2025-04-26, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Nej det gör jag inte.
Du har blandat ihop det.
Det händer ofta, de läser inte eller saknar läsförståelse helt enkelt. Men några är smarta och därför härdar man ut och stannar kvar. Trots allt!
Citera
2025-04-26, 17:45
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Nu handlar tråden om aktier, med gört så vi får se din fantastiska business. Hur man nu presenterar sådana affärer.

Tittade nu, +lite mer än 30% på mitt Nordnet, plus drygt 28% på Avanza. I år. Har bilder, så om jag kan lägga upp dem tryggt så finns det.

Mycket försvarsaktier. På Nordnet enbart (HANetf Future of Defence och BAE Systems), men där har jag inte så mycket. På Avanza mer blandat, men massor Saab.

Ganska coolt när OMXS30 backat, men ibland så gör man rätt :-)

Ja, är du övertygad om att en viss sektor eller vissa bolag har en ljus framtid så är det helt rätt att satsa. Och en smula beundrandsvärt, för jag tycker själv att det är väldigt svårt att känna den där riktiga övertygelsen, det blir alltid en massa "tänk om" och så diversifierar jag, kanske in absurdum.

Med det sagt har även jag gjort mig en bra hacka i år på Saab, Mildef, Invisio, Scandinavian Astor Group och de utländska försvarsinnehaven Rheinmetall, Leonardo och Kongsberg Gruppen. Alla hör till mina mest framgångsrika innehav räknat i procent sen jag började handla med aktier. Men jag skulle så klart ha gått in långt tidigare.

Guld och silver (Lundin Gold, AuAg Gold Rush, AuAg Silver Bullet + enskilda kanadensiska gruvaktier) har också haft en bra utveckling sen jag började köpa dem för snart ett år sen.
Citera
2025-04-26, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Ja, är du övertygad om att en viss sektor eller vissa bolag har en ljus framtid så är det helt rätt att satsa. Och en smula beundrandsvärt, för jag tycker själv att det är väldigt svårt att känna den där riktiga övertygelsen, det blir alltid en massa "tänk om" och så diversifierar jag, kanske in absurdum.

Med det sagt har även jag gjort mig en bra hacka i år på Saab, Mildef, Invisio, Scandinavian Astor Group och de utländska försvarsinnehaven Rheinmetall, Leonardo och Kongsberg Gruppen. Alla hör till mina mest framgångsrika innehav räknat i procent sen jag började handla med aktier. Men jag skulle så klart ha gått in långt tidigare.

Guld och silver (Lundin Gold, AuAg Gold Rush, AuAg Silver Bullet + enskilda kanadensiska gruvaktier) har också haft en bra utveckling sen jag började köpa dem för snart ett år sen.
Anser såklart att man ska diversifiera, och gör det normalt, men senaste halvåret har det varit överskott på försvarsaktier.

Borde flytta om lite nu, haha.
Citera
2025-04-28, 22:32
Medlem
Jamen det var väl bra att du fick ny information då. Du verkar ju veta bättre än alla andra. 😂 TS ställer en fråga om det är enkelt att leva på börsen. Och jag bidrar med ett tips. Av någon anledning svarar just du på det och menar att det finns andra trådar om det. Det borde du väl i sådana fall tipsat TS om då. Är du lättirriterad? Kanske ska du ta ett besök på vårdcentralen och kolla upp dina värden i alla fall.
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Försvarsaktier. Har tagit skärmdump, haha.

Gällande bostäder så skulle jag vara lite försiktig nu, med tanke på ökade bidrag vid flytt tillbaka.

Åh fan, är det så aktiemarknaden fungerar. Tack för att du berättar.
Senast redigerad av noden 2025-04-28 kl. 22:52.
Citera
2025-04-29, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Det är just i sådana här perioder som man kan tjäna stora pengar genom att utnyttja börsens starka volativitet. Tjäna lika mycket på upp- som nedgångar. Men det gäller förstås att tajma in de rätta tidpunkterna för sina köp- och säljaffärer. En tid som proffsen uppskattar och kan hantera.

Det vore intressant att se vilka av ”proffsen” som går plus under 2025.
Dvs att få se alla deras köp (såklart inte av de som köper/säljer 200ggr/dag men av de andra).

Jag har hört ganska många av de som driver poddar, som gnäller över att aktier som inte borde påverkas, ändå påverkas negativt av Trumps idéer.
Citera
2025-04-29, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det vore intressant att se vilka av ”proffsen” som går plus under 2025.
Dvs att få se alla deras köp (såklart inte av de som köper/säljer 200ggr/dag men av de andra).

Jag har hört ganska många av de som driver poddar, som gnäller över att aktier som inte borde påverkas, ändå påverkas negativt av Trumps idéer.

Men man kan ju tjäna lika mycket på nedgång som uppgång beroende på vilka finansiella instrument som man handlar med! Det spelar ingen roll om börsen går ned, är man insatt i hur det går till och vad man ska göra är just det inget problem. Problem uppstår om man satsar fel tex tror på en uppgång och köper "sälj-instrument". Vid en uppgång kommer dina satsade pengar att snabbt minska i värde, om det vill sig riktigt illa ända ner till noll värde. Hade man köpt "köp-instrument så hade dessa stigit i motsvarande grad. Det gäller att läsa på hur det fungerar och skaffa sig erfarenhet, kanske genom att en tid "handla" utan pengar och lära sig hur det fungerar och se hur det går. Sen kan man börja i liten skala, några tusenlappar, och se hur det går.
Citera
2025-04-29, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Men man kan ju tjäna lika mycket på nedgång som uppgång beroende på vilka finansiella instrument som man handlar med! Det spelar ingen roll om börsen går ned, är man insatt i hur det går till och vad man ska göra är just det inget problem. Problem uppstår om man satsar fel tex tror på en uppgång och köper "sälj-instrument". Vid en uppgång kommer dina satsade pengar att snabbt minska i värde, om det vill sig riktigt illa ända ner till noll värde. Hade man köpt "köp-instrument så hade dessa stigit i motsvarande grad. Det gäller att läsa på hur det fungerar och skaffa sig erfarenhet, kanske genom att en tid "handla" utan pengar och lära sig hur det fungerar och se hur det går. Sen kan man börja i liten skala, några tusenlappar, och se hur det går.

Absolut.

Men du sitter ju inte med en spåkula för resten av veckan, eller hur?

Så om vi säger att det ska ner pga USA’s tullar, hur kommer det sig att bolag som inte påverkas alls av USAs tullar får ner exakt lika mkt som de som påverkas av tullarna?

Att man kortar eller inte ser jag som köp, oavsett om man satsar med eller emot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in