Slaget vid Lund 1676 hade också varit intressant att med tanke på hur viktigt det var för Karl XI att vinna det. I början av kampanjen mot danskarna så mönstrar Karl XII 13 000 man. Men när man slår läger i Skåne, i närheten av Lund så är endast 8000 man stridsdugliga. Trötta, blöta och hungriga svenska soldater mot 13 000 utvilade, men lite bakfulla, danskar.
Innan slaget så samlar han sina mannar och håller ett brandtal, som jag verkligen skulle ha velat Lyssna på! I ett brev till sin mor skrev han "Idag ska jag segra eller dö"
Vältränade Karoliner med blågul enhetsuniform fanns inte än. Det skulle Karl förverkliga några år senare.
I detta slag var det mest svenska bönder med varierande stridsvana mot en mer robust dansk styrka med legosoldater från Tyskland.
För att ha någon slags igenkänning på slaget så satte svenskarna en grankvist i hatten. Det kan ha varit något annat dom satte i hatten, rätta mig gärna om jag har fel

Men i detta kaotiska fältslag med krutrök, damm, kanon och msukötdunder, människor som skriker av smärta och dödsångest så var det nog inte lätt att hålla huvudet kallt. Många fäktade och sköt i blindo, en del blev paralyserade och stridsodugliga.
Men Karl XI vann till slut, men med sjukt höga förluster! 4000 man fick sätta livet till. Men Karl fick nog sina soldater att förstå att det inte fanns något annat alternativ än att segra denna dag. Vid en förlust skulle inte bara Skåne försvinna från Sveriges karta utan en reträtt hade tagit död på en stor del av armén menar många forskare. Det var december, minusgrader och nästan ingen mat att äta.
När folk prata om Slaget vid Lund så säger en del; Det blodigaste slaget på svensk mark! Sant.
Det blodigaste slaget på Nordisk mark! Sant
Herman Lindqvist påstår att det kan vara det blodigaste slaget i världshistorien! Tveksamt. Men han har rätt i att det var ytterst vanligt med förluster på över 50% på båda arméerna.
Slaget i sig tror inte jag iaf skulle vara så kul att se på en bioduk; Dimmigt, dammigt och ständigt hjärtskärande skrik från döende män. Det var inte det mest organiserade fältslaget i historien om man säger så
Jag hade suttit klistrad med spetsade öron och lyssnat på när Karl XI eldar på sina män innan slaget. "Segra eller dö!"
Sen när svenskarna har avfyrar sina salvor och går in för närstrid så hade jag rest mig upp och gått hem