Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-24, 12:38
Medlem
Gaugamela 331bc.
Citera
2024-12-24, 16:16
Medlem
Baalzamons avatar
Slaget vi Teutoburgerskogen år 9, där de germanska stammarna spöade Romarriket. Det mest legendariska av alla slag i Nordeuropa, och kanske det viktigaste. Ett annat slag var det som skedde vid Tollense runt år 1200 före Kristus, när stenåldern fick stryk av bronsåldern.
Citera
2024-12-24, 17:08
Medlem
Jag skulle vilja se när Magellan dog på Filippinerna, om det var spjut i bröstet eller förgiftad pil i benet och om det var hövdingen Lapu-Lapu som siktade.
Citera
2024-12-24, 17:11
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Vi leker med tanken att du, på en filmduk, får möjligheten att se ett historiskt fältslag. Vilket skulle du då vilja se?

Jag är svag för karolinerna så jag hade nog valt Slaget vid Fraustadt 1706. Jag tänker mig att det måste ha sett mäktigare ut än t ex Slaget vid Narva eftersom att det var på öppen terräng och med kavalleriattacker.

Kanske slaget vid Lund, anses mycket väl kunna vara det blodigaste slaget i hela världshistorien.

Då det är mycket ovanligt att båda styrkorna alltså även den vinnande förlorade mer än hälften av sin arme.
Citera
2024-12-24, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Vi leker med tanken att du, på en filmduk, får möjligheten att se ett historiskt fältslag. Vilket skulle du då vilja se?

Jag är svag för karolinerna så jag hade nog valt Slaget vid Fraustadt 1706. Jag tänker mig att det måste ha sett mäktigare ut än t ex Slaget vid Narva eftersom att det var på öppen terräng och med kavalleriattacker.
Slaget vid Gestilren.
Citera
2024-12-24, 17:35
Medlem
Slaget vid Breitenfeldt

Se Sacharnavika ned sig och hur Gustaf II Adolf, Horn, Torstensson och dom andra ge Pappenheim och Tilly på nöten.

Se hur krigskonsten blev ändrad den dagen.
Senast redigerad av Demigurgen 2024-12-24 kl. 17:36. Anledning: It va Stålnacke med
Citera
2024-12-24, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Hade gärna sett slaget vid Little Big Horn, den verkliga varianten, inte som Hollywoods fejkfilmer.
Mitt önskemål också.
Citera
2024-12-28, 12:26
Medlem
Slaget vid Katalauniska fälten år 451.

Västroms stora seger över Hunnerna vid slut av antiken.

(För övrigt Västroms sista seger innan riket kollapsade)
Citera
2025-01-14, 11:24
Medlem
KringExs avatar
Slaget vid Poltava 1709 hade faktiskt varit intressant att se, när en del av armén hade tagit sig förbi redutterna och ställde upp i slagordning framför det ryska lägret. Att se dom marschera mot den enorma, grönbeklädda, väggen av ryska soldater samtidigt som kanon och musköteld fick karolinernas led att glesna för varje meter dom rörde sig framåt måste ha varit ett imponerande syn. Sen skulle det vara intressant att se om det var sant att karolinernas eldgivning var meningslös p.g,a att deras krut var otjänligt. När dom sedan rusade fram för närstrid så hade jag lämnat biosalongen för att slippa se slakten
Citera
2025-01-14, 16:32
Medlem
Batagares avatar
Operation Bagration, en sovjetisk offensiv på andra världskrigets östfront under 1944. Detta var täcknamnet för den vitryska offensiva operationen, den sovjetiska arméns offensiv i Vitryssland och östra delarna av Polen mellan 23 juni och 29 augusti 1944.

I operationen deltog på sovjetisk sida fyra fronter: 1:a baltiska (Hovhannes Bagramjan), 1:a vitryska (Konstantin Rokossovskij), 2:a vitryska (G. F. Zacharov) och 3:e vitryska (I. D. Tjernjachovskij). Mot de fyra ryska fronterna stod på tysk sida Armégrupp Mitte under ledning av Ernst Busch.

Offensiven blev en fullständig framgång för den sovjetiska sidan, som efter bara fyra veckor stod vid Warszawas förstäder, omkring 500 kilometer väster om frontlinjen den 22 juni. Ur tysk synvinkel innebar offensiven en katastrof, i slutet av augusti uppgick de tyska förlusterna till omkring 200 000 man och tre av de arméer som ingick i armégrupp Mitte (4:e armén, 3:e pansararmén och 9:e armén) hade i princip upphört att existera.
Citera
2025-01-19, 16:47
Medlem
https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_Kringen

Det här hade jag velat se, tror det skulle bli en bra film också även med norsk budget.

Norska bönder som i ett bakhåll besegrar en skotsk legotrupp på väg att ansluta sig till svenska trupper. Skottarna tog en konstig genväg från Vestlandet över Gudbrandsdalen och det gick inget vidare.

Många av skottarna blev faktiskt arkebuserade efter drabbningen mot en lada som ännu finns kvar.
Citera
2025-01-22, 21:56
Medlem
KringExs avatar
Slaget vid Lund 1676 hade också varit intressant att med tanke på hur viktigt det var för Karl XI att vinna det. I början av kampanjen mot danskarna så mönstrar Karl XII 13 000 man. Men när man slår läger i Skåne, i närheten av Lund så är endast 8000 man stridsdugliga. Trötta, blöta och hungriga svenska soldater mot 13 000 utvilade, men lite bakfulla, danskar.
Innan slaget så samlar han sina mannar och håller ett brandtal, som jag verkligen skulle ha velat Lyssna på! I ett brev till sin mor skrev han "Idag ska jag segra eller dö"
Vältränade Karoliner med blågul enhetsuniform fanns inte än. Det skulle Karl förverkliga några år senare.
I detta slag var det mest svenska bönder med varierande stridsvana mot en mer robust dansk styrka med legosoldater från Tyskland.
För att ha någon slags igenkänning på slaget så satte svenskarna en grankvist i hatten. Det kan ha varit något annat dom satte i hatten, rätta mig gärna om jag har fel
Men i detta kaotiska fältslag med krutrök, damm, kanon och msukötdunder, människor som skriker av smärta och dödsångest så var det nog inte lätt att hålla huvudet kallt. Många fäktade och sköt i blindo, en del blev paralyserade och stridsodugliga.

Men Karl XI vann till slut, men med sjukt höga förluster! 4000 man fick sätta livet till. Men Karl fick nog sina soldater att förstå att det inte fanns något annat alternativ än att segra denna dag. Vid en förlust skulle inte bara Skåne försvinna från Sveriges karta utan en reträtt hade tagit död på en stor del av armén menar många forskare. Det var december, minusgrader och nästan ingen mat att äta.

När folk prata om Slaget vid Lund så säger en del; Det blodigaste slaget på svensk mark! Sant.
Det blodigaste slaget på Nordisk mark! Sant
Herman Lindqvist påstår att det kan vara det blodigaste slaget i världshistorien! Tveksamt. Men han har rätt i att det var ytterst vanligt med förluster på över 50% på båda arméerna.

Slaget i sig tror inte jag iaf skulle vara så kul att se på en bioduk; Dimmigt, dammigt och ständigt hjärtskärande skrik från döende män. Det var inte det mest organiserade fältslaget i historien om man säger så
Jag hade suttit klistrad med spetsade öron och lyssnat på när Karl XI eldar på sina män innan slaget. "Segra eller dö!"
Sen när svenskarna har avfyrar sina salvor och går in för närstrid så hade jag rest mig upp och gått hem
Senast redigerad av KringEx 2025-01-22 kl. 22:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in