2025-04-30, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Haha, vem bor i en villa i 2 år? Måste varit en skilsmässoförsäljning, va? På så kort sikt blir ju allt ägande ”högrisk”.

Det andra exemplet låter ju som någon som inte hade någon koll whatsoever på vad den gjorde. Då är det ju inte jättekonstigt att den gick på pumpen.
Typisk bor folk i villa i ca 30 år. Så de som säljer nu har i snitt köpt ca 1995. Några 100k hit eller dit för dom som är närmare 80 bast spelar nog ingen nämnvärd roll.

För BR gäller ca 5 år. Högre omsättning där. Där har köparna typiskt köpt ca 2020. Där kan de kanske vara så att några åker på en månadslön i förlust. Dvs mindre än mäklararvodet.

Och är det en etta och dom skall köpa något större dyrare så är dom bara att gratulera som slipper vara med om en uppgång som gör varje byte till en dyrare jobbigare historia.
Citera
2025-04-30, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det är vad som påståtts i massor med år.
Men dessa påståenden har varit helt grundlösa.
Här hamnar du väldigt fel. Bättre att basera en slutsats på fakta istället för känslor.
Gör om gör rätt!
Citera
2025-04-30, 13:56
Medlem
Citat:
Och är det en etta och dom skall köpa något större dyrare så är dom bara att gratulera som slipper vara med om en uppgång som gör varje byte till en dyrare jobbigare historia.

I teorin gynnas man av fallande priser om man ska uppgradera, ja. Men i praktiken tror jag dom flesta upplever det enklare att uppgradera på en ”het” marknad, använda vinsten från ettan till kontantinsats och öka den privata skuldsättningen. Plus enklare att köpa först då man ”vet” vad man får för sin nuvarande lgh. Iaf var det nog så 2012-2022. Nu är läget ett helt annat.
Citera
2025-04-30, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Hela ditt inlägg är ett enda stort cope. Det är rekordlåg omsättning på marknaden (alltså inte i antal sålda utan antal sålda per tillgänglig bostadsrätt), och det är svårare än någonsin att sälja sin bostadsrätt. Spekulanter kan välja och vraka (bostadsbrist!?) och de som inte har attraktiva bostäder får snällt bo kvar eller acceptera stor förlust. Det är realiteten idag.

Ja, det finns attraktiva objekt som håller uppe ”prisdata”. Men det ändrar inte på det faktum att det är en mycket tuffare marknad nu än någonsin. Men fortsätt med din cope, det kanske är bra för själen.

Och trenden vi ser nu är att backloggen av bostadsrätter bara växer. Har du bara det minsta fel i din BR, vad som helst som får kvinnan i paret som tittar på din lägenhet att reagera, så är det tack och hej och de går till de tusentals andra tillgängliga lägenheter som finns på marknaden.

https://www.hemnet.se/artiklar/bostadsmarknaden/2024/10/17/trenden-haller-i-sig-forsaljningstiderna-fortsatter-oka

I Göteborgs kommun fanns det mars 2025 2491 bostadsrätter till salu i Hemnet. Mars 2024 var siffran 1956. Bara typ 25% mer, inga problem enligt dig eller?

I Stockholms kommun är siffrorna 5603 för år 2025 mot 4811 år 2024. Något ljusare än Göteborg, men ändå rekordutbud och 15% mer.

Och detta är enbart de som finns på Hemnet.
https://www.hemnet.se/statistik/utbud?resolution=MONTH&locationId=17920&rooms=ALL& successionType=PRE_OWNED&type=APARTMENT&marketStat e=ALL

Det finns självklart en logik i hans inlägg. Pratade själv med min bankman nyligen och de är extremt restriktiva med bolån till de som inte sålt än såvida inte de ligger under typ 50% belåningsgrad.

Detta får effekten att merparten av marknaden måste sälja först och köpa sen. Då blir det, helt naturligt, ett väldigt stort utbud och färre affärer.

Sen är inte marknaden överdrivet tuff jämfört med 2018-2019 men jämfört med 20-22 när man kunde sälja en bajskorv osedd så är den givetvis ”tuffare”
Citera
2025-04-30, 14:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det finns självklart en logik i hans inlägg. Pratade själv med min bankman nyligen och de är extremt restriktiva med bolån till de som inte sålt än såvida inte de ligger under typ 50% belåningsgrad.

Detta får effekten att merparten av marknaden måste sälja först och köpa sen. Då blir det, helt naturligt, ett väldigt stort utbud och färre affärer.

Sen är inte marknaden överdrivet tuff jämfört med 2018-2019 men jämfört med 20-22 när man kunde sälja en bajskorv osedd så är den givetvis ”tuffare”

Marknaden är mycket tuffare än 2019, då jag köpte min första bostadsrätt i storstad.
Citera
2025-04-30, 14:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
I teorin gynnas man av fallande priser om man ska uppgradera, ja. Men i praktiken tror jag dom flesta upplever det enklare att uppgradera på en ”het” marknad, använda vinsten från ettan till kontantinsats och öka den privata skuldsättningen. Plus enklare att köpa först då man ”vet” vad man får för sin nuvarande lgh. Iaf var det nog så 2012-2022. Nu är läget ett helt annat.

Det bästa läget att byta bostad är på en stillastående marknad. När marknaden är nedåtgående så beror det på att marjoiteten av någon anledning har svårt att byta bostad. Sannolikheten är stor att man faller under kategorin ”majoriteten”. Visst, har man en stor säck pengar och står utanför marknaden vill man givetvis köpa så billigt som möjligt.
Citera
2025-04-30, 16:00
Medlem
Citat:
Marknaden är mycket tuffare än 2019, då jag köpte min första bostadsrätt i storstad.

Jag har köpt och sålt bostäder betydligt längre än så. 2019 var sämre objekt väldigt svårsålda och låg ute i flera månader.
Citera
2025-04-30, 16:09
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Anekdotisk bevisföring där det inte går att kontrollera om dina exempel är påhittade eller inte gör det lite svårt att tro på dina exempel.

Sett massa objekt med brutala nedgångar. I regel har avgifterna där gått upp med minst 50 % vilken bor vara en stor förklaring. Detta länkades ju för ett tag sedan i tråden. Jämför senaste försäljningarna mot åren innan

https://www.hemnet.se/salda/bostader?living_area_max=130&living_area_min=120&l ocation_ids%5B%5D=487332
Citera
2025-04-30, 16:56
Medlem
Citat:
Hela ditt inlägg är ett enda stort cope.
Dvs du hade inget rationellt att komma med.

Citat:
Spekulanter kan välja och vraka (bostadsbrist!?) och de som inte har attraktiva bostäder får snällt bo kvar eller acceptera stor förlust. Det är realiteten idag.
Nja, spekulanterna sitter med bostäder de skall sälja först.

Men jag ser inget skäl till förlust. Varför det. Prisdata indikerar inga driekta nedågngar. Visst går det hitta något par månader som ger en förlust. En mer korrekt beskrivning är väl att det stått still.

Och under tiden minskar nyproduktionen. Det kommer driva upp priserna på sikt.

Citat:
Ja, det finns attraktiva objekt som håller uppe ”prisdata”. Men det ändrar inte på det faktum att det är en mycket tuffare marknad nu än någonsin. Men fortsätt med din cope, det kanske är bra för själen.
Några objekt har försumbar påverkan på prisdata.

Citat:
Och trenden vi ser nu är att backloggen av bostadsrätter bara växer. Har du bara det minsta fel i din BR, vad som helst som får kvinnan i paret som tittar på din lägenhet att reagera, så är det tack och hej och de går till de tusentals andra tillgängliga lägenheter som finns på marknaden.

I Göteborgs kommun fanns det mars 2025 2491 bostadsrätter till salu i Hemnet. Mars 2024 var siffran 1956. Bara typ 25% mer, inga problem enligt dig eller?

I Stockholms kommun är siffrorna 5603 för år 2025 mot 4811 år 2024. Något ljusare än Göteborg, men ändå rekordutbud och 15% mer.

Och detta är enbart de som finns på Hemnet.
https://www.hemnet.se/statistik/utbud?resolution=MONTH&locationId=17920&rooms=ALL& successionType=PRE_OWNED&type=APARTMENT&marketStat e=ALL
Om jag förstår dig rätt så gick det bra med att ha 1956 BR att välja på. Det sänkte inga priser.
Men när det blir 2491 BR att välja på då j--ar skall priserna halveras. Vart går gränsen och varför ligger den just där? Det behöver du svara på.

Sedan verkar du inte inse att någon lär ha fört samma föreställningar tidigare. T ex i still med att "Gosh det finns 1956 BR att välja på, nu halveras BR-priserna".

Det verkar väldigt emotionellt för dig det här. Nästan religiöst. Har du möjligen sålt och väntar på en sättning så du kan återköpa?
Citera
2025-04-30, 17:51
Avstängd
Citat:
Dvs du hade inget rationellt att komma med.

Nja, spekulanterna sitter med bostäder de skall sälja först.

Men jag ser inget skäl till förlust. Varför det. Prisdata indikerar inga driekta nedågngar. Visst går det hitta något par månader som ger en förlust. En mer korrekt beskrivning är väl att det stått still.

Och under tiden minskar nyproduktionen. Det kommer driva upp priserna på sikt.

Några objekt har försumbar påverkan på prisdata.

Om jag förstår dig rätt så gick det bra med att ha 1956 BR att välja på. Det sänkte inga priser.
Men när det blir 2491 BR att välja på då j--ar skall priserna halveras. Vart går gränsen och varför ligger den just där? Det behöver du svara på.

Sedan verkar du inte inse att någon lär ha fört samma föreställningar tidigare. T ex i still med att "Gosh det finns 1956 BR att välja på, nu halveras BR-priserna".

Det verkar väldigt emotionellt för dig det här. Nästan religiöst. Har du möjligen sålt och väntar på en sättning så du kan återköpa?

Du är väldigt förvirrad tyvärr. Vad är din förklaring på att det tar rekordlång tid att sälja bostadsrätter? Anser du att rekordutbudet inte alls påverkar marknaden? Vad är det du överhuvudtaget argumenterar för?

Jag är allt annat än emotionell, utan tittar helt rationellt på siffror och konstaterar att

1. Det tar rekordlång tid att sälja bostadsrätter

2. Det är rekordmånga bostadsrätter ute till försäljning

3. Generationen födda 96 och senare som är de som ska ta över dessa bostadsrätter inte räcker till. De är för få och är inte tillräckligt köpstarka.

Jag bor redan i ett hus som jag inte tänker röra mig ifrån tills mina barn tar studenten. Så detta har ingenting med mig o göra. Du däremot verkar försöka göra allt för att övertyga dig själv om att allt är som det ska och inga problem finns.
Citera
2025-04-30, 18:34
Medlem
Citat:
Du är väldigt förvirrad tyvärr. Vad är din förklaring på att det tar rekordlång tid att sälja bostadsrätter? Anser du att rekordutbudet inte alls påverkar marknaden? Vad är det du överhuvudtaget argumenterar för?

Jag är allt annat än emotionell, utan tittar helt rationellt på siffror och konstaterar att

1. Det tar rekordlång tid att sälja bostadsrätter

2. Det är rekordmånga bostadsrätter ute till försäljning

3. Generationen födda 96 och senare som är de som ska ta över dessa bostadsrätter inte räcker till. De är för få och är inte tillräckligt köpstarka.

Jag bor redan i ett hus som jag inte tänker röra mig ifrån tills mina barn tar studenten. Så detta har ingenting med mig o göra. Du däremot verkar försöka göra allt för att övertyga dig själv om att allt är som det ska och inga problem finns.

Att det tar längre tid att sälja och att utbudet är högt är kopplat till att alla (nästan) vill sälja först och köpa sen. Då är detta oundvikligt. För 3 år sen var detta helt otänkbart för gemene man
Citera
2025-04-30, 18:35
Medlem
Anekdotisk utblick: Syrrans grabb bor hemma som student, och jag hjälper till att kolla efter liten BR-kvart. Grabben är båda föräldrarnas enda barn, syrran o exet kan hosta upp ca 2,5- 3 milj cash. Borde gå att hitta nåt ok ca 20-25kvm med gångavstånd till studierna, anekdotisk spaning på ettor centrala Sthlm sista 6 månaderna är:
- Väldigt många ettor Vasastan/Norrmalm ligger oattraktivt på BV, ofta benämnt 1 tr. Gissningsvis säljs dessa inte till förväntade priser och ligger kvar månad ut/in, därav stark överrepresentation.
- Ofta läggs lgh ut till visst pris, ”budgivning pågår” under veckor/ nån månad, budgivningen når inte förväntat pris, försäljningen dras tillbaka, lgh ut igen med ”acceptpris” kanske 500.000 över budstarten. När eller om detta inte nås dras lgh tillbaka, många skippar kanske att flytta eller får ok att hyra ut i andra hand.
- Förvånansvärt liten prisskillnad mellan ettor i föreningar med bra resp usel ekonomi, riktiga skräckexempel på usel ekonomi är dock svårkrängda.
- Mitt samlade intryck är att den som vill köpa nåt hyfsat i centrala Sthlm behöver tålamod eller faktiskt slanta i närheten av vad säljarna förväntar sig, folk skippar hellre att sälja än nöjer sig med upplevda skambud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in