2025-04-30, 10:10
Medlem
Mrflinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja stammer
Dessutom var tva av offren kunder som klippte sig och formodligen oskyldiga

Eller så var killen som sprang in utkik. För att varna dom andra, som klippte sig.
Citera
2025-04-30, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollebull
Nej, det skulle jag inte säga. Där jag var i uniform så såg vi en massa skador, och om vi bara klarade att stoppa blodflödet och stabilisera personen så klarade de sig i de flesta fall om de kom i vård inom 15 minuter, och detta gällde kalibrar på, vanligtvis, 7.62x39. Att döda 3 direkt med ett skott var (eller 2 med för den delen) kräver träff i huvudet eller hjärtat, att lyckas med detta under press mot rörliga mål kräver mer förmåga än de flesta "vanliga"militärer klarar av, än minder några mini-gangstrar. Rekylen på en 9mm (villket jag FÖRMODAR är kalibern på vapnet, men där kan jag mkt väl ha fel) är inte att skratta åt Detta är enligt min åsikt, men den baseras på erfarenheter med VERKLIGEN bra skyttar, bra mkt bättre än mig, och då har jag nog ändå skjutit kring 500 skott med mitt dåvarande tjänstevapen.
"Vanliga" militärer är inte tränade för headshot, vi är tränade för bröstskott, att den här killen lyckades avrätta 3 st med få skott tyder mer på att han är iskall än träffsäker.
Citera
2025-04-30, 10:11
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApanAbdulla
Står ju på svt att han är 17 tyckte jag att jag läste dessutom är det 3 mord han är misstänkt för.

En 16-årig pojke sitter anhållen, skäligen misstänkt för mord.
Citera
2025-04-30, 10:12
Avstängd
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
En 16-årig pojke sitter anhållen, skäligen misstänkt för mord.
Straffet fördubblades
16-åringen dömdes till drygt fem års fängelse i tingsrätten. Att han fick fängelse i stället för sluten ungdomsvård, vilket är det normala för minderåriga, motiverades bland annat med att straffvärdet för brottet var så högt att ungdomsvård framstod som en otillräcklig reaktion från samhällets sida.

När fallet prövades i hovrätten så fördubblades straffet, till nära 10 års fängelse.

Det här gäller ett annat fall. Men on topic är det 3 mord han kommer få över 10 år det är jag säker på om han blir fälld vill säga..
Citera
2025-04-30, 10:15
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Nej, Frankrike och Tyskland har inte alls dessa sprängningar och gängskjutningar. Läs på! Kolla statistiken. Sverige ligger skyhögt över alla andra västländer. Sverige sticker ut även i internationell jämförelse.

Sverige är alltså helt unikt i det här sammanhanget därför att vi har usla, korkade politiker och ett folk som inte fattar ett smack och röstar därefter.
Däremot Nederländerna tycks ha stora problem med detta. Fick veta det i en annan tråd här på Flashback, men det talas väldigt tyst om det i svensk media. Kanske kunde Sverige samarbeta med dem för att bättre komma fram med lösningar?
https://www.government.nl/latest/new...ing-explosives

OnT. Så två av de skjutna satt i barberarstolen när de sköts i bästa vilda västern stil?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...frisorsalongen
Senast redigerad av Karman 2025-04-30 kl. 10:17.
Citera
2025-04-30, 10:19
Medlem
Uppsala TR B 3858-25, förmodat mål som rör dessa mord.
Offentlig försvarare förordnad för den anhållna - en anhållen bekräftat.

https://gofile.io/d/Nfs715
Citera
2025-04-30, 10:26
Medlem
Frågan är om den gripne verkligen är gärningsmannen eller om polisen vill sy in någon för att visa upp sin handlingskraft och köpa sig lite arbetsro. Jag gissar på att han kommer frisläppas inom 48 timmar.
Citera
2025-04-30, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Har du efternamn? Hur gammal är han?

Född 08 kan jag säga, då dom inte är helt identifierade så väntar jag med efternamn för anhöriga skull.
Citera
2025-04-30, 10:31
Avstängd
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten00
Frågan är om den gripne verkligen är gärningsmannen eller om polisen vill sy in någon för att visa upp sin handlingskraft och köpa sig lite arbetsro. Jag gissar på att han kommer frisläppas inom 48 timmar.
Han är misstänkt på sannolika skäl
Citera
2025-04-30, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Vilken etnicitet hade dessa oskyldiga kunder?

Det är på väg att bli en trådasanning att de var osyldiga kunder, men det är flera saker som talar emot den saken. Stället är en mycket obskyr källarlokal till frisersalong, ingen flashig sak med många stolar i en galleria eller så. Uppgifterna är oklara än, men åtminstone två av de döda finns hyfsat säkert namngivna (och en som verkar ha varit felaktigt namngiven som offer) tidigare i tråden och de är inblandade i gängkriminalitet.

Så det där med att det skulle ha varit två offer som är helt icke inblandade är inte klarlagt över huvud taget.
Citera
2025-04-30, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Vilken frisörsalong? Antiqua på Hjalmar Brantings gata?

Shalom, allvarligt talat det har stått säkert femtio gånger, tröttsamt när folk kommer in 12 timmar senare och ställer basfrågor för femtionde gången.
Citera
2025-04-30, 10:38
Medlem
De tre som dog var Omar Jibril, Anas Alghanem och Mikail
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här