Citat:
Ursprungligen postat av
Kalk-Allan
Ok, jag är kass på matte ska inleda med det..
Men hur kan det finnas formler som kanske ingen kan lösa, vad är det man räknar på?
Jag menar 1 + 1 = 2, men som sagt vem är det som kommer på en formel som personen kanske inte ens kan lösa, kanske ingen alls förutom en framtida superdator?
Ni som är insatta i ämnet vad är det för formler man kan vara ute efter? Har det nått med kvantfysik att göra, eller att upphäva gravitation?
Jag förstår bara inte hur man kan komma fram variablerna utan att kunna lösa problemet?
ChatGPT ger bland annat detta svaret - "Det finns olösta problem i:
Kvantgravitation – hur kombinerar vi kvantmekanik och allmän relativitet (Einstein)?
Navier-Stokes-ekvationerna – beskriver vätskeflöden, men vi vet inte om lösningarna alltid är stabila.
Riemanns hypotes – handlar om primtal, men påverkar säkerhet och kryptering.
Många sådana problem är matematiskt formulerade, men kräver helt nya idéer för att lösas. En framtida superdator kan kanske testa lösningar snabbare – men ofta behövs mänsklig intuition och bevis."
Ett av dina exempel, som exempel Kvantgravitation
Ingen har lyckats skapa formler som binder ihop Kvantmekaniska formler med klassiska Fysiska formler för Gravitation.
Så vi är övertygade om att Newtons klassiska Fysik för Gravitation stämmer.
Samtidig är vi övertygade om de Kvantmekaniska formler vi fått fram för gravitation för kvantfysik.
Men ingen har lyckats koppla ihop dem utan tt matematiken fullko exploderar i oändligheter.
Så vad räknar man på ? Ingen specifik uträkning utan att koppla ihop formler.
Formeln skulle dock sen kunna användas för att räkna ut en massa saker mellan dessa världar.