Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-05-01, 22:32
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Vintern ser ut att komma tillbaka lagom till helgen och nästa vecka. Ingen sommar under hela maj någonstans. Temperaturen orkar knappt hålla sig över 10 grader.

Jag tippar på en cool summer återigen, med knappt några dagar över 25 grader.
Så har det varit sista åren, eller så har värmen kommit för tidigt.

Har björkarna "dött" hos er?
Här började dom få knoppar men det verkar ha stannat av helt.
Risken är att blomningen började för tidigt, kan bli en dålig bärsäsong.

Humlorna kan också ha vaknat för tidigt på grund av värmen i början på April, men då fanns inga blommor för humlor och bin.
Citera
2025-05-02, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglanpataket
Jag tippar på en cool summer återigen, med knappt några dagar över 25 grader.
Så har det varit sista åren, eller så har värmen kommit för tidigt.

Har björkarna "dött" hos er?
Här började dom få knoppar men det verkar ha stannat av helt.
Risken är att blomningen började för tidigt, kan bli en dålig bärsäsong.

Humlorna kan också ha vaknat för tidigt på grund av värmen i början på April, men då fanns inga blommor för humlor och bin.

Maj ser ut att bli en jävla skitmånad, precis som du sa. Nitzans månadsprognos är pessimistisk.
https://www.svt.se/vader/manadsoversikt-for-maj2025
Citera
2025-05-02, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Vintern ser ut att komma tillbaka lagom till helgen och nästa vecka. Ingen sommar under hela maj någonstans. Temperaturen orkar knappt hålla sig över 10 grader.

Sverige är ett deprimerande jävla skitland att bo i. Inte konstigt så många blir knarkare eller alkoholister här. Tänk att det skall vara skitväder med regn och knappa 10 grader tom inne i maj, när den civiliserade delen av världen har 20+ grader och skönt. Etter atlantlågtryck som bara matar på. När helvetet börjat kan det hålla på i veckor eller månader.
"Sommaren" i år var nog dom där 1-2 veckorna i april då det var varmt.
Citera
2025-05-02, 09:05
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Maj ser ut att bli en jävla skitmånad, precis som du sa. Nitzans månadsprognos är pessimistisk.
https://www.svt.se/vader/manadsoversikt-for-maj2025

Ja det ser inte lovande ut för Maj.
Jag kollade på SMHI och en kall Maj kan ge en kall Juli.

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/kuriosa-om-vader/ger-en-kall-var-en-varm-sommar
Från SMHI: Går vi tillbaka till 1980-talet finner vi också mycket riktigt att för de mest utmärkande åren gäller i stället varm maj ger varm juli (till exempel 1988 och 1989) respektive kylig maj ger kylig juli (främst 1987, ett riktigt eländigt år!).

Spekulation: Nu kan det ju vara så att vi haft överskottsvärme en längre period från Februari-April, vilket kan leda till att det istället blir ett underskott närmaste månaderna.

Jag tror vi får vänta på nästa värmeperiod, inga mer 18-20 grader ser det ut att bli närmaste tiden för någon del i landet.
Citera
2025-05-02, 11:26
Medlem
Citat:
Ja det ser inte lovande ut för Maj.
Jag kollade på SMHI och en kall Maj kan ge en kall Juli.

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/kuriosa-om-vader/ger-en-kall-var-en-varm-sommar
Från SMHI: Går vi tillbaka till 1980-talet finner vi också mycket riktigt att för de mest utmärkande åren gäller i stället varm maj ger varm juli (till exempel 1988 och 1989) respektive kylig maj ger kylig juli (främst 1987, ett riktigt eländigt år!).

Spekulation: Nu kan det ju vara så att vi haft överskottsvärme en längre period från Februari-April, vilket kan leda till att det istället blir ett underskott närmaste månaderna.

Jag tror vi får vänta på nästa värmeperiod, inga mer 18-20 grader ser det ut att bli närmaste tiden för någon del i landet.

Där blev det fel med en gång, det är 19 grader i Fårösund, 18 grader i Kalmar, Gladhammar, Malmö
Citera
2025-05-02, 11:54
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Där blev det fel med en gång, det är 19 grader i Fårösund, 18 grader i Kalmar, Gladhammar, Malmö

Som vanligt är det området kring Kalmar som tycks vara Sveriges tropikerna
Men kollar man vädret framåt så ser det inte så lovande ut där heller.

Dock skulle jag ändå generellt säga att Kalmar, Öland och Gotland verkar ha Sveriges bästa väder.
Citera
2025-05-02, 13:11
Citat:
Sverige är ett deprimerande jävla skitland att bo i. Inte konstigt så många blir knarkare eller alkoholister här. Tänk att det skall vara skitväder med regn och knappa 10 grader tom inne i maj, när den civiliserade delen av världen har 20+ grader och skönt. Etter atlantlågtryck som bara matar på. När helvetet börjat kan det hålla på i veckor eller månader.
"Sommaren" i år var nog dom där 1-2 veckorna i april då det var varmt.

Varning för rejäla stormbyar i Stockholmsregionen nu också.

En dålig Maj kanske ger en bra Juni, och sämre väder i Juli, och något bättre i mitten på Augusti igen.
Citera
2025-05-02, 13:25
Medlem
Citat:
Jag pratar inte om augusti utan om sommarmånader generellt. Tveksamt om augusti ens kan kallas en fullvärdig sommarmånad i Sverige. En varm, högtrycksdominerad sommarmånad är inte 1 grad över normaltemp, utan flera grader över.
Sen säger dessa medeltemperaturer du kommer med inte allt om hur vädret upplevs heller. Det kan lika gärna vara molniga nätter som höjde medelvärdet lite.
Ingen av augustimånaderna under 2020-talet har varit bra.

Vi har haft dåliga julimånader hittills under 2020-talet. Övriga sommarmånader har varit ganska normala. Vad som är en "bra" sommarmånad är subjektivt och upplevelsen kan också skilja sig mycket mellan olika delar av landet.

I mitt tyckte är det en "bra" sommarmånad om det är drygt 1 grad varmare än normalt och samtidigt soligare än normalt. Jag brukar tänka att 1 av 5 sommarmånader är bra, 3 av 5 är normala och 1 av 5 är dåliga över ett längre tidsperspektiv. Definitionen anpassar jag därefter.
Citera
2025-05-02, 13:34
Medlem
Citat:
Varning för rejäla stormbyar i Stockholmsregionen nu också.

En dålig Maj kanske ger en bra Juni, och sämre väder i Juli, och något bättre i mitten på Augusti igen.

Jag blir fan galen på detta skitväder. Det är varmt på vintern när det ska va kallt och nu är det kallt när det ska va varmt. Blir deprimerad och sjukt irriterad och lättretad på allt när det är sånt här kukväder.
Citera
2025-05-02, 13:48
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Jag blir fan galen på detta skitväder. Det är varmt på vintern när det ska va kallt och nu är det kallt när det ska va varmt. Blir deprimerad och sjukt irriterad och lättretad på allt när det är sånt här kukväder.
Men herregud, det har varit 2-3 grader varmare än normalt hela våren. Vad krävs för att du ska vara nöjd egentligen? 25-30 grader varmt året runt eller?

Och dessutom så har det regnat extremt lite i vår.
Citera
2025-05-02, 15:50
Medlem
Fangfaces avatar
Det ska komma 14mm regn här i helgen enligt både SMHI och klart. Haha, vilka idioter
Om det kommer något alls så lär det inte bli mer än hälften på sin höjd. Ska bli kul att följa.
Citera
2025-05-02, 17:17
Medlem
Det ser ut som att högtrycket kommer tillbaka igen i början på nästa vecka. Det blir nordliga vindar vilket kommer att ge torrt och svalt väder i söder. Kyligare i norr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in