2025-04-28, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Man får inte diskutera övriga diktatorsörjandes klädkod, bara Trumps?
Bra där!
Stolpskott!

Heliga stolen? Jaha vad är klädkoden enligt "heliga stolen"?

Det får du gärna diskutera, men du gör ju inte det.

Du kritiserar präster för att bära den liturgiska klädsel som används vid påvebegravningar och gardister för att bära den uniform som de alltid bär.

Att du inte vet att det kallas Heliga Stolen i diplomatiska sammanhang visar på din låga kunskapsnivå.
Citera
2025-04-28, 13:16
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Det får du gärna diskutera, men du gör ju inte det.

Du kritiserar präster för att bära den liturgiska klädsel som används vid påvebegravningar och gardister för att bära den uniform som de alltid bär.

Att du inte vet att det kallas Heliga Stolen i diplomatiska sammanhang visar på din låga kunskapsnivå.
Heliga stolen, heter väl ändå holy seer?
Alltså heliga siaren?

Jag gör inga anspråk på att va expert men en diktatur är en diktatur och ska behandlas med hårdhandskar.
Citera
2025-04-28, 13:24
Medlem
Citat:
Heliga stolen, heter väl ändå holy seer?
Alltså heliga siaren?

Jag gör inga anspråk på att va expert men en diktatur är en diktatur och ska behandlas med hårdhandskar.

Nej, det heter Holy See eller officiellt Sancta Sedes, och har inget med fjärrskådare att göra.
Citera
2025-04-28, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Vi minns när Bibi påstod att Jesus talade hebreiska och påven rättade honom och sade att Jesus talade arameiska. Israels premiärminister höll masken och replikerade ”Jesus talade arameiska, men förstod hebreiska” och alla log och skrattade. Men innerst inne kändes det nog inte så bra för lille Bibi.

Båda hade väl förvisso rätt. En person med Jesus i status i den aktuella regionen kunde troligen både hebreiska och arameiska.
Citera
2025-05-24, 22:27
Medlem
Citat:
Du måste vara tappad, det är en ambassadörs jobb att interagera med utländska företrädare.
Det är inte en statsministers jobb att stirra på påvens lik.
Pinsamt att statsministern besöker en diktatur med bara 800 invånare.
Jag förstår verkligen inte vad som lockar.
Statsministern kanske hoppas på att få pippa korgossar?
Eller så är det väl en vapenaffär i vanlig ordning?
Det är ju många "ledare" där så kan va ypperligt tillfälle att sälja in något nytt vapen! Kanske drönare?
Mer respekt åt Påve Franciskus!

Vatikanstaten är ingen diktatur, alla dess medborgare är det fivilligt, ingen födds in i Vatikanen.

Det låter för mig mera att du olyckligt nog upprepar antikristen propaganda här.

Och nej, det finns inga korgossar att "pippa". Det är bara dina sjukliga fantasier. Sök hjälp eller be Jesus att hjälpa dig.
Citera
2025-05-27, 13:56
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Mer respekt åt Påve Franciskus!

Vatikanstaten är ingen diktatur, alla dess medborgare är det fivilligt, ingen födds in i Vatikanen.

Det låter för mig mera att du olyckligt nog upprepar antikristen propaganda här.

Och nej, det finns inga korgossar att "pippa". Det är bara dina sjukliga fantasier. Sök hjälp eller be Jesus att hjälpa dig.
De kastrerar väl fortfarande korgossar så de ska låta som småbarn när de blir pippade?
Citera
2025-05-27, 18:27
Medlem
Citat:
De kastrerar väl fortfarande korgossar så de ska låta som småbarn när de blir pippade?
Nej det görs inte. Sluta hitta på.

De som kastreras mera nu förtiden är ateistiska sk "transexuella". Gå och hjälp dem du, de är tyvärr inte så motagliga för Herrens ord.
Citera
2025-05-30, 16:22
Medlem
Nu vill inte jag peka fingret dömande, men tror vi är mogna här att reflektera kring de länder som inte skickade en delegation till begravningen:

1. Afghanistan
  2. Benin
  3. Botswana
  4. Brunei
  5. Bhutan
  6. Comoros
  7. Djibouji
  8. Eritrea
  9. Etiopien
  10. Ghana
  11. Guinea
  12. Guinea-Bissau
  13. Guyana
  14. Laos
  15. Liberia
  16. Libyen
  17. Kambodja
  18. Kazakstan
  19. Kina
  20. Kongo-Brazzaville
  21. Mauritanien
  22. Nepal
  23. Niger
  24. Nordkorea
  25. Tadjikistan
  26. Turkmenistan
  27. Maldiverna
  28. Somalia
  29. Surinam
  30. Sydafrika

Plus diverse polynesiska önationer.

Vad kan vara anledningen till frånvaron av en delegation av representanter för dessa nationer?
Citera
2025-05-31, 08:42
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Nu vill inte jag peka fingret dömande, men tror vi är mogna här att reflektera kring de länder som inte skickade en delegation till begravningen:

1. Afghanistan
  2. Benin
  3. Botswana
  4. Brunei
  5. Bhutan
  6. Comoros
  7. Djibouji
  8. Eritrea
  9. Etiopien
  10. Ghana
  11. Guinea
  12. Guinea-Bissau
  13. Guyana
  14. Laos
  15. Liberia
  16. Libyen
  17. Kambodja
  18. Kazakstan
  19. Kina
  20. Kongo-Brazzaville
  21. Mauritanien
  22. Nepal
  23. Niger
  24. Nordkorea
  25. Tadjikistan
  26. Turkmenistan
  27. Maldiverna
  28. Somalia
  29. Surinam
  30. Sydafrika

Plus diverse polynesiska önationer.

Vad kan vara anledningen till frånvaron av en delegation av representanter för dessa nationer?

Jag noterar att Benin finns med här. Benin, där Katolska kyrkan är det största religiösa samfundet, och en viktig del av samhället. Vad kan det bero på?
Citera
2025-05-31, 16:17
Medlem
ekerilars avatar
I Kongo Brazzaville är 85% av befolkningen bekännande kristna, varav de flesta är katoliker. Märkligt att ingen därifrån närvarade.
Citera
2025-06-09, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag noterar att Benin finns med här. Benin, där Katolska kyrkan är det största religiösa samfundet, och en viktig del av samhället. Vad kan det bero på?
Kanske är landet extremt sparsam med resurser, vi får inte glömma att i i vissa länder är diplamatiska tjänsteresor rena semesterresor med "all inclusive". Om frånvaron var i synfte att skola diplomater och folket i sparsamhet kan en viss förståelse göras, men kanske inte nog för att justifiera frånvaron från begravningen av så viktig ställföreträdare.
Citera
2025-06-09, 22:28
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Kanske är landet extremt sparsam med resurser, vi får inte glömma att i i vissa länder är diplamatiska tjänsteresor rena semesterresor med "all inclusive". Om frånvaron var i synfte att skola diplomater och folket i sparsamhet kan en viss förståelse göras, men kanske inte nog för att justifiera frånvaron från begravningen av så viktig ställföreträdare.

Märkligt är det. Benins president Patrice Talon är enligt vissa källor en djupt troende Katolik. Han träffade Påve Fransiskus vid ett flertal tillfällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in