Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-04-27, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Nu är inte det här en tråd om inflationsberäkningar, men du ville ju jämföra med år 1900 förut och sedan dess har det mesta av det du tar upp förbättrats.

Om du istället håller dig till ämnet så är det mer intressant om en villa 2025 har högre standard än en villa hade 2005, eller 1900 för den delen.

Nu tog argumenten slut. Bortsett elektronik är produkterna knappast bättre idag överlag än de var för 40 år sen. En gammal ockelbo daycruiser är marginellt sämre än en båt byggd 2025 minus elektroniken. Trallvirke är typ samma sak. Barnens leksaker osv.

En svettig spånskiva från Ikea är knappast bättre än solitt trä.

Beror helt på vilken villa du menar. Det finns många snikvarianter idag som är betydligt sämre byggen än det som byggdes på 80-talet. Materialet har knappast blivit så mycket bättre men man vet lite bättre hur man energieffektiviserar och isolerar samt fuktskyddar.

Min förra lägenhet byggs 1890 med väldigt mycket i original kvar höll 100 gånger bättre kvalitet än alla nybyggen jag satt min fot i. Fönster, golv, stukaturer, väggar osv. Det går inte ens att jämföra med den moderna skiten.
Citera
2025-04-27, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Men om det inte fanns någon bubbla så borde väl rimligen priserna ha fortsatt stiga både realt och nominellt. Det fanns ingen bubbla men priserna har sjunkit realt över hela linjen?
Hur kan du dra en sån slutsats? Det är väl inget konstigt med att priserna stagnerar eller faller lite efter att ha stigit konstant sedan 1996? Detta dessutom när räntorna har stigit.

Det är verkligen skrattretande i den här tråden att vid minsta lilla stagnering eller lilla nedgång så börjar folk skrika bubbla, när man börjar se på nyheterna att hus tvångsförsäljs och husägare gör personlig konkurs, då börjar jag oroa mig på riktigt. Tills dess bor jag billigt i ett område där jag trivs och sover gott om nätterna.
Citera
2025-04-27, 17:49
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nu tog argumenten slut. Bortsett elektronik är produkterna knappast bättre idag överlag än de var för 40 år sen. En gammal ockelbo daycruiser är marginellt sämre än en båt byggd 2025 minus elektroniken. Trallvirke är typ samma sak. Barnens leksaker osv.

Beror helt på vilken villa du menar. Det finns många snikvarianter idag som är betydligt sämre byggen än det som byggdes på 80-talet. Materialet har knappast blivit så mycket bättre men man vet lite bättre hur man energieffektiviserar och isolerar samt fuktskyddar.

Min förra lägenhet byggs 1890 med väldigt mycket i original kvar höll 100 gånger bättre kvalitet än alla nybyggen jag satt min fot i. Fönster, golv, stukaturer, väggar osv. Det går inte ens att jämföra med den moderna skiten.

Du missar poängen - en villa byggd 1900 hade ingen idag velat bo i. Ingen el, inget vatten, osv. Extremt låg standard men visst var det bra virke man använde. Samma sak med en orginalvilla anno 1980, typ heltäckningsmatta, vävtapeter och eluppvärmning. Pool, altan, attefallshus, solceller, bergvärme, treglasfönster, marmor i badrum/kök osv? Glöm det.

En typisk villa som säljs idag har långt högre standard än de hade 2005, 1980, 1950 eller 1900. Fortfarande mycket skräp som säljs förvisso, men för varje ROT-krona som staten bidrar med så ökar standarden.
Citera
2025-04-27, 18:03
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:

Uppriktig fråga. Hur var ljudisoleringen?
Citera
2025-04-27, 18:08
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10FtGanjaPlant
Jag håller helt med om att minusräntor och tillåtelsen av kreditexpansion är stora orsaker till dagens problem.

Jag skulle bara vilja tillägga att efterfrågan i sig inte varit "naturlig" i den meningen att det enbart handlar om var folk vill bo. När tillgången till billiga lån blir nästan obegränsad och förväntningarna på eviga prisökningar breder ut sig, skapas en artificiellt förstärkt efterfrågan. Förr var bostaden ett hem och en del av samhällsordningen. Sedan blev den en konsumtionsvara, och sedan decennier tillbaka har den reducerats till en spekulationsvara – och skuldbergen växer därefter.

Denna utveckling har djupa rötter i Sveriges ekonomiska utveckling sedan Novemberrevolutionen 1985, när kreditmarknaden avreglerades över en natt. Det skapade ett helt nytt system där kredit blev den dominerande motorn bakom tillgångspriser, särskilt på bostäder. Istället för att bostadspriser speglade reella inkomster och behov, blev de i praktiken en funktion av hur mycket skuld hushållen kunde och var villiga att ta på sig.

I en sådan miljö är det inte bara bostadsbrist som driver priser, utan också förväntningar och belåningens kraft. Därför är kreditexpansionen inte bara en "förlängning" av efterfrågan utan en aktiv faktor som förändrar efterfrågans natur.

Japp, synen på bostad som ett investeringsobjekt har definitivt inte varit sund, min bild är dock att detta har försvunnit sedan några år, numera köper man för att bo och letar mer efter en bostad som ska passa ens behov snarare än att betta på bostäder som man gjorde tidigare.

Där runt 2010 var det ju folk som köpte nyproduktion, sålde sedan vidare innan det ens var byggt, sedan gjorde de samma sak igen och igen och hade aldrig för avsikt att bo i objekten själva. Detta har ju blivit mycket svårare med insatskrav och amorteringskrav.
Citera
2025-04-27, 18:10
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Mäklarstatistik plockar upp runt 95% av alla försäljningar.

Varifrån har du fått siffran 95%?

Citat:
Villor/radhus syns alltid då det är lagfarter.

För att dina folinehattsteorier ska stämma måste det ju innebära att INGEN mörkade något 2017, för gjorde de det på samma sätt som nu är det like for like. Men eftersom mäklare ”alltid vill försköna bilden” så faller det på dina egna konspirationsteorier.

Mäklare är säljare och det ligger i en säljares jobb att komma på försäljningsargument.

Du kanske även är en sådan som går in till frisören och frågar om han tycker du ska klippa dig?
Citera
2025-04-27, 18:25
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Japp, synen på bostad som ett investeringsobjekt har definitivt inte varit sund, min bild är dock att detta har försvunnit sedan några år, numera köper man för att bo och letar mer efter en bostad som ska passa ens behov snarare än att betta på bostäder som man gjorde tidigare.

Där runt 2010 var det ju folk som köpte nyproduktion, sålde sedan vidare innan det ens var byggt, sedan gjorde de samma sak igen och igen och hade aldrig för avsikt att bo i objekten själva. Detta har ju blivit mycket svårare med insatskrav och amorteringskrav.

Du tar upp något viktigt. Det är korrekt att den mest extrema spekulationen - som att köpa nyproduktion för att sälja vidare innan inflytt - minskat efter att insats- och amorteringskrav stramats åt. Men det viktiga är att skilja på aktiv spekulation (så som "daytrading" med bostäder) och strukturell spekulation.

Även om färre spekulerar aktivt idag, är hela systemet fortfarande beroende av antagandet att bostäder åtminstone ska behålla sitt värde, helst stiga över tid. Priserna är fortfarande starkt kopplade till hög skuldsättning, höga belåningsgrader och en kollektiv förväntan om stabil eller växande bostadsmarknad - både hos hushållen, bankerna och staten.

I praktiken är alltså bostaden fortfarande ett spekulationsobjekt, även för dem som "köper för att bo". Skillnaden är att spekulationen blivit mer strukturell och omedveten.

Detta syns tydligt i Stockholm, där bostadskarriärtänkandet fortfarande lever kvar: man köper inte bara för att bo utan medvetet eller omedvetet också för att göra "rätt klipp" inför nästa bostadsbyte. Systemets stabilitet bygger i praktiken på att priserna inte faller över tid - vilket i grunden är spekulativt, oavsett om enskilda hushåll själva betraktar sig som spekulanter eller inte.

Och även fast det går att observera vissa beteendeförändringar (mindre extrem spekulation) så är faktiskt risknivån i systemet (skuldsättningen, prisnivåerna) mycket högre idag än under till exempel 2010.
Citera
2025-04-27, 18:46
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10FtGanjaPlant
Du tar upp något viktigt. Det är korrekt att den mest extrema spekulationen - som att köpa nyproduktion för att sälja vidare innan inflytt - minskat efter att insats- och amorteringskrav stramats åt. Men det viktiga är att skilja på aktiv spekulation (så som "daytrading" med bostäder) och strukturell spekulation.

Även om färre spekulerar aktivt idag, är hela systemet fortfarande beroende av antagandet att bostäder åtminstone ska behålla sitt värde, helst stiga över tid. Priserna är fortfarande starkt kopplade till hög skuldsättning, höga belåningsgrader och en kollektiv förväntan om stabil eller växande bostadsmarknad - både hos hushållen, bankerna och staten.

I praktiken är alltså bostaden fortfarande ett spekulationsobjekt, även för dem som "köper för att bo". Skillnaden är att spekulationen blivit mer strukturell och omedveten.

Detta syns tydligt i Stockholm, där bostadskarriärtänkandet fortfarande lever kvar: man köper inte bara för att bo utan medvetet eller omedvetet också för att göra "rätt klipp" inför nästa bostadsbyte. Systemets stabilitet bygger i praktiken på att priserna inte faller över tid - vilket i grunden är spekulativt, oavsett om enskilda hushåll själva betraktar sig som spekulanter eller inte.

Och även fast det går att observera vissa beteendeförändringar (mindre extrem spekulation) så är faktiskt risknivån i systemet (skuldsättningen, prisnivåerna) mycket högre idag än under till exempel 2010.

Nja. Skulle som sagt säga att normen idag har gått "tillbaka" till att köpa för att bo, även om många hoppas på en värdeökning (som man i slutändan egentligen har så mycket nytta av ändå eftersom man ju behöver bo nånstans, så även nästa bostad blir ju dyrare att köpa) så skulle jag säga att de flesta på sin höjd ser bostaden som ett inflationsskydd. En bostad är ju en reell tillgång och köper du något med en tydlig funktion så antas priset i vart fall följa med i inflationen. Vilket såklart ger en högre avkastning på instats då man köper bostad med lån.

Att anta att bostäder stiger i pris (nominellt) är ju samma logik som att anta att löner och prisutveckling i samhället stiger nominellt, i en fungerande ekonomi finns inflation. Det enda som garanterat inte utvecklas är pengar.

Sedan finns såklart en risk att ekonomin går så pass dåligt att inflationen uteblir eller att man får deflation, men så länge ekonomin antas rulla på så uppstår incitament för att hitta inflationsskydd.

Oavsett så tror jag de flesta köper just för avsikt att bo, man ser mer till vilka behov man har av område, yta, antal rum, våningsplan, etc. snarare än att köpa bara för att sälja dyrare. Ska jag vara ärlig tror jag de flesta uppskattar att prisutvecklingen lugnat sig nu de sista åren än hur det var där lite tidigare, skenande priser skapar en stor stress och risken ökar då att man ska hamna utanför.
Citera
2025-04-27, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Du missar poängen - en villa byggd 1900 hade ingen idag velat bo i. Ingen el, inget vatten, osv. Extremt låg standard men visst var det bra virke man använde. Samma sak med en orginalvilla anno 1980, typ heltäckningsmatta, vävtapeter och eluppvärmning. Pool, altan, attefallshus, solceller, bergvärme, treglasfönster, marmor i badrum/kök osv? Glöm det.

En typisk villa som säljs idag har långt högre standard än de hade 2005, 1980, 1950 eller 1900. Fortfarande mycket skräp som säljs förvisso, men för varje ROT-krona som staten bidrar med så ökar standarden.

Men allt handlar om teknik. Väldigt lite om material.

Överlag så är förbättringen av de flesta varor sedan 1985 obefintlig om de inte är kopplade till teknik.

Du har hoppat in mitt i en diskussion. Din polare i tråden hävdar att deflation är normalt. Sen börjar han yra om att vi har deflation så fort lönerna ökar mer än priserna, vilket är totalt felaktigt.
Citera
2025-04-27, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Uppriktig fråga. Hur var ljudisoleringen?

Du menar sen som är kopplat till teknik? Sämre. Men inte pga överlägset material men bättre förståelse över hur man ska använda den.

Kollar du i områden byggda för fattiga arbetare på 1920-talet har de husen i de allra flesta fallen tex originalfönster och inte sällan originaltak kvar idag.

Ett tak lagt 1975 eller fönster installerade 1975 har i 9 fall av 10 bytts idag
Senast redigerad av flanders 2025-04-27 kl. 18:53.
Citera
2025-04-27, 18:54
Medlem
Citat:
Varifrån har du fått siffran 95%?

Mäklare är säljare och det ligger i en säljares jobb att komma på försäljningsargument.

Du kanske även är en sådan som går in till frisören och frågar om han tycker du ska klippa dig?

Varför skulle mäklare då inte mörkat precis lika många dåliga försäljningar 2017 som de gör idag? Så länge de inte gör det är det like for like i statistiken.
Citera
2025-04-27, 19:13
Medlem
Citat:
Det handlade om att utvecklaren behövde få tillräcklig många lgh sålda för att få lån till bygget.
Och att utvecklaren ville få ned sin risk genom att ha säkrat intäkter innan bygget startade.

Det är precis samma mekanismer som när guldgruvorna säljer guldet på termin, och bönderna säljer skörden på termin, och vattenfall säljer elen på termin.

För att kunna bygga behöver utvecklaren göra ovanstående. Och måste därför sänka pris till man får tillräckligt många lgh sålda.

De här sk spekulanterna tar alltså på sig risk. Eftersom dom kan åka dit på förlust, vill dom också se en sannolikhet för vinst. Dom går bara med på att köpa om det är tillräckligt billigt.

Kontentan är att priserna blir lägre. Dels för att utvecklaren måste sälja billigare för att få tillräckligt många lgh sålda. Samt att fler lgh byggs och utbudet ökar. Vilket pressar ned priserna.

Den ekonomiska logiken är oantastlig. Men i media och på div fora har man hittat på rena motsatsen, som att detta skulle driva upp priserna. Men någon logik presenterades aldrig.

Den allmänna uppfattningen när det gäller att sälja hedgad produktion, är att den som gör det säljer till lägre pris. Men får fördelen att risken minskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in