• 1
  • 2
2006-07-05, 21:35
Bannlyst
Ngn. hr p forumet som varit i kontakt med "seris" jakt med slangbella?

Dela med er utav era historier isfall...

Ja alla vi som har minnen ifrn en (o)skyldig barndom d diverse fglar osv. nedlades med ett par ihopsvetsade armeringsjrn med cykelslang emellan, vi fr givetvis gra vr rst hrd i den hr trden ocks...
Citera
2006-07-05, 21:42
Medlem
Truxas avatar
Jag har en kompis som skt ihjl en hare med en puttekula...
Citera
2006-07-05, 21:50
Medlem
Avva66s avatar
Det kan vl knappast vara serist att jaga med slangbella.
Jakt ska utfras p det effektivaste viset som mjligt.
Citera
2006-07-05, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Det kan vl knappast vara serist att jaga med slangbella.
Jakt ska utfras p det effektivaste viset som mjligt.

Hmmm...ja jag har jgarexamen sjlv, men jag skjuter ven i en bgskytteklubb p min fritid...och vill det sig vl s kommer ev. den sysselsttningen att bli jakt fr mig i framtiden...ven fast jag fortfarande tycker att min .22 Magnum r effektivare p mnga stt

Men ok, jag frstr din mening ocks...

Men r det inte s att ett vapen kan kallas effektivt frst nr det hanteras p rtt stt, utav rtt person?
Citera
2006-07-05, 22:04
Medlem
pistons avatar
Men r det inte s att ett vapen kan kallas effektivt frst nr det hanteras p rtt stt, utav rtt person?[/quote]

Du har helt rtt,det vningsskjuts alldeles fr lite innan jakt anser jag .
Citera
2006-07-06, 09:32
Medlem
m0gs avatar
Slangbgsjakt r vl lika serist som pilbgsjakt? Kanske inte r s jttelagligt i Sverige, men ngra bekanta kte p jaktresa till staterna fr ett tag sen och jagade med bge och slangbella dr.
Citera
2006-07-14, 20:40
Medlem
Fr ngra r sedan fick jag en thailndsk slangbella av en thailndsk brplockare och den skulle jag absolut inte vilja bli trffad av, har dock bara skafftet kvar. De hade ett antal slangbellor och jag har hrt att de bland annat skt tjder med dem.
De strsta felen folk begr nr de ska gra slangbellor r att de gr klykan alldeles fr hg och bred och anvnder dligt gummi. Gummit r strsta problemet eftersom allt ska gras s billigt som mjligt idag s r det svrt att hitta bra gummi till slangbellor eftersom allt gummi spds ut med plast vilket gr det mindre elastiskt.
Citera
2006-07-14, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truxa
Jag har en kompis som skt ihjl en hare med en puttekula...

Trffade han huvudet eller kroppen?
Citera
2006-07-15, 06:45
Medlem
slangbellor r vl till fr att jaga rttor o snna sm gnagare? Jag har sjlv en barnett black widdow =), Testat en diablo ocks, Riktigt skna.. Fast, jag fredrar bgen eller min kre revolver
Citera
2025-04-30, 00:23
Medlem
Jag tittar just nu p detta alternativ (fr kanin som hller p att gra schweizerost av morsans trdgrd och eventuellt en och annan gs lngre fram, kanske till hst 2026).

Hade tnkt jaga kaninerna nattetid (med pannlampa och slangbella) och vill inte stra/vcka grannar i nrheten. Tyst alternativ och frhoppningsvis ingen som gnller till polis OM det inte r tilltet (?). Blir dock att trna ordentligt frst innan jag testar att skjuta kaniner fr att undvika skadeskjutning. Det verkar nd gngbart nr man kollar tuben. Tnkt ammunition 8 mm kullager.
Senast redigerad av medlemsheltannan 2025-04-30 kl. 00:25.
Citera
2025-05-04, 07:30
Citat:
Ursprungligen postat av medlemsheltannan
Hade tnkt jaga kaninerna nattetid (med pannlampa och slangbella) och vill inte stra/vcka grannar i nrheten. Tyst alternativ och frhoppningsvis ingen som gnller till polis OM det inte r tilltet (?).
Nej, att jaga krver jgarexamen, och ven om du haft det r det olagligt att anvnda slangbella eller pilbge vid jakt i Sverige. Du kan dmas fr jaktbrott, vilket kan ge upp till fyra rs fngelse.
Citat:
2 Med vilt avses i lagen vilda dggdjur och fglar. Med jakt avses att fnga eller dda vilt och att i sdant syfte ska efter, spra eller frflja vilt. Till jakt rknas ocks att gra ingrepp i viltets bon och att ta eller frstra fglars gg.

3 Viltet r fredat och fr jagas endast om detta fljer av denna lag eller av freskrifter eller beslut som har meddelats med std av lagen. Nr viltet r fredat, gller fredningen ocks dess gg och bon.

44 Om ett jaktbrott r att anse som grovt, dms till fngelse, lgst sex mnader och hgst fyra r.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1987-259/
Citera
2025-05-05, 18:30
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LidaSaghaidachn
Nej, att jaga krver jgarexamen, och ven om du haft det r det olagligt att anvnda slangbella eller pilbge vid jakt i Sverige. Du kan dmas fr jaktbrott, vilket kan ge upp till fyra rs fngelse.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1987-259/

Det fetade r dock inte sant.

Det krvs jgarexamen fr sjlv f inneha jaktvapen fr att jaga med i Sverige fr dem som inte redan jagade nr kravet infrdes 1985. Allts krvs detta bara av dem som brjade jaga efter det kravet infrdes.

Det finns dock en hel del jgare som jagade redan innan det och det finns mjlighet att ven delta vid uppsiktsjakt.

I jaktlaget jag r med i finns det ett tiotal jgare som jagat sedan fre 1985.

Men man kan ju jaga i andra lnder n Sverige och d ven med bde slangbella och pilbge oavsett om man har jgarexamen eller ej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in