• 2
  • 3
2025-04-29, 16:32
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uh-huh
Det stämmer men det ena utesluter inte det andra och det är från egna erfarenheter som jag pratar,jag har aldrig haft problem med sömnen även att jag daglig går på amfetamin+ subutex + bensodiazepiner + testosteron (vilket är ett "dopingpreparat" som jag måste ha mer än någonting annat i världen) och tack vare den som jag lyftet skrot och bygger sakta muskler.
Just för att jag går 30-60 min 4 dagar i veckan o tröttar ut mig på dagen gör så man kan sova på natten
Men jag dricker inte alkohol vilket kanske är den största skillnaden
Oj ,herregud .hur klarar du av att hålla balans med allt det där.lite som Jordan Belfort's mix
Citera
2025-05-01, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uh-huh
Motion motion motion och problemet kommer försvinna och påstår du att du redan gör detta bara för att argumentet skull eller att du inte har tid så kanske du ska hoppa över läkarbesöken och börja ut o gå 20 min om dagen eller mer lycka till

Jag tror du missade mitt svar ovan 😊
Jag är en vanligtvis ganska aktiv person, så jag vet mycket väl hur viktigt motion är för såväl den fysiska som mentala hälsan. Problemet blev dock för omfattande för att jag skulle kunna lösa det själv.. Promenader, KBT, kosthållning och tid för återhämtning hjälpte inte. Tvärtom blev ångest och sömnbrist bara värre och värre. Tillslut mådde jag så dåligt att jag fick dödslängtan och blev inlagd. Det krävdes läkemedel som hjälp på traven (i kombination med allt det ovan nämnda såklart). Är otroligt tacksam för att jag fick hjälp av psykiatrin. Hade inte fixat det annars.
Citera
2025-05-01, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har du olika sömnkvalitet på olika tider? T ex kan du somna på dagen? Eller är all sömn förstörd?

Det sjuka är att jag sov 1-2 timmar nattetid men kunde fortfarande inte sova EN endaste minut dagtid. Ångest och oro kastade mig tillbaka i vaket tillstånd innan hann somna. Värsta jag varit med om i hela mitt liv!
Citera
2025-05-01, 21:21
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitmolntuss
Det sjuka är att jag sov 1-2 timmar nattetid men kunde fortfarande inte sova EN endaste minut dagtid. Ångest och oro kastade mig tillbaka i vaket tillstånd innan hann somna. Värsta jag varit med om i hela mitt liv!

Ångest brukar variera över dagen, eller slår den till när man är sårbar.
Citera
2025-05-02, 07:47
Medlem
Muppetys avatar
De har ju tagit bort alla "riktiga" sömnmedel. Förr fanns bl.a. Mandrax och Amobarbital som nästan sövde ner en. Sen tog de bort Rohypnol och även den något mildare Mogadon, som verkade både för insomning o att man höll sig sovande.

Själv har jag numera Alimemazin i kombination med Imovane/Zopiklon, det är jag nöjd med.

Fast, Nozinan finns ju förvisso; (FB) Den svagaste neuroplektikan samt den tyngsta? Inte jättekul...
Citera
2025-05-02, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
De har ju tagit bort alla "riktiga" sömnmedel. Förr fanns bl.a. Mandrax och Amobarbital som nästan sövde ner en. Sen tog de bort Rohypnol och även den något mildare Mogadon, som verkade både för insomning o att man höll sig sovande.

Själv har jag numera Alimemazin i kombination med Imovane/Zopiklon, det är jag nöjd med.

Fast, Nozinan finns ju förvisso; (FB) Den svagaste neuroplektikan samt den tyngsta? Inte jättekul...

Håller med. Alimemazin, propavan, aritonin och zopiklon i kombination med escitaloprám har varit min livräddare! Nu klarar jag mig utan zopiklon, tar endast i nödfall.
Citera
2025-05-30, 18:00
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitmolntuss
Det visade sig vara SSRI jag behövde.. 😊 Jag mådde så fruktansvärt dåligt, orkade knappt gå utanför dörren för kropp & knopp var så nedbrutna av ångest och sömnbrist. Åkte in till psyk tillslut och blev inlagd en vecka, vilket blev min räddning. Troligtvis fördröjd post
partumdepression som gått för långt. Fick escitaloprám och alimemazin mot ångesten. Immovan, propavan & aritonin för sömn.

Och OJ vilken skillnad!
Från dödslängtan till livslust på bara några veckor. Nu orkar jag promenera timmeslånga promenader, yoga, utföra vardagssysslor och ta hand om mina barn 😀 Har en bit kvar på vägen innan hjärnan är återställd, men hoppas att fortsatt rekreation, KBT & ett par veckors sjukskrivning till gör susen. Behöver fortfarande en liten alimemazin/propavan/aritonin-cocktail till kvällen för sömnen, men immovan tar jag sällan.

Heja livet! 😍

Så bra!

Det verkar som att många patienter med sömnproblem blir hjälpta av någon sorts antidepressivt läkemedel.

Citat:
Ursprungligen postat av Muppety

Varför har sömnmedlen tagits bort? Handlar det om ideologiska skäl? Är det för att någon på Socialstyrelsen vill få glänsa med att vara motståndare till droger?

Barbituraterna avskaffades på grund av att dom kunde vara farliga. Benzodiazepinerna ansågs vara säkrare. Men nu har även många benzodiazepiner försvunnit.

Verktyg har plockats bort från sjukvårdens verktygslåda. Patienter får inte tillgång till effektiv behandling. Är det bra?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in