Hej!
Vi har ett strömavbrott i området som enligt leverantören väntas vara löst ca 19.30. Jag har en sexåring hemma och kan inte vänta så länge med att börja förbereda middag. Kan jag få ersättning av elbolag eller hyresvärd om jag beställer mat hem?
Edit: Strömmen kom tillbaka ca fem sekunder efter post... Men jag är fortfarande intresserad av frågan.
Hej. Vi hade strömavbrott i 35 timmar, fotade alla förstörda matvaror i frysen, skickade foto till Ellevio. nästa räkning och nästkommande hade de dragit av flera tusen kronor, så det går allt att hävda sin rätt!
Hej. Vi hade strömavbrott i 35 timmar, fotade alla förstörda matvaror i frysen, skickade foto till Ellevio. nästa räkning och nästkommande hade de dragit av flera tusen kronor, så det går allt att hävda sin rätt!
Ja om avbrottet varat längre än 12 h så får du ersättning.
Din lagstadgade rätt är detta När har jag rätt till ersättning i samband med elavbrott?
Om du har ett elavbrott som varar i minst 12 timmar har du rätt till avbrottsersättning från ditt elnätsföretag. Men det finns undantag i ellagen som till exempel planerad frånkoppling. https://ei.se/konsument/el/elavbrott
Sedan kan nätleverantören ha egna regler men ovanstående är det du har lagstadgad rätt till.
Frågan om skadestånd är något annat (samma länk)
Har jag rätt till skadestånd på grund av elavbrott?
Du kan ha rätt till skadestånd från elnätsföretaget om du har drabbats av skador på grund av elavbrott. Detta gäller oavsett avbrottets längd. Ditt försäkringsbolag kan också ersätta vissa skador som orsakats på grund av elavbrott, via hem- eller villaförsäkring.
17:09 rapporterar Ts att de har ett strömavbrott som beräknas vara löst 19.30.
Ingen som ser handikappet här?
Klarar ni av att klä på er själva?
Jag stör mig också på det hjälplösa/giriga ersättningstänket som kickar in direkt. Jag skulle aldrig ens komma på tanken att ansöka om ”ersättning” för att jag ansåg mig ha rätt till Foodora för ett strömavbrott på någon timme.
Entitled skulle man kalla det på engelska.
Senast redigerad av Knattarna 2025-04-30 kl. 17:54.
Jag stör mig också på det hjälplösa/giriga ersättningstänket som kickar in direkt. Jag skulle aldrig ens komma på tanken an ansöka om ”ersättning” för att jag ansåg mig ha rätt till Foodora för ett strömavbrott på någon timme.
Ja om avbrottet varat längre än 12 h så får du ersättning.
Det var inte så långt som tur var. Men just på kvällen när man behöver laga middag och annat så borde man få något om man inte kan utnyttja sin el och lägenhet som man betalat för..
Det var inte så långt som tur var. Men just på kvällen när man behöver laga middag och annat så borde man få något om man inte kan utnyttja sin el och lägenhet som man betalat för..
Lär ungen, och dig själv, att äta något lite udda som är kallt. Eller tänd ditt spritkök.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!