Flashback bygger pepparkakshus!
2025-05-01, 20:19
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Du menar att ursprungs formeln är fel? Men kommer inte framtiden att lösa det? Intressanta frågor

Ja vissa matematiska är bevisat olösliga.
Citera
2025-05-01, 20:21
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja vissa matematiska är bevisat olösliga.
Det är väl där kvantum datorer kommer in i bilden antar jag
Citera
2025-05-01, 20:23
Medlem
Citat:
Tack ska kolla upp det.

Chatgpt ger mig detta

Exempel:
4 = 2 + 2

6 = 3 + 3

8 = 3 + 5

10 = 5 + 5 eller 3 + 7

100 = 47 + 53

1000 = 3 + 997

Det verkar funka för alla jämna heltal vi testat – och man har datorverifierat den för miljarder av tal. Men ingen har lyckats bevisa att det gäller för alla jämna tal.

🧠 Varför är det svårt att bevisa?
Det handlar om primtalens fördelning, som är väldigt oregelbunden.

Det räcker inte att visa att det funkar för en miljard fall – man måste visa att det funkar för oändligt många.

Det krävs ofta avancerade verktyg från analytisk talteori och kanske idéer som inte ens är uppfunna än.

Edit: kan någon förklara detta för mig som om jag vore 10 år? Vad spelar det för roll om man inte kan bevisa att det funkar för oändligt många?
Man vill ha ett bevis (typ som Pythagoras sats) så att man VET att det alltid stämmer.
Det är så matematiker tänker.
Citera
2025-05-01, 20:26
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Man vill ha ett bevis (typ som Pythagoras sats) så att man VET att det alltid stämmer.
Det är så matematiker tänker.
Jo men hur kan det inte stämma tänker jag då? Som sagt jag är inget matte geni på något plan men fattar inte vart det skulle gå fel om alla tal leder till ett jämnt tal, vart kan det fela?
Citera
2025-05-01, 20:30
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Fast att 1+1=2 är en sanning. Att du gör en helt felaktig tolkning av vad det uttrycket ska betyda bevisar ingenting alls.

Det är lite som att säga: Om jag tar ett glas med en deciliter 40% sprit och ett med en deciliter 30% sprit och blandar dem så blir resultatet 70% sprit.

Har jag bevisat att addition inte fungerar som det ska? Naturligtvis inte.
40/100 + 30/100 = 70/100 , men du får dela med 2 eftersom det nu 2 dl. Du har alltså 35 % sprit. Inga konstigheter här, vad ville du säga med det?
Citera
2025-05-01, 20:30
Medlem
Citat:
Jo men hur kan det inte stämma tänker jag då? Som sagt jag är inget matte geni på något plan men fattar inte vart det skulle gå fel om alla tal leder till ett jämnt tal, vart kan det fela?
Ibland hittar man mönster som verkar stämma, man testar flera tusen tal och dom stämmer, men plötsligt hittar man ett tal som inte stämmer in med mönstret.
Ett motexempel.

Då vet man att ens förmodan inte stämde, och att det är helt onödigt att fortsätta försöka bevisa den.
Citera
2025-05-01, 20:38
Citat:
Ibland hittar man mönster som verkar stämma, man testar flera tusen tal och dom stämmer, men plötsligt hittar man ett tal som inte stämmer in med mönstret.
Ett motexempel.

Då vet man att ens förmodan inte stämde, och att det är helt onödigt att fortsätta försöka bevisa den.
Detta är ovanför mitt huvud det märker jag men fattar inte vilket tal som skulle kunna förstöra teorin? Och hur? Oavsett hur man vänder på det så blir ju 999 + 1 = 1000 precis som att 997 + 3 blir 1000, hur kan ett tal någonstans störa ut detta? Och att man har med datorer provat detta med miljarder tal och det fungerar men någonstans så kan det alltså finnas någon kombination som inte fungerar? Har jag fattat det rätt?
Citera
2025-05-01, 20:43
Medlem
Citat:
Detta är ovanför mitt huvud det märker jag men fattar inte vilket tal som skulle kunna förstöra teorin? Och hur? Oavsett hur man vänder på det så blir ju 999 + 1 = 1000 precis som att 997 + 3 blir 1000, hur kan ett tal någonstans störa ut detta? Och att man har med datorer provat detta med miljarder tal och det fungerar men någonstans så kan det alltså finnas någon kombination som inte fungerar? Har jag fattat det rätt?
Hmm...är du med på vad primtal är?
Citera
2025-05-01, 20:45
Citat:
Hmm...är du med på vad primtal är?
Jag är som sagt kass på matte, men ändå intresserad av ämnet.

Men jo jag läste på nu "Ett primtal är ett heltal som är större än 1, och som bara kan delas jämnt med 1 och sig självt."

Och då förstår jag att det blir mer komplext
Citera
2025-05-01, 20:50
Medlem
Citat:
Jag är som sagt kass på matte, men ändå intresserad av ämnet.

Men jo jag läste på nu "Ett primtal är ett heltal som är större än 1, och som bara kan delas jämnt med 1 och sig självt."

Och då förstår jag att det blir mer komplext
Jepp, t ex 16 kan ju skrivas som 9+7 men 9 är inget primtal.

Men man kan även skriva 16 som 13+3 och då passar det in på Goldbachs förmodan.

Frågan är då om det existera något jämnt tal som INTE passar in?
Citera
2025-05-01, 20:51
Citat:
Jepp, t ex 16 kan ju skrivas som 9+7 men 9 är inget primtal.

Men man kan även skriva 16 som 13+3 och då passar det in på Goldbachs förmodan.

Frågan är då om det existera något jämnt tal som INTE passar in?
Tack, nu fattar jag
Citera
2025-05-01, 20:54
Medlem
Citat:
Ok, jag är kass på matte ska inleda med det..

Men hur kan det finnas formler som kanske ingen kan lösa, vad är det man räknar på?

Jag menar 1 + 1 = 2, men som sagt vem är det som kommer på en formel som personen kanske inte ens kan lösa, kanske ingen alls förutom en framtida superdator?

Ni som är insatta i ämnet vad är det för formler man kan vara ute efter? Har det nått med kvantfysik att göra, eller att upphäva gravitation?

Jag förstår bara inte hur man kan komma fram variablerna utan att kunna lösa problemet?

ChatGPT ger bland annat detta svaret - "Det finns olösta problem i:

Kvantgravitation – hur kombinerar vi kvantmekanik och allmän relativitet (Einstein)?

Navier-Stokes-ekvationerna – beskriver vätskeflöden, men vi vet inte om lösningarna alltid är stabila.

Riemanns hypotes – handlar om primtal, men påverkar säkerhet och kryptering.

Många sådana problem är matematiskt formulerade, men kräver helt nya idéer för att lösas. En framtida superdator kan kanske testa lösningar snabbare – men ofta behövs mänsklig intuition och bevis."

Ett av dina exempel, som exempel Kvantgravitation

Ingen har lyckats skapa formler som binder ihop Kvantmekaniska formler med klassiska Fysiska formler för Gravitation.

Så vi är övertygade om att Newtons klassiska Fysik för Gravitation stämmer.

Samtidig är vi övertygade om de Kvantmekaniska formler vi fått fram för gravitation för kvantfysik.

Men ingen har lyckats koppla ihop dem utan tt matematiken fullko exploderar i oändligheter.

Så vad räknar man på ? Ingen specifik uträkning utan att koppla ihop formler.

Formeln skulle dock sen kunna användas för att räkna ut en massa saker mellan dessa världar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in