Citat:
Nja. Skulle som sagt säga att normen idag har gått "tillbaka" till att köpa för att bo, även om många hoppas på en värdeökning (som man i slutändan egentligen har så mycket nytta av ändå eftersom man ju behöver bo nånstans, så även nästa bostad blir ju dyrare att köpa) så skulle jag säga att de flesta på sin höjd ser bostaden som ett inflationsskydd. En bostad är ju en reell tillgång och köper du något med en tydlig funktion så antas priset i vart fall följa med i inflationen. Vilket såklart ger en högre avkastning på instats då man köper bostad med lån.
Att anta att bostäder stiger i pris (nominellt) är ju samma logik som att anta att löner och prisutveckling i samhället stiger nominellt, i en fungerande ekonomi finns inflation. Det enda som garanterat inte utvecklas är pengar.
Sedan finns såklart en risk att ekonomin går så pass dåligt att inflationen uteblir eller att man får deflation, men så länge ekonomin antas rulla på så uppstår incitament för att hitta inflationsskydd.
Oavsett så tror jag de flesta köper just för avsikt att bo, man ser mer till vilka behov man har av område, yta, antal rum, våningsplan, etc. snarare än att köpa bara för att sälja dyrare. Ska jag vara ärlig tror jag de flesta uppskattar att prisutvecklingen lugnat sig nu de sista åren än hur det var där lite tidigare, skenande priser skapar en stor stress och risken ökar då att man ska hamna utanför.
Att anta att bostäder stiger i pris (nominellt) är ju samma logik som att anta att löner och prisutveckling i samhället stiger nominellt, i en fungerande ekonomi finns inflation. Det enda som garanterat inte utvecklas är pengar.
Sedan finns såklart en risk att ekonomin går så pass dåligt att inflationen uteblir eller att man får deflation, men så länge ekonomin antas rulla på så uppstår incitament för att hitta inflationsskydd.
Oavsett så tror jag de flesta köper just för avsikt att bo, man ser mer till vilka behov man har av område, yta, antal rum, våningsplan, etc. snarare än att köpa bara för att sälja dyrare. Ska jag vara ärlig tror jag de flesta uppskattar att prisutvecklingen lugnat sig nu de sista åren än hur det var där lite tidigare, skenande priser skapar en stor stress och risken ökar då att man ska hamna utanför.
Jag förstår vad du menar och håller med om att många idag främst köper för att bo och söker inflationsskydd snarare än snabb värdestegring. Men oavsett köparnas personliga avsikter är själva systemet fortfarande strukturellt beroende av att priserna hålls uppe - genom hög skuldsättning och kollektiv tro på stabilitet.
Systemriskerna har inte minskat. Tvärtom är belåningen högre än under tidigare faser. Det är alltså inte individens syfte som avgör, utan den ekonomiska ordningens känslighet för förändringar.