens existerar eller t ex sett flygplan på himlen) hade fått se den teknik vi har så hade de mycket väl kunnat se oss som gudar (eller kanske demoner beroende deras tolkning och eventuella religion).

Har en annan civilisation kommit så långt när det kommer till rymdfart, så har de med största sannolikhet kommit extremt långt på alla områden man kan tänka sig, även säkerhet, automatisering, skyddsåtgärder - you name it.
Citera
2025-05-02, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mino44
De ända som är naiva här är ni. Det har inte kommit fram någon som helst tillförlitligt information att det här skulle röra sig om besök från andra planeter. Som sagt, hade det funnits hade media slukat den snabbare än något hunnit blinka och det hade varit headlines igår.

Kan det komma fram information som säger annorlunda? Absolut. Det jag skriver är att den inte verkar finnas i denna stund. Det är ju alltid samma visa med personer som säger sig ha den eller den informationen men aldrig någon som kan visa upp något. Vi får väl se vad som händer den här gången, men mina förväntningar är ju inte jättehöga om man säger så.

Ja, det har kommit fram hur mycket info som helst om att USA har material och kroppar undangömda. Tillräckligt för att media skulle ha headlines var och varannan dag om de ville skriva om det.

Citat:
Det jag skriver är att den inte verkar finnas i denna stund.

"Verkar". Sätt dig in i ämnet och sluta hoppas på att ljugmedia ska göra jobbet åt dig.
Citera
2025-05-02, 07:33
Medlem
Luis Elizondo show's a real photo of a Saucer Shaped UFO at today's UAP Funding briefing.
https://x.com/Truthpolex/status/1918012610072518691

Går knappt att urskilja, kan vara vad som helst?

Edit: hittade med högre upplösning:
https://x.com/UAPDF/status/1918006945887236115/photo/1
https://x.com/UAPDF/status/1918006945887236115
Citera
2025-05-02, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omnik
Luis Elizondo show's a real photo of a Saucer Shaped UFO at today's UAP Funding briefing.

Hela den där grejen är suspekt. Dels är fotot totalt ointressant i sig, och dels så var det "debunkat" på två timmar av UFO community:t, framförallt av de mest suspekta av konton. Det ser ut som en set up. Det är inte första gången Lue gör något sånt här. Är det medvetet eller är det någon som lurat honom? Vore väldigt bra om man kunde disclose:a bildens ursprungskälla om den nu faktisk är debunkad (jag tycker inte det än). Oavsett så vore det bra med så mycket öppenhet som möjligt för att avslöja disinfo agenter och deras metoder.

Och när jag ändå är paranoid: varför var produktionen/ljudet så fullständigt värdelöst på den där konferensen?

Sen har jag en del ytterligare misstankar angående Avi Loeb och Mike Gold. De tycks inte tillföra så mycket och verkar mest vilja snylta in sig i disclosure rörelsen.
Citera
2025-05-02, 09:27
Medlem
Citat:
Det här är så typiskt såna som dig. Du förväntar dig att någon annan ska mata dig med information, och än värre, du förväntar dig att det ska komma från media. Det är extremt naivt under normala förhållanden, men hade du följt ämnet så hade du förstått att det är än mer naivt här. Och trots att du är oinformerad så tror du ändå att du på något sätt sitter på sanningen.

Sätt dig in i ämnet och dra din egen slutsats när du läst på. Det krävs inte mycket för att inse att detta är på allvar.

Det retoriska tricket "läs på!" som många företrädare för tex chemtrails, månlandningarna har aldrig ägt rum eller vi har farkoster från icke-mänsklig intelligens använder sig av har många brister.

Om det någonstans fanns skrivet ett oomkullrunkeligt bevis för det som hävdas, så kan man väl bara ge länken till det, eller?

Om det i stället bara är en summa av indicier, så finns det ju inga så starka belägg, så att de flesta skulle kunna tro på detta.

Är det inte snarare så, att man har lagt så många ägg i denna korg, så många timmar på Internet, så att det bara måste vara sant? Man vet ju dessutom att alla observationer aldrig kommer att kunna förklaras, så som UFO-troende sitter man ganska säkert.

När sedan vetenskapen i en relativt snar framtid med mycket hög sannolikhet kommer att kunna dra slutsatser om liv på andra planeter, så kan man triumferande utropa: "vad var det vi sa?". Jag skulle redan nu kunna svara: "Åtminstone inte det.".

För min del är det som verkligen kan konstateras som sant tillräckligt fascinerande. Om det kommer att kunna visas bortom allt rimligt tvivel att "vi har farkoster från icke-mänsklig intelligens" då är också det förstås fantastiskt intressant, men det vore också ett bedrägeri av alla inblandade parter.
Citera
2025-05-02, 09:46
Medlem
Citat:

Sen har jag en del ytterligare misstankar angående Avi Loeb och Mike Gold. De tycks inte tillföra så mycket och verkar mest vilja snylta in sig i disclosure rörelsen.

Jag vet inte vem Mike Gold är, men vad har du emot Avi?

Jag tycker han verkar ganska bra, han är öppen för kontroversiella möjligheter, han söker metall fragment på djuphavs bottnar, och går ut i media om objekt i rymden som accelererar bort från solen, vilket såvitt jag vet han är ensam om att göra bland vetenskaps människor.....
Citera
2025-05-02, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngemarH
Det retoriska tricket "läs på!" som många företrädare för tex chemtrails, månlandningarna har aldrig ägt rum eller vi har farkoster från icke-mänsklig intelligens använder sig av har många brister.

Om det någonstans fanns skrivet ett oomkullrunkeligt bevis för det som hävdas, så kan man väl bara ge länken till det, eller?

Om det i stället bara är en summa av indicier, så finns det ju inga så starka belägg, så att de flesta skulle kunna tro på detta.

Är det inte snarare så, att man har lagt så många ägg i denna korg, så många timmar på Internet, så att det bara måste vara sant? Man vet ju dessutom att alla observationer aldrig kommer att kunna förklaras, så som UFO-troende sitter man ganska säkert.

När sedan vetenskapen i en relativt snar framtid med mycket hög sannolikhet kommer att kunna dra slutsatser om liv på andra planeter, så kan man triumferande utropa: "vad var det vi sa?". Jag skulle redan nu kunna svara: "Åtminstone inte det.".

För min del är det som verkligen kan konstateras som sant tillräckligt fascinerande. Om det kommer att kunna visas bortom allt rimligt tvivel att "vi har farkoster från icke-mänsklig intelligens" då är också det förstås fantastiskt intressant, men det vore också ett bedrägeri av alla inblandade parter.

Vi har gått igenom det här otaliga gånger, så jag nöjer mig med att återigen säga att det inte duger att bara avfärda allting bara för att man inte ser några oomkullrunkeliga bevis (vad nu det skulle vara). Man måste ha en alternativ förklaring som är bättre, till vad alla dessa människor, som har eller haft höga positioner och tillgång till hemligt stämplat material, sysslar med.

Om material och dokumentation avklassificeras och offentliggörs så kommer sanningen fram. Än så länge har allt som framkommit gett stöd åt UFOlogerna.

Fördelen med att hitta liv på andra planeter är att det påverkar folks tänkande och diskursen i stort. När man väl kan utgå från att det finns liv på andra planeter så blir det lättare för skeptiker att acceptera besökande NHI. Aliens är just nu hopbuntade med vampyrer och spöken i folks medvetande, trots att de inte alls är några magiska varelser utan helt vanliga biologiska varelser precis som hjortar och sniglar. Det är inget paranormalt över dem egentligen.
Citera
2025-05-02, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngemarH

Är det inte snarare så, att man har lagt så många ägg i denna korg, så många timmar på Internet, så att det bara måste vara sant?

När sedan vetenskapen i en relativt snar framtid med mycket hög sannolikhet kommer att kunna dra slutsatser om liv på andra planeter, så kan man triumferande utropa: "vad var det vi sa?".

Jag förstår inte riktigt ditt budskap här.

Du verkar vara fascinerad av de indicier som finns, beror det på att du suttit för många timmar på internet? Eller bedömer du indicierna så tunga att de faktiskt förmedlar något av värde, att det "finns något därute"?

Ja vetenskapen kommer snart kunna konstatera genom spektrala analyser av ljus från planeter kring andra stjärnor, att där finns liv. Redan nu har sådana observationer gjorts, som förvånar vetenskaps samhället. Vad kan man dra för potentiella slutsatser utifrån det? Att visst, det verkar finnas liv på avlägsna planeter MEN där verkar inte evolutionen så där kan omöjligen finnas en tekniskt avancerad civilisation, och absolut inte en äldre mer mogen och mer avancerad än vår egen väldigt unga tekniska civilisation?

Angående bedrägeriet som kanske har ägt rum i decennier, så är det kanske inget vi ska vara förvånade över. Det finns och har funnits många hemligheter som inte avslöjats förrän långt senare när alla inblandade är döda, som tex att Kuba krisen orsakades av Usas kärnvapen i Turkiet och att JFK gjorde en privat och topphemlig överenskommelse med Sovjet som avvärjde ww3, eller hur en rysk kärnvapenbaschef på 80-talet såg på sina skärmar i bergrummet hur Usa avfyrat ett par kärnvapen missiler mot Sovjet men att han ignorerade det han såg och därmed undvek ww3. Ufo mörkläggningen om den stämmer är på en ännu hemligare nivå, men det verkar vara så maktpolitik fungerar, att det finns hemligheter varav de flesta antagligen aldrig kommer fram i dagsljuset...
Citera
2025-05-02, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Jag vet inte vem Mike Gold är, men vad har du emot Avi?

Jag tycker han verkar ganska bra, han är öppen för kontroversiella möjligheter, han söker metall fragment på djuphavs bottnar, och går ut i media om objekt i rymden som accelererar bort från solen, vilket såvitt jag vet han är ensam om att göra bland vetenskaps människor.....

Gold är han som tidigare jobbade för NASA som av någon anledning var med på Elizondo/Immaculate Constilation-hearingen. Han var med denna gång också.

Avi Loeb hör till de där som aldrig vill ta steget fullt ut, utan vill vara kvar i någon sorts "vetenskapligt" limbo. Han skrev också ett paper tillsammans med AAROs fd director Kirkpatrick, som dock aldrig blev publicerat på riktigt. Min gissning är att det var ett försök att sälja in Kirkpatrick till UFOlogerna eftersom Loeb var populär på den tiden, men Grusch hearing gjorde honom rätt irrelevant.

Gold och Loeb har förstås ett värde i att de är högstatus-personer som ger ämnet mer legitimitet, men jag vet inte om det behövs längre.

Sen är jag också allmänt paranoid, och är tveksam till de flesta. Även Barber och den senaste, vad han nu hette.

Barber och Loeb (samt ytterligare en, med nån teknisk lösning, som är närmast bortglömd) i att de påminner mig om SETI (eller kanske Skinwalker Ranch). En sorts aktivitet som syftar till att rikta om uppmärksamheten från konspirationen till ett sökande efter yttre bevis. Det är den där sortens låtsas-aktivitet som mest sker för syns skull. "Active Lurking" är kanske termen från Mafia Scum. Meningslösa aktiviteter som kan fortgå i flera säsonger utan framgång.

Dock är förstås Barber betydligt mycket mer intressant, även om jag inte lägger någon tid på att följa hans research. Funkar det så funkar det, men jag är mer intresserad av att se vilka som kan backa upp hans story och om de är trovärdiga. Harald Malmgrens kommentar om att materialet kommunicerade med honom telepatiskt är exempel på något som backar upp Barbers story. Men jag vet inte hur etablerat den idén var inom UFOlogi innan.
Citera
2025-05-02, 10:36
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omnik

Citat:
Hela den där grejen är suspekt. Dels är fotot totalt ointressant i sig, och dels så var det "debunkat" på två timmar av UFO community:t, framförallt av de mest suspekta av konton. Det ser ut som en set up. Det är inte första gången Lue gör något sånt här. Är det medvetet eller är det någon som lurat honom? Vore väldigt bra om man kunde disclose:a bildens ursprungskälla om den nu faktisk är debunkad (jag tycker inte det än). Oavsett så vore det bra med så mycket öppenhet som möjligt för att avslöja disinfo agenter och deras metoder.

Och när jag ändå är paranoid: varför var produktionen/ljudet så fullständigt värdelöst på den där konferensen?

Står ju väldigt bra instruktioner för hur de debunkat detta i kommentarerna på X - det är alltså helt enkelt två parallella cirklar i sädesfältet, den ena ligger i träda, den andra har gröda:

SHORT ANSWER
The disc-shaped “object” is not flying; it’s a pair of centre-pivot irrigation fields on Navajo Agricultural Products Industry (NAPI) land, southeast of Four Corners Monument.
Approximate coordinates (pivot centres):
• Light (northern) pivot: 36.4014 ° N, –108.1791 ° W (36° 24′ 05.0″ N, 108° 10′ 45.0″ W)
• Dark (southern) pivot: 36.3990 ° N, –108.1791 ° W (36° 23′ 56.3″ N, 108° 10′ 45.0″ W)

HOW TO VERIFY
1. Open any map service (Google Earth, Bing, ArcGIS) and paste the northern coordinates.
2. Tilt the view from ~21 000 ft (≈ FL210) and you’ll see the same light/dark circle pair with a diagonal service road.
3. Measure the circle diameter: ~0.5 mile (800–1 000 m), standard for NAPI pivots.
4. Historical imagery (2020-2021) shows the same fallow/vegetated contrast that produced the “saucer + shadow” illusion.

WHY IT LOOKS LIKE A SAUCER
• Pale “disc” = fallow field reflecting more light.
• Dark “shadow” = neighbouring pivot with crops (alfalfa), giving a darker tone.
• “Shadow rim” = denser vegetation on the field’s outer edge.
• Diagonal line = straight NAPI service road on the township grid.
• High-altitude photo + over-exposure flattens depth cues, triggering pareidolia.

SUMMARY
Flight‐level 210 over the San Juan Basin, camera catches two adjacent centre-pivot fields. One is bare soil, one is green, and the straight service road completes the classic “UFO with shadow” look. Plug in 36.4014 N, –108.1791 W to confirm.
Men det var ju ännu ett fint exempel på hur ufo-entusiaster villigt låter sig luras gång på gång - och hur det nästan alltid är samma grupp människor som ligger bakom alla dessa bluffar. Det är ju jävla märkligt hur det kan fortgå - man tycker ju de borde lära sig nån gång...
Senast redigerad av SnakePlisssken 2025-05-02 kl. 10:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in