2025-04-30, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Nej, det är därför det tar något mer än några få veckor innan det syns. Men efter ett tag blir livet odrägligt i pyttelägenheter.

Jag förstår inte riktigt vad ni får ut av att förneka det som är så tydligt. Utbudet är gigantiskt för att unga vuxna växt ur sina smålägenheter, men det finns för få unga som kommer in i marknaden och kan ta de lägenheterna till något som är nära det som täcker inköpspriset. Det är anledningen till det gigantiska utbudet vi ser nu.

Här kommer förövrigt 4 (!!) anekdoter ur min närmsta krets:

Par 1: Köpte tvåa runt 2019 för 2,1 miljoner. Totalrenoverade för ungefär 400k. Sålde för 1,8 för att de behövde mer yta till deras växande familj.

Par 2: Köpte tvåa för 3,5 miljoner. Får inte sålt den för ens 3 miljoner. Barn nummer två påväg.

Par 3: Köpte liten trea för 3 miljoner. Högsta dom fick när dom försökte sälja är 2,5.

Par 4: Köpte trea för 6 miljoner. Kan inte sälja för 5 miljoner idag baserat på vad deras grannar sålt för.

Osv. Det är en total slakt vi ser nu.
Anekdotisk bevisföring där det inte går att kontrollera om dina exempel är påhittade eller inte gör det lite svårt att tro på dina exempel.
Citera
2025-04-30, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Finns tyvärr många som ryckts med i nån budgivning: Är inget nytt unders solen.
Har ett par exempel genom åren:
En Villa vi var intresserad av 2004: Stack iväg med över 30% vid budgivning sen kom den ut igen 2007 såldes då för ca 75% av slutpriset 2006: Vi hade då redan gått vidare med ett annat objekt:
Så möjligen har den skribenten en bekantskapskrets som är benägna att göra dåliga bostadsaffärer.
Ett annat anekdot en bekant i byggbranschen berättat för mig: En lägenhet i centrala östermalm, nu pratar vi tidigt 2000tal: Lägenheten köptes för ca 5 mille: "Renoverades" för 2mille.
När min bekant fick gå in och rädda "Renoveringen"Som bla. annat inneburit rivandet av bärande väggar ett upptag av hål till trapphus etc. Hamnade notan på ytterliggare 1 mille: Sedan såldes lägenheten för 4.5 mille: Då pengarna helt enkelt tagit slut så allt var inte färdigt:
Nån lycklig bostadsköpare som bränt 3.5 mille under ett halvår: Dessutom hade lägenheten varit obrukbar under tiden.

Haha, vem bor i en villa i 2 år? Måste varit en skilsmässoförsäljning, va? På så kort sikt blir ju allt ägande ”högrisk”.

Det andra exemplet låter ju som någon som inte hade någon koll whatsoever på vad den gjorde. Då är det ju inte jättekonstigt att den gick på pumpen.
Citera
2025-04-30, 07:43
Medlem
Finns det någon i tråden som verkligen tror på (alltså inte ”hoppas på”) stigande priser på bred front i någon högre utsträckning de kommande 5 åren? Det skulle i sådana fall vara intressant att höra vilka faktorer ni anser finns därute som skulle driva denna utveckling.
Citera
2025-04-30, 07:48
Medlem
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/bomarknaden-nu-%C3%A4r-det-slut-p%C3%A5-stigande-priser/ar-AA1DPQxb?ocid=BingNewsSerp
Bomarknaden: Nu är det slut på stigande priser

Mäklare som tror på stigande priser kommande 3 månader (2025):
Feb: 47 %
Mar: 34 %
Apr: 18 %

Fallande priser mäklare:
23 % (+13 procentenheter)

Även hos köpare ses en jättesväng:
2024 april:
Höjda priser 50 %
Minskade priser: 9 %
Oförändrat: 41 %

2025 april:
Höjda: 28 %
Minskade: 19 %
Oförändrat: 53 %

Alltså ungefär en halvering i personer som tror på ökade priser och en dubblering som tror på minskade priser.
Det mest förvånande med undersökningen var att mäklare var så pass pessimistiska.
Senast redigerad av LTO 2025-04-30 kl. 07:51.
Citera
2025-04-30, 08:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av trailwalker
Vad är det för områden vi pratar om? Med de priserna gissar jag Sthlm och närförorter. Priserna är inte ned så mycket där. Visst, det är absolut med 10% sen toppen våren 2022. Men inte ner öht sen 2019.

Att prisstatistik visar 10% ner från toppen betyder inte att alla bostäder som läggs ut blir sålda för det, eller ens får bud som motsvarar det. Det är därför utbudet är så gigantiskt. Marknaden kan helt enkelt inte absorbera alla de dussin lägenheter som nu försöker säljas.
Citera
2025-04-30, 08:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Den som köpt först, får lov att acceptera marknadens bud, annars åker dom på böter för kontraktsbrott, och missar huset dom köpt. I gällande kontext skulle jag säga att dom är "tvungna".

Men de som säljer först, kan vänta tills dom dör om så krävs, för att få ett bra bud.

Jag känner till talat om pyramiden. Det där har väl ältats i närmast 20 år eller så.
Och under alla dessa år har ungdomarna kunnat köpa lägenheterna. Trots att påståendena har varit att dom inte kan det.

Häromdagen råkade jag på en sådan ungdom. Under 30 och har en 5.5 MSEK BR i centrala Stockholm.
Bott hemma under utbildningen (och antagligen inte behövt betala något, och har kunnat spara det mesta av CSN). Sedan bott i HR, och arbetat och kunnat spara. Och nu köpt sagda BR. Och där har ju rimligen föräldrarna lånat ut en del.

Men 2 sådana personer hade klarat detta utan föräldrarna. Och så många sådana behövs inte för att klara centrala Stockholm. Det förekommer också att 50+ säljer villan och köper central BR. (Verkar vara kvinnorna i familjen som kräver det. Iaf har det varit så i de fall jag känner till).

Och utanför Centrala Stockholm är det billigare. Så där är det enklare för ungdomarna.

Ungdomarna behöver egentligen bara klara av att köpa entry-bostäderna. Sedan kan dom spara sig till dyrare/större/bättre bostäder.

Det är just det som är problemet, förstår du inte vad jag skriver eller är svenska inte ditt förstaspråk?

Dessa entry-lägenheter du pratar om, första lagret i pyramiden, blir inte uppköpta i samma utsträckning än innan. Och dessa är väldigt viktiga för att lägenheterna precis ovanför entry, tvåor och treor, ska omsättas. När omsättningen av ettor saktar ner blir det en stor effekt för tvåor och treor. Därav det gigantiska utbudet som vi ser nu. Pyramiden har kollapsat, det finns inga stackare utanför som kan gå in och köpa entry.
Citera
2025-04-30, 09:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Verkar inte vara taget ur verkligheten! Eller så är dina vänner totalt dumma i huvudet! Typ ditt första exempel från 2019 att värdet på en nyrenoverad lägenhet skulle sjunka så pass mycket då värdet på bostäder ökade just då så mycket är rent befängt!

Jag har ingen anledning till att ljuga och det spelar ingen roll vad du tror på eller inte. Marknaden är brutal just nu.
Citera
2025-04-30, 09:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Anekdotisk bevisföring där det inte går att kontrollera om dina exempel är påhittade eller inte gör det lite svårt att tro på dina exempel.

Jag skriver bokstavligen talat att det är anekdoter och försöker inte använda det till någon bevisföring.

Vad är din förklaring på att det är rekordutbud av bostadsrätter i landet och kring storstäderna?
Citera
2025-04-30, 09:57
Medlem
Exempel på treor som går mycket lägre än 2018/19. Upplands Väsby, Stallgatan.

84M2, 1tr
https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-3rum-smedby-upplands-vasby-kommun-stallgatan-16a,-1-tr-8777794201622132260
1.6M, 29 april 2025

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-3rum-upplands-vasby-upplands-vasby-kommun-stallgatan-16b,1-tr-1114614
2,39M, 29 nov 2019.

-33 % jmf med 2019. Det här exemplen var extremen. Men snittpriset på de tre senaste av samma storlek är 1 832 000, medan snittpriserna (8st) 2018/19: 2 145 000.

Alltså -14,5 % från dippen 2018/19. Inget fel med bostadsföreningen och avgiften endast +25 % sedan 2013. Såldes även en juni 2013 för just 1,6M.
Citera
2025-04-30, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/bomarknaden-nu-%C3%A4r-det-slut-p%C3%A5-stigande-priser/ar-AA1DPQxb?ocid=BingNewsSerp
Bomarknaden: Nu är det slut på stigande priser

Mäklare som tror på stigande priser kommande 3 månader (2025):
Feb: 47 %
Mar: 34 %
Apr: 18 %

Fallande priser mäklare:
23 % (+13 procentenheter)

Även hos köpare ses en jättesväng:
2024 april:
Höjda priser 50 %
Minskade priser: 9 %
Oförändrat: 41 %

2025 april:
Höjda: 28 %
Minskade: 19 %
Oförändrat: 53 %

Alltså ungefär en halvering i personer som tror på ökade priser och en dubblering som tror på minskade priser.
Det mest förvånande med undersökningen var att mäklare var så pass pessimistiska.

Är faktiskt inte förvånad. Många mäklare bryr sig mer om börsen än räntenivån (till skillnad från denna tråd där domedagsprofeterna tror allt handlad om räntenivå).

Den extrema osäkerheten som den galna överviktiga jättebabyn i USA dragit igång (som alla dårar där röstat på) gör börsen väldigt skakig och det är i sin tur skadligt för bostadsmarknaden.

Jag har själv tappat tron på bostadsmarknaden och annat pga detta.
Citera
2025-04-30, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Är faktiskt inte förvånad. Många mäklare bryr sig mer om börsen än räntenivån (till skillnad från denna tråd där domedagsprofeterna tror allt handlad om räntenivå).

Den extrema osäkerheten som den galna överviktiga jättebabyn i USA dragit igång (som alla dårar där röstat på) gör börsen väldigt skakig och det är i sin tur skadligt för bostadsmarknaden.

Även arbetslöshetssiffror påverkar i det här sammanhanget. Arbetslösa är mer benägna att vilja sälja och inte så benägna att vilja köpa så utbudet ökar.

Första kvartalet 2025 såg en kraftig ökning av arbetslösheten.
Citera
2025-04-30, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Ett historisk uttalande. Det du säger stämmer, men det är arbetslöshet, mer specifikt kopplad till AI som jag ser som den definitivt största risken från nu till 2030. Det är bara att använda en topp AI (t o m Groks gratis 3.0 duger) någon timme så inser du intelligensen, sofistikationen och effektiviteten en sådan kan producera. Det är hårresande och så länge företag vill tjäna pengar kommer det innebära massiva nedskärningar som förmodligen blir värre och värre kommande 10 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in