2025-04-30, 01:54
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Hur känner man igen en pwBPD? Läs denna tråden! Tack TS för att du orkar fortsätta att följa upp tråden, så att BPD-personerna får tillfälle att presentera sig själva.

Tror du ens på det där själv??
Gå och lägg dig istället, du demonstrerar bara ännu mera för tråden hur en riktigt galen pwBPD beter sig. Ta en extra karta stesolid och gå och blunda en stund.

TS, det är ingen som misstror dig. Bra jobb med tråden, ditt tålamod är beundransvärt!
Nej jag har inte borderline och jag har aldrig haft det och har till skillnad från dig ordentligt underlag att visa upp på att jag inteär personlighetsstörd. Du är rätt störd själv istället, som tror att det fungerar att få omkull människor genom att sitta på nätet (eller uppträda illa i verkligheten) och hitta på saker.

Jag samlar allt som erfarenheter och jag kommer tillbaka med dem ordentligt paketerade.

Tack för att du och andra likt dig är arslen så jag får ett mål i livet klart för mig. Menar, att se människor uppträda illa gör att man åtminstone vet vad man ska arbeta med.

Jag tror en hel del människor kommer bli förvånade. Inledningsvis de som sitter och kastar diagnoser på människor för att jävlas.

Diagnoser är inte vapen att använda som härskartekniker och de är inte till för att utöva olika former av våld och makt över någon.
Citera
2025-04-30, 01:58
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korosau
Hur kan du inte förstå vad följande betyder:

Vårdgivare upplever ofta att det är svårare att möta patienter med personlighetssyndrom, i synnerhet patienter med borderline-formen, än andra grupper av patienter. Dessa patienter väcker osäkerhet, ilska och vanmakt, vilket gör att många vårdgivare får svårare att hålla uppe den empatiska förmågan

Förstår du inte vad det betyder när psykologer/psykiatriker har svårt att hålla uppe den empatiska förmågan? Det är för att borderline är svin. Mina länkar till utländska sidor säger exakt samma sak.

Du får ursäkta mig men det där låter ju sinnessjukt.

Vad tror du anledningen är att du kommit i kontakt med så många (mer än en) som har borderline? Jag har ju som tur bara kommit i kontakt med en enda kvinna med BPD.

Och nä, alla är inte lika och det har vi fastslagit tidigare i tråden.

Det är per definition cyklist att må bra för att sedan må dåligt för att sedan igen må bra osv.

Vem har sagt att jag har ADHD?
Jag har bra betyg i psykologi och psykiatri och utöver det jag har betyg i har jag långt fler kunskaper där betyg aldrig fastställts i ämnena (men det ordnar jag framöver).

Saken är att du inte förstår innehållet i det du läser och i första hand behöver du börja läsa mycket mer för att öva upp läsförståelse för att få större grepp kring olika kontexter.
Citera
2025-04-30, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Jag har bra betyg i psykologi och psykiatri och utöver det jag har betyg i har jag långt fler kunskaper där betyg aldrig fastställts i ämnena (men det ordnar jag framöver).

Ja...?

Citat:
Saken är att du inte förstår innehållet i det du läser och i första hand behöver du börja läsa mycket mer för att öva upp läsförståelse för att få större grepp kring olika kontexter.

Vi låter istället tredje part avgöra om jag förstår vad jag läser och länkar till eller inte. Den där tekniken funkar inte riktigt i en diskussion; att du först inte tycker att det spelar någon roll att utländska psykologer inte vill jobba med BPD då det tydligen ska finnas en speciell svensk kontext och därefter så länkar jag och citerar till att även svenska psykologer inte vill arbeta med dem varpå du svarar att jag inte fattar vad jag läser. Det är väldigt oärligt gjort av dig.
Citera
2025-04-30, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zorko
Tack broder. Iom att jag är körd från födseln så var jag ett lätt byte. Fick man aldrig kärlek som barn så törstar man ju efter det när man blir äldre.
Tyvärr har jag råkat på tre stycken as som manipulerade mig, jag tror ju gott om alla..
Det gick så långt att jag blev straffad fysiskt av två av dem. Fick a l d r i g en ursäkt. Rena psykopater!

Att de skulle be om förlåtelse eller ens ge en genuin ursäkt är att inte tänka på. De gör aldrig fel. Känns det bra så är det rätt är den logiken de opererar efter.

Hoppas du träffar någon trevlig kvinna utan BPD, Zorko.
Citera
2025-04-30, 05:03
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ja...?

Vi låter istället tredje part avgöra om jag förstår vad jag läser och länkar till eller inte. Den där tekniken funkar inte riktigt i en diskussion; att du först inte tycker att det spelar någon roll att utländska psykologer inte vill jobba med BPD då det tydligen ska finnas en speciell svensk kontext och därefter så länkar jag och citerar till att även svenska psykologer inte vill arbeta med dem varpå du svarar att jag inte fattar vad jag läser. Det är väldigt oärligt gjort av dig.
Det är inte en "teknik". Du förstår inte kontexten av artikeln du länkade. Du behöver öva uåp förmågan precis som jag själv behöver sluta skumläsa och andra behöver jobba på andra områden i läsni
Citera
2025-04-30, 08:59
Medlem
Citat:
Att de skulle be om förlåtelse eller ens ge en genuin ursäkt är att inte tänka på. De gör aldrig fel. Känns det bra så är det rätt är den logiken de opererar efter.

Hoppas du träffar någon trevlig kvinna utan BPD, Zorko.

Måste också tacka för en bra tråd. Sånt här måste verkligen fram i dager! ☝️👍
Citera
2025-04-30, 16:50
Medlem
Citat:
Det är inte en "teknik". Du förstår inte kontexten av artikeln du länkade. Du behöver öva uåp förmågan precis som jag själv behöver sluta skumläsa och andra behöver jobba på andra områden i läsni

Jag är läskunnig och jag kan ta till mig det jag läser, tro det eller ej. Det framgår klart och tydligt att en patient med BPD kan frammana ilska, osäkerhet och vanmakt hos vårdgivaren. Min argumentation är att till och med vårdpersonal inte vill arbeta med dem för att de i många fall inte kan bli hjälpta av vården.

Vårdgivare upplever ofta att det är svårare att möta patienter med personlighetssyndrom, i synnerhet patienter med borderline-formen, än andra grupper av patienter. Dessa patienter väcker osäkerhet, ilska och vanmakt, vilket gör att många vårdgivare får svårare att hålla uppe den empatiska förmågan

Citat:
En tendens att på olika sätt provocera sin omgivning (om än omedveten) gäller för hela kluster B. Man bör därför vara särskilt uppmärksam på sina egna känslor och reaktioner i sammanhanget.

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/temaartikel/2016/12/foljsamhet-och-talamod-kravs-for-att-mota-dessa-patienter/

Till andra läsare av tråden vilja understryka att detta sentiment finns över hela västvärlden.

Hur ser det ut i Tyskland?

Citat:
A questionnaire was sent to a representative sample of 300 psychotherapists working in Munich, consisting of a short case report on a prototypical BPD patient, 21 questions on sociodemographic data and suggestions on the treatment of BPD. 58% replied to the questionnaire. 22% of the therapists stated not to treat BPD patients on principle. 66% declared not to offer therapy to new patients, due to being booked out. Specific therapeutic approaches for the treatment of BPD were recommended by 51%, but only offered by 3%.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19452423/

En femtedel vill inte arbeta med BPD-patienter av princip i München.

Vidare kan nämnas att i flera fall så berättar inte psykiatriker för BPD-patienter att de har BPD(!) för att det är en sådan djävulsk diagnos och som vi tidigare diskuterat i tråden så får kvinnor ibland en annan diagnos, som är mildare, så som depression eller autism just för att dessa sköra kvinnor inte ska drabbas av något extra stigma.

Citat:
Based on semi-structured interviews with 32 mental health professionals compared with reports from 32 patients, findings show that most of the clinicians “did not actively share the BPD diagnosis with their patients, even when they felt it was the most appropriate diagnosis,” the authors reported.

Clinicians believed that by not using the BPD label they were acknowledging or sidestepping the stigma of the condition,” they added. The majority of patients sampled, however, wanted to be informed of the diagnosis and to openly discuss the associated stigma with their providers. Additionally, results consistently show that patients who subsequently learned of the withheld diagnosis left treatment.

https://www.psychiatryadvisor.com/features/therapists-fear-of-borderline-personality-disorder-persists/2/

Citat:
Patients with borderline personality disorder sue their psychiatrists more than any other diagnosis. They take more work than any other diagnosis, and often don't get better. They are often ungrateful, and are sure they have been mistreated. They sometimes tell their psychiatrist that they are incompetent.

Given that information, would you, as a psychiatrist, take a person with borderline as a patient?

https://www.quora.com/Why-do-many-psychiatrists-not-accept-patients-with-borderline-personality-disorder/answer/Mark-Williams-313?ch=10&oid=123912057&share=34163c53&srid=557qEW &target_type=answer

Citat:
Why is it so bad to have borderline personality disorder? What makes it bad?

The constant back and forth of emotions all day long. One minute you’re fine, the next you’re totally freaked out and think that everyone hates you. An hour later you’re wondering why you would even think that? Everything is good. A half hour later you’re in a ball crying because someone said, you look tired today. Two hours later you’re finally done crying and feel like doing something fun. Twenty minutes later you can’t find any clothes to go anywhere and you’re fat so none of them fit. You are no longer going anywhere fun.

Take those constant mood swings (like a period times 1000) and add some paranoia, identity issues, impulse control issues, suicidal thoughts, and the feeling that you are worthless and everyone will leave you at some point in time and you don’t deserve to be loved.

https://qr.ae/pA4k4R
Citera
2025-04-30, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zorko
Måste också tacka för en bra tråd. Sånt här måste verkligen fram i dager! ☝️👍

Kul att du gillar den!
Citera
2025-04-30, 21:06
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Jag är läskunnig och jag kan ta till mig det jag läser, tro det eller ej. Det framgår klart och tydligt att en patient med BPD kan frammana ilska, osäkerhet och vanmakt hos vårdgivaren. Min argumentation är att till och med vårdpersonal inte vill arbeta med dem för att de i många fall inte kan bli hjälpta av vården.

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/temaartikel/2016/12/foljsamhet-och-talamod-kravs-for-att-mota-dessa-patienter/

Till andra läsare av tråden vilja understryka att detta sentiment finns över hela västvärlden.

Hur ser det ut i Tyskland?

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19452423/

En femtedel vill inte arbeta med BPD-patienter av princip i München.

Vidare kan nämnas att i flera fall så berättar inte psykiatriker för BPD-patienter att de har BPD(!) för att det är en sådan djävulsk diagnos och som vi tidigare diskuterat i tråden så får kvinnor ibland en annan diagnos, som är mildare, så som depression eller autism just för att dessa sköra kvinnor inte ska drabbas av något extra stigma.

https://www.psychiatryadvisor.com/features/therapists-fear-of-borderline-personality-disorder-persists/2/

https://www.quora.com/Why-do-many-psychiatrists-not-accept-patients-with-borderline-personality-disorder/answer/Mark-Williams-313?ch=10&oid=123912057&share=34163c53&srid=557qEW &target_type=answer

https://qr.ae/pA4k4R

Det är liksom extremt tydligt att vårdpersonal är en yrkessfär med särskilt många med personlighetsstörningar. Om man vet vad en personlighetsstörning är på riktigt och hur en sådan yttrar sig dvs.

Citat:

ChatGPT sade:
​Forskning om förekomsten av personlighetsstörningar bland vårdpersonal är begränsad, men vissa studier har undersökt detta ämne, särskilt inom sjuksköterskekåren. Här är några relevanta källor:​

Förekomst av personlighetsstörningar bland sjuksköterskor
En studie genomförd i Iran visade att 31,4 % av akutsjuksköterskor uppvisade symtom på personlighetsstörningar. De vanligaste var somatisering (8,8 %), hysteri (6,9 %) och en Pollyanna-liknande personlighetsstil (4,9 %). ​

En annan studie fann att det inte fanns någon signifikant skillnad i förekomsten av personlighetsstörningar mellan sjuksköterskor i akutmottagningar och andra avdelningar. Totalt visade 54,3 % av icke-akutsjuksköterskor och 45,7 % av akutsjuksköterskor symtom på personlighetsstörningar. ​
Academia

Faktorer som påverkar förekomsten
Enligt ovanstående studier var en tidigare allvarlig olycka eller trauma samt en obehaglig händelse under det senaste året signifikant associerade med ökad förekomst av personlighetsstörningar bland sjuksköterskor. ​
Academia

Personlighetsdrag och empati hos sjuksköterskestudenter
En nyligen publicerad studie visade att olika personlighetsstörningsrelaterade funktionsstilar var negativt associerade med empatinivåer hos sjuksköterskestudenter. ​

Dessa studier belyser vikten av att förstå och hantera personlighetsrelaterade utmaningar inom vårdpersonal för att säkerställa både personalens välbefinnande och kvaliteten på patientvården.

Störd vårdpersonal saknar empati för dem de behandlar eftersom deras störningar innebär att allt handlar om dem själva och en störd människa blir upprörd när andra människor har egna tankar, känslor och åsikter samt inte kan styras eller hanteras av dem som är personlighetsstörda.

En individ med borderline löper också risker för att utsättas av människor som är störda eftersom en störd person kan manipulera och skapa obalans genom att attackera sårbara punkter i syftet att trigga fram negativa beteenden och reaktioner från en patient.
Senast redigerad av Matadhamster 2025-04-30 kl. 21:10.
Citera
2025-05-01, 06:21
Avslutad
Det finns dock värre och "mildare" varianter, Det finns de som verkligen placerar dig i facket vän eller fiende beroende på om du gör dem till viljes eller inte. De värsta exemplaren kan sätta igång hämndaktioner mot dig om de bestämt sig för att du blivit deras fiende, och prata ner dig fullständigt inför andra människor, anklaga dig för precis vad som helst och hämnas på alla upptänkliga sätt. Det enda som då kan få dem att sluta upp med det, är att de själva får ett "trängande" behov av att få din empati och omtanke (när de tycker synd om sig själva eller insett att deras hämndaktioner inte lyckades bryta ner dig), eller att hon behöver utnyttja dig ekonomiskt. Det finns Borderlines som är mer eller mindre psykopater.
Citera
2025-05-01, 08:10
Medlem
Citat:
Det är liksom extremt tydligt att vårdpersonal är en yrkessfär med särskilt många med personlighetsstörningar. Om man vet vad en personlighetsstörning är på riktigt och hur en sådan yttrar sig dvs.

Störd vårdpersonal saknar empati för dem de behandlar eftersom deras störningar innebär att allt handlar om dem själva och en störd människa blir upprörd när andra människor har egna tankar, känslor och åsikter samt inte kan styras eller hanteras av dem som är personlighetsstörda.

En individ med borderline löper också risker för att utsättas av människor som är störda eftersom en störd person kan manipulera och skapa obalans genom att attackera sårbara punkter i syftet att trigga fram negativa beteenden och reaktioner från en patient.

Nu får vi nog dra i nödbromsen. Att vårdpersonal inte är speciellt begeistrade i BPD-patienter beror ju inte på att vårdpersonalen är störd utan på hur BPD beter sig. Som sagt så är det svårt för dem att göra framsteg, det är svårt för dem att se sina framsteg i terapin, psykologen/psykiatrikern/terapeuten som behandlar patienten kan bli "favoritpersonen" och det blir ett helvete för den och de riskerar att bli förföljda av patienten utanför arbetstid, de kräver även mycket resurser och det finns ingen quick fix eller en behandling som passar alla BPD-patienter.

Det är några av anledningarna till att vården i västvärlden inte vill ha dem. Så illa är det.
Citera
2025-05-01, 09:28
Medlem
Borderline-folk är sinsemellan olika. Det är större heterogen spridning där än t.ex. vid antisocialitet. EIPS är fullt förenligt med gott hjärta och empati, t.o.m för mycket av sistnämnda varan.

Du kan få allt från Karin Boye till Idi Amin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in